C-vitamiini

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LTO
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

LTO

Vieras
Minä ja siskoni ollaan asuttu vanhempien eron jälkeen aina isällä. Äidillä on mielenterveysongelmia joten siksi päädyimme isälle. Isä on maalais""juntti"" ja ei todellakaan osaa tehd' ruokaa. Mummo hoiti ruuanlaiton kun sattui asumaan samassa talossa, myöhemmin äitipuoli. Mummo oli vähän sellainen ettei halunnu meitä mukaan ruuanlaitossa koska hänellä oli reuma ja pelkäs et kaatais jotain meidän päälle. Äitipuolta emme voineet sietää. Ruuanlaitto on vähän kiikun kaakun.

Olen kuitenkin pyrkinyt tekemään vauvalle ruuat vaikka emme samaa söis, juuri sen takia et siitä on helppoa oppia ihan alusta asti. Ensin ilman kastikkeita ja myöhemmin sit jotain niitäkin. Ongelmaksi on koitunut minun sisko joka varjelee noita lastenruokatehtaita kun olisivat jotain jumalia. Heidän poika syö niitä edelleen vaikka on jo 1,6v. Toiselle pojalle ihan sama homma 6kk.

Meidän tytöllä oli ensin vatsatauti ja viikko sen jälkeen iski flunssa. Seurauksena syömälakko ja uudelleen punnitus. Lääkäri sanoi et on normaalia et yli 8kk vauva alkaa sairastelee enemmän koska he kehittävät sitä omaa immuniteetti järjestelmää. Tänään alkoi sisko sit oikei ottaa pannuun kun meidän tyttö aivasteli kun olin siskon kanssa puhelimessa. Sisko kysyi oletteko taas kipeenä? Siit sen sit näkee et hän saa liian vähän C-vitamiinia kun ei syö purkkiruokaa, niihin kun on sitä lisätty. Olen saanut marjoja anopilta pakkasen täyteen ja hedelmät ostan kaupasta. Sisko väitti et C-vitamiini häviää pakastuksessa, niinhän se tekee mutta ei kai kaikki.

Saahan ne lastenruokatehtaatkin hedelmänsä jostakin. Sisko pyysi kysyä et saako 9 1/2kk vanhalle antaa jotain c-vitamiini lisää kun meidän vauva ei sitä saa. Hänen oma poika saa syödä karkkia vaikka joka päivä ja heti kun kitisee annetaan vaik kulhoon kuivia muroja (niitä mis eniten sokeria). Poika syö muutenkin vaan 4 kertaa päivässä. Hän käy jo mäkkärissä ja lempiruoka on ranskalaiset ja nakit. Nyt tarviin neuvoja eli tarviiko ja saako antaa vauvalle C-vitamiinilisää (9 1/2kk). Tänään sit oli taas nuha joten tiedä sitten.....

No veikkaan että sinun muksusi saa enemmän vitamiineja kuin siskosi lapset. Niissä purkeissa on itse hedelmää tosi vähän. Sitäpaitsi ihan yhtä kipeitä on lapset syövätkö kotiruokaa vai purkkiruokaa. Yleensä sanotaan vielä niinpäin, että purkkiruokaa syövät ovat sairaampia?

Mielestäni ei saa antaa vitamiineja alle 1-vuotiaalle (paitsi d-tipat). Ja esim. yksi hyvä vitamiini lapsille (Sanasol) on muistaakseni vasta yli 2-vuotiaille.

Toiset lapset ovat herkempiä saamaan flunssat ja kyllä ne siskosi lapsetkin tulevat jossain vaiheessa sairastamaan.

Varmaan neuvolasta saat oikean vastauksen, mutta luulisin ettei vitamiinilisiä saa/tarvi antaa.
Olen antanut tytölle C-vitaminiisoituja,sokeroimattomia kaupan hedelmäsoseita ja -mysliä. Tämä oikeastaan vain oman laiskuuden takia, en jaksa värkätä välipaloja/hedelmäsoseita itse.
Jos jaksaa vaihdella hedelmiä, tehdä niistä itse soosit tai antaa niitä tuoreena, niin saman se ajaa kuin purkkisoseetkin.
Tuo, että sairastaako enempi tai vähempi on varmasti yksilöllistä eikä noin suorasukaisesti riipu mistään C-vitamiinimäärästä.

Anna muksulle desi tuoremehua (appelsiini, omppu tms.) niinä päivinä kun ei syö mitään tuoreita kasviksia. Saa C-vitamiinit paljon terveellisemmin kuin purkista nappailtuna, eikä ainakaan ole mitään haittavaikutuksia.

Saa antaa lukee jopa Valion sivuilla et gefilus mehuja saa alkaa antaa 4kk ylöspäin laimennussuhde on 1 osa mehua ja kaksi osaa vettä.

Kun vauvani oli vatsataudissa lääkäri määräsi annettavaksi tuoremehua, tietenkin ne ilman sokeria ja lisäaineita. Gefilus mehuista annoin viiden hedelmän. Tuoremehuhan on ilman sokeria ja lisäaineita ihan kuten normaali omena/appelsiini. Sanoin neuvolassa lääkärin ohjeen ja sieltä täti vastas et toki saa antaa nämä on vaan sellaiset salaiset säännökset ettei vanhemmat ala juottaa esim. mehukattia tai muita mehuja mis sokeria.

Eihän omenaakaan sai syödä paljon, se on niin hapan et vie hammaskiilleen.

Olet oikeassa, mehut (tuore siinä missä kaikki muutkin) EI ole sopivia lasten tai aikuisten janojuomaksi _pitkin päivää_ lipitettynä, koska tuhoavat hampaat ja lihottavat turhaan.

Lasillinen kerralla juotuna on kuitenkin ihan sama kuin jos söisi hedelmän (tai hedelmäsosetta). Kyllä mä annan vauvalle edelleen hyvällä omatunnolla tuoremehua kerran päivässä :-)

T. mehukatti

Näin siin lukee:

Maitoa sisältäviä Gefilus tuotteita voi antaa lapsille siitä lähtien, kun lapsi saa ravinnossaan lehmänmaitoa. Gefilus mehut ovat maidottomia. Ne soveltuvat lapsen ruokavalioon 4-6 kuukauden iästä lähtien. Gefilus maitohappobakteerikapseleita on kaksi: Gefilus Basic ja Gefilus Plus. Kapseli on kätevä kotona ja matkalla, se sopii aikuisille ja lapsille. Kapseli voidaan aukaista ja sen sisältö sekoittaa nesteeseen tai kiinteämpään ruokaan.

Yhteistyössä