Avautumista sukulaisista ja lahjoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaannuin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaannuin

Vieras
Sain tietää et miehen siskolta on tulossa pojallemme lahja (on kylläkin pojan kummi) mutta ei ole ostanut tyttö-vauvallemme lahjaa. Ei muuten ottais päähän mut hänellä on ollut tapana ostaa serkuillensa lahja (tosin niistäkin vaan kahdelle tytölle, ja tytöt siis lapsia, ei aikuisia, ei pojille kun niitä on niin monta ja tulis sit kuulemma liian kalliiks... ostais sit kaikille serkuille tai ei kenellekään... must väärin toi sukupuoliin erottelu) ja nyt ei siis osta toiselle lapsellemme joka on kuitenkin hänen veljensä lapsi.
Itellä ei tulis mieleenkään olla ostamatta lahjaa jo ihan senkin takia et ostetaan miehen serkuillekin lahjat jotka ei ole edes niin läheistä sukua...

Toinen asia mist tahtoo avautua... esikoisemme ei ole saanut miehen vanhemmilta muuta kun synttärilahjat ja joululahjat. Syntyessään sai kylpyammeen ja sekin sen takia et sanoin etten halua kukkia sairaalaan kun olin siel niin vähän aikaa et sanoin et jos jotain haluaa ostaa niin mielummin pojalle jotain. No, miehen siskon tytölle (joka siis poikaamme nuorempi) on sit ostettu kaikki mahdollinen. Ja nyt tyttäremme on sit saanu ensimmäisen kuukauden aikana miehen vanhemmilta enemmän kun poikamme kolmeen ikävuoteen mennessä. Tuli mm uus haalari ja sekin sen takia et anoppi oli ostanut sen miehen siskon tytölle mut ei mahtunutkaan.
Pointti tässä:ihan kiva et ostaa mut ostais sit tasapuolisesti pojallekin tai ois kokonaan ostamatta kun poika kuitenkin jo sen ikänen et tajuu ja reppana on joutunu aina mummolassa ollessa kuulemaan miten serkku on saanut sitä ja tätä mummolta. ja mua ärsyttää et meiän tyttö saa jotain sen takia et ne nyt on jäänyt yli toiselta eikä sen takia et hän haluaa muistaa myös meidän lapsia...

tiedän et kuulostan kiittämättömältä mut takana paljon kakkaa anopilta ja on miehen siskon tytön syntymästä asti kohdellut lapsenlapsiaan aivan eri tasolla. Meiän lasta torutaan tuhmaks jos toinen just heränny päiväunilta ja vähä jotain ähkäsee eikä ikinä ole kannustettu missään vaan aina ollut asenne että et taida osata jne.

Pitäskö siis vaan todeta anopille et joko pojallekin jotain tai sit kokonaan ostamatta?

No tuosta joululahjan ostamisesta kyllä alat turhaan rutisemaan!

Jos miehesi sisko haluaa ostaa kummilapselleen lahjan niin siitä vain, ei jokaista sisarusta tarvitse välttämättä muistaa ja toisaalta, mitä vauva ymmärtää lahjoista?

Itse ostan kummilapsille mutten heidän sisaruksilleen. Tai yhdelle sisarukselle kyllä ostan sillä tykkään hänestä aivan erityisesti. Tuossakin perheessä on neljä lasta eikä koskaan ole tullut mitään sanomista vaikka ostan vain kahdelle.

Meillä lapsilla eri määrä kummeja, esikoisella eniten ja hänen kummeistaan yksi pariskunta on eronnutkin ja lapsi saa lahjan molemmilta osapuolilta. Kuitenkin annetaan tasamäärä lahjoja eli ne jotka saa kummeilta vähempi lahjoja saa meiltä sit vastaavasti enempi jotta tulee sama määrä. Joulupukkihan ne lahjat tuo ;) Tarviiko sitä niin alkaa erittelemään kuka saa keneltä ja mitä ja minkä verran?

Mitä tarkoitat tällä lauseella? "Pitäskö siis vaan todeta anopille et joko pojallekin jotain tai sit kokonaan ostamatta?"
Siis meinaatko että jos ei pojallesi niin ei muillekaan? Meinaatko että voisit ihan kieltää jotakuta ostamasta jollekin lahjoja? Että kun sanot että kokonaan ostamatta niin anoppi ei saisi ostaa yhdellekään lapsenlapselle mitään?

Katsohan peiliin, kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mitä tarkoitat tällä lauseella? "Pitäskö siis vaan todeta anopille et joko pojallekin jotain tai sit kokonaan ostamatta?"
Siis meinaatko että jos ei pojallesi niin ei muillekaan? Meinaatko että voisit ihan kieltää jotakuta ostamasta jollekin lahjoja? Että kun sanot että kokonaan ostamatta niin anoppi ei saisi ostaa yhdellekään lapsenlapselle mitään?

Katsohan peiliin, kiitos.
En tietenkään voi kieltää ostamasta... tarkotin tällä sitä et jos ostaa MEIDÄN toiselle lapselle jotain niin ostais sit myös toiselle tai sit ei tarvii ostaa kummallekaan meidän lapsista jos ei osaa kohdella tasapuolisesti!

No, minun mielestäni taas et nurise turhasta. Kyllä minäkin vetäisin herneen nenuun, jos isovanhemmat ostais jollekin lapsellemme lahjan, mutta ei kaikille.

