No mitähän tässä voisi sanoa. Miehesi ei yllättäen halua mennä naimisiin kanssasi ilman avioehtoa, koska se olisi hälle tappiollinen tilanne tietysti, jos eroaisitte. Sinä taas puolestaan et halua mennä avioehdon kanssa, koska sinulle se tilanne olisi tappiollinen avioerossa. On erittäin ikävää ettette ole tulleet puhuneeksi näistä asioista aikaisemmin, kenties jo 10 vuotta sitten tai viimeistään siinä vaiheessa kun aloitte lasten tekemistä suunnitella. Nyt tietysti on myöhäistä miettiä sitä.
Omasta kokemuksestani voin kertoa, että minun kohdalle on sattunut ihania avokätisiä miehiä eli exäni kanssa menin naimisiin ilman avioehtoa ja kun erottiin, niin sain tavallaan kivan summan "hänen rahojaan", vaikka toki oltiin yhdessä taloutta pyöritetty ja minä olin hänen lastaan kotona hoitanut. Nyt minulla on uusi mies ja olemme suunnitelleet naimisiin menoa ja olemme aikeissa tehdä avioehdon. Ai miksikö? No siksi, että minulla on noin kymmenkertainen omaisuus mieheen nähden. Minulla siis menee hyvin nämä avioliitot, mutta mitä tehdä, jos miehet eivät olisikaan näin avokätisiä...
Sinulla on tarpeen miettiä asiaa että mitkä vaihtoehdot sinulla on.
1) menette naimisiin ilman avioehtoa -> mies tyytymätön
2) menette naimisiin avioehdon kanssa -> sinä tyytymätön
3) jätätte menemättä naimisiin -> sinulla sama kohta kuin 2), mutta lisäksi menetät mahdollisuuden leskeneläkkeeseen
Täten voi sanoa että mies on "etulyöntiasemassa". Millä sinä sitten taas voit perustella tuota kohtaa 1) on se että voit sanoa, että teillä on yhteinen lapsi ja sinulle tulee sen takia tulonmenetyksiä. Jääkööt mies hoitamaan lasta hoitovapaalla ja sinä menet töihin ja kerrytät omaisuuttasi.
Minulle ajatus että perhe on yhteisyritys on hyvin tärkeä ja siten haluan että kaikki rahat ovat yhteisiä. Jos toinen sairastuu tai joutuu työttömäksi, vaikka sairauseläkkeelle koko loppuelämäkseen, niin silloin minusta puolison vastuulla on toisen hyvinvointi. Tästä maailmankuvasta nähden tietysti koko avioehto on ihan älytön. Silti olen itse menossa naimisiin avioehdon kanssa, mutta siinä meidän avioehdossa onkin tarkoitus rajata aikaisempi omaisuus eli se, mitä olemme ennen suhdettamme hankkineet (meillä ei ollut silloin yhteisyritys) ja samoin peritty omaisuus (esimerkiksi meidän vanhemmilla ei ole puolisojemme kanssa yhteisyritystä).
Saako kysyä, että onko miehelläsi aikaisempaa omaisuutta tai onko tulossa perimään enemmän kuin sinä? Voisiko teillä rajata myös menneen ja tulevan omaisuuden, mutta avioliiton aikana hankittu olisi yhteistä?