Avioero ja puolisoilla omat tilit, miten käy rahojen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tietämätön"

Vieras
Aloin miettiä, kun tuossa toisessa ketjussa oli puhetta säästämisestä ja siellä sivuttiin myös puolisojen eri tilejä ja säästöjä.

Meidän tilanne on siis se, että meillä on miehen kanssa molemmilla omat tilit. Asunnon omistamme puoliksi ja maksamme puoliksi asuntolainaa. Minulla on kuitenkin huomattavan paljon pienempi palkka kuin miehellä ja tämän takia mies maksaakin asuntosäästötililleen 500e rahaa joka kk. Eli siis käytännössä maksaa 500e asumisesta enemmän kuin minä. Syy miksi emme tuolla 500e:llä lyhennä nykyistä lainaa on se, että lainassa on kiinteä korko ja sen muuttaminen tai lainan kokonaan pois maksaminen ei rahallisesti tässä vaiheessa kannata (laina-aikaa enää muutama vuosi). Tuo asuntosäästötili on siis uuden asunnon ostoa varten, joka on edessä lähitulevaisuudessa.

MUTTA nyt tuosta toisesta ketjusta tuli mieleen, että mitähän kävisi JOS eroisimmekin nyt ja nuo säästetyt rahat onkin miehen tilillä ja minulla ei ole mitään säästössä? (Palkastani ei riitä säästöön rahaa.) Joku tuolla toisessa ketjussa sanoi, ettei ole reilua, että parisuhteessa kulut eivät jakaudu sen mukaan mitä tienaa... Tässä tapauksessahan meillä siis tavallaan mies kyllä maksaa meidän asumista tuon 500e enemmän kuin minä, MUTTA tosiasiassahan se raha on miehen tilillä. Eli minä jäisinkin avioerotilanteessa aika alakynteen, vai :o

[QUOTE="tietämätön";24315438]Aloin miettiä, kun tuossa toisessa ketjussa oli puhetta säästämisestä ja siellä sivuttiin myös puolisojen eri tilejä ja säästöjä.

Meidän tilanne on siis se, että meillä on miehen kanssa molemmilla omat tilit. Asunnon omistamme puoliksi ja maksamme puoliksi asuntolainaa. Minulla on kuitenkin huomattavan paljon pienempi palkka kuin miehellä ja tämän takia mies maksaakin asuntosäästötililleen 500e rahaa joka kk. Eli siis käytännössä maksaa 500e asumisesta enemmän kuin minä. Syy miksi emme tuolla 500e:llä lyhennä nykyistä lainaa on se, että lainassa on kiinteä korko ja sen muuttaminen tai lainan kokonaan pois maksaminen ei rahallisesti tässä vaiheessa kannata (laina-aikaa enää muutama vuosi). Tuo asuntosäästötili on siis uuden asunnon ostoa varten, joka on edessä lähitulevaisuudessa.

MUTTA nyt tuosta toisesta ketjusta tuli mieleen, että mitähän kävisi JOS eroisimmekin nyt ja nuo säästetyt rahat onkin miehen tilillä ja minulla ei ole mitään säästössä? (Palkastani ei riitä säästöön rahaa.) Joku tuolla toisessa ketjussa sanoi, ettei ole reilua, että parisuhteessa kulut eivät jakaudu sen mukaan mitä tienaa... Tässä tapauksessahan meillä siis tavallaan mies kyllä maksaa meidän asumista tuon 500e enemmän kuin minä, MUTTA tosiasiassahan se raha on miehen tilillä. Eli minä jäisinkin avioerotilanteessa aika alakynteen, vai :o[/QUOTE]

Mitäs jos googletat "ositus avioerossa"...

[QUOTE="sasa";24315492]Mitäs jos googletat "ositus avioerossa"...[/QUOTE]

Lueskelin kyllä tuota avioliittolakia, mutta aina vain pääosin puhuttiin aviopuolison kuolemasta? Ehkä mulla sitten huono sisälukutaito :(

rautalangasta väännettynä. Koko omaisuutenne: Siis asunto, irtaimisto, molempien tileillä olevat rahat, osakkeet, kesämökki, auto(t),yms. Lasketaan osituksessa yhteen ja laitetaan puoliksi.

Mä en nyt ymmärrä miten jäisit alakynteen jos miehesi säästämät rahat menisi hälle, saathan sä kuitenkin asuntonne hinnasta puolet...

