Ehkäsy jutuista...

Aika pitkälti ehkäisykeinot on enempi tai vähempi hormoonallisia.
Mä tein lopullisen ratkaisuni kun neljäs leikatiin niin samalla sterilisaatio ihan piuhat poikki.
Ei tarvi enää ehkäisystä huolehtia.
Jos haluaa lisää lapsia ja ei hormoonipohjaista niin kumi kait sitten vaan käyttöön B)

Yli 30 v.tai kolme lasta muistaakseni tai jos raskaus olisi vaaraksi äidille.
Mä kohta 34v. ja neljä lasta ja silti kysyivät moneen kertaan olenko aivan varma :/
Samanlailla menkat tulee kuin ennenkin.

Pillereistä on yhdistelmät ja minipillerit (oletko molempia kokeillu) minipillereissä ei ole estrogeenia, pelkkää progesteronia, joten vaikutukset eivät välttämättä ole samat.

Ehkäsylaastari, -kapseli, -rengas, -vaahto,-piikki..(täältä löytyy paremmat tiedot: http://www.tohtori.fi/?page=3328096 )
Hormonikierukka (tämä sisältää kanssa vain progesteronia ja sen vaikutus ei ole niin vahva kuin pillereiden, sen paikallisvaikutuksen takia, mutta on kallis ja riski on, että tulee sivuvaikutuksia, joten kannattaa harkita)
Kuparikierukka, ei ole hormonaalinen ehkäisy. Sen ehkäisy perustuu, vierasesineeseen kohdussa ja siihen, että se luo kohdun limakalvon sellaiseksi, jotta hedelmöitynut munasolu ei siihen kiinnity. Haittavaikutuksena on runsaammat vuodot ja kuukautiskipujen lisääntyminen.
Sterilisaatio, kumit ja selibaatti
=)

Mulle laitettiin hormonikierukka jokunen viikko sitten. Toistaseksi näyttää et sopii hyvin, pillerit ei mulle käy, vaan tulee muiden oireiden lisäksi hirveet auralliset migreenikohtaukset. Moniswsa kunnissahan ensimäisen kierukan saa maksutta (täällä päin vain kuparikierukan) hormoni kierukan hinta suomessa oli 159e mut itse ostin ruotsin puolelta hintaan 116,50e. Kova hinta silti, mut onpahan pitkäksi aikaa asia hoidossa. Hormonikierukka aiheuttaa aluksi monesti/yleensä tiputteluvuotoa (myös minulla) mutta monilla vähenee kuukautiset tai loppuu kokonaan, lisäksi ei pitäis olla niin kovat kuukautiskivut.

Alkuperäinen kirjoittaja H-E-P-P-U-L-I:
Mulle laitettiin hormonikierukka jokunen viikko sitten. Toistaseksi näyttää et sopii hyvin, pillerit ei mulle käy, vaan tulee muiden oireiden lisäksi hirveet auralliset migreenikohtaukset. Moniswsa kunnissahan ensimäisen kierukan saa maksutta (täällä päin vain kuparikierukan) hormoni kierukan hinta suomessa oli 159e mut itse ostin ruotsin puolelta hintaan 116,50e. Kova hinta silti, mut onpahan pitkäksi aikaa asia hoidossa. Hormonikierukka aiheuttaa aluksi monesti/yleensä tiputteluvuotoa (myös minulla) mutta monilla vähenee kuukautiset tai loppuu kokonaan, lisäksi ei pitäis olla niin kovat kuukautiskivut.

Mulla kiinnostaa tuo tiputteluvuoto, että kuinka pitkään sulla tiputteli, ja mikä oli kiertopäivä kun kierukka laitettiin?

Alkuperäinen kirjoittaja Knicke Knackerton:
Alkuperäinen kirjoittaja H-E-P-P-U-L-I:

Mulla kiinnostaa tuo tiputteluvuoto, että kuinka pitkään sulla tiputteli, ja mikä oli kiertopäivä kun kierukka laitettiin?

