Ei halua nukkumaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Arppana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Arppana

Vieras
Meillä neiti 5,5 kk ja on alusta asti ollut tosi huono nukahtamaan. Tällä hetkellä ainoa keino saada nukkumaan on tissille nukahtaminen (myös öisin). Tuttia syö vaihtelevasti, nyt taas ei ollenkaan. Muutenkin on niin kova touhuamaan ja todella vilkas tapaus, että ei osaa rauhoittua ollenkaan. Jos väsymys menee ylitse, seuraa siitä järkyttävää itkua jota ei tahdo saada loppumaan millään, tissikään ei enää kelpaa, koska siihenhän voisi nukahtaa eikä hän halua nukkumaan! Yöt nukkuu kyllä suht hyvin, kunhan illalla saa ensin nukahtamaan. Kapaloon on pakko laittaa edelleen, koska vaikka olisi tosi väsynyt ja tissille nukahtanut kun laittaa sänkyyn, hän pyörittää itsensä hereille alta aikayksikön. Kun on kapalossa, niin ei pysty niin hyvin itseään hereille pyörittämään.

Kaipaisin nyt kohtalotovereiden kokemuksia, että helpottaako tämä jossain vaiheessa ja jotain hyväksi koettuja vinkkejä!! Itseä stressaa aika lailla, vaikka kai pitäisi olla tyytyväinen, että joka ilta hänet jotenkin saa nukkumaan.... :)

Meillä kanssa on tyttö ollut tosi vaikea nukutettava alusta asti. Nukutin likan syliin (tai tissille) siiheksi kunnes tyttö oli 10 kiloinen, eli noin 11 kk ikään asti, sitten äidin kädet sanoi sopimuksen irti :) Nykyisin nukutetaan omaan sänkyyn, hytkytän, heilutan ja pomputan tytön peppua niin saan sen nukahtamaan. Edelleen huutaa nukutettaessa kuin hyeena, mutta itku ei ole hysteeristä, ja jos sellaiseksi yltyy otan tytön syliin ja rauhoittelen ja lasken takaisin sänkyyn. Yleensä rauhoittelun jälkeen sänkyyn laitettaessa huuto yltyy ehkä muutamaksi sekunniksi, jonka jälkeen muuttuu ininäksi, ja lopulta hiljenee ja nukahtaa. Ehkä tuo joskus oppii nukahtamaan ilman hytkyttämistä ja hullua showta x) Niin ja päiväunille nukuttaminen on samanlaista säätöä jos nukutetaan sänkyyn, mutta rattaisiin nukahtaa ongelmitta. Liike on selkeästi tytöllä se "unettava voima".

Eli vaativaa on vieläkin... tyttö on vuoden ja kohta 2 kuukautta. Kai se helpottaa viimeistään teini-ikään mennessä :D

Kannattaa kokeilla sängyn jalkoihin laitettavia heijaustassuja. Tietty onhan se joskus opetettava nukkumaan paikallaankin olevaan sänkyyn, mutta kuitenkin. Tassuja myy ainakin nettikauppa Pikkupingviini ja sieltä löytyy Vauvanurkka osastolta 22e.

Ehkä tarpeeton neuvo, mutta laitathan vauvan nukkumaan heti ensimmäisten unisuuden merkkien ilmaannuttua. Oma vauvani nukahtaa siten (nykyisin) hyvinkin helposti. Jos taas pääsee jo yliväsymys iskemään, seurauksena on huutoa. Tietysti tutti helpottaisi asiaa kovasti. Meillä auttaa myös unirätti, jonka ennen laitoin naaman päälle. Nyt riittää, kun saa räpeltää käsissään. Myös kantoliinaan meillä on nukahdettu aina tosi nopeaan, kun vaan näkökentän peittää.

Kannattaa pitää hyvin selkeät iltarutiinit, jotta vauva oppii, että nukkumaan ollaan menossa. Meillä menee illat niin, että puuro, pesu ja vaipan vaihto. Sitten poika saapi pelkässä vaipassa temmeltää meidän sängyssä (ylimääräiset energiat pois), sitten pyjama, imetys ja omaan sänkyyn. Välillä nukahtaa samoin tein ja joskus jaksaa vielä sängyssäkin touhuta jonkin aikaa. Meillä iltarutiinit menee aika kellon tarkasti ja siitä ollaan pyritty pitämään toukasti kiinni.

Iltakylpyhän monilla vauvoilla toimii rauhoittajana ja se väsyttää hyvin. Makuuhuone kannattaa pimentää ja hiljentää ja muutenkin ilta-aika rauhoittaa ääniltä yms.

Meillä poika oli kanssa aikaisemmin tosi vaikea saada yöunille ja kapalointi meillä toimi jossain vaiheessa hyvin. Nyt jonkun aikaa iltaunille on ollut suht helppo toinen saada (koputtaa kuuluisaa puuta), päikkärit onkin sitten toinen asia =).