Mutta siis joo, tasanhan nuo menee jollei ole avioehtoa joka kertois asian toisin.

Mä en nyt ymmärrä miten jäisit alakynteen jos miehesi säästämät rahat menisi hälle, saathan sä kuitenkin asuntonne hinnasta puolet...

Tälla tarkoitin sitä, että kun joku tuolla toisessa ketjussa sanoi, että on epäreilua jos hyvä- ja huonopalkkainen maksaa saman verran asumisesta, kun pitäisi maksaa tulojen mukaan. Eli nyt kun mies on siirtänyt tuon 500e säästöön OMALLE tililleen uutta asuntoa varten, niin aloin pelkäämään, että eikö mulla ole siihen rahaan mitään jakoa, JOS avioero sattuisi.

[QUOTE="vieras";24315800]No eikös se siten mene, että mikäli ei ole avioehtoa, niin silloin kaikki menee puoliksi.[/QUOTE]

Joo, näin se taitaa mennä, mutta aloin tosiaan epäilemään asiaa tuon toisen ketjun takia ja hain itselleni täältä mielenrauhaa :) Vaikka ei tässä nyt kyllä eroa ole mailla eikä halmeilla näköpiirissäkään, mutta elämä heittelee.

[QUOTE="vieras";24315800]No eikös se siten mene, että mikäli ei ole avioehtoa, niin silloin kaikki menee puoliksi.[/QUOTE]

Tähänkin on olemassa porsaanreikä.

Erotessani ex-miehestä sain myydä talon (vieläpä 30% voitolla) ja käyttää rahat nimissäni oleviin lainoihin ilman että miehellä oli asiaan mitään sanomista.
Tai no, häneltä piti saada lupa myydä kiinteistö jossa hänkin oli vakituisesti asunut mutta omaisuuteen ei päässyt käsiksi.

Talo oli avioliiton aikana hankittu mutta vain minun nimissäni ja pystyin osoittamaan että vain ja ainoastaan minä olen omista tuloistani, omalta tililtäni myöskin talon lainanlyhennykset tehnyt.

Tämän minulle neuvoi aikanaan pankinjohtaja.

mun tietäkseni kaikki varat ja velat ovat yhteiset, siin avioliiton aikana hankitut tietysti...

Sun tietosi eivät ole ihan ajan tasalla. Avioliitossa velat ja omaisuus ovat omia. Avioerossa varakkaampi antaa tasoitusta, jos avioehtoa ei ole. Mutta velat ovat yhä omia eli ukon ei tartte maksaa sun Ellosluottoa edes avioerossa. Yhteiseen elämiseen käytetyt velat ovat yhteisiä.

Oikeusministeriö - Justitieministeriet -

[QUOTE="eee";24315973]Musta on suoraan sanottuna törkeää, että olet ap "huojentunut". Mun mielestä sulla ei ole miehesi tienaamiin rahoihin moraalista oikeutta, vaan olet ahne.[/QUOTE]

Niin no miten sen sitten kukin haluaa ajatella. Jos mulla on nyt huonompi palkka sen takia, että hoidan meidän YHTEISIÄ lapsia osittaisella hoitovapaalla, niin en mä nyt koe ahneudeksi sitä ajatusta, että tuntuu tylsältä, ettei MULLE jää mitään säästöön sen takia, että huolehdin oman osuuteni perheen hyvinvoinnista. Jos mulla olisi täysi palkka, niin toki mullekin jäisi jotain säästöön.

No kukin tavallaan kokee nää asiat.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;24315882:
Tähänkin on olemassa porsaanreikä.

Erotessani ex-miehestä sain myydä talon (vieläpä 30% voitolla) ja käyttää rahat nimissäni oleviin lainoihin ilman että miehellä oli asiaan mitään sanomista.
Tai no, häneltä piti saada lupa myydä kiinteistö jossa hänkin oli vakituisesti asunut mutta omaisuuteen ei päässyt käsiksi.

Talo oli avioliiton aikana hankittu mutta vain minun nimissäni ja pystyin osoittamaan että vain ja ainoastaan minä olen omista tuloistani, omalta tililtäni myöskin talon lainanlyhennykset tehnyt.

Tämän minulle neuvoi aikanaan pankinjohtaja.

