D-vitamiini

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PPP
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

PPP

Vieras
Onko täällä muita jotka ovat jättäneet D-vitamiinin pois?
Vauvani , 3,5kk, on rintamaidolla eikä ole saanut kertaakaan D-vitamiinia. Huomenna aloitetaan perunan maistelu(:)) ja äidinmaidonkorvikkeet kun vauva herää yöllä parin tunnin välein syömään, eli maitoa on liian vähän. Joten nyt aloitellaan D-vitamiinitipat kun rintamaidon saanti vähenee.

Muilla kokemuksia?

Miksi aloitatte D-vitamiinin vasta nyt? Rintamaidossahan on kaikkea muuta riittävästi, paitsi D-vitamiinia. Kun vauva saa yli 400 ml päivässä korviketta, D-vitamiinin tarve vähenee 5 tipasta 3 tippaan päivässä.

D-vitamiiniä täytyy antaa rintavauvalle kahden viikon iästä 5 tippaa päivässä.

Ala ihmeessä antamaan, ettei tule keripukki! Kuinka neuvolassa ei ole teitä neuvottu!?

Poika on 11kk,d-vitamiinitipoista meni vatsa kovalle ja vauva oli tuskainen.Neuvolassa käskettiin vaihtaa vesiliukoisiin tippoihin.Maistapa itse,jos meinaat itsekin niistä oksentaa ja vauva ei huoli vaan alkaa suurinpiirtein vihaamaan kaikkea mihin olet niitä sekoittanut,MITÄ TEET?Poden toki asiasta huonoa omaatuntoa,mutta ei ollut mummoni aikaan d-vitamiinitippoja ja ihanhan tuo vielä hengissä on eikä ole edes osteoporoosista tietoa.En suosittele muita olemaan antamatta,mutta meillä se ei ""tippa""-aikaan onnistunut,onneksi on keksitty myös pillerit!

No ei se kyllä keripukki tule d-vitskun puutteesta vaan c-vitamiinin puutteesta :). D-vitamiinin puute aiheuttaa riisitautia lapsilla (sekä aikuisilla osteomalasiaa sekä osteoporoosia välillisesti) ja sekin riisitauti tulee siis sitä kautta, että kalsium ei imeydy riittävästi.

Luultavasti mummoikäisten lapsuudessa on syöty riittävästi kalaa, josta sitä d-vitamiinia myös saa. Ja annettiinhan entisaikaankin kalanmaksaöljyä ainakin pikkulapsille jos ei ihan vauvoille. Minusta on aika turhaa vedota, että eihän sitä vuonna 1904 otettu sitä eikä tuota ravintolisää. Nykyään tiedetään enemmän ravitsemuksesta ja tästä johtuen esim. ihmiset kasvavat pidemmiksi.

Siispä alkuperäistä suosittelisin sitä d-vitamiinia antamaan.

Vauva kyllä tottuu tippoihin, ei sitä voi verrata siihen, että ne aikuisesta maistuvat pahalle. Eipä vauvan soseetkaan aikuisesta hyvälle maistu, mutta vauvat tykkää. Sama on tippojen kanssa, kun alusta asti niitä antaa, vauva tottuu niihin, meillä vauva ihan hihkuu Jekovit-tipat nähdessään ;)

Me ollaan lisätty Jekovit tipat pulloon eli kun mieheni antaa kerran päivässä maidonkerääjillä kerätyt äidinmaidot pullolla niin eipä tuo vesseli ole huomannut mitään ja maito menee kovalla höökällä alas ilman mutinoita. Aluksi yritin antaa tipat suoraan suuhun ja ilme oli melkoinen ja tyyppi sylki ne heti ulos.

D-vitamiineja on erilaisia, joten jos yksi ei kelpaa/sovi vauvalle kannattaa kokeilla toista merkkiä. Jekovitista olen kuullut monen kommentoivan että aiheuttaa vatsanpuruja vauvoille. Devitol on monelle sopivampi, mutta sen huono puoli on että se pitää säilyttää jääkaapissa. Hankala siis reissaavalle perheelle. Meillä on käytössä Deetipat, voi säilyttää huoneenlämmössä, ei ole meidän kummallekaan vauvalle aiheuttanut vatsanpuruja (vaikka molemmat saivat pienenä niitä muuten todella helposti) ja vauvasta maku näyttää olevan oikein hyvä (maiskuttelee ja hymyilee).

