Luin läpi viestiketjun sen osalta, mitä minuna esiintynyt on kirjoittanut ja minkälaisia vastauksia sen myötä on tullut. Oikeastaan en haluaisi kirjoittaa enää mitään, koska tunnen, ettei tämä ole se paikka, eikä mikään kuitenkaan muuta sitä, miten asiat nyt ovat. Päivässä on kymmeniä hetkiä, jolloin tunnen, ettei kukaan voi ymmärtää sitä, miltä minusta tuntuu, mitä käyn nyt lävitse, paitsi tämän lapsensa menettänyt isä. Hän oli eilisen ja viime yön jälleen luonani. Puhuimme hieman, mutta enimmäkseen olimme vain hiljaa. On hämmentävää, miten lohdullista hiljaisuus voi olla, kun sen jakaa ihmisen kanssa, joka jakaa saman surun. Hiljaisuus ja läheisyys ovat nyt parasta lääkettä.
Elämä tuo joskus eteen aivan yllättäen asioita, joihin ei todellakaan ole varautunut. Elämä on myös siitä kummallinen, ettei niillä asioilla aina tunnu olevan mitään järkeä tai merkitystä. Tai sitten sen merkityksen ja vaikutuksen tajuaa vasta paljon myöhemmin. Ehkä mekin löydämme sen joskus, ajan päästä. Juuri nyt on vain pohjaton suru.
Tiedän, että kaikki eivät ymmärrä, miten voin surra, koska tein abortin. Tai joku voi sanoa, ettei minulla ole oikeuttakaan siihen, kun valitsin noin. Uskon, että kuitenkin jokainen, joka on abortin kokenut omalla kohdallaan tietää, että se on vain harvoin helppo tai ristiriidaton valinta. Minun ei tarvitse selitellä tai perustella sitä kenellekään, paitsi itselleni. Mieskin sanoo, ettei meidän tarvitse enää puhua siitä. Hän sanoo nyt ymmärtävänsä entistä paremmin sen, miten syvää ja vahvaa rakkautta välillämme on. Miten olen sen osoittanut kaikella. Että nyt on tärkeintä tukea toinen toisiamme tässä surussa ja elää päivä ja hetki kerrallaan. Tiedän sen, mutta helppoa se ei ole. Tiedän, että aurinkokin paistaa vielä joskus, mutta mikään ei poista katumustani tai syyllisyydentunteitani. Mutta yhtälailla, mikään ei koskaan himmennä rakkauttamme ja kaipaustamme syntymätöntä lastamme kohtaan. Hän elää aina sydämissämme ja muistoissamme.