Jos olitte avioliitossa, eikä teillä ollut avioehtoa, on tarinasi vain "tarina". Tai olet ollut naimisissa hyvin tyhmän ihmisen kanssa, jota olet huijannut. Varo ettei ala jäkikäteen kolkutella oveasi asianajajan kanssa.

Yksinkertaistettuna se menee näin. Erotessa kummankin omaisuus jaetaan tasan. Omissa nimissä otetut lainat jäävät sille, joka ne on ottanut, paitsi laina joka on mennyt yhteisen omaisuuden, kuten asunnon, hyväksi.

[QUOTE="a p";24316464]Eli siis tilillä olevat rahat on omia?[/QUOTE

Joo, eli nyt sekoilen. Tottakai siis miehen tilillä olevat rahat on NYT sen omia ja se saisi tehdä niillä vaikka maailmanympärysmatkan ilman mun lupia. MUTTA avioeron sattuessa omaisuus menisi siis puoliksi ellei avioehtoa ole.

Tuolta om:n sivuilta löytyikin hyvä esimerkki, kiitos näistä :)

"Esimerkki 3: Matti ja Maija hakevat avioeroa yhteisellä hakemuksella. Omaisuuden ositus voidaan toimittaa sen jälkeen, kun hakemus on jätetty tuomioistuimelle. Matilla on omaisuutta 200 000 euron arvosta, Maijalla 100 000 euron arvosta. Tällöin omaisuuden ositus toimitetaan pääsäännön mukaan siten, että kumpikin saa osalleen puolet puolisoiden omaisuudesta (300 000 euroa) eli 150 000 euroa.

On kuitenkin muistettava, että omaisuuden jakaminen tasan on vain pääsääntö, josta voidaan poiketa. Tästä pääsäännöstä poikkeaminen voi erityisesti perustua siihen, että puolisot ovat tehneet avioehtosopimuksen, taikka siihen, että omaisuuden ositusta sovitellaan kohtuusnäkökohtien perusteella."

[QUOTE="eee";24315973]Musta on suoraan sanottuna törkeää, että olet ap "huojentunut". Mun mielestä sulla ei ole miehesi tienaamiin rahoihin moraalista oikeutta, vaan olet ahne.[/QUOTE]

Niinpä. Jos olet pienipalkkaisessa työssä, on se ollut sun oma valinta. Miehellä on täysi oikeus tehdä rahoillaan mitä huvittaa, enkä ymmärrä miten voit edes miettiä "miten käy rahojen"... Jokainen elää tulojensa mukaan, omaa elämäänsä! Just tällaiset siivelläeläjät pilaa kaikkien maineen!!!!

Alkuperäinen kirjoittaja tuhlaajatytär;24316849:
Eihän tuo ole mitään ahneutta. mies on varmasti hyvillään, että hoitaa kotona lapsia. Avioliitossa rahat ovat yhteisiä.

Missä vaiheessa ap on kertonut hoitavansa lapsia kotona kht:lla? Ap puhui pienestä palkasta, ja miehen rahojen kärkkymisestä. Avioliitto ei muuta omistussuhteita, ei hyvää päivää.... Miehen rahat on edelleen miehen rahoja ja naisen rahat naisen vaikka oltaisiin kuinka avioliitossa. Erotilanteessa asia eri, mutta voihan mies haluta avioehdon ennen eroa, jos olisi fiksu (tai vain nostaa rahat pois tililtä)...

[QUOTE="vieras";24316792]Niinpä. Jos olet pienipalkkaisessa työssä, on se ollut sun oma valinta. Miehellä on täysi oikeus tehdä rahoillaan mitä huvittaa, enkä ymmärrä miten voit edes miettiä "miten käy rahojen"... Jokainen elää tulojensa mukaan, omaa elämäänsä! Just tällaiset siivelläeläjät pilaa kaikkien maineen!!!![/QUOTE]

Kyl mun mielestä avioliitto on juuri se mikä yhdistää puolisoiden elämät, eikä siinä enää lasketa sun ja mun rahoja. Jos mies valitsee vaimokseen huonompipalkkaisen, niin hän siinä samassa sitoutuu myös jakamaan osuutensa omasta palkastaan. Itse en ainakaan muunlaiseen avioiliittoon olisi suostunut. Mut jokainen toki eläköön tyylillään... Mut turha ihmetellä miten yli puolet liitoista päättyy eroon jos suurin osa ihmisistä ajattelee noin.

Yhteistyössä