Auttakaa tyhmää! Koskee loma-ajan palkkaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kuistäämenee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kuistäämenee

Vieras
Eli tilanne tällainen: sanotaan vaikka että kuukausipalkkani on 2000 euroa. Lomaa minulle on kertynyt 28 päivää. Koska teen työtä jossa on lisiä paljon mukana, on loma-ajan palkkani näiltä 28 päivältä 2800 euroa eli 100 euroa on yhden lomapäivän hinta.

Olen pitänyt nyt toukokuussa 15 päivää lomaa ja ne maksetaan minulle ensi kuussa eli 100*15=1500. Ja näistä 15 päivästä lasketaan vielä lomaraha.

Mutta kuinkas lasken mukaan nyt sitten tuon ajan toukokuulta kun olen ollut töissä eli yhteensä 7 päivää? Onko joku kaava olemassa jolla saan laskettua päiväpalkan tavallisesta tulostani, eli palkasta joka ei sisällä yhtään lisiä?

[QUOTE="vieraana";29935777]Kuukausipalkka jaetaan 158:lla saat tuntipalkan ja sen kerrot 7,5:llä saat päiväpalkan.[/QUOTE]

Nämä jakajat ja kertoimet vaihtelee jonkin verran TES:n mukaan. Siis kuukausipalkkaa ei välttämättä jaeta 158, vaikka joku sen suuntainen luku kyllä on. Ja tietysti jollain aloilla normaali päivätyön mitta on 8 tuntia, silloin kerrotaan tietysti sillä.

Että kannattaa tarkistaa omasta TES:stä, jotta saa varman ja tarkan tuloksen.

Jos oikein muistan niin toukokuun kk-palkka 2000e jaetaan oikeiden työpäivien määrällä (toukokuussa 20, vaihtelee kuukausittain) ja siitä saat sen kuukauden päiväpalkan. Ja se puolestaan kerrotaan niiden päivien määrällä jotka olet ollut työssä.