Efexor vai cymbalta?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietteliäs

Vieras
Syön tällä hetkellä cipralexia masennukseen, mutta ei tunnu auttavan, ainakaan ahdistukseen. Lisäksi tää lääke tekee mut ihan tunteettomaksi.
Muitakin ssri lääkkeitä olen kokeillut, laihoin tuloksin.
Huomenna menen lääkärille, ja hän luultavasti kirjoittaa joko efexoria tai cymbaltaa.(ainakin viimeksi oli jo puhetta näistä lääkkeistä)

Kysyisinkin palstalaisilta että onko kokemusta kummastakaan lääkkeestä?

kummastakin kokemusta, efe ei sopinut ollenkaan. en osannut enää kävellä suoraan jne.. cymbaltaa syönyt nyt kohta puoli vuotta ja ei mitään pahaa sanottavaa. nämä kuitenkin henk.kohtaisia miten käyttäytyy

Hui, tuntui varmaan kauheelta tuollainen, ettei osaa kävellä suoraan!

Tuosta efexorista löytyy paljon juttua netistä, moni tuntuu sitä kovasti kehuvan,mutta aiheuttavan myös paljon haittavaikutuksia..aika rajujakin.
Cymbalta ilmeisesti uudempi lääke, josta vähemmän käyttökokemuksia..
Moni on kuitenkin tuntuu valittavan cymbaltan kohdalla kovaa väsymystä.
Mut yksilöllisiähän nää lääke asiat tosiaan on.

Mutta mielelläni luen lisää kokemuksia ks. lääkkeistä...

Kaksi viikkoa Cymbaltaa takana, väsyttää ja nukkuminen on huonoa, mutta muuten olo aika ok. Paino on noussut 3 kiloa luultavasti lääkkeen takia, koska painoni muuten uurikaan vaihtele.

Efexoriakin olen käyttänyt, mutta halusin vaihtaa, kun kaikki seksihalut meni.

Mä oon käyttänyt Efexoria, ja se on todella auttanut. (Aiemmin kokeiltu sertraliini ja fluoksetiini.) Sivuvaikutusten (huimaus) takia se nyt kuitenkin vaihdetaan Cymbaltaan, ja nyt on Efexorin annos puolitettu, ja sen kyllä huomaa!

Lääkäri määräsi cymbaltaa.

Eilen aamupäivällä otin ensimmäisen kapselin.
Huomasin että lääke väsyttää, ja tekee melkoisen voimattoman olon. Mutta samalla olin silti ihmeen aktiivinen.Sain tosi paljon aikaiseksi kotihommia, tuntui etten osaa lopettaa.koko ajan vähän sellainen olo että mitähän sitten tekisi. Vähän sellainen ylienerginen olo, vaikka kehossa olikin voimaton olo.Ihan hassua, en osaa edes selitää tuota oloa.
Tänään on kuitenkin olo tuntunut henkisesti paljon paremmalta. Ei ahdistaa enää niin. Ja paljon helpompi tarttua kotitöihin. Mutta siis edelleen sellaista outoa voimattomuutta ja hieman uneliasta oloa.
Kävin äsken eräällä tuttavallani kylässä, ja puhuminen tuntui jotenkin kankealta..Kun tuntui että sanat takeltelee..ikäänkuin aivot kävisi vähän hitaalla.Tietysti sitten pelästyin että nytkö jään tällaiseksi etten enää puhuakkaan osaa kunnolla...

Millaisia aloitusoireita muilla on tästä lääkkeestä tullut?
Onko kellään tullut sellaista oudon energistä oloa, vaikka samalla on kuitenkin väsynyt?

Mietteliäs, ihan hyvin selitit sen olon, joka mullakin on. Jotenkin on voimaton ja hidas, mutta silti ei väsy normaalisti työstä. Vähän konemainen olo, kuin esittäisin itseäni. Ei ahdista ja se on hyvä, mutta silti haluaisin tunteakin jotain.

Miten sulla Takku menee?

Mulla on oudon tunteeton olo tän cymbaltan kanssa.Mikään ei oikein tunnu miltään, ja välilllä tulee sellaisia "kohtauksia" että ajatukset pyörii kamalasti, sellainen sekava olo.

Alkuperäinen kirjoittaja pehmix:
Mä oon käyttänyt Efexoria, ja se on todella auttanut. (Aiemmin kokeiltu sertraliini ja fluoksetiini.) Sivuvaikutusten (huimaus) takia se nyt kuitenkin vaihdetaan Cymbaltaan, ja nyt on Efexorin annos puolitettu, ja sen kyllä huomaa!

Vastaanpa itselleni, kun nyt on tuo Efexor alasajettu kokonaan. En enää ikinä suosittele Efexoria kenellekään, sen verran kauheeta on tää huimaus ollut! Nyt onneksi jo vähän helpottanut, ettei koko ajan pyöri päässä.

Huomenna saan tietää, aloitanko cymbaltan vai cipralexin... :headwall: :headwall:

pehmix: eräs ystäväni on käyttänyt molempia lääkkeitä, efexoria ja cymbaltaa, ja sanoi että molemmista helvetilliset vieroitusoireet.
Tuli vain mieleen kun kerroit että efexorin lopetus on kamalaa..joten olisko se cipralx tässä mielessä parempi?!
No, lääkärihän sen päättää...

Mä olen syönyt efexoria eikä tullut sivuvaikutuksia. Lopetus oli sitten kieltämättä mielenkiintoista... Cymbaltaa kokeilin jossain vaiheessa, mutta se huimasi koko ajan, joten se vaihdettiin efexoriin. Cymbaltan lopetuksesta ei tullut mitään oireita, tai ei ainakaan pahempia kuin käytöstä. ;)

Tosi yksilöllistähän tämä on.

Alkuperäinen kirjoittaja Mietteliäs:
pehmix: Kumpi lääke sulle määrättiin?

Mulle määrättiin Cipralex, ja sitä oon tässä viikon verran syönyt. Sivuvaikutuksena maha sekaisin koko ajan, ja välillä pää kipeä. Juuri niinkuin sertraliinilla ja fluoksetiinilla. Mutta huimausta ei enää! :)

Itse käytin Efexoria sellaisen kahdeksan vuotta, sopi mulle.
Jos unohti jonain päivänä ottaa sen aamulla, niin illalla alkoi vähän täristä ja aivastella, myös raajojen nykimistä tuli. Vieroitus sitten sujui aina puolittaen annoksen noin viiden päivän välein.

Näitä lukiessa tuli mieleen että ehkä efexor olis kuitenkin ollut parempi vaihtoehto. kovasti sitä ainakin kehutaan.

vettäkengässä: mitä muita lääkkeitä kokeilit ennen tätä efexoria?

Yhteistyössä