Auttakaa nyt mitä mä teen tämän vauvan kanssa!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nimetön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nimetön

Vieras
Eli ikää vauvalla 1,5kk ja vaatii kokoajan olla iholla. Ei nuku päiväunia
muuta kuin jos vaunut heiluu tai kun nukahtaa rinnalle kesken syönnin (niinkuin nyt). Jos yrittää siirtää sänkyyn niin herää heti. Ei viihdy lattialla,sitterissä tms... Tästä johtuen meidän päivät ovat todella sekavia. En enää tiedä itkeekö nälkää vai väsymystä, mutta aina tarjoan rintaa ja toisinaan on nälkä ja toisinaan väsymys. Oma maito ei oikein muutenkaan riitä ja onkin saanut kokoajan myös lisämaitoa syöttöjen jälkeen. Nyt en enää tiedä milloin tarjoan lisämaitoa kun nukahtaa syötön jälkeen rinnalle. Hetken päästä herää ja taas pitäisi saada rintaa.

Vaikka sanotaan, että syöttöjen pitäisi olla lapsentahtista niin kai joku säännöllisyys syömisessäkin pitäisi olla? Niin olisiko kamalaa, jos yrittäisin saada syöttövälin esim. alkuun 2 tuntiin? Eli syöttäisin ja antaisin lisämaidon ja seuraava tulisi vasta 2 tunnin päästä ja yrittäisin lohduttaa muulla keinoin? Oma maitokin ehtisi nousta paremmin rintaan.

No mä pidin ne ekat kuukaudet vauvaa iholla aina kun halusi. Sehän on vasta tullut sun massusta ulos niin tottakai on läheisyydenkipeä. Jossain kohtaa itsekin huomasin, että tyttö touhuaa niin paljon omiaan ettei mua huomaakaan :( nyt on kivaa kun 1v4kk ikäisenä taas halittelee paljon äitiä ja tulee syliin :heart:

Pieni vauva vielä, joten hänen tahdilla menisin. Raskasta, tiedän, koita nukkua aina kun vain mahdollista, anna isän pidellä välillä.

Sinuna kokeilisin liinailua, saisit vähän käsiä vapaaksi jne, ja lapsella hyvä sekä turvallinen olo, ja maitokin siinä lähellä.
Jos maitoa tulee huonosti, se imeminen sitä tuotantyoa kiihdyttää, että siinä mielessä on hyvä antaa imeä niin usein kuin lapsi haluaa, mutta jos siirtyy suosiolla korvikkeisiin, maidon tulo tyrehtyy, mutta ainakin tietää paljonko lapsi maitoa saa.

mulla esikoispoika oli ihan samanlainen. Pidin vaan sylisssä ja annoin rintaa niin usein kuin halusi. Monet kerrat istuttiin sohvalla telkun ääressä ja poika nukku sylissä kun sängyssään heti heräsi. Tiedän tunteen, on väsyttävää mut menee aikanaan ohi jos nyt yhtään helpottaa. Voithan tietty kokeilla rytmittää syömistä ja nukkumista mut ei ton ikäsillä monesti vielä mitään rytmiä ole.

9 viikon kieppeillä on todellakin tiheän imun kausi, jos kohta niitä on toisilla lapsilla koko ajan, ja jotkut laskevat ensimmäiset 12 viikkoa yhdeksi pitkäksi tiheän imun kaudeksi.

Ja siis ainakaan minun 4 lapsesta ei yksikään vauva-aikana ollut kuullut säännöllisistä ruoka-ajoista. 70-luvulla niistä sen sijaan puhuttiin paljon neuvoloissa, ja tiedettiin, että joka neljäs tunti vauvan on nälkä. Älä nyt ainakaan tähän palaa.

piika-äiti

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Lapsentahtisesti kannattaa edetä edelleen, vaikka rankkaa onkin.

Näinpä. Maitoakin tulee sitä paremmin mitä enemmän jaksaa pientä rinnalla pitää.

Aika auttaa kyllä. Mun tyttö oli elämänsä ensimmäiset viitisen kuukautta lähes aina sylissä. Yhtäkkiä sitten maailma alkoi kiinnostaa ja tilanne helpotti. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Anni:
Oletko ihan varma että tarvii lisämaitoa? Kun sitä runsaammin rinnat alkavat maitoa erittää mitä tiheämmin niistä imetetään...

Taisin kirjoittaa epäselvästi. Siis jos vauva on kokoajan rinnalla niin miten tihennän vielä tahtia? Ja maidon tulo ei ole tuosta huolimatta runsastunut.

Jos mulla olisi tuo tilanne ja ensimmäinen lapsi kyseessä, niin kylmän rauhallisesti makaisin vauvan kanssa sängyssä ja laittaisin vauvalle tissin suuhun ja nukkuisin samalla itekin :D
Ei tuo vaihe loputtomiin kestä :hug:
Meillä tuo kolmas oli ekat 7kk tyytyväinen vaan tissillä ollessaan..onneksi aika meni äkkiä..ja musta tuli taitava pitämään vauvaa sylissä tissillä samalla kun isompia hoidin =)

Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Lapsentahtisesti kannattaa edetä edelleen, vaikka rankkaa onkin.

