Cymbalta masennukseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kokemuksia kaipaisin käyttäjiltä. Otin itse eilen ensimmäisen ja tuli niin pirun huono olo, oksensin useaan otteeseen. Enkä oikein ole nukkunut yöllä. Pelottaa ihan ottaa tänään toi lääke. Onkohan se normaalia että aluksi tulee oireita?

Siskollani efexor aiheutti aloittaessa kamalan kuvotuksen, samoin lopettaessa. Se on ilmeisesti aika tyypillinen oire joka menee ohi ja toisaalta palaa sitten kun lääkkeen käytön joskus lopettaa. Siksi lääkkeen käyttöä ei saa koskaan lopettaa omin neuvoin ja yhtäkkiä.

Laitoin juuri samasta lääkkeestä kyssärin tänne, ja huomasin vasta siten että eilen oli tehty kyselyä tästä aiheesta.
Eli nostelen tätä ketjua.
Miten ap:llä menee?

minä siedin lääkettä aika hyvin. Lopettaessa aiheutti todella kovan huimaus-olon, jota kesti 2-3vkoa. Kuvotus ja unikatkot on todekka yleisiä ja ne tasaantuu hyvinkin 1-3vko kuluessa. Jos et saa vakavan oloisia oireita, kannattaa yrittää jatkaa. Otatko mihin aikaan? ja mikä annoskoko? Itselläni oli 60mg iltaisin noin 2h ennen nukkumaanmenoa.

Lääkkeen aloituksen kanssa, kuten lopetuksenkin, tulee erilaisia oireita, kun elimistö yritää tottua uuteen ainetasapainoon. Aivoista on kuitenkin kysymys, joten huimaus- ja unioireet tavallisia.

Lääkettä tulee syödä muutama viikko ennen kuin voi sanoa, sopiiko se vai ei. Joskus täytyy useita kokeiltuaan ottaa se vähiten huono. Näin kävi ystävälleni, joka nyt on popsinut cymbaltaa toista vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja oireisto:
Siskollani efexor aiheutti aloittaessa kamalan kuvotuksen, samoin lopettaessa. Se on ilmeisesti aika tyypillinen oire joka menee ohi ja toisaalta palaa sitten kun lääkkeen käytön joskus lopettaa. Siksi lääkkeen käyttöä ei saa koskaan lopettaa omin neuvoin ja yhtäkkiä.

Näinpä,ei kannata lopettaa.Mulla oli efexoria mutta piti vaihtaa Sepramiin koska efexor väsytti hirveästi.

Tervehdys, oon syönyt cymbaltaa kohta vuoden. Aluksi tuli hirmuiset sivuoireet, en nukkunut kuin silmänräpäyksen kerrallaan, pissatti öisin koko ajan, hikoilin sängyn LITIMÄRÄKSI, pupillit laajenivat valtaviksi jolloin silmät olivat valolle arat, kasvoilla oli kokoajan hullunvirne, seksuaaliset halut heikkenivät, haukottelin jatkuvasti ja piereskelin =)... Oireita kesti kauan ja hartaasti, pupillit muuttuivat parin viikon kuluttua normaaleiksi mutta muita oireita kesti enemmän ja vähemmän pari-kolme kuukautta. Hikoilua jatkui kauemmin ja vieläkin haukottelen huomattavasti useimmin kun muut. Hikoilen myös enemmän öisin kuin ilman lääkkeitä mutta en enää yhtä paljon kuin alussa. Annos 60mg ensimmäiset puoli vuotta, sitten vähennettiin 30mg:aan vähitellen. Siitäkin tuli sivuoireita pari kolme viikkoa. Kuitenkin en kadu lääkkeiden käyttöä, vuosi sitten en jaksanut edes kävellä, musta vesi houkutteli, olin sairaslomalla yli puoli vuotta. Lääkkeet auttoivat jaksamaan raskaan psykoterapian ja tänään elämä on paremmin kuin koskaan. Olen selvittänyt ongelmiin johtaneet syyt, kasvanut vahvemmaksi ja terveemmäksi. Mieli on sellaisessa tasapainossa että en edes keksi mitään mikä voisi hetkauttaa enää. Loppuelämäni näyttää valoisalta ja tasapainoiselta, ei ole enää mitään pelättävää.
Parin kuukauden kuluttua olen jättänyt cymbaltan... ja ehkäisyn ja ehkä saamme perheenlisäystä jota on mukava kasvattaa tasapainoisena ihmisenä.

