Tuskin nelikymppisellä vielä on vaihdevuodet, mutta nainen usein tekee juuri tuossa vaiheessa elämäänsä suuria ratkaisuja, juuri siitä syystä kuin naisesi sanoi, eli kun siihen asti on joutunut asettamaan lasten tarpeet omien edelle, nyt halutaan elää itselle. Normaalisti on kyse huonosta liitosta, jossa ei enää kestetä ja asiat ratkotaan aineellisesta tasapuolisesti ja puhutaan asiat.
Minulle tulee kertomasi perustella tunne, että avovaimo on toiminut talousasioissa pitkäjänteisesti siten, että hän on yhdessäolonsa aikana turvannut itsensä ja lapsensa tulevan elämän varalle. Kaikki raha-asioihin liittyvät toimet viittaavat siihen. Sanoisin jopa, että tämä on pitkän tähtäyksen petos. Nyt kun lapset ovat isoja ja talouspuolelle kertynyt riittävästi, voi lähteä viettämään itsenäöisen naisen elämää ilman huolia.
Olen yhden kerran elämässäni tavannut vastaavan tunneköyhän ja kylmän naisen. Hän oli loistava näyttelemään miehelleen rakastavaa vaimoa ja teki sen varjolla aviopuolisolleen saman, mikä sinulle tehtiin. Hän vaimona houkutteli miehensä allekirjoittamaan asiakirjoja, joilla erossa kaikki omaisuus (rivariosake, auto, rahat, arvopaperit, kesämökki)siirtyi vaimolle eikä mies saanut muuta kuin vaatteensa, ei edes maksamaansa autoa tai petivaatteita. Hän totesi ihmettelijöille, että hän on päättänyt, että miehet saavat elättää hänet, hän ei köyhäksi rupea eikä tee töitä. Kiinnostaisi tietää, kuka häntä nyt elättää, rupsahtanutta ikämimmiä.
Kyllä siis jotkut, tosin harvat, voivat tehdä noinkin tylysti. Älä menetä uskoasi naisiin, mutta ole toki vahän varovaisempi tulevaisuudessa. Raha-asiat ovat sellaisia, joissa hyväuskoisia jymäytetään. Kun sitten tulee vielä tunnepuolellakin isku vyön alle, loukkaus on kaksinkertainen.
Olen elänyt itse eron noin nelikymppisenä ja osaan nyt tarkastella asioita etäämpää. Minulla oli täysin eri motiivit, pelastin itseni ja lapseni alkoholistiperheestä, menetin talouspuolella rankasti, mutta henkisesti heitin tonnin painolastia harteiltani. En osannut ajatella lainkaan noin kylmästi, päin vastoin minua hirvitti, miten mies tulee toimeen, vaikka hän jäi kotiimme ja taloudellisesti paljon paremmalle tolalle kuin minä lasten kanssa. Olin rehellinen viimeiseen saakka ja senkin jälkeen.
Kohta helpottaa, anna kaunan ja suuttumuksen tulla täysillä, se irrottaa ja helpottaa. Aihetta sinulla tuntuu olevan.