Auttakaa, paras ystävä kiristää jättämään miehen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiristetty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Omasta mielestäni ystäväsi tekee väärin. Ei tuollaista vaatimusta voi tehdä ja ystävän pitäisi ensi sijassa tukea, vaikka se tarkoittaisikin että nähdään vain sen 2-3 vuodessa.

Ei se näkemisten kerrat määrittele ystävyyttä. Itsekin näen ystäviäni suurinpiirtein sen 3-4 kertaa vuodessa. Ja kohtuu vähän ollaan yhteydessä muutenkin. Eikä se ainakaan ole muuttanut ystävyyttämme mitenkään. Miesten ystävyys kai sitten on erilaista kuin naisten joilla on joku pakottava tarve vaalia sitä.

Kysymys kuuluu miksei kaverisi voi tulla teille yöksi, jos kerran sinun yöpymisesi kaukana miestä haittaa? Voihan vaikka tunkea miehen siksi aikaa johonkin vaatekomeroon tms.

Mutta siis mieheesi, niin minäkin pidän outona näin aikuisena yökyläilyjä, jos välimatka on lyhyt. Pidemmissä matkoissa ymmärrettävää. Mutta kysynkin näin onko miehelläsi negatiivinen suhtautuminen alkoholiin? Yökyläilyt usein vaan tuppaavat tarkoittamaan alkoholin käyttöä ja naisten suhteen se usein tarkoittaa lisäksi baareilua/yökerhoilua eikä vaan kaverin kanssa kotona kahdestaan oloa.

Tosin sinäkin voit halutessasi päättää lähteä sinne kaverin luo ja mies joutuu vaan kestämään sen kanssa, näätpähän sit miten vahvalla pohjalla on suhteesi ja mikä on mies miehiään. Kuitenkin on selvää että mies pelkää menettävänsä sut ja teillä on jonkin asteinen luottamispula.

Kiristystä en sinänsä hyväksy. Kuitenkin jos on ihan totta, että ystäväsi ei pysty katsomaan sinun ja miehesi meininkiä, pakkohan hänen on se jotenkin sinulle ilmaista. Tässä se nyt ei tapahtunut hirveän tyylikkäästi. Toki olisi parempi, jos ystäväsi jaksaisi sinua tukea, mutta kaikki ei aina jaksa kaikkea eikä sille voi oikein mitään.

1. Ei se ole oikein että ystävä kiristää. Mut kiristämisen taustan ymmärtää: ystävällesi tekee pahaa katsoa kun olet suhteessa jossa et voi kertoa menemisistäsi ja tulemisistasi, ehkä hän näkee suhteenne eri tavalla kun olet itse mieltä, jos olet kertonut vain kaiken huonon.

2. Ystävällä yötä oleminen ei oo väärin, varsinkaan jos asutaan eri paikkakunnalla. Myöskään miehesi ei toimi oikein - tuo on hänen tapansa kiristää että valitse minut tai ystävä. Jos kerta haluat että mies jättäisi, tienne erkanisivat niin lähde! Jos et tunne palavaa halua elää sen miehen kanssa niin älä jää turhaan kitkuttamaan suhteeseen josta harmia.

Ystävät säilyy läpi elämän. Olishan se ihanaa kun olis se puoliso joka kans säilyy siinä, mut sun tehtävä on päättää kumpi merkkaa enemmän, pitkäaikainen ystävyys vai huono parisuhde. (Tämän kuvan sai)

Boldattu kohta on mielestäni erittäin osuvasti sanottu!

Itse veikkaan että ystävä haluaa vähän "herätellä" sinua tuolla kiristämisellä ja toisaalta ei ehkä yksinkertaisesti enää jaksa tilannetta.

Parastahan olisi jos pystyisit nyt sanomaan molemmille osapuolille takaisin. Ystävälle tuosta, että et oikein arvosta ja hyväksy moista kiristämistä, mutta että ymmärrät hänenkin näkemyksensä ja olet valmis kuuntelemaan hänen näkökulmaansa ja tekemään töitä ystävyytenne eteen. Miehelle siten, että ilmoitat meneväsi ystäväsi luo yöksi.

Voi miten tutulta tuo tilanne kuulostaakaan. Sillä erolla että minä olin se hyvä ystävä joka teki tuon vaihtoehdon. Olimme olleet kuin paita ja peppu ystäväni kanssa yli 20 vuotta. Todella olimme toistemme tuki ja turva ja karikot ja muut jaoimme yhdessä. Olimme myös molemmat tahoillamme aikaisemmin naimisissa. Ystäväni avioliitto oli hankala, mies manipuloi ja rajoitti ystäväni tekemisiä, hänellä oli todella outoja mielipiteitä mm. että perunamuusi on vaarallista terveydelle. Hän oli niin hyvä perustelemaan kaikki asiat että tämänkin ystäväni nieli. Ja miljoona muuta asiaa.

Olin ystäväni tukena ja kannustimena lähteä suhteestä josta hän itse halusi lähteä mutta ei ollut voimia. Valehtelin hänen miehelleen ystäväni puolesta jne.

