Avioerosta mietteitä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Luulisi uudenkin miehen ymmärtävän, että haluat ensin asettua ja antaa lapsille aikaa tottua uuteen tilanteeseen. Kuten täällä on ehdotetukin, niin jollekin ammattiauttajalle kannattaa ottaa yhteyttä, jotta lapset saisivat tarvitsemansa tuen ja keskusteluavun.

Mä en lähde sua tässä asiassa yhtään syyllistämään, täysin ymmärrettävää jättää tuollainen pettäjämies, joka ei sinua kunnioita. Kannattaa vaan tuon uuden miehen kanssa aloittaa vakavampi juttu hiukan myöhemmin, lasten ja myös itsesi takia.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Minä en muuten ole vehkeillyt selän takana vaan olen ihan avoimesti kertonut miehelleni meneväni keskustelemaan asioista tämän toisen miehen kanssa.

Ai niinkö? Et oo vehkeillyt? Yks kaunis aamu ilmotit miehelle että juu, kuule semmosen miehen oon tavannu, ja nyt tässä rupeen vähän lämmitteleen sitä kuule. Että hyvältä näyttää, katellaan tässä alkaisko tästä joku suhde syntymään.

Kauankos tästä keskustelusta kesti ennen kun ilmotit tosta asumisjärjestelykeskustelusta?

Alkuperäinen kirjoittaja viveka:
Alkuperäinen kirjoittaja viveka:
Toistan: oletteko miettineet ulkopuolista keskustelutukea.

Mies sitä ehdotti, mutta itse en tiedä onko halua, koska mies on niin usein luvannut muuttua ja muuttunut 1-3kk ajaksi ja sitten taas mennyt samaan. Ja kun tässä ei ole kyse vain siitä, että miehen pitäisi muuttua käytökseltään. Minun tunteeni ovat muuttuneet kaveruudeksi ja lisäksi se miehen pettäminen on vaikuttanut seksielämäämme.

Ehkäpä miehesi tarvitsee muutoksen tueksi apua ja tukea, jota joku ulkopuolinen voisi kenties antaa. Minusta tuo halukkuus hakea apua kertoo siitä, että hän on valmis tekemään töitä avioliittonne eteen. Sen sijaan se, että sinä et siihen ole valmis, antaa kuvan, että et enää ole valmis yrittämään jatkoa. Usein asiat menevät kahdestaan solmuun eikä niitä kahdestaan auki saa. Vaikka eroaisittekin, niin ehkä kuitenkin olisi hyvä selvittää ne syyt, miksi erotaan ja puhua avoimesti. Itsenne ja lapsien takia. Millainen keskusteluyhteys teillä on nyt?

Meillä on hyvä keskusteluyhteys. Puhumme, emme riitele. Mies ei ole minulle vihainen eikä myöskään tälle toiselle miehelle.

Tuli myös mieleen, että koet olevasi jotenkin alisteisessa asemassa. TAloudellisestihan olet täysin riippuvainen miehestäsi, kun hän käy töissä ja sinä et. Ehkä voisit itse hankkia itsellesi töitä ja saada sitä kautta hieman omanarvontuntoa? Jotkut miehet ovat vain niin lapsia, että kuvittelevat olevansa vaikka sun mitä, jos tuovat rahat talouteen.

tunnet varmaan itse syyllisyyttä ja siks todennäköisesti roikut siinä huonossa avioliitossasi nytkin. mitä jos kokelisit olla yksin? ottaisit selvää mitä haluut ja antaisit sitä huomiota itsellesi ja lapsellesi.

Harkitsitko eroa jo ennen tätä uutta miestä?
Vai herättikö tunteet häneen sinut tajuamaan että olet onneton?
Jos olit jo aiemmin ajatellut ettei elämäsi ole sitä mitä se voisi olla niin suosittelen eroamaan.
Jokainen on oman onnensa seppä ja elämä liian lyhyt hukattavaksi.
Lapset kärsivät myös siitä että vanhemmat eivät ole onnellisia.

En kuitenkaan suosittele muuttamaan heti yhteen uuden miehen kanssa.
Saattaisit katua sitä myöhemmin sillä lapset eivät välttämättä tulisi hyväksymään.Lapsen silmissä kun se näyttäisi siltä että tämä vei isän paikan.
Ja lapsille oma isä on kuitenkin oma isä.

