Mitä helvettiä sinä luet? Lapsivuodepsykoosissa on "normaalia" vahingoittaa lastaan, eli siis on ihan todettu tosiasia, että tällaisia sattuu silloin tällöin. Lapsivuodepsykoosissa oleva nainen ei normaalisti tee mitään suunnitelmallisia joukkomurhia, joten tosiaan en usko, että kovin monet ymmärtäisivät naistakaan tällaisessa Breivikin tapauksessa.
Minä kannatan ihan oikeaa tasa-arvoa, siis miestenkin oikeuksia, vituttaa vaan kun jotkut yrittävät tehdä tästä jotain sukupuoliasiaa vaikka sellaista ei ole. Ja jos on pakko lähteä vertaamaan, niin oman vauvansa tukehduttaminen on mielestäni vähemmän hirveä teko kuin parinsadan ihmisen ampuminen. Ja jälkimmäistä on vaikeampi ymmärtää. Sitä taas en käsitä millä tapaa tämän myöntäminen tarkoittaa, että "hyväksyn" lapsensurmat ja taas olen jotenkin kaksinaismoralistinen ja kylmä kun tätä samaa "sympatiaa" ei heru joukkosurmaajalle.
Varsinkin kun mitään varsinaisia sympatioita ei mitkään lapsensurmaajatkaan ole saaneet, lähinnä ihmiset ovat vain huomauttaneet, että psykoosissa lapsensa surmanneet eivät kuulu elinkautiseen vankilaan, vaan mielenterveyskuntoutukseen ja voivotelleet sitä kuinka kamalaa olisi herätä joku päivä todellisuuteen tajuamaan tappaneensa lapsensa. Kyseessä on siis empatia, ei sympatia. Tällaista tekoa tai edes sen tekijää missään vaiheessa ei sympata.
Ja sitä empatiaa Breivikille voisi herua vähän helpommin, jos jätkä ei olisi vuosia leikkinyt aseillaan, tehnyt tappovideoitaan ja mässäillyt väkivallalla. Oliko hän koko tuon ajan psykoosissa? Mutta en minä hänelle mitään erityisen pahaa silti toivo, hoitoon pitää päästä. On vaan jätkä niin sekaisin, että vaikea uskoa hänen toipuvan yhteiskuntakelpoiseksi ja tuskinpa hän on turvassa vaikka toipuisikin, sen verran katkeria omaisia mahtaa Norjassa liikuskella.