Täällä vastaava tapaus, mutta olemme jo lähes voiton puolella :-) Poika nyt 5kk, ja aloimme vieroittaa rintanukutuksesta n. 4 viikkoa sitten. Sitä ennen olin iltanukutuksen eli imetyksen aikaan ryhtynyt laulamaan tiettyä samaa laulua, jotta vauva alkaisi yhdistää sen nukahtamiseen. Sitten yksi ilta n. kk sitten en vaan jaksanut alkaa antaa kolmatta ja neljättä rintaa kun poika ei nukahtanut ja päätin vain alkaa laulaa. Laitoin pojan sänkyyn ja lauloin. Nukahtamiseen meni tasan tunti. Parin päivän jälkeen puoli tuntia, sitten 20 minuuttia, ja enää vajaa 10!!! Pojan silmät alkavat heittää hedelmäpeliä heti kun aloitan laulun eli toimii jo nopeammin kuin imetys. Meillä laulua edeltävät juuri nuo jonkun edelläkin mainitsemat rutiinit, eli käsien ja hampaiden pesu, yöpuku, D-vitamiini jne, jonka jälkeen laitamme pojan sänkyyn ja laitamme vielä mobilen soimaan. Sen jälkeen käännän pojan kyljelle ja alan laulaa. Taka-ajatukseni on että jossain vaiheessa nukahtaa jo pelkällä mobilella, tosin olen ihan valmis laulamaankin jos siihen menee enää tuo vajaa 10 minuuttia, mukavaahan se on!

Ensimmäisillä lulunukutuksilla aikaa meni siihen että poika väsytti itsensä varsinaisella neliraajajumpalla. Sain tämän pikkuhiljaa loppumaan kun käänsin poikaa aina kyljelleen. Aika usein kääntää itsensä takaisin selälleen ja toki itkee/kitiseekin välillä, mutta kun sitkeästi käännän takaisin kyljelle ja pidän kättäkin lonkan päällä turvana, jossain välissä simahtaa. Käsittämätöntä miten nopeasti vauva oppii!!

Niin ja jos itku yltyy paniikinomaiseksi (mikä joskus tapahtuu kun se nukahtamisen tuoma tunne on kai niin pelottava), otan heti syliin. Rauhoittuu usein välittömästi eli lasken sitten heti takaisin kyljelleen sänkyyn lopettamatta laulua.

Tsemppiä, luota siihen että kyllä se vauva opiii kunhan on turvalliset rutiinit!! Toinen oleellinen tekijä on ajoitus, eli meidänkään poika ei ole kovin joustava - silloin kun alkaa väsyttää on päästävä nukumaan, muuten menee tosi nopeasti yliväsymyksen puolelle minkä jälkeen parku on taattu!

Kiitos vastauksista, jo se lohduttaa, että on vastaavanlaisia lapsia olemassa... :) Pitää ottaa tosi selvät iltarutiinit käyttöön, koska meillä on ollut kyllä jotain, mutta ei kunnollisia samanlaisina toistuvia. Mä olen aina ollut vastaan tiukkaa aikataulullista suunnittelua, mutta ilmeisesti se lapsen ja etenkin tämän temperamenttisen neidin kanssa on pakko opetella.

Neiti on aina ollut aika vaikea luettava, eli hän ei osaa selvästi ilmaista koska on sopiva aika nukutukselle, mutta parempi vähän liian aikaisin kuin myöhään. Niin, olen kanssa hyräillyt tuutulaulua kun olen imettänyt+ laittanut sänkyyn, mutta sekään ei toimi silloin kun neidin laittaa sänkyyn, eikä nukahdakaan heti. Sitten alkaa se vispaus ja kohta ollaan ihan hereillä eikä sitten uudestaan heti kannata nukutusta yrittääkään, kestää joku 10-15 min ennenkuin neiti väsähtää uudelleen. Mobileakin olen miettinyt, mutta luulen, että se vain herättää neidin, koska tykkää katsella niitä kovasti, mutta voisihan sitäkin kokeilla, sittenpähän sen näkee.

Joo, pitänee kokeilla ennakkoluulottomasti, mielikuvitusta vain puuttuu. Kiitos vielä vastauksista!

Meillä soiva pehmeä tähti sidottu sänkyyn ulkopuolelle. Joten lapsi ei voi katsella sitä ja valpastua...Mobile ei toimisi meillä.
Mulla tulee välillä pahamieli kun toinen ei nukahda ja väkisin pitää pysyä tiukkana =/ Mutta kyllä mun mielestä neljäkuinen tarvitsee ainakin kahdet päikkärit. Muuten ollaan todella kärtyisiä.

kyllä näitä täällä riittää... ja tuo on tosiaan ihan lapsikohtaista! eroja siis on, vaikka kuin olisi sama kasvattaja ja nukuttaja.. mun esikoinen on aina ollut hyvä nukkuja. 5 kk iässä alkoi nukkua yöt läpeensä eikä sen jälkeen ole ollut ongelmia kuin hetkellisesti yövaipasta pois opeteltaessa (kunnes oppi itse kulkemaan vessaan yöllä). mutta kuopus... ensin nukahti tissille, imetyksen lopetuksen jälkeen lähes poikkeuksetta syliin (muuten huusi niin ettei tuntunut henki enää kulkevan). nyt ikää on 1v4kk. joku aika sitten nukahti tosi hienosti omaan sänkