Diagnoosi: Raskausdiabetes :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meritähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Voi hitto soikoon :(
Tuli sokerirasituksen tulokset ja kaikki kolme tulosta on raja-arvojen yläpuolella. Se on sitten raskausdiabetes :(
Ja tuskin menee pelkällä ruokavaliolla kun oli kaikki arvot koholla :headwall:
Ketuttaa ihan sikana...

Ei oo paha juttu, itselläni oli ensimmäisessä raskaudessa olin piikillä, mutta eipä se mun elämää hirveesti heilutellut. Tässä toisessa ei oo ja melkein toivoisin, että olis... ensimmäisessä nousi paino vähemmän. Mulla ei johtunut ylipainosta, vaan koe tehtiin kun suvussa on diabetestä.

Monesti insuliini kyl nostaa painoa...

Kyllä synnytin insuliinivauvani alakautta, 4120g ja 52cm. Synnytys käynnistettiin pikkasen ennen laskettua-aikaa. Loppuraskaudessa kävin aika ahkeraa äitipolilla ultrassa, jossa vauvan kasvua seurattiin ja sydänäänikäyrillä piti myös käydä.

Mulla oli raskausdiabetes ja lääkityksenä loppupeleissä sekä tabletti että insuliini. Terveen (pienikokoisen, 2180g) vauvan sain, alakautta synnytin eikä lapsi joutunut syntymän jälkeen mihinkään sokeritippaan.

Todettiin helmimaaliskuussa, jolloin myös verenpaine oli koholla. Mulla ylipainoa myös erittäin paljon. Verenpaineeseen sain lääkityksen, joka lopetettiin kesäkuussa, kun arvot olikin silloin ihan ok. Raskausdiabetesta on hoidettu ruokavaliolla ja päivittäisellä verensokerinmittauksella; joka päivä aamuarvo, pari kertaa viikossa mittaukset ennen joka ateriaa ja joka aterian jälkeen. Raportointi kerran viikossa diabeteshoitajalle.
Lapsen painoa on seurattu useammalla ultaäänitutkimuksella ja todettu, että lapsi kasvaa ihan käyrien mukaan.
Kun pitää tiukasti kiinni ruokavaliosta (mahdollisimman vähän hiilihydraatteja) ja säännölliset terveelliset ateriat, tauti pysyy hallinnassa ja vointi hyvänä. Painoni on laskenut yli 10 kg raskauden aikana.
Lapsen laskettu aika 14.9., joten jännityksellä odotetaan syntyykö sieltä terve vauva.
Olen voinut raskauden aikana erittäin hyvin. Kiitos tiukan ruokavalion ja liikunnan. Nyt on pakko huolehtia itsestään.

Alkuperäinen kirjoittaja Taikatuuli:
Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Voi hitto soikoon :(
Tuli sokerirasituksen tulokset ja kaikki kolme tulosta on raja-arvojen yläpuolella. Se on sitten raskausdiabetes :(
Ja tuskin menee pelkällä ruokavaliolla kun oli kaikki arvot koholla :headwall:
Ketuttaa ihan sikana...

Ei oo paha juttu, itselläni oli ensimmäisessä raskaudessa olin piikillä, mutta eipä se mun elämää hirveesti heilutellut. Tässä toisessa ei oo ja melkein toivoisin, että olis... ensimmäisessä nousi paino vähemmän. Mulla ei johtunut ylipainosta, vaan koe tehtiin kun suvussa on diabetestä.

Monesti insuliini kyl nostaa painoa...

Muta samalla kun noudattaa tiukkaa ruokavaliota niin ei noussut paljon.

Sitä vielä, että raskausdiabetes-diagnoosi ei todellakaan ole maailman loppu. Jos jaksaa olla tiukkana ruokavalion suhteen, niin mahdollisuudet pitää sokeriarvot normaalina on hyvät. Mutta se tarkoittaa, että kaikki namut pois, valkoisista jauhoista tehdyt tuotteet pois, ei liikaa nestemäisiä maitotuotteita yms. Ravitsemusterapeutiltakin sain hyviä vinkkejä ruokavalioon.Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
Minullakin on rv 28 sokerirasitus vasta, nyt on rv 25. Jännittää.

Kun nyt on huomannut kuinka paljon aikaisemmin moni on käynyt, jo rv16.
Tuntuu että harmittaa kun ei ole huomattu aikaisemmin, vaikka ei kai se sitten vielä myöhäistä ole ruokavaliolla vaikuttaa.

Mulla oli raskausaikana erinomaiset verensokeriarvot, pitkäaikaissokerikin alle 6%. Se tietty tarkoitti sitä, että monesti oli (varsinkin öisin) hypoja. Niitä korjatakseni jouduin syömään/juomaan makeaa ja painohan siitä totta kai nousi. Kaikki raskauskilot sain pudotettua kun vauva oli 4kk ikäinen.

Mulla tehtiin kanssa rasitus vasta noilla viikoilla vaikka oli takana jo kolme raskausdiabetesta. Taitaa olla ihan käypä hoito-suosituksessa tuo viikko, silloin kai se vauva alkaa kasvamaan.

Yhteistyössä