Vaikeiden asioiden äärellä olet joten toivotan sinulle voimia ja viisautta katsoa asioita monelta kantilta :hug:

Mikset, ap, kommentoi mitenkään näitä mielipiteitä siitä, että uuden miehen kanssa ei ole viisasta heti muuttaa yhteen? Väitit vain, että sinusta tehdään syntipukkia, vaikka kukaan ei niin tee.

Alkuperäinen kirjoittaja vastikään eronnut:
Jos olit jo aiemmin ajatellut ettei elämäsi ole sitä mitä se voisi olla niin suosittelen eroamaan.

Saattaisit katua sitä myöhemmin sillä lapset eivät välttämättä tulisi hyväksymään.Lapsen silmissä kun se näyttäisi siltä että tämä vei isän paikan.

Vaikeiden asioiden äärellä olet joten toivotan sinulle voimia ja viisautta katsoa asioita monelta kantilta :hug:

Erityisesti miehen pettämisestä lähtien olen ajatellut sitä, että olisiko ero ratkaisu. Ja olen ollut onneton ja se, että etenkin tuo seksielämä on aiheuttanut inhotusta vaihtelevissa määrin sen pettämisen jälkeen. Olen kuitenkin aina ajatellut, että kyllä sitä tässä nyt mennään vaikka olisi vähän paskempi fiiliskin.

Ja mielestäni kommentoin kylläj otain noita yhteenmuuttamisjuttujakin jo, mutta ne kaikki asiat on niin auki... Ja oman aikansa ottaisi sekin, että tässä pitää myydä taloja ja muuta enkä ole suinpäin pakkaamassa kamojani ja menossa jonkun toisen luo. Niin ei ole tarkoitus toimia.

Erityisesti miehen pettämisestä lähtien olen ajatellut sitä, että olisiko ero ratkaisu. Ja olen ollut onneton ja se, että etenkin tuo seksielämä on aiheuttanut inhotusta vaihtelevissa määrin sen pettämisen jälkeen. Olen kuitenkin aina ajatellut, että kyllä sitä tässä nyt mennään vaikka olisi vähän paskempi fiiliskin.

Ja mielestäni kommentoin kylläj otain noita yhteenmuuttamisjuttujakin jo, mutta ne kaikki asiat on niin auki... Ja oman aikansa ottaisi sekin, että tässä pitää myydä taloja ja muuta enkä ole suinpäin pakkaamassa kamojani ja menossa jonkun toisen luo. Niin ei ole tarkoitus toimia.

mitäpä jos ap, varaisit neuvolaan ylimääräisen ajan ja puhuisit siellä asioista? sieltä kautta voisi saada ajan perheneuvolaan, jossa voisitte koko perhe puhua miltä ero kaikkien kohdalla tarkoittaisi, ja miltä ajatus tuntuisi.
varsinkin lasten olisi hyvä osata puhua ja käsitellä oikein eroasiaa.

ei varmaan kukaan järkevä ihminen sinua syyllistä kertomasi perusteella, eikä minusta ole syytä jäädä huonoon suhteeseen jossa rakkautta tai onnea ei voi enää olla. ja jos sinä olet jo antanut kaikkesi suhteellenne, etkä halua enää taistella niin sitten on paras ratkaisu lähteä.
sen sijaan, suosittelen minäkin yksin asumista, sillä jos olet kymmeniä vuosia ollut suhteessa alistetun asemassa, ottamassa vastaan haukkuja ja halveksuntaa, niin varmasti sinun itsetunnossa ja ajatusmaailmassa on korjaamisen tarvetta. kyllä se toinen mies odottaa, mikäli rakastunut on, ja antaa aikaa sinulle ja lapsillesi päästä taas omille jaloilleen.
paljon voimia ja onnelisempaa tulevaa sinulle, ap.

Mun mielestä olis kanssa hyvä idea tosiaan käydä esim. perheneuvolassa juttelemassa. Niihin on tosin usein pitkät. Vaikka ei olisi halua tai tarkoitusta jatkaa yhteiselämää, niin sieltä saa myös tukea ja apua eroon ja sen hoitamiseen. Ja erityisesti siihen, miten lasten kanssa menetellä, kun se oli kerran huolenaiheena.