Mulla siis on laitettu tuo kierukka öö pari viikkoa sitten ja vielä tiputtelee, sitä saattaa kuulemma kestää useamman kuukaudenkin, mutta luultavasti menee ohi seuraavien menkkojen lopuksi. Ja mulle laitettiin kierukka perjantaina kun menkat oli alkanu edellisenä sunnuntaina. Laittaminen ei sinänsä sattunut yhtään (pelkäsin sitä hirveästi) mut koko päivän kyllä sitten supisteli, joka kyllä tuntu tosi tollolta kun ei ollu raskaana.

mulla on depo-proveran ehkäsypiikki ja loistava. 3vuoteen ei menkkoja,paljon vapautuneempi ja rennompi olo. Ei sivuvaikutuksia..mulla tuli kaikista pillereistä sivuvaikutuksia(koska ne meni mahan kautta tjs)...sen takia koklattiin tota piikkiä ja onnistuntu on

Alkuperäinen kirjoittaja Homemami:
Mulle laitettiin horm.kierukka ja uuvatti lääkäri työnsi sen sitten vatsonteloon. |O
Siellä se oli naruineen päivineen ja sattui TOSi paljon |O
Joten en suosittele

No ei kait sitä nyt yhden huonon kokemuksen takia kannata olla suosittelematta. Aika monta tyytyväistä käyttäjää löytyy vastapainoksi. Ja juu, kerran se on työnnetty jopa virtsarakkoon :/

Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:
mulla on depo-proveran ehkäsypiikki ja loistava. 3vuoteen ei menkkoja,paljon vapautuneempi ja rennompi olo. Ei sivuvaikutuksia..mulla tuli kaikista pillereistä sivuvaikutuksia(koska ne meni mahan kautta tjs)...sen takia koklattiin tota piikkiä ja onnistuntu on

Paljonko tämä maksaa ja miten sen saa?Onko sivuvaikutuksia ollut?

Alkuperäinen kirjoittaja Saana:
Alkuperäinen kirjoittaja A shadieeyah:

Paljonko tämä maksaa ja miten sen saa?Onko sivuvaikutuksia ollut?

7,40e per piikki ja piikki pistetään 3kuukauden välein. ^^^ ei sivuvaikutksia muuta kun 3vuoteen ei menkkoja.
Toki kaikilla ei ole sama ja sitä ei saa niin paljon helposti pois päältä jos tulee mutta ite suosittelen.

Lääkäriltä pyydetään reseptiä siihen. Ite sain omalta tk:n lekurilta(joka tosin vielä varmisti toiselta lekurilta ja lääkekirjasta et se on olemassa kun ei ollut aiemmin määrännyt. Ite hain tietoa tohtori.fi:stä )

Voi ei mä en kestä piikkejä ollenkaan =( ajattelin että jos 3v aikana kerran pitää olla piikillä niin sen kestää mut joka 3kk.ei pahan hintainen kuitenkaan.

se pistetään olkavarteen tai perslihakseen mut hei mä oon piikkikammonen(=kipupelkoinen) ja silti otan. Se on pieni vaiva sillä et on loistava. Ja ainakin meiän hoitsu on niin ammattitaitonen et se neula ei edes tunnu.

Minä niin haluan menkoista eroon ja siksi kaikki mahdollinen on kokeiltu mut mikään ei sovi.Ja siis lapsia vielä halutaan joten kerrasta poikki ei tässä ole se keino.Mua nin harmittaa kun olen kokeillut monia pillereitä jotka muka toisilla vie menkat pois niin mulla ei ole vienyt yhksikään pilleri merkki.

Vielä kysyn et mitä jos ei muista mennä ottamaan sitä tuon 3kk välein,nimimerkki huono muisti =) Minä pyörryn jo kun näen piikin niin siitä on hyvä lähteä sitä kipu ja piikki kammoa harjoittelemaan =) Miten äkkiä tuosta sitten kun luopuu niin voisi yrittää raskautumista onko siitä tietoa sulla?

Vielä kysyn et mitä jos ei muista mennä ottamaan sitä tuon 3kk välein,nimimerkki huono muisti =) Minä pyörryn jo kun näen piikin niin siitä on hyvä lähteä sitä kipu ja piikki kammoa harjoittelemaan =) Miten äkkiä tuosta sitten kun luopuu niin voisi yrittää raskautumista onko siitä tietoa sulla?

tohtori.fi:stä kopioitu

Hedelmällisyys palautuu pienellä viiveellä

Raskautta suunniteltaessa on hyvä muistaa, että hedelmällisyys palautuu keskimäärin kuuden kuukauden kuluttua ehkäisyvaikutuksen päättymisestä eli noin yhdeksän kuukauden kuluttua viimeisen ehkäisyruiskeen antohetkestä.

onhan siinä kai riski raskautua jos ei muista mutta tohon ylempään tekstiin viitateten ei kait niin katastrofaalista(mutu tuntumalla)..
On mulla kahdesti viivästynyt piikin otto 2viikolla ja en ole raskaana..

Yhteistyössä