Cytomegalovirus raskausaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Meidän 6-v lapsella oli kuumetta ilman nuhaa ja yskää. Lääkärissä nielu oli punainen ja peitteinen,ei angiinaa. Lapsi oli kuumeessa 5 vrk ja parani,koko muu perhe säästyi taudilta,myös pienemmät lapset. Lääkäri sanoi että nielutulehdus voi johtua mm mononukleoosista, cytomegaloviruksesta tms. Nyt kuulin että cmv on todella vaarallinen raskausaikana,olin lapsen sairastuessa rv5.
Olen ollu yhteydessä neuvolaan ja omalääkäriin kun asia vaivaa minua todella paljon (näen painajaisia asiasta että vauva on vaikeasti vammainen cmv:n vuoksi jne). Asiaa ei kuitenkaan suostuta tutkimaan koska minulla ei ole ollut oireita (cmv tosin raskausaikana on lähes aina oireeton). En tiedä mitä tekisin enää,en kestä tätä pelkoa. Voiko oikeesti mitään tehdä että asia selviäisi? Onko kellään mitään kokemusta cytomegaloviruksesta

Jos oot noin hermona niin voit harkita menetkö yks.lääkärille tai halvimmillaan jos saisit puhelin/chat(Terveystalo?) ajan yks.lääkärille niin pyytäisit lähetteen vasta-ainetutkimukseen, käyt itse maksaen yks.laboratoriossa. Muista, että verikoetuloksessa näkyy myös vanha immuniteetti eli olet sairastanut aiemmin. Itse kävin koska olin töissä paikassa jossa paljon altistusta. Selvisi juurikin vanha immuniteetti.
Iso osa ihmisistä sairastaa noita virustauteja jo lapsena.
Raskausaikana voi pyöritellä päässään vaikka mitä uhkakuvia. Onneksi suurin osa turhia.

Mut siis mitenkään ei voida tutkia että onko sen sairastanu nyt raskausaikana?et jos näkyy vasta-aineita niin mitenkää ei voida todeta että se on aikaa sitten sairastettu vs noin kuukauden sisään sairastettu?

Onko sinulla siis ollut itselläsi cmv? Vai epäiletkö, että sait sen nyt ekan kerran elämässäsi ja rv5?

Jos sinulla on ollut se jo aikaisemmin niin vauvalle ei käy mitään.
Jos sait sen ekan kerran rv5 niin sitten on tietenkin huonompi juttu, noin 40 % todennäköisyydellä vauvalle tulee siitä jokin vaiva/sairaus/oireita jne. Asiaa voi tutkia vasta kun vauva on syntynyt, sen ekojen 1-3 viikon aikana virtsatestillä.

Sinulle voi tehdä nyt tietenkin veritestin ja selvittää onko sinulla cmv tuoreena vai oletko jo immuuni eli saitko aikaa sitten sen. Yksityinen ainakin tekee testin jos muut ei suostu. Asia ei kyllä paljon auta paitsi jos tulos on nega, voit lopettaa huolehtimisen. Jos sinulla taas on se nyt tuoreena niin ei voi oikein tehdä muuta kuin toivoa, että vauvalle ei tule mitään. Lääkkeitä ei voi ottaa raskausaikana.

En tiedä onko ollu itellä koskaan cmv infektio. Olin siis rv5 kun lapsi oli kipeä ja jos itämisaika om helposti 8viikkoakin niin sitten olisin ollu rv 13 kun sain infektion (nyt siis rv 16). Kukaan ei siis tiedä oliko lapsella cmv mutta lääkäri heitti vain eri mahdollisuuksis nielutulehduksen aiheuttajasta. Eikö esim ultralla ole mahdollista havaita jos vauva infektoitunut jos kerran cmv aiheuttaa laajoja kehitysvammoja?

Yleensä vammana on se huonokuuloisuus eli sitä ei voi testata raskausaikana. Ultrassa näkyy varmaan ihan terve söpö sikiö, millainen se luultavimmin onkin. Ei kaikille tule mitään.

Minulla on useampi lapsi ja todettiin että olen sairastanut cmv, mutta missä vaiheessa, sitä ei tiedetty. Ei kuitenkaan ollut tullut juuri siinä raskaudessa. Ehkä edellisissä? Lapset ovat kuitenkin täysin terveitä.

Eli ei auta kun vaan toivoo että se lapsen nielutulehdus oli jonkun muun viruksen aiheuttama tai että ite säästyin siltä. Voi kun vois olla stressaamatta raskausaikana ja nauttia tästä ajasta ilman huolia

Toivotaan ettei ollut se jos sulla ei ole ollut ennen sitä. Mutta yritä olla ajattelematta asiaa. Ei se ole sun syy ja sille ei voi mitään. Se nyt vaan on niin. Luultavimmin kaikki on hyvin :)