Alkuperäinen kirjoittaja sini:

mitäpä jos ap, varaisit neuvolaan ylimääräisen ajan ja puhuisit siellä asioista? sieltä kautta voisi saada ajan perheneuvolaan, jossa voisitte koko perhe puhua miltä ero kaikkien kohdalla tarkoittaisi, ja miltä ajatus tuntuisi.
varsinkin lasten olisi hyvä osata puhua ja käsitellä oikein eroasiaa.

ei varmaan kukaan järkevä ihminen sinua syyllistä kertomasi perusteella, eikä minusta ole syytä jäädä huonoon suhteeseen jossa rakkautta tai onnea ei voi enää olla. ja jos sinä olet jo antanut kaikkesi suhteellenne, etkä halua enää taistella niin sitten on paras ratkaisu lähteä.
sen sijaan, suosittelen minäkin yksin asumista, sillä jos olet kymmeniä vuosia ollut suhteessa alistetun asemassa, ottamassa vastaan haukkuja ja halveksuntaa, niin varmasti sinun itsetunnossa ja ajatusmaailmassa on korjaamisen tarvetta. kyllä se toinen mies odottaa, mikäli rakastunut on, ja antaa aikaa sinulle ja lapsillesi päästä taas omille jaloilleen.
paljon voimia ja onnelisempaa tulevaa sinulle, ap.

Päätin juuri varata ajan perheneuvolaan. Ainakin ensin ihan vain itselleni. Soitan puoli yhdeltä, kun siellä on puhelinaika sellainen.

Päätin juuri varata ajan perheneuvolaan. Ainakin ensin ihan vain itselleni. Soitan puoli yhdeltä, kun siellä on puhelinaika sellainen.

Hyvä. =) siellä voi varmasti ensin käydä yksin, ja sitten yhdessäkin miehen kanssa. Ja vaikka vielä myöhemmin sen uuden kumppaninkin kanssa, niin kaikki sujuu helpommin ja on asiantuntija jonka kanssa jutella. Itse kävin aikanaan perheneuvolassa vuoden verran kun erosin mieheni kanssa, ja siitä oli paljon apua.

tosi mahtavaa! siitä se uusi parempio elämä toivottavasti alkaa :)
talo- ja raha-asiat ovat sitten vähän niinkuin sivuseikka, ne kyllä hoituu omalla painollaan!

ps. minä olen yhden lapsen kanssa kaksin asuva kotihoidontuella oleva äiti ja saan n. 1100e/kk, joten todellakin pärjää ilman elättäjää!

Alkuperäinen kirjoittaja Pesky Pixie:
Kuten nytkin vastauksista selviää niin minusta tehdään tässä asiassa syntipukki, vaikka mies on pannut pitkin kylää ja muutenkin antaut parisuhteemme olla ihan arvottomassa asemassa, mutta koska minulla on uusi rakkaus niin minä olen se paha. En varmasti ole ainut, jolla on uusi rakkaus erotessa.

Ei täällä kukaan ole susta syntipukkia tehnyt, sinä vain haluat tulkita asian niin.

Ota ero ihmeessä, mutta muuta omaan asuntoosi, se on mun mielestä lastenkin kannalta parasta. Varsinkin jos perheessä on eroa pelkäävä ja herkkä 7-vuotias, niin on vaikea kuvitella, että hänelle olisi jotenkin hyväksi muuttaa suoraan asumaan jonkun uuden miehen kanssa. Vaikka hän kuinka siitä miehestä pitäisi, niin on täysin eri juttu kun on joku tuttu mies kuin se, että se mies asuukin isin sijaan yhtäkkiä teillä ja nukkuu äidin kanssa. Mä asun yksin mun lapsien kanssa, mutta voisin kuvitella, että ne olis ihan huuli pyöreenä, jos mä yhtäkkiä sanoisin, että nyt toi äitin kaveri Mika muuttaakin tänne. Ei sellaista tehdä tosta vaan lapsille, asioista pitää puhua, niitä pitää pohjustaa. Kysyä lapsien mielipidettä.

Itse olen nyt seurustelusuhteessa, ja lapset saavat pikkuhiljaa totutella kumppaniini. Me voisimme olla valmiita muuttamaan yhteen, mutta pitää ajatella lapsiakin. Ensin mies oli yötä, silloinkin juttelin ensin lapsille, että mitäs jos xx tulisi meille yöksi. Se sopi lapsille, ja mies oli yötä. Kun me muutamme yhteen, niin siitäkin jutellaan lapsille ja kysytään heidän mielipidettään. Onhan tässä heidänkin elämästään kyse.

