Avoin kirje tulevalle ex-miehelleni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olihan taas juhannus. Siivosin jo hyvissä ajoin ja kävimme kaupasta hakemassa mieluisia ruokia koko perheelle. Hankasin saunan, laitoin kaljasi kylmään ja leivoin piirakoita sekä grillasin pihvit. Sinä tulit vapaillesi, otit lunkisti ja astelit sohvalle näppäilemään puhelimessa olevia pelejäsi. Juhannus sujui kuin rasvattu, kokkasin perheelle kaikki ateriat, kahvittelut ja olin suunnitellut pienet päiväretket valmiiksi. Kävimme rannalla ja luonnonsuojelualueella kävelemässä. Koko tämän ajan näpräsit puhelintasi. Lapsi kiikkui ja nauroi, yritti saada huomiosi. Sinua ei kiinnostanut muu kuin puhelimesi.
Aattona aloin olla jo aika poikki, lapsen hoitaminen yksin ja iloisen juhannuksen luominen kaikille osapuolille alkoi jo väsyttää. Yksi oli kuitenkin yli muiden, tiesin että pääsen juhannussaunaan ja olin siitä iloinen. Saisin vihdoinkin nostaa jalat ylös ja siemaista jonkun kylmän alkottoman juoman. Mutta sinulla oli toinen suunnitelma, otit jälleen lunkisti, menit sohvalle ja sanoit ottavasi iltanokoset kun olet niin uupunut "juhannuksen vietosta". Minä vein lapsen tietenkin pesulle kanssani ja taistelin hänen kanssaan koko sen puoli tuntia jonka tarvitsit ylimääräistä untasi. Ei ollut kovin häävi juhannussauna. Kun tulimme lapsen kanssa saunasta, sinä maagisesti heräsit, kävelit kaapille, otit kylmän kaljan ja sanoit että nyt sauna on sinulle sopivan kuuma.
Rentouduit ja minä hoidin lapsen että sinä saat rauhassa nautiskella. Illalla tarjoilin taas monipuolisen iltapalan. Sinä totesit alkuyöstä että olipa kiva juhannus. Olit jo juonut muutamia ja seksiäkin piti olla. Halusin tehdä sinut iloiseksi vaikka ei hirveästi tehnytkään mieli ja olin jo kaikesta touhuamisesta väsynyt.

Seuraavana päivänä, juhannuspäivänä, sama juttu. Minä herätin sinut aamulla, koko aamiaiskattaus on pöydässä, on herkut ja kurkut, mielijuustosi ja kananmunasi kuten olet aina toivonut. Menit taas parvekkeelle räpläämään puhelintasi kun hoidin lapsen ja valmistelin lounaan. Päiväunet otit lapsen kanssa, minä kävin sillä aikaa loihtimassa mansikkakakun kahville jotta saataisiin nauttia kesästä. Käytiin taas rannalla, minä juoksutin lasta vedessä ja sinä seisoit keskellä vettä, räpläsit kännykkää.
Ilta lähestyi. Mietin että annatko minun edelleenkään saada mitään omaa, ehdottaisitko että katsot lasta niin pääsen juoksemaan pienen puolen tunnin lenkin metsään, tiedät miten tärkeää urheilu on minulle. Sen sijaan ilmoitit että lähdet illalla kaverisi luokse. Hänellä on kuulema kaunis omakotitalo jonka terassilla voisit nauttia ilta-auringosta. Meitä ei tietenkään ole kutsuttu mukaan. Otit ja lähdit ovesta, minä pitelin kiukkuavaa lasta aloillaan.

Sanotaan aina että laita hyvä kiertämään. Kohtele toista kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan. Minä haluaisinkin kysyä sinulta rakas mieheni että milloin ajattelit tehdä jotakin hyväkseni? Oletko koskaan pohtinut sitä että voisit itsekin ottaa muut huomioon? Koskaan et ole aamiaista minulle laittanut tai retkelle vienyt. Koskaan et ole kukkia tuonut, edes kun lapsemme syntyi.
Minä en ole hankala vaimo ja teen kaikkeni että perheeni olisi iloinen ja onnellinen. Mutta kuka minut tekee iloiseksi ja onnelliseksi? En pyydä suuria asioita, vain hetken saunatuokiota tai pientä kävelylenkkiä. Sinä et viitsi niillä itseäsi vaivata. Olethan saanut viettää taas mukavan juhannuksen täyspalvelun piirissä, olet saanut vapaasti mennä minne haluat ja tulla kuten haluat. Aina on ateriat pöydässä ja kahvit keitetty.