Siis kärsivällisyyttä lääkkeiden kanssa, ne ei ole mitään ihmenappuloita jotka simsalabim parantaa heti. Oireita tulee ja niitä täytyy kestää, mullakin lääke teki jollain lailla tunteettomaksi tai "tasaiseksi" tunneelämän, mutta sen tarkoitus oli auttaa kestämään ongelmat selvittävä terapia ja sen se tekikin. Ja oli se tämän arvoista. Masennus sitäpaitsi oli paljon pahempaa kuin yksikään oireista, jokainen masentunut sen tietää, ei ole mitään pahempaa kuin elämän halun katoaminen ja arvottomuuden tunne. Eikä mitään arvokkaampaa kuin elämänilo ja terveys. Masennus laittoi arvot kohdalleen, en muuttaisi mitään menneisyydestäni.

ps. diagnoosi: uusiutuvan masennuksen syvä, vakava masennusjakso
Nyt tiedän että selviän jos vielä masennus uhkaa!

Tsemiä!

Etsin Cymbaltan käyttäjäkokemuksia ja löysin tänne.

Kiitos TiikeriT kirjoituksestasi, se oli rohkaiseva, vaikka tällä hetkellä oma tulevaisuus ei näytä yhtä valoisalta. Aloitan Cymbaltan huomenna ja pelkään kuin ruttoa noita sivuvaikutuksia. Lääke tuskin yksinään auttaa vaan juuri mainitsemasi hyvä psykoterapia tarvitaan rinnalle. Kunpa minäkin saisin sellaisen.

Jos jollakin on vielä kokemuksia tästä lääkkeestä, olisin tosi kiitollinen niistä. Voin laittaa omianikin tänne jahka olen jonkun päivän sitä ehtinyt ottaa.

itse aloitin Lyrica-merkkisen lääkityksen, mihin olin heti tyytyväinen! Jo ensimmäisen kapselin jälkeen tuli paljon parempi olo eikä muita sivuvaikutuksia kuin uneliaisuus välillä

Minäkin kokeilin Lyricaa, mutta se aiheutti mulle kauheat sivuoireet. Jouduin lopettaa sen heti alkuun. Nyt oon ottanu kaks kapselia Cymbaltaa ja ekat sivuvaikutukset alkoi noin kolme tuntia lääkkeen oton jälkeen. Pahoinvointi älyttömän voimakas, samoin päänsärky, olo kuin kolmen promillen humalassa. Leukalihakset kiristyi jo päivällä ja lääke veti ne lukkoon yöllä. Unta sain vain pienissä pätkissä. Tässä muutamia mainitakseni..

Ei hyvältä näytä eikä tunnu, mutta täytyy yrittää kestää. Jospa ne menis ohi.. Muiden kokemuksia kaivataan edelleen!

Oon viikon nyt ottanut Cymbaltaa 60mg aamuisin, alkuun kuvotusta joka on ruvennut helpottamaan, hapan maku suussa mikä pistää naaman väärinpäin, hikoilu on ihan uskomatonta. Huomattavissa alkavaa ulospäin suuntautumista. Mirtazapinia jo kuukausia alla, ei mitään mainittavaa tulosta, paitsi hyvin sai nukuttua ja turvotusta. Oon kokeillu paljon muitakin masennuslääkkeitä ja tää cymbalta tuntuis sopivan ainakin mulle hyvin. Aloitan myös kognitiivisen psykoterapian josko siitäkin sais apua mustaan mieleen. Tsemppiä kaikille!

Minulla Cymbalta aiheutti niin paljon oksentelua, että oli lopetettava. Sertralin on sopinut MINULLE paremmin. Taitaa olla yksilöllistä. Suurin apu kuitenkin on olut kognitiivisesta psykoterapiasta :). (Eikö tuo Lyrica olekaan kipulääke???)

Yhteistyössä