Muutamien lyhyiden suhteiden jälkeen hän löysi itselleen täydelliseltä vaikuttavan miehen. Ystäväni selitti miten on ihanaa kun tehdään kaikkia asioita yhdessä ja mies haluaa tulla joka paikkaan mukaan jne. Tilanne pikkuhiljaa kiristyi ja alkoi valjeta kun ystäväni ei voinut tavata minua, mies jatkuvasti kännykällä stalkkasi ystäväni tekemisiä, yökylään ei todellakaan voinut tulla koska juurikin "se ei ole tervettä ja normaalia aikuisten kesken". Eräässä klassisessa konsertissa ollessamme, ystäväni piti tehdä selontekoa ketä seurueessa oli, mitä olemme puhuneet, kenen vieressä hän istui. Yksi kerta kun olimme ravintolassa syömässä kaksistaan, meillä oli niin mukavaa ja juttelimme vanhaan tapaan kaikista asioista, aika riensi ja ystäväni myöhästyi kaksi tuntia "kotiintuloajastaan"! Mies nosti tästä kauhean haloon miten ystäväni on ollut panemassa jotain ja missä hän oli ja kenen kanssa. Miten pitäisi näyttää ravintolan kuitti ja todistaa että on ollut kanssani syömässä. Hän soittikin minulle ja minun piti vakuutella että minun kanssa oli ollut ja ihan ravintolassa olimme olleet ja jutelleet. Tämä ei tietenkään käynyt miehelle.

Kaikkea tätä jatkui kauan, useita vuosia. Sitten meni muutama viikko etten kuullut ystävästäni mitään, tässä vaiheessa yhteydenpitomme oli jo vähentynyt huomattavasti miehen manipulaation ansiosta. Ystäväni soitti että oli juuri päässyt sairaalasta. Mies oli pahoinpidellyt hänet tajuttomaksi.

Autoin ystävääni hänen muutossaan ja veimme hänen tavarat väliaikais varastoon minun tuttuni tykö. Hän etsi itselleen asunnon. Sitten meni taas muutama kuukausi ja hän soitti ja kertoi että oli muuttanut takaisin tämän miehen luo. Tässä vaiheessa katkesi kamelin selkä...

En enää yksinkertaisesti jaksanut olla se tukea antava ystävä. Koska kaikki yritykset menivät kuin vesi hanhen selästä. En sanonut ystävälleni että valitse minut tai mies, mutta sanoin että hänen pitää valita oma käytöksensä ja alkaa elämään omaa elämäänsä niin kuin haluaa, eli että voi käydä ystävillään kylässä, olla yötä, käydä syömässä kavereiden kanssa ravintolassa, käydä shoppailemassa ja kaikkea sitä mitä ihmiset ylipäätään ystäviensä kanssa tekevät. Ystäväni jäi miehen luo ja jätti kaikki ystävänsä.

En ole tämän jälkeen ollut hänen kanssaan tekemisissä. Ajattelen häntä kuitenkin jos en nyt joka viikko niin joka kuukausi. Aprikoin että soittaisin, haluaisin olla taas hänen ystävänsä. Oikeasti kaipaan ystävyyttämme. Olin jo soittamassa ystävälleni, mutta sitten kuulin että hänellä oli ollut taas naama mustelmilla ja hakattuna. Niin paljon kuin kaipaankin ystävyyttämme, en pysty katsomaan sitä tilannetta missä hän on. Se vaan tekee niin kipeää ja saa minut raivon valtaan miten mies häntä kohtelee. Mitkään minun tukeni tai tekemiseni eivät saa tilannetta muuttumaan.

Tiedän siis miltä ystävästäsi tuntuu. Vaikka ystävien pitäisi olla aina rinnalla ja tukea kaikessa, joskus se kaikki vaan on liikaa, se kivireen perässä vetäminen ilman lopputulosta. Toivon todella että pääset irti tuosta pahoinvoivasta suhteesta, se on hankalaa, mutta ihan varmasti kaiken ponnistelun arvoista. Kerro ystävällesi että voit pahoin ja haluat hänen tukevan ja auttavan sinut pois tilanteesta. Hän ihan varmasti auttaa. Mutta jos sinä haluat jäädä tuohon suhteeseen, mikään ei auta, sinun pitää sitten vain hyväksyä että menetät ystäväsi.

Toivottavasti tämä auttoi ymmärtämään ystäväsi puolta asiassa. Jaksamista sinulle!

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Minulla melkein samanlainen kokemus kuin nimimerkillä "kiristäjä itsekin". Tuntui niin pahalta katsoa vierestä kun toinen tuhoaa elämänsä ja lapsi oppii aivan sairaita käyttäytymismalleja vanhemmiltaan, että oli pakko laittaa välit poikki.

Viimeisimmät kommentit kertovat hyvin siitä millaista on olla alistetun naisen ystävä. Tottakai sillä alistetulla on vielä vaikeampaa mutta hän voisi päättää suhteen, ystävä ei siihen kykene. Vähän sama kuin ystävänä/läheisenä olisi alkoholi- tai huumeriippuvainen, joudut vain katselemaan vierestä kun toinen tappaa itseään hitaasti tai antaa toisen tappaa itsensä sisältä ja kenties lopulta kokonaan.

Yhteistyössä