Vauvan makuaisti ei taida olla kovinkaan samanlainen kuin aikuisen, ei meistä varmaan moni söisi äidinmaitoakaan (ainakin tuttelitippa maistui hmm mielenkiitoiselta). Meidän kakkonen saa rautalääkettä joka mun mielestä maistuu kammottavalle ruosteelle, mutta vauva maiskuttelee sitäkin tyytyväisenä.

Meillä on annettu lapselle samoja Minisun-tabletteja kuin muukin perhe syö siitä lähtien kun oppi niitä imeskelemään (olisko ollut 8 kk). Siis niitä pieniä appelsiininmakuisia. Helppoa ja hyvää! ;-)

Jos ei anna D-vitamiinia niin lapselle voi tulla väärät sääret ja kylkiluut alkaa törröttää. Lisäksi voi tulla helpommin lapsuusiän diabetes (luin juuri netistä).

Nim. itsekin D-vitskut välillä unohtanut...

Siis voi hyvä ihme sentään tätäkin keskustelua!!!

D-vitamiini on todella tärkeää kasvavalle vauvalle! On silkkaa typeryyttä ja vastuuttomuutta jättää tipat antamatta. Juu, olen niitä maistanut ja pahoja ovat, mutta tärkeitä. Tuohon makuun tottuu kuitenkin. Ei meillä ole ainakaan mitään ongelmia tippojen ottamisen kanssa. Aamulla ekana otetaan tipat ja sitten ruokaa perään, niin kyllä se maku suusta häviää.

Omituisia asenteita joillakin näinkin yksiselitteistä asiaa kohtaan...

Ihmettelen minäkin tuota AP:n kirjoitusta. Eikö kaikissa neuvoloissa sitten opasteta tarpeeksi tässä asiassa? Juuri imetysaikanahan se on erityisen tärkeää antaa D-vitamiinia, kun sitä ei vauva muuten saa. Siis silloin,kun ei vielä saa muuta ruokaa.
Jos maku arveluttaa, niin Deetipat niminen valmiste ei maistu mun mielestä millekkään. Vaihdettiin nimittäin Jekovit niihin, kun epäiltiin mahavaivojen johtuvan Jekovitista. Ei sitä sitten tiedä johtuiko siitä, mutta eipä viitsi edestakaisin vaihdella.

Meillä jää pullosta annettuna tipat kiinni pulloon tai tuttiin, eivätkä siis koskaan päädy näin suuhun asti.

Ollaan annettu lusikalla pelkiltään, eikä enää irvistellä yhtään.

Johan räjähti keskustelu,minä kuin epäilin ettei yhtään vastausta tule...

Neuvolassa kerrottiin (=käskettiin) aloittamaan D-vitamiini 2-vkoisena. Tiedän että se on elintärkeä, tiedän myös että äidinmaidon kautta vauva saa tarpeellisen D-vit jos sitä äidin ruokavaliossa on riittävästi (syön itse D-vit). Olen lukenut tutkimuksista joissa on tutkittu verikokein imettävien äitien d-vit pitoisuuksia ja sitä oli riittävästi vauvallekin.

Eli en kaivannut mielipiteitä siitä,vaan muiden kokemuksia!!

Suhtaudutteko muuten yhtä jyrkästi vanhempiin jotka eivät rokota lapsiaan?

ÄIDINMAIDOSTA EI SAA D-VITAMIINIA VAIKKA ITSE SITÄ KUINKA SÖISIT!!!!!!!!!

Minkähän huuhaa-tutkimuksen olet lukenut kun sitä ei kukaan lääkäri/terveydenhoitaja suomessa tiedä??

Ja täällä kuitenkin maailman huipputasoa lääketiede + vauvojen/lasten hoito/tietotaso!!!!

D-vitamiiniahan tulisi nauttia erityisesti pimeänä vuodenaikana, kesällä sitä saa jonkin verran auringostakin. Vaikka suositus onkin 3-vuotiaaksi asti, lääkärituttavani sanoi, että kaikenikäisten tulisi nauttia D-vitamiinia, koska sitä ei saa ravinnosta tarpeeksi. Ehkäisee kuulemma mm. autoimmuunisairauksilta, mm. MS-taudilta.

Ehkä et ole lukenut niitä tutkimuksia, joissa sanotaan että D-vitamiinia ei imeydy äidinmaidosta riittävästi vauvalle.
Eli, joissa on tutkittu äidinmaitoa!
Sillä ei ole mitään merkitystä vauvan kannalta, vaikka äidin veressä d-vitamiinipitoisuus olisikin riittävä.