Huomasin jo kauan sitten että olen onnellisempi ilman sinua. Kun olit ovella lähdössä, sanoin sinulle että joskus toivoisin toiseltakin jotakin panostusta. Sinä et sanonut mitään vaan suljit oven perässäsi.
Olen iloinen että sinulla on ollut se perhe joka sinulla on ollut. Olen sinulle itsestäänselvyys, et kertaakaan ole kysynyt minulta mitä minä haluan. Et koskaan ole kysynyt mikä ilahduttaisi minua.

Ero tulee sinulle kuin kylmä suihku nurkan takaa. Onko vaimoni seonnut, kysyt, mistä nyt taas tuulee. Heittääkö hormonit, onko toinen mies. Minä olen sinulle useasti kertonut miksi olen onneton kanssasi mutta sinulla on kovin valikoiva kuulo. Kun yritän sanoa sinulle mikä minua vaivaa, mieluusti häivyt ovesta ulos viihdyttämään itse itseäsi.

On aika tehdä itse itsensä onnelliseksi. Opetuksena tämä kaikille, arvostakaa niitä jotka tekevät hyväksenne asioita älkääkä aina ottako kaikkea itsestäänselvyytenä. Kysykää joskus toiselta, voisinko tehdä vuorostani hyväksesi jotakin joka saisi sinut tuntemaan iloa ja onnea. Sillä mikään ei kestä ikuisesti...

Ei kovin helmi mies. Mutta täytyy omasta miehestä kertoilla että vaikka hän on hyvä mies, niin ei järkkäile mitään reissuja, ei tuo kukkia ja jos haluan lenkille niin se pitää raivaamalla raivata (ei osaa rytmittää aikaa).
Ei ole asenteella "mitä kulta haluaisit mun sulle tekevän?" Mutta tekee paljon asioita.

Ja jonkin verran yrität miellyttää liikaa. Mä mietin ehkä pari kertaa vuoteen mitä ruokaa mun mies tykkäisi syödä, teen kyllä sen verran hyvää ruokaa että harvaa lajia on yökötellyt.

Mutta siis, poissaoleva ja pinnallinen mies sulla.

Liikaa passausta. Kumpikaan ei voi olla silloin tyytyväinen tai ainakin on vaikeaa löytää tasapainoa noin tasapainottamassa tilanteessa. Eikä miehelle ollut mitään tehtävää?

Ikävää että juhannuksesi on mennyt huonosti. Kysyisin kuitenkin että sanoitko jossain kohtaa ääneen että hei,haluan käydä saunassa rauhassa,haluan lähteä lenkille,haluan että jäät tänne,haluan että laitat puhelimen pois? Totta on että osan näistä asioista pitäisi tulla ihan itsestään selvyytenä,mutta kun kukaan ei lue ajatuksia, ääneen puhuminen auttaa ihan oikeasti.

Ennenkuin alat toteuttamaan eroa,niin kokeile muutamaa juttua. Älä passaa aikuista ihmistä noin paljon,lähde lenkille kun sellaiselle on tarvetta,älä suostu seksiin jollei sinua hyvita,arvosta itseäsi enemmän ja tee niinkuin sinusta tuntuu hyvältä. Sitten olet ainakin kääntänyt kaikki kortit.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Ymmärrän sinua ihan täysin.
On kuulemma sellaisiakun miehiä jotka panostavat parisuhteeseen. Itse en ole löytänyt.
Ja monessa tilanteessa helpompi olla yksin(lapsen kanssa).

Miten olisi yhteinen ajan suunnittelu ja vuoropuhelu arjessa?
"Jos minä käytän nyt lapsen pesulla niin otatko vastaan js puet yökkärin niin käyn itse sitten saunassa. Voit sitten käydä mun jälkeen" tai "kävisin nyt heittämässä puolen tunnin lenkin, mennäänkö sitten koko perhe yhdessä saunaan?"

