Avuton tuore äiti kysyy, auttakaa kiitos!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja daysari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pumpattu maito säilyy 2 h huoneenlämmössä, eli korvike lienee hygienisin vaihtoehto. Jos mies ajalee tai kärräilee vauvaa kokeen ajan, niin luultavasti nukkuu. Varuiksi voi olla pari purkkia korviketta, pullo, lusikka ja ruisku, niin on sitten vaihtoehtoja iskälle.

Kyllä mä luulen, että koko perheelle on hyvä juttu, jos pääset opiskelemaan. Yksi kerta korviketta ei imetystä tosiaankaan kaada. Periaatteessa vauva myös pärjää tuon ajan syömättä, eri asia vain kuinka tyytyväisenä:)

Mun vauva eli ensimmäiset viikkonsa pääasiassa korvikkeella lastenosastolla (ei ollut aina luovutettua maitoa saatavilla) ja erikoiskorvikkeen antaminenkin loppui muutaman päivän iässä, sittemin on täys imetys onnistunut ihan hyvin, eikä mitään vatsavaivojakaan ole ollut tavallista enempää.

Voit vaikka aloittaa rela-tipat, jos haluat vahvistaa vauvan vatsaa etukäteen.

Mitä fanaattisuutta siinä on, jos tarjoaa lapselle kahdesta ruokavaihtoehdosta parempaa? Edellyttäen, että kumpainenkin onnistuu suunnilleen samalla vaivalla?

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28476434]Mitä fanaattisuutta siinä on, jos tarjoaa lapselle kahdesta ruokavaihtoehdosta parempaa? Edellyttäen, että kumpainenkin onnistuu suunnilleen samalla vaivalla?[/QUOTE]

ööö WHAT? Liittyy mihin?

Jos päädytte antamaan vauvalle korviketta pääsykokeiden aikana niin kokeilkaa jo etukäteen muutamia kertoja annosta isontaen!!

nimim. vauvallensa ambulanssin tilannut kun vauva olikin maitoallerginen!

Alkuperäinen kirjoittaja klnwefäö;28476500:
ööö WHAT? Liittyy mihin?

No täällä on muutamakin kommentoija todennut, että on fanaattisuutta, jos ei voi edes yhden kerran antaa lapselleen korviketta.

Minusta ei ole ollenkaan fanaattista valita ap:n kuvailemassa tilanteessa äidinmaitoa, jos molemmat vaihtoehdot onnistuvat. Äidinmaidolle vauva ei todistettavasti ole allerginen, maku on tuttu, ja jos sitä ensimmäistä lehmänmaitoaltistusta ei ole vielä tapahtunut, niin saa siirrettyä sitä hetken eteenpäin.

Äidinmaito muuten säilyy huoneenlämmössä vähän pidempään kuin kaksi tuntia, äkkiä googlaten 6-8 tuntia.

• Tykkää
Reactions: Viikate
Samaa asiaa olin sanomassa kuin "tee näin" vinkkasi - älä anna ekalla kerralla yhtäkkiä koko pulloa korviketta. Meidän tyttö sai 6kk iässä ekaa kertaa korviketta alle 10ml ja oksensi koko yön. Mulla jäi menot menemättä ja olisi ollut todella kurja jos en olisi ollut paikalla imettämässä nestehukkaista vauvelia. Et voi ennalta tietää sopiiko juuri se korvike mitä olet antamassa tai edes sitä suostuuko vauva ottamaan maitoa pullosta. Suosittelisin pumppaamaan ja totuttelemaan pulloon silloin tällöin. Mitään uutta ei kannata kokeilla juuri silloin kun on ekaa kertaa itse pois kuvioista, jos haluaa olla varma että kaikki menee hyvin. Ja hienoa, että haluat ensisijaisesti rintamaitoa tarjota :)

Tosiaan, äidinmaito säilyy huoneenlämmössä sen 6 tuntia, joten yksi mahdollisuus olisi pumpata maitoa ihan tuoreeltaan ennen kokeita - tai sitten ottaa mukaan aiemmin pakastettua maitoa, kuten moni on ehdottanut.

Pulloa kannattaa kokeilla etukäteen vaikka kerran tai pari, että miten sen kanssa syöminen onnistuu. :) Jos ei oikein tunnu kelpaavan, niin esim. lusikalla saa hätätapauksessa hörppyytettyä, on toiminut ainakin meillä.

Meillä esikoinen ei huolinut aikoinaan kuin aventin tuttipullot ja kuopus ei suostunut juomaan pullosta lainkaan (pari kertaa kokeilin pumpatulla maidolla, en tiedä oisko sitten suostunut jos syöttäjä olisi ollut isi). Kokeile siis etukäteen pumpatulla maidolla tai ehkä vielä parempi jos mies kokeilee.