Lisäksi on hyvin tärkeää mun mielestä sinunkin taata lapsille, että tämä on viimeinen ero, jonka he joutuvat kokemaan. Eli tutustut rauhassa uuteen mieheesi ja varmistat että hän on sitä, mitä haluat, ja parisuhteenne sellainen, missä viihdytte molemmat koko lopun elämänne. Sitä ei voi kuitenkaan vielä tietää, kun ette ole sitä parisuhteen arkea päässeet elämään.

tommosta ei saa luvata ikinä kun ei voi tietää tulevaisuudesta. Suunnitelmat ja tavoitteet voi olla hyvät mutta se et et taataan lapsille ettei eroa enää on täysin absurdia.

jos vaikka tilanteessa lasten isä olisi vaikka kuollut ja kuvioihin tulisi uusi mies josta lapset pitää, rakastaa jne.. et sä voi taata etteikö sekään mies menis kuolemaan.

jos sulla on kristallipallo mikä kertoo 100% varman tulevaisuuden niin sitten.

Tilanteessa jossa liittoa hiertää ennenkaikkea toisen alentaminen ja huonon olon tuottaminen toiselle, kysehän on jonkin asteisesta henkisestä väkivallasta. henkinen äkivalta on pahempaa kuin fyysinen. Henkistäväkivaltaa voi tehdä niin että ulkopuolinen ei ymmärrä miten paljon satutetaan toista. Pieniä huokailua, silmien pyörittelyä, kommentteja että etkö osaa, oletpa tyhmä, ruma, lihava ja kaikkea muuta. Muut ei välttämättä ymmärrä miltä sellainen tuntuu kun se on jatkuvaa ja vuosia kestävää. Moni ei hyväksi eroa siinä vaiheessa vaan pitäs mennä terapiaan yms. Kaikkia vahinkoja ei mikään määrä terapiaa korjaa. Jos saisi kerrankin fyysisesti pataan on kaikki sanomassa että jätä se sika mutta vuosienkin nälvimiseen vastaus on aina että älä ole niin herkkä tai ota huumorilla. Miksi?

talo- ja raha-asiat ovat sitten vähän niinkuin sivuseikka, ne kyllä hoituu omalla painollaan!

ps. minä olen yhden lapsen kanssa kaksin asuva kotihoidontuella oleva äiti ja saan n. 1100e/kk, joten todellakin pärjää ilman elättäjää!

niin siis kaikenkaikkiaan yhteensä tuon verran kuukaudessa, ei toki pelkkää kotihoidontukea :)

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Tilanteessa jossa liittoa hiertää ennenkaikkea toisen alentaminen ja huonon olon tuottaminen toiselle, kysehän on jonkin asteisesta henkisestä väkivallasta. henkinen äkivalta on pahempaa kuin fyysinen. Henkistäväkivaltaa voi tehdä niin että ulkopuolinen ei ymmärrä miten paljon satutetaan toista. Pieniä huokailua, silmien pyörittelyä, kommentteja että etkö osaa, oletpa tyhmä, ruma, lihava ja kaikkea muuta. Muut ei välttämättä ymmärrä miltä sellainen tuntuu kun se on jatkuvaa ja vuosia kestävää. Moni ei hyväksi eroa siinä vaiheessa vaan pitäs mennä terapiaan yms. Kaikkia vahinkoja ei mikään määrä terapiaa korjaa. Jos saisi kerrankin fyysisesti pataan on kaikki sanomassa että jätä se sika mutta vuosienkin nälvimiseen vastaus on aina että älä ole niin herkkä tai ota huumorilla. Miksi?

Mun käsittääkseni miltei kaikki sano ap:lle että ota ero, mutta älä lennä suorilta uuteen suhteeseen. Aattele lapsiakin.

Ihan samalla tavalla sanosin turpiinsa saaneelle, ota ero, mutta älä ryntää suinpäin uuden prinssin kainaloon. Aattele lapsiakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:

tämä oli hyvä kirjoitus. ja tuo jatkuva haukkuminen ja alistaminen vieläpä pistää uhrin miettimään, että itsessä kaikki vika. eikä välttämättä edes uskalla lähteä suhteesta koska itsetunto on täysin lytättynä.
sitä vaan niin helposti hyväksyy huononkin suhteen vaikkei pitäisi.
mielummin olen yksin ja onnellinen kuin yhdessä ja onneton.

Onko siellä kuntalisää? Täällä ei ole. Sen lisäosan saisin tietysti kokonaan ja elarit. Mitähän muuta...?

Minulla tökki eilen tosi pahasti, kun mies sanoi, että eikö me olla luvattu että myötä- ja vastoinkäymisissä. Ollaan luvattu joo ja senkö varjolla mies siis saa tehdä mitä vaan ja vaimo tahii sitten päin pystysuoraa seinämää?