Itse olen ottanut ihan tavaksi jo illalla vähän suunnitella seuraavaa päivää miehen kanssa. Esim. "Menetkö lasten kanssa aamulla pihalle niin teen lounaan, tai toisinpäin?" Tai
"Tehdäänkö nyt ruoka valmiiksi muinaisajan lähteä porukalla aamupäivällä pihalle eikä tarvii ruokaa enää miettiä?"

Miehesi on itsekäs, kyllä. Mutta itsessäsi on myös hieman marttyyrin vikaa. Miksi teet mansikkakakun viimeisen päälle? Olisit käyttänyt sen ajan lenkkeilyyn tai ottanut itsekin päiväunet. Miehesi on tottunut passaamiseen, jakakaa hommia.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Ymmärrän sinua oikein hyvin ja tuntuu todella pahalta puolestasi. Tekisi mieli halata sinua. Vaikutat ihanalta äidiltä ja vaimolta. Olet vain hiukan eksyksissä.

Ymmärrän, että janoat todella lujaa sitä, että mies itse asettaisi perheen ensin ja osoittaisi jonkinlaista arvostusta sinua kohtaan.
Teet hyvin paljon. Teet kaiken perheenne eteen. Mies ei tee juuri mitään.
Mies on tottunut saamaan kaiken hopeatarjottimella, antamatta mitään takaisin.
Vilpittömästi luulen, että jos kaiken tuo eteen, ihminen tottuu, eikä osaa antaa sille arvoa. Toki tämä vaatii tietynlaista luonnetta ihmiseltä. Kaikki eivät toki ole sellaisia hyväksikäyttäjiä/huolimattomia/itsekkäitä/hajamielisiä/hölmöjä jne, mutta suuri osa on, luulisin.

Ymmärrän sen, että kun ollaan menty vuosia tietyn kaavan mukaan, sinun saattaa olla hankalaa vain ilmoittaa lenkille lähdöstä ja huudella ovelta heipat. Ihan samoin tuntee miehesi, oma-aloitteinen avunanto on hänelle jotakin mikä poikkeaa rutiinista/totutusta. Tämä rutiinien/tapojen rikkominen on kuitenkin avain teidän ongelmaan.
Sinun täytyy alkaa itsekkääksi! Siinä ei ole mitään väärää. Olet ihan yhtä hyvä, ellet jopa parempi äiti ja vaimo, kun koet saavasi vapautta ja myös arvostusta; miehesi ymmärtää sinua paremmin kun itse osallistuu tasavertaisesti perheen arkeen. Hän huomaa, että asioiden eteen täytyy joskus ponnistella, jotta arki sujuu.

Vaistoan, että olet jossain määrin perfektionisti ja tykkäät kontrolloida.
Minä olen sellainen.
Toisen taiston vuosia sitten sain käydä siitä, kun mieheni ei tehnyt niitä "viimesen päälle mansikkakakkuja" vaan jotakin ihan muuta. Minun piti oppia täydellisyydestä pois ja antaa miehen tehdä asioita omalla tavallaan. Tämän voi oppia, kun ymmärtää ajatella isoa kuvaa, ja sitä, onko tämä oikeasti asia jota kannattaa miettiä sen kummemmin. Pääasia on, että perhe voi hyvin ja ollaan onnellisia, olipa aamiainen sitten joskus jotakin muutakin, kuin täydellinen kattaus.

Katkeruus on iso myrkky joka ajan kuluessa paisuu megasuureksi. Katkerana ihmisen (puolison) näkee ihan toisenlaisena ja toisessa valossa, kuin normaalitilanteessa.
Hän on luultavasti edelleen se sama ihana mies jonka halusit lastesi isäksi. Sinulla on vain tullut mittari täyteen hänen piittaamattomuuttaan.

Nyt on muutosten aika.
Korjatkaa asia, se on täysin mahdollista.

Tsemppiä ja lämpimiä haleja sekä onnea ja terveyttä sinulle ja perheellesi.