3-4h vauva selviää kyllä syömättäkin. Jos syötät juuri ennen ja sitten kokeen jälkeen uudestaan niin hänellä ei ole mitään hätää isin kanssa sillä aikaa. Tsemppiä kokeeseen!

Pumppaa aamulla, se säilyy sen 6 tuntia. Mies voi yrittää antaa pullolla, tai hörppyyttää. Tuskin huolii ja tod näk huutaa, mutta onpahan heillä jotain tekemistä :)
Eipä tuo nälkään kuole.
Tsemppiä kokeeseen!
T. Imetyshörhö

En näe syytä antaa korviketta, jos pystyt pumppaamaan maitoa etukäteen. Jos et ole ennen pumpannut, kannattaa koittaa hyvissä ajoin, mulla kesti useita pumppauskertoja ennen kuin sain maitoa herumaan pumpulle (ja edelleen joudun pumppaamaan yli 20min ennen kuin heruminen käynnistyy...).

Muistelin että maito säilyisi huoneenlämmössä 8 tuntia, mutta esim. täällä sanotaan säilyvän jopa 10 tuntia: http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/pumppaaminen.html

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28476434]Mitä fanaattisuutta siinä on, jos tarjoaa lapselle kahdesta ruokavaihtoehdosta parempaa? Edellyttäen, että kumpainenkin onnistuu suunnilleen samalla vaivalla?[/QUOTE]

No sitä, että jos sen yhden korvikekerran takia harkitsee jo luopumista koko pääsykokeista. Mun korviin sellainen kuulostaa aika fanaattiselta.

[QUOTE="kätilö";28475997]lypsä vaan maitoa etukäteen, samalla tavalla sen antaminen onnistuu kuin korvikkeenkin. eikä ärsytä mahaa. se on tosiasia ettei vauvan suolisto ole valmis lehmänmaidon proteiinille, ja limakalvolta menee 6vkoa aikaa toipua :( muista lehmänmaidon aikaisen käytön haitoista puhumattakaan.
eikä missään nimessä mitään pulloon ja korvikkeeseen totuttelua jo nyt ajoissa, se juuri on omiaan haittaamaan imetystä. maidontuotanto häiriintyy jo kerran päivässä tapahtuvasta pullottelusta.

tämän ei ole tarkoitus olla mikään korvikeruokintaa herjaava kirjoitus, mutta en voi kuin päivitellä teidän antamianne ohjeita imetyksestä innostuneelle äidille. :)

eli lypsä omaa maitoa vauvalle siksi aikaa, sen voi myös hörpyttää jos ei ime pullosta.[/QUOTE]

Näistä tälläisistä "kätilöiden" viesteistä tulee mieleen kaksi asiaa

a) luulin, että näitä imetyspropagandisteja oli liikkeellä ainoastaan silloin 5 vuotta sitten kun oma esikoiseni syntyi ja hätääntyneenä yritin selvitä ohjeviidakossa ja otin stressiä jälkikäteen ajateltuna täysin turhista asioista juuri tämän "kätilön" tyyppisten neuvojien vuoksi, mutta näyttää siltä että sama meno jatkuu aina vaan

b) luojan kiitos omat imetykset on ollutta ja mennyttä elämää, huh, muistuipa taas elävästi mieleen mitä se oli

Aloittajalle tsempit, sun vauva ei mene rikki vaikka se saisi kolmikuisena kerran korviketta ja sä olet hyvä äiti vaikka pedanttinen täysimetys teoriassa vaatiikin 100 % äidinmaitoa, minusta sun vauva on täysimetyksellä vaikka saisikin yhden korvikesatsin (siis nyt puhutaan yhdestä ainoasta, että vähän suhteellisuudentajua näihinkin hommiin).

• Tykkää
Reactions: waninka
Olet TÄYSIN NORMAALI tuore äiti, joka on iloinen ja onnellinen siitä, että voi tarjota parasta mahdollista ravintoa lapselleen.

Ja on täysin normaalia myös olla huolissaan, jos ensimmäisen kerran joutuu jättämään lapsen hoitoon.

Mutta ihan oikeasti se lapsi ei mene rikki vaikka vähän joutuisi itkemään... Meillä kaikki lapset ovat olleet täysimetyksellä. Kaksi vanhinta kuitenkin "hätätilanteessa" huolivat pullon, mutta kuopus ei KOSKAAN ottanut pullosta tai nokkamukista tms pisaraakaan. Mutta kyllä tällaisia tilanteita, joissa jouduin olemaan vauvan luota poissa muutaman tunnin kuitenkin tuli muutamia. Yleensä vauva oli sen aikaa syömättä/juomatta. Imetin vaan juuri ennen ja heti palattuani. Ja varoiksi oli aina pumpattua maitoa, mutta kun se ei kelvannut, niin ei kelvannut...