Sen toisaalta ymmärrän, että kummi voi ostaa vain kummilapselleen. Tosin mieheni on siskonsa esikoisen kummi ja hän saa joskus pienen extra-lahjan kummipoikana, mutta ostamme kyllä hänen sisaruksilleenkin lahjat.

AP: ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Etenkin anopin käyttäytyminen on ikävää, koska kaikkia lastenlapsia olisi hyvä kohdella samalla tavalla. Ei se ole lapsen kannalta mukavaa jos oma sisar saa paljon enemmän lahjoja ja muutenkin parempaa kohtelua kuin itse. Serkun saamiset ja kohtelut eivät välttämättä näy lapselle niin selvästi.
Kummitäti tietysti voi ostaa vain kummilapselleen jos haluaa vetää rajan johonkin eikä viitsi koko sukua lahjoa.

Ymmärrän täysin ap sua!!!!
Tuo epäarvoinen käytös on törkeetä.Kyllä lapset tajuaa.
Meillä kahden ekan lapseni isä osti vaan pojalleen 200e lahjan tyttö ei saanut mitään.Näin on tapahtunut 8vuoden aikana useita kertoja.
Nytkin osa omasta suvustani jättää nuorimmaiset lapseni huomioimati.Anoppini kohtelee kahta lastani,kuin omina lapsenlapsinaan.eli he saavat joululahjat synttäri lahjat samalla tavalla.

Me ostetaan kummilapsille 3 kpl eikä sisaruksilleen (lisäksi 9 kpl).

Kun peruste on selkeä sukupuolijako, tuo on suht ok eli opettaa elämän realiteetteihin, elämä ei ole aina reilua ja kaikkeen ei voi vaikuttaa. En itse toimisi kuten anoppi mutta so what, ostakaa pojalle yksi lahja enemmän.

Murehdi vain asioita joihin voit itse vaikuttaa.

Mulle anoppi sanoi suoraan kerran ettei meidän tyttö ole hälle yhtä tärkeä kuin toisen poikansa samanikäinen poika. Että pojat on tärkeämpiä. No nyt toi sit lahjat meille, niin tytölle 2 ja pojalle 6. Onneksi tuo tyttö ei vielä ymmärrä laskea niitä, mut joskus vielä ymmärtää :(

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mulle anoppi sanoi suoraan kerran ettei meidän tyttö ole hälle yhtä tärkeä kuin toisen poikansa samanikäinen poika. Että pojat on tärkeämpiä. No nyt toi sit lahjat meille, niin tytölle 2 ja pojalle 6. Onneksi tuo tyttö ei vielä ymmärrä laskea niitä, mut joskus vielä ymmärtää :(

Ompa törkeää käytöstä :o

Toivottavasti ei täräytä samaa lapselle! Törkeää :(

Meilläkin on aika lailla samanlaista.... Mieheni sisko muisti meitä lahjoilla , paitsi mun poika ei saanut mitään :( Jotenkin tuntuu pahalta kun hänelle ei sitten mitään ostanut/ muistanut. Mun äiti kanssa kohtelee mun siskopuolia paremmin kun mua ja perhettäni :( Olen jo tottunut tähän eriarvoisuuteen ja toivottavasti sitten joskus olen itse tasapuolinen kaikille lasteni lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Toivottavasti ei täräytä samaa lapselle! Törkeää :(

Joo, niin munkin mielestä.
Mut siis muuten se on ihan ok anoppi ja mummo; kyllä se paijaa ja hoitaa tota tyttöäkin, mut sit vaan täräytti sanoa noin, itse asiassa viime jouluna.

Mulla on oikein mukavat appivanhemmat, mutta kyllä sen eron huomaan hänen tyttärensä ja poikansa lasten välillä. Tyttären (eli siis mun miehen siskon) lapsia on hoidettu enemmän ja ovat saaneet rahallisesti aivan älyttömästi tukea meihin verrattuna. Ovat muutenkin jo paljon parempituloisia kuin me. Kyllähän se joskus ärsyttää että ostavat miehen siskon lapsille kaikkea uuttaa ja meille tuovat sen perheen vanhat vaatteet ja tavarat.. Erityisesti kun meidän lapset on eri sukupuolta kuin heidän..

Tämä ei nyt kuulu lahja-asiaan, mutta meillä anoppi on jaksanut hokea raskausajasta saakka, että toivoisi tyttöä, vaikka tiesi että poika sieltä on tulossa. Jopa lapsen ristiäisissä otti asian esille....raivostuttava akka. Onneksi emme aio enempää lapsia tehdä, ettei vastaavaa tilannetta ole edessä, kuin teillä muilla. Toivottavasti anoppi osaa pitää turpansa kiinni, sitten kun lapsi ymmärtää. Tyttöhän takuulla saisi kaiken huomion anopilta, eikä poikaa todennäköisesti huomioitaisi enää mitenkään. Ja kyseessä on eka lapsenlapsi.

Älä valita . Lahjan antaja saa päättää kenelle ostaa ja kenelle ei sekä myös sen mitä ostaa.
Meillä on kolme kummilasta ostamme lahjat vain heille ei heidän sisaruksilleen ( niitä kun on 7) .
Silti tasapuolinen pitäisi olla mutta toisaalta ei tätä maalmaa saa millään kokonaan tasapuoliseksi joten hyvä oppia se jo pienestä pitäen . Reilua se ei kuitenkaan ole.

Yhteistyössä