e-pilsut ja tupakointi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
miksi niitä ei muka anneta tupakoiville? vai onko se vaan suositus? ite tunnen monia kavereita joilla e-pilsut ja silti polttavat.. olen vaa ihmetellyt, että ovatko sit valehelleet lekurille että eivät polta vai mikä on homman nimi niin sanotusti?

No siinä on suurempi riski saada veritulppa. Mulla kakkosen jälkitarkastuksessa lekuri ilmoitti, ettei suostu kirjoittamaan pillereitä (en kyllä niitä edes pyytänyt, vaan ilmoitti ihan suorilta) koska tupakoin ja mulla on "ikääkin". Olin sillon 27v.

Meillä lukiossa tuli pilsujen takia yhdelle tytölle veritulppa jalkaan, ja ikää siis noin 18. Se pitikin meille sitten aiheesta esitelmän terveystiedon tunnilla. Oli ajatellut et ei mulle tule, vaikka poltankin...

Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
no kuinka paljon riski kasvaa..? alkoi nyt vähäsen pelottaa. mielummin heitän pillerit roskiin ku lopetan röökin polton. :whistle: :ashamed:

ENpä osaa sanoa sen tarkemmin, mutta tälläsen tekstipätkän löysin:

"Ehkäisypillerit ovat tupakoijalle huonosti tai ei lainkaan sopiva vaihtoehto hoitaa säännöllinen ehkäisy. Yli 35-vuotiaalle tupakoitsijalle yhdistelmäehkäisypillereiden käyttö ei sovi lainkaan, sillä tupakointi lisää merkittävästi e-pillereiden vakavien sydän- ja verisuonisivuvaikutusten riskiä."

muuten en ottais stressiä mutta meillä sydän-sairauksia niiiin paljon suvussa. ihmisiä saa eka sydäri 40veenä ja kuolee ennen ku täyttää 50v...jne. väkisinhän siinä rupee meittimään.. :/

Alkuperäinen kirjoittaja MUKSU1:
mä ainakin popsin pillerei ja vedän tupakkaa niinko tähänki asti.se on sitten huonompi juttu jos jotain tulee!! :attn:

Se on jokaisen oma päätös, senkus syöt mun puolesta. Itse kyllä luotan noihin lääkäreihin ja lääkeohjeisiin etten uskaltais terveydelläni leikkiä tällaisessa tapauksessa.

:o :o :o miten muut hormonaaliset (olikohan oikea sana) ehkäisyt; kapseli, h.kierukka, laastari, mitä nyt niitä on...onko niissä sama homma? :o

Mä koitin googletella, mutta en mitään selkeetä löytänyt. http://metku.net/~pesu/ehkaisy/tilanteet.php
sivuilla on juttua hormonaalisista ehkäisymenetelmistä, jossa pillereiden kohdalla mainitaan tupakoinnin haitoista, mutta muiden kohdalla en samaa huomannut. Kannattaa varmaan tiedustella terkkarilta.

Kyllä mä ainakin sain pillerit vaikka vedinkin röökiä ja tein sitä yli 12 vuotta ilman mitään sivuoireita.
Nykyään en enää polta ja lekuri sanoi ettei ois enää antanu pillereitä jos polttaisin ja ikää lähemmäs 40v.

Alkuperäinen kirjoittaja emma:
Alkuperäinen kirjoittaja MUKSU1:
mä ainakin popsin pillerei ja vedän tupakkaa niinko tähänki asti.se on sitten huonompi juttu jos jotain tulee!! :attn:

Se on jokaisen oma päätös, senkus syöt mun puolesta. Itse kyllä luotan noihin lääkäreihin ja lääkeohjeisiin etten uskaltais terveydelläni leikkiä tällaisessa tapauksessa.

näin on.jokasen oma asia.mä en vaan viitsi murehtia "pikku"asioista! :wave: :D

Alkuperäinen kirjoittaja hipsu:
:o :o :o miten muut hormonaaliset (olikohan oikea sana) ehkäisyt; kapseli, h.kierukka, laastari, mitä nyt niitä on...onko niissä sama homma? :o

Mä koitin googletella, mutta en mitään selkeetä löytänyt. http://metku.net/~pesu/ehkaisy/tilanteet.php
sivuilla on juttua hormonaalisista ehkäisymenetelmistä, jossa pillereiden kohdalla mainitaan tupakoinnin haitoista, mutta muiden kohdalla en samaa huomannut. Kannattaa varmaan tiedustella terkkarilta.

kiitos! =) pitää varmaan keskustella siitä ku lähiaikoina pitää muutenkin käydä ehkiksessä.