Näinpä. Maitoakin tulee sitä paremmin mitä enemmän jaksaa pientä rinnalla pitää.

Aika auttaa kyllä. Mun tyttö oli elämänsä ensimmäiset viitisen kuukautta lähes aina sylissä. Yhtäkkiä sitten maailma alkoi kiinnostaa ja tilanne helpotti. :)

Meillä kans.

ootko muuten heti ottanut vauvan sängystä pois kun on herännyt? Monesti vauvat nimittäin nukahtaa uudestaan vaikka silmät kävisikin auki. Kokeilepa joskus että vaikka herää sängyssä niin poistut hetkeksi huoneesta ja katsot nukahtaako uudelleen. Se saattaa olla niin kevyttä se uni siinä vaiheessa että havahtuu siitä helposti.

Ei sitä maidontulon lisäystä mitenkään tuossa vaiheessa enää huomaakaan. Ei ne rinnat enää samalla tavalla täyty ja tiheän imun kautena ne saattaa tuntua peräti tyhjiltä, vaikkeivät sitä oikeasti olekaan.

Aivan loistavat sivut ovat www.imetystukilista.net
Katso sieltä imetystietoa ja sieltä Pulmia ja Haasteita: Riittääkö maitoni?

Mun mielestä aivan loistavat tietopohjaiset sivut, itse sain noilta sivuilta paljon tukea esikoisen aikaan. Ilman niitä olisin varmaan imetyksen lopettanut ensimmäiseeen tiheän imun kauteen tai rintaraivariin.

Siis otetaan vielä kerran uudestaan. Meidän ongelma on päivät. Yö menevät hyvin, kun nukkuu kainalossa. Kun mennään nukkumaan niin nukkuu ensimmäisen pätkän ennen syömistä n 3h-3,5h. Sitten heräilee n 2h-3h välein syömään.

Mutta päivät, silloin ei nuku kuin 5min-1h pari kertaa päivässä. Ja nukkuu vain siis sylissä. Välillä on niin väsynyt, että itkee väsymystään. Yritän tyynnytellä sylissä, tutilla ym. mutta mikään ei kelpaa. Heti kun annan rinnan nukahtaa siihen heti. Nälkä ei siis ole. Tästä johtuen tarjoan joka itkuun rintaa. Nyt minusta tuntuu, että päivän syönnit ovat aivan sekaisin. Syö pieniä annoksia, eikä kunnolla itseään täyteen. Tästä johtuen ajattelin, josko syöttäisi aluksi 2 tunnin välein, jotta söisi kunnolla eikä kokajan vain pieniä "välipaloja".

kantoliinaa voisit ehkä kokeilla.
Mut joo tota maidon lisäystä ei kyllä huomaa alkuun piti vaihtaa liivin suojia minkä kerkesi.
Nyt imetystä 7kk takana enkä käytä enää liivinsuojuksia tai maidonkerääjää lainkaan.
Tyttö ollu täys imetyksellä 6kk ja painoa on tullut ihan hyvin.
aluksi oli kans semmonen että syö 20minuuttia ja nukahtaa hetkeksi ja syö taas.ja nukahtaa.
ekat 4 kk menee oikeastaan syödessä ja nukkuessa ja just kun kerkeät tottumaan johonkin rytmiin niin se muuttuu.
Jos painon kehitys normaalia en antaisi lisämaitoa mut sekin on yksilöllistä.
vauva voi "tilata" lisämaitoa tiheällä syömisellään.
Itse laitoin tytön peiton päälle ja syötin makuultaan. sitten kun nukahti niin hilasin itseni pikku hiljaa pois ja joskus vuorasin sängyn tyynyillä (tosin olin koko ajan niin että näin vauvan) toisinaan hitaasti ujutin kädet vauvan alle ja hitain liikkein nostin sänkyyn.
Mieskin kysyi että miten sen teen että kun hän nostaa niin herää takuu varmasti.
Mut jaksamisia ja tee se mitä äidinvaistosi sinulle sanoo ja mitä vauva tarvitsee ollakseen tyytyväinen.

lisäys: minä imetän kanssa joka kerta kun vauva itkee (toki meillä syödään jo kiinteitäkin). vaihdan ensin vaipan ja sitten syötän ja sitten seurustelen jos on hereillä ja jos ei kuivitus, syöttö ja seurustelu auta niin voipi olla että vauvalla on maha kipeä.
Mut niin paljon kun rinta kelpaa niin vauva saa täyttää vatsansa ja hellyyden tarpeen. ei tuon ikäisen rytmejä kannata vielä muutella, vauva ilmoittaa itse mitä tarvitsee.

Yhteistyössä