Dokumenttiprojekti: Hukkamies

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä minun mielestä jäi sellainen kuva tuosta, että en ihmettele enää miksi näitä pihasusia on. Noin paljon olivat ihmiset suden lähellä, eiköhän noi sudetkin jo tajua, että ihminen ei mitään tee eli ruoka on helppo hakea niiden pihoista.

Dokkarin nimeksi sopisi paremmin "näin syntyivät pihasudet ja koirantappajat"
Jännä kun nimenomaan nämä pantasudet tappoivat koiria. Suden suojelua huonoimmillaan.

Todella mielenkiintoinen ja uusia ajatuksia herättävä dokumentti. Sudethan ovatkin kauniita ja viisaita eläimiä ja myös petoja. Olisi hienoa jos rinnakkain eläminen jotenkin onnistuisi. Olen katsonut ohjelman kahdesti ja katson vielä kolmannenkin, oli se vaan niin hyvä.

Oi! Tämä oli aivan mahtava. Itse olen koko ikäni rakastanut susia ja seurannut susiuutisia. Kyllä pari kertaa tippa linssiin vierähti, voi susirukkia, mutta tosin ymmärrän kyllä myös niiden metsästyksen. Toisaalta kyllähän karhut ja koiratkin tappavat enemmän jopa ihmisiä, ja näitäkään ei vainota niin paljon kuin susia?

minun ajokoirani ei ole yhtään ihmistä tappanut ja silti se joutuu kärsimään susista metsästysalueellamme, sisäkoirana asuu, joten pihasta eivät voi viedä, mutta liian suuren susikannan takia ja kesyyntyneiden susien takia todella suuri riski on, että koiran tappaa susi. :(

Meillä täällä Kainuussa on todella paljon susia. Meidän perheellä eli isovanhemmistani minuun asti on ollut koiria noin 5. Yksikään ei ole suden suuhun joutunut vaikka alueella liikkuu paljon susia. Ihan turhaa vouhotusta tuokin välillä, koska koira on muunneltu sudesta omanlaisekseen. Ei siis ihme että susi kokee koirankin uhaksi. Susilla on myös nälkä, koska ne eivät saa täällä helposti ruokaa.. koirat pihoissa on 100 kertaa helpompaa ruokaa kuin juosta hirven perässä. Hirviäkään kun ei oikein näytä näkyvän näillä mailla. Susia tulisi kunnioittaa ja antaa tutkijoiden tutkia pantasusia. Pantasusien avulla saadaan tärkeää tietoa esim. niiden käyttäytymisestä. Tässä dokumentissa mainittiinkin että sudet harvoin kuolevat vanhuuteen. Sudet muutenkin tietävät hirvistäkin heikot yksilöt ja ne ovatkin erikoistuneet syömään juurikin heikkoja yksilöitä pois esim hirvilaumasta. Ihminenhän ei pysty tuota mitenkään näkemään onko hirvi heikko. Geneettinen monimuotoisuus siinä kärsii! Susien tappaminen on kuin sotaan lähtisi... ihan järjetöntä hommaa! Uusia lajeja vielä tahdottaisiin suomeen saada että päästäisiin metsästämään lisää..

Yhteistyössä