En jaksanut lukea koko tekstiä. Mutta oikein ALKOTONTA juomaa, kertoo susta jo kaiken. :whistle::whistle::whistle:

Meillä on ainakin niin että toisen vanhemman pitää aina olla vesiselvä jos on pieniä lapsia kotosalla. Kaksi nousuhumalaista aikuista on tosi pelottava yhdistelmä! Kerran on myös yöllä jouduttu lähtemään päivystykseen sairaan lapsen kanssa olispa kiva kun molemmat olisi olleet siinä pienessä pöhnässä! =/

• Tykkää
Reactions: Elena777
Olihan taas juhannus. Siivosin jo hyvissä ajoin ja kävimme kaupasta hakemassa mieluisia ruokia koko perheelle. Hankasin saunan, laitoin kaljasi kylmään ja leivoin piirakoita sekä grillasin pihvit. Sinä tulit vapaillesi, otit lunkisti ja astelit sohvalle näppäilemään puhelimessa olevia pelejäsi. Juhannus sujui kuin rasvattu, kokkasin perheelle kaikki ateriat, kahvittelut ja olin suunnitellut pienet päiväretket valmiiksi. Kävimme rannalla ja luonnonsuojelualueella kävelemässä. Koko tämän ajan näpräsit puhelintasi. Lapsi kiikkui ja nauroi, yritti saada huomiosi. Sinua ei kiinnostanut muu kuin puhelimesi.
Aattona aloin olla jo aika poikki, lapsen hoitaminen yksin ja iloisen juhannuksen luominen kaikille osapuolille alkoi jo väsyttää. Yksi oli kuitenkin yli muiden, tiesin että pääsen juhannussaunaan ja olin siitä iloinen. Saisin vihdoinkin nostaa jalat ylös ja siemaista jonkun kylmän alkottoman juoman. Mutta sinulla oli toinen suunnitelma, otit jälleen lunkisti, menit sohvalle ja sanoit ottavasi iltanokoset kun olet niin uupunut "juhannuksen vietosta". Minä vein lapsen tietenkin pesulle kanssani ja taistelin hänen kanssaan koko sen puoli tuntia jonka tarvitsit ylimääräistä untasi. Ei ollut kovin häävi juhannussauna. Kun tulimme lapsen kanssa saunasta, sinä maagisesti heräsit, kävelit kaapille, otit kylmän kaljan ja sanoit että nyt sauna on sinulle sopivan kuuma.
Rentouduit ja minä hoidin lapsen että sinä saat rauhassa nautiskella. Illalla tarjoilin taas monipuolisen iltapalan. Sinä totesit alkuyöstä että olipa kiva juhannus. Olit jo juonut muutamia ja seksiäkin piti olla. Halusin tehdä sinut iloiseksi vaikka ei hirveästi tehnytkään mieli ja olin jo kaikesta touhuamisesta väsynyt.

Seuraavana päivänä, juhannuspäivänä, sama juttu. Minä herätin sinut aamulla, koko aamiaiskattaus on pöydässä, on herkut ja kurkut, mielijuustosi ja kananmunasi kuten olet aina toivonut. Menit taas parvekkeelle räpläämään puhelintasi kun hoidin lapsen ja valmistelin lounaan. Päiväunet otit lapsen kanssa, minä kävin sillä aikaa loihtimassa mansikkakakun kahville jotta saataisiin nauttia kesästä. Käytiin taas rannalla, minä juoksutin lasta vedessä ja sinä seisoit keskellä vettä, räpläsit kännykkää.
Ilta lähestyi. Mietin että annatko minun edelleenkään saada mitään omaa, ehdottaisitko että katsot lasta niin pääsen juoksemaan pienen puolen tunnin lenkin metsään, tiedät miten tärkeää urheilu on minulle. Sen sijaan ilmoitit että lähdet illalla kaverisi luokse. Hänellä on kuulema kaunis omakotitalo jonka terassilla voisit nauttia ilta-auringosta. Meitä ei tietenkään ole kutsuttu mukaan. Otit ja lähdit ovesta, minä pitelin kiukkuavaa lasta aloillaan.

