Downin syndrooman ikäriski 38-vuotiaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suurimpana altistavana tekijänä on pidetty lapsen äidin ikää, sillä oireyhtymän mahdollisuus kasvaa 35 ikävuoden jälkeen. Tarkinta menetelmää eli kromosomitutkimusta on tarjottu iäkkäämmille synnyttäjille. Moni kunta on vetänyt rajan 37-40 vuoteen.

Oho! tiesin että ikä vaikuttaa paljon downin riskiin mutta että noin radikaalisti :o
Jo verraten 20-24 vuotiaasta esim tuo 30v ja eteenpäin kuinka nopeasti romahtaa tuo :o

Voiko pitää paikkaansa?!

Eka lapsi syntyi kun olin 40 ja toinen kun olin 43. Mua painostettiin ihan törkeesti kaiken maailman seulontoihin, mutta monen keskenmenon jälkeen odotin vain lasta, vioista viis.
Molemmat höpönassukat ovat terveitä ja ihania. että semmosta.

jaa-a, kaikki tuntemani down-lapset ovat syntyneet alle 30-vuotiaille ja sain itse täysin terveen lapsen 39-vuotiaana. suvussani on syntynyt aika paljon lapsia yli 35-vuotiaille, jokunen yli 40-vuotiaalle ja yksikään ei ole down-lapsi.
olisiko luvuissa mukana myös arvailuja, esim. että alkuraskauden keskenmenoja selitetään downill, keskemenothan on kuitenkin yleisempiä iäkkäämmillä äideillä.

Alkuperäinen kirjoittaja yli 40v:
Eka lapsi syntyi kun olin 40 ja toinen kun olin 43. Mua painostettiin ihan törkeesti kaiken maailman seulontoihin, mutta monen keskenmenon jälkeen odotin vain lasta, vioista viis.

sama täällä : )

Alkuperäinen kirjoittaja :

Kyllä ne kaikkia kyselee sinne seuloihin, minuakin vaikka olen alle sen 25 ja riskit siis hyvin pienet...
menin sinne koska luulin että se kuuluu asiaan:D Nyt kun miettii niin aika turhaa, koska downi tai ei on hän minun lapseni.

Alkuperäinen kirjoittaja 37 vee yrittäjä:
Älytöntä hysterisointia taas teiniäideiltä. Nykyään naiset tekevät lapsia lähes tai jopa yli nelikymppisinä. Ja saavat terveitä lapsia!

Teiniäideiltä? Kuka ketjussa oli teiniäiti? Kuka hysterisoi? Eihän tämä nyt sellanen ketju ollut ollenkaan? Vai?

Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Alkuperäinen kirjoittaja :

Kyllä ne kaikkia kyselee sinne seuloihin, minuakin vaikka olen alle sen 25 ja riskit siis hyvin pienet...
menin sinne koska luulin että se kuuluu asiaan:D Nyt kun miettii niin aika turhaa, koska downi tai ei on hän minun lapseni.

minäkin ajattelin että mitä sillä tiedolla teen koska aborttia en olisi kuitenkaan tehnyt minä elän tätä päivää en suunnittele liikoja koska takuita ei ole kuitenkaan, poika syntyi kun olin melkeen 39 ja tyttö kun lähes 44v. : )

me seurataan juuri suurella surulla kun hyvä ystäväni (40v) odottaa esikoistaan jolla on todettu ultrassa down... Lapsella ei aluksi löydetty mitään suurempia elimellisiä vikoja mutta nyt loppuraskaudessa lapselta on todettu täysin viallinen ruokatorvi ja sydämen kammiot ovat niin huonossa kunnossa ettei lasta voida edes syntymän jälkeen leikata. Elinikäennuste on korkeintaan viikko synnytyksestä. Oon itkeny tän asian takia niin monta kertaa... Ystäväni on niin ihana ihminen että olisin suonut hänelle helpomman tien. Mutta toinen down lapsi jonka tiedän on tuttavallani joka ei kuulu lähellekään riskiryhmää että ei kaikki ole aina tilastoista kiinni. Nyt kuitenkin on käsillä ystävälläni vaikeat ajat enkä oikeen edes tiedä miten näin vaikeaan asiaan voi suhtautua niin ettei sano vahingossakaan mitään mikä ennestään lisää tuskaa. Vauva siis elää tällä hetkellä vain äitin kehon kautta.

Älytöntä hysterisointia taas teiniäideiltä. Nykyään naiset tekevät lapsia lähes tai jopa yli nelikymppisinä. Ja saavat terveitä lapsia!

Ja melkein joka vuosi Suomessa yli viisikymppinenkin synnyttää, yleensä kai ihan terveitä lapsia. Sama täällä, että tuntemani downit ovat nuorten vanhempien lapsia. Mutta täällä kun on teiniäidit ruudun äärellä, ei auta kysyä. Luulevat, että elämä loppuu kun on täyttänyt 30v. Ja seksiä ei harrasteta enää 35-vuotiaana :oD.

Saa toki suurin osa terveitä lapsia, mutta kuinkahan paljon tehdään abortteja sikiöseulonnoissa kiinni jääneille.

Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:

Saa toki suurin osa terveitä lapsia, mutta kuinkahan paljon tehdään abortteja sikiöseulonnoissa kiinni jääneille.

just samaa mietin...

Alkuperäinen kirjoittaja yli 35v:

Ja melkein joka vuosi Suomessa yli viisikymppinenkin synnyttää, yleensä kai ihan terveitä lapsia. Sama täällä, että tuntemani downit ovat nuorten vanhempien lapsia. Mutta täällä kun on teiniäidit ruudun äärellä, ei auta kysyä. Luulevat, että elämä loppuu kun on täyttänyt 30v. Ja seksiä ei harrasteta enää 35-vuotiaana :oD.

Mitä ihmettä..nyt en ymmärrä miten tää down riski liittyy teiniäiteihin?
Ap tuskin on teiniäiti kun kyselee riskiä ilmeisesti omaan ikäänsä.
Käy teini-ikäisenä äidiksi tulleita sääliksi kun saavat osakseen tällaista vihaa ihan niissäkin nettiketjuissa missä asia ei edes liity asiaan... Mikä teitä vaivaa?

Täällä myös 4-kymppinen suht normaalin vauvan äiti. Kaikki kolme nappia olen saanut 35v ylöspäin.. viimeisintä eniten huolehdin. Vähän nuhaisia kaikki kolme vaan just nyt..

Älä nyt niistä tilastoista niin kamalasti stressaa. Itse kävin seulonnoissa mutta keskytystä en olisi sittenkään voinut tehdä, jotenkin siinä on heti sydän mukana kun 2 viivaa on näkyvillä.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:

just samaa mietin...

Kyllä niitä tilastoidaan, sen kun etsit. Tsiigailtiin tuossa sukujuuria toissaviikonloppuna, on niitä lapsia ennenkin syntynyt yli 40-vuotiaille. Aika harvassa olivat teiniäidit sen sijaan..liekö siellä koskien kuhuissa ne vauvat niinkuin noissa vanhoissa suomifilmeissä. Totta puhuen, pikaiseltaan näytti sellaselta reilut 30+ se äitiporukka. Tai sitten se vaan on se meidän suku..

Yhteistyössä