Ei halua jäädä hoitoon...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hösäntöö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hösäntöö

Vieras
Meillä on nyt 2 v ja 7 kk ikäinen tyttö, joka on ollut tarhassa kolmena päivänä viikossa (ma-ke-pe). Tällä viikolla olemme joulukiireiden ym. takia vieneet hänet joka päivä tarhaan eli tänään kolmas päivä peräkkäin. Tyttö on aina jäänyt hoitoon mukisematta, mutta tänä aamuna sanoi heti herättyään, että jäädään kotiin. Koko matkan tarhaan hoki, että mennään kotiin ja tarhan ovella kääntyi takaisin autolle ja jouduin kantamaan hänet sisään. Jäi sitten kyllä itkemättä hoitoon. Teen itse ns. vapaata työtä apurahalla ja meillä on ollut mahdollisuus mieheni kanssa tosiaan hoitaa häntä kotona, toinen yhden päivän ja toinen toisen päivän.
Mutta kyllä sydäntä riipaisi. Onko tämä tavallista lapsilla, jotka ovat kokopäivän hoidossa. Periaatteessa, olisin voinut pitää välipäivän, mutta itsekkäästi ajattelin, että saan omat työni hyvään malliin ja käyn vielä päivällä tekemässä jouluostoksia pidennetyllä ruokatunnilla! Ja lapsi viedään vain hoitoon... Syyllinen olo. Yritän lohduttaa, että jotkut lapset ovat aina koko viikon hoidossa aamusta iltapäivään, kyllä ne tottuu... Ja paskat. Olen huono äiti ja minun pitäisi hakea lapseni kotiin NYT. Haukkukaa minua lisää!

Lapset ovat erilaisia. Toisilla hoitoon jääminen on helpompaa kuin toisilla. Kyllä aikuisiakin usein tympii lähteä töihin kun olisi paljon kivempaa kotona. Lastakin voi tympiä joskus lähteä hoitoon kun kotona olisi niin monia kivoja leikkejä.

Meillä tyttö 2- vuotias ja kokopäivähoidossa. Joskus (onneksi harvoin) tulee tilanteita, joissa lapsi jää itkemään perääni. Pitäisi vain yrittää iloisesti toivottaa lapselle hyvää hoitopäivää ja jättää hänet sinne. Lapsi ei kauan hoidossa itke. Varsinkaan jos on tottunut jo hoitoon. Ihan varmasti omalla lapsellasi oli kiva hoitopäivä vaikka häntä kiukuttikin kun lähdit töihin. Voithan yrittää hyvissä ajoin ennen hoitoon lähtemistä kertoa lapselle hänen kulusta, jotta lapsi tietää mitä on odotettavissa. Ja ihan oikeasti, kyllä lapset tottuu. Vanhemmille se on ehkä kovempi pala.

Kyllä tuollainen kausittainen jäämisen vaikeus on ihan tavallista myös kokopäiväisesti ja kaikkina arkipäivinä hoidossa käyvillä lapsilla. Kaikilla meillä on erilaisia päiviä, monta kertaa aikuistakin huvittaisi pitää rokulipäivä, mutta ei kehtaa/pysty. Lapsi sanoo ja näyttää suoraan sen, mitä työkaverit eivät viitsi/uskalla.

Teillä on hyvä tilaisuus, kun lapsi voi olla kuitenkin 2 päivää kotona. Meille sanottiin aikanaan samankaltaisessa tilanteessa päiväkodista, että lapsen voi olla helpompi olla hoidossa esim. ti - to tai ma - ke eli yhtenäisen jakson, kuin joka toinen päivä. Yksilöllistä se on, mikä sopii parhaiten.

Jep. Päivä oli mennyt hoidossa kivasti. En tiedä, itse vain ajattelen, että se on liikaa pienelle lapselle olla 5 päivää putkeen hoidossa. Siis meidän lapselle... Mutta joskus vain on pakko eikä kaikilla ole mahdollisuutta valita. Meillä olisi ollut, jos olisi vähän joustettu omastamme... Vaikeita asioita. Kiitos, kun toitte taas uuden näkökulman, käännänkin vähän päätä ja katson eri lohkosta pienesti...

Yhteistyössä