Onko siellä kuntalisää? Täällä ei ole. Sen lisäosan saisin tietysti kokonaan ja elarit. Mitähän muuta...?

Minulla tökki eilen tosi pahasti, kun mies sanoi, että eikö me olla luvattu että myötä- ja vastoinkäymisissä. Ollaan luvattu joo ja senkö varjolla mies siis saa tehdä mitä vaan ja vaimo tahii sitten päin pystysuoraa seinämää?

on kuntalisä, 100e. mutta en ole vielä saanut yhtään maksua elatusapua mieheltä, ero on siis meilläkin ihan tuore vielä.
usko pois, kyllä sinä rahallisesti pärjäät kunhan vaan turhia menoja karsii.
sossulta voit muuten myös pyytää apua esim takuuvuokraan.

vaikka naimisissa on niin ei se tarkoita, että kaikki pitäisi kestää, sinä tiedät parhaiten missä sinun rajasi on. luota sydämeesi ja ota kaikki apu vastaan mitä tarjotaan!
saitko ajan perheneuvolaan?

on kuntalisä, 100e. mutta en ole vielä saanut yhtään maksua elatusapua mieheltä, ero on siis meilläkin ihan tuore vielä.

vaikka naimisissa on niin ei se tarkoita, että kaikki pitäisi kestää, sinä tiedät parhaiten missä sinun rajasi on. luota sydämeesi ja ota kaikki apu vastaan mitä tarjotaan!

Ei kun sinne on soittoaika 12:30-13 eli soitan silloin. :)

Ehkä minä pärjäisinkin... Ja turhia menoja olen karsinut jo näiden viiden kotiäitivuoden aikana. Töihin en tahdo mennä samassa rytäkässä, koska se muuttaisi lasten elämää taas yhdellä tavalla lisää. Saan kuitenkin olla vuoden vielä kotihoidontuella. Selviytyjäluonne olen ollut aina ja elämässäni on ollut vastamäkeä niin paljon eri muodoissa, että tämä ei edes tunnu pahimmalta.

Ei kun sinne on soittoaika 12:30-13 eli soitan silloin. :)

Ehkä minä pärjäisinkin... Ja turhia menoja olen karsinut jo näiden viiden kotiäitivuoden aikana. Töihin en tahdo mennä samassa rytäkässä, koska se muuttaisi lasten elämää taas yhdellä tavalla lisää. Saan kuitenkin olla vuoden vielä kotihoidontuella. Selviytyjäluonne olen ollut aina ja elämässäni on ollut vastamäkeä niin paljon eri muodoissa, että tämä ei edes tunnu pahimmalta.

aa ok. todella mahtavaa että soitat!
hyvä päätös varmasti kaikille teille, että jäät vielä kotiin. tulisi aika monta isoa muutosta lapsille muuten! nyt on ihana kesä ja paljon tekemistä ulkona lasten kanssa, siellä saa omankin mielen taas puhtaaksi ja virkeäksi. ja mikään ei muuten tunnu ihanemmalta, kuin että itse tekee itselleen onnellisen elämän! varsinkin juuri tuommoisen kurjan suhteen jälkeen on mahtavaa päästä omille jaloilleen ja huomata kuinka ihana onkaan!

Nostan vielä...

Sain itselleni keskusteluajan perheneuvolaan jo maanantaiksi. Mies oli tosi tyytyväinen. Sinänsä harmittaa, koska hän ajattelee niin, että minä teen nyt kaikkeni liittomme eteen, vaikka oikeasti minä haluan vain puhua näistä asioista ja käytännön jutuista ja lapsiin liittyvistä asioista.

Mies koittaa taas tosissaan (kuten teki vuosi sittenkin) mutta minua jotenkin ärsyttää toi suorastaan lammasmainen olemus minkä on ottanut. Tuntuu, että puolet on niin tehtyä tuossa. Ymmärrän, että yrittää, mutta kun se vaan tuntuu niin epäaidolta ja ei luontevalta.

Minulla on esim. nyt menossa sellainen pieni projekti, jonka aloitin hiukan ennen pääsiäistä. Tähän asti miehen kommentit on asiaan olleet tyyliin "joo, kiva" mutta nyt sitten yhtäkkiä onkin tänään ollut asiasta tosi kiinnostunut. Olisipa ollut kiinnostunut silloin, kun alunperin kerroin siitä hänelle.