[QUOTE="vieras";28477717]No sitä, että jos sen yhden korvikekerran takia harkitsee jo luopumista koko pääsykokeista. Mun korviin sellainen kuulostaa aika fanaattiselta.[/QUOTE]

Luin vielä kertaalleen aloittajan viestin, eikä sen sisältö mielestäni lainkaan ollut "iik mun pitää jättää pääsykokeet väliin, koska mun lapsi menee rikki jos saa pisarankaan korviketta".

Pikemminkin hän tuntui olevan huolissaan siitä, kuinka lapsi ylipäätään huolii pulloa, ja kuinka hän itse onnistuu keskittymään pääsykokeisiin, jos mieltä painaa ajatus nälkäisestä vauvasta. Ihan luonnollista minusta.

Välillä minut tuntuu, että imetysfanatismin etsiminenkin on joillekin fanatismin kohde.

Minä pumppaisin tuoreet maidot silloin pääsykoepäivänä. Ja ottaisin mukaan varuilta pakastettuakin. Tosin esikoisen olisi voinut syöttää juuri ennen kokeisiin menoa, hän söi aina, kun vaan tarjottiin. Kakkonen taas söi silloin kun hän halusi. Ja ovat pullostakin suostuneet syömään, kolmonen tosin sai alkuun maitonsa mahanenäletkulla pääasiassa, sitten pullosta ja lopulta pelkästään imettämällä.

[QUOTE="Entinen Ksantippa S.";28477972]Luin vielä kertaalleen aloittajan viestin, eikä sen sisältö mielestäni lainkaan ollut "iik mun pitää jättää pääsykokeet väliin, koska mun lapsi menee rikki jos saa pisarankaan korviketta".

Pikemminkin hän tuntui olevan huolissaan siitä, kuinka lapsi ylipäätään huolii pulloa, ja kuinka hän itse onnistuu keskittymään pääsykokeisiin, jos mieltä painaa ajatus nälkäisestä vauvasta. Ihan luonnollista minusta.

Välillä minut tuntuu, että imetysfanatismin etsiminenkin on joillekin fanatismin kohde.[/QUOTE]

Aloittaja kysyi, kuulostaako fanaattiselta ja minä vastasin. Jos yhden korvikekerran mittasuhteet nousee noin suuriksi, niin mitä muuta se on?

[QUOTE="vieras";28478085]Aloittaja kysyi, kuulostaako fanaattiselta ja minä vastasin. Jos yhden korvikekerran mittasuhteet nousee noin suuriksi, niin mitä muuta se on?[/QUOTE]

Tämä ei taida nyt juupas-eipäs-tasolta edetä. Minun mielestäni pyrkimys täysimetykseen ei ole fanatismia, jos se on kohtuullisella vaivalla toteutettavissa.

Jos kyseinen äiti olisi ruokkinut lapsen koko tämän siihenastisen elämän ajan tuttelilla, mutta unohtaisi pääsykoepäivänä tetran kotiin, ja ainoana vaihtoehtona olisi joko antaa tavallista lehmänmaitoa tai jäädä pois pääsykokeista, olisiko hän korvikefanatisti harkitessaan jälkimmäistä vaihtoehtoa?

Sä oot "kätilö" varmaan yks syy siihen kun meidän osastolle tulee aliravittuja vauvoja, jotka saa vaan vähän maitoa, kun olet synnärillä kieltänyt antamasta lisämaitoa, vaikka rintamaitoa ei tulisikaan tarpeeksi, ja saanut äidit uskomaan, että korvike on erittäin pahasta.

Voi hyvä luoja sentään! Tässä on kyse nyt äidistä, jonka imetys sujuu erinomaisen hyvin, ja hänelle suositellaan korviketta ja vauvan opettamista pullolle.

Fakta on se, että täysimetystä suositellaan 6 kk ikäiseksi - kaikilta se ei onnistu, mutta tässä tapauksessa kätilö on kyllä ihan oikeassa.

Eli minäkin lypsäisin ja pakastaisin maidon hyvissä ajon. Ja ottaisin sen sitten mukaan sulamaan reissuun. Mulla 3 imetettyä lasta, yhtäkään heistä ei ole opetettu tuttipullolle - mutta ihan hyvin on pärjätty ilmankin.

Voi hyvää päivää nyt naiset teidän kanssanne...

A) vauvan jättäminen ISÄLLE ei ole sen jättämistä hoitoon. (olettaen että isä on kuvioissa mukana)
B) täysimetys ei mene pilalle vaikka vauva saisi satsin pullosta joskus.

Ap, rauhoitu. Ala nyt pumppaamaan ja opeta vauva juomaan pullostakin. Pääsykoepäivänä on sitten maitoa varastossa ja mies voi syöttää vauvan jos sille tulee nälkä. Älä jätä sen takia menemättä kokeisiin.

Silläkin uhalla että "kätilöt" tukehtuvat pullaansa: korvike ei lasta tapa tai vaurioita, paitsi tietysti jos sattuvat olemaan sille allergisia.

Yhteistyössä