Sanotaan aina että laita hyvä kiertämään. Kohtele toista kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan. Minä haluaisinkin kysyä sinulta rakas mieheni että milloin ajattelit tehdä jotakin hyväkseni? Oletko koskaan pohtinut sitä että voisit itsekin ottaa muut huomioon? Koskaan et ole aamiaista minulle laittanut tai retkelle vienyt. Koskaan et ole kukkia tuonut, edes kun lapsemme syntyi.
Minä en ole hankala vaimo ja teen kaikkeni että perheeni olisi iloinen ja onnellinen. Mutta kuka minut tekee iloiseksi ja onnelliseksi? En pyydä suuria asioita, vain hetken saunatuokiota tai pientä kävelylenkkiä. Sinä et viitsi niillä itseäsi vaivata. Olethan saanut viettää taas mukavan juhannuksen täyspalvelun piirissä, olet saanut vapaasti mennä minne haluat ja tulla kuten haluat. Aina on ateriat pöydässä ja kahvit keitetty.

Huomasin jo kauan sitten että olen onnellisempi ilman sinua. Kun olit ovella lähdössä, sanoin sinulle että joskus toivoisin toiseltakin jotakin panostusta. Sinä et sanonut mitään vaan suljit oven perässäsi.
Olen iloinen että sinulla on ollut se perhe joka sinulla on ollut. Olen sinulle itsestäänselvyys, et kertaakaan ole kysynyt minulta mitä minä haluan. Et koskaan ole kysynyt mikä ilahduttaisi minua.

Ero tulee sinulle kuin kylmä suihku nurkan takaa. Onko vaimoni seonnut, kysyt, mistä nyt taas tuulee. Heittääkö hormonit, onko toinen mies. Minä olen sinulle useasti kertonut miksi olen onneton kanssasi mutta sinulla on kovin valikoiva kuulo. Kun yritän sanoa sinulle mikä minua vaivaa, mieluusti häivyt ovesta ulos viihdyttämään itse itseäsi.

On aika tehdä itse itsensä onnelliseksi. Opetuksena tämä kaikille, arvostakaa niitä jotka tekevät hyväksenne asioita älkääkä aina ottako kaikkea itsestäänselvyytenä. Kysykää joskus toiselta, voisinko tehdä vuorostani hyväksesi jotakin joka saisi sinut tuntemaan iloa ja onnea. Sillä mikään ei kestä ikuisesti...

Mitäs passaat isoa UKKOA:eek::eek::eek:

Mä ymmärrän sun sen tunteen, että haluat kokea välittämistä sillä että mies "uhrautuu" sun edestä ja tekee siten miten sä teet miehelle.

Mutta sun pitää ottaa vastuu sun omista tarpeista. Sun mies ei oo vastuussa sun tarpeista. Kuulostaa ettei sun mies kauheasti ajattele sua, mutta isoin ongelma on ettet sä ajattele itseäsi. Löhde lenkille sen sijaan että uhriudut.

säähän kuullostat hyvälle naiselle ku saisit opetettuu miehelles kuinka hyvälle se toisen auttaminen tuntuu siitä saa extraa omaan henkisyyteen ja päivä on aina hyvä ja rakkaudellinen. mut joo nyt ymmärrän et mitä se arvostus on niinku heniksellä mittarilla ei se rah korvaa mitään mieluummin ai kpersaukinen mut hyvä kumppanille kun se on tärkeempää.täst tuli pitkäst aikaa se fiilis et oikeest i yrittää. mut muista et kun oo tottunu passaan niin esim mun äiti aina kieltää mua auttamasta tai haluu tehä kaiken ja tolla tarkotin sitä et se pitää mau jonain seniilinä joka ie osaa mukamas ees petaria viahtaa elkää liikaa uppoutuko mihkään rooliin että siitä e ituu tapa. pitää olla myös skarpiina ja sanoo koko ajan mitä tuntee niin se mies ja nainen oppii elämään jatkuvassa muutokseessa eikä vakiinnu kaavoihin miten olla parisuhteessa. valitettvasti monen parisuhde on sellainen kaavamainen et miten on aina oltu niin ollaan aina. selvittäkää toisilinne jo alus et hei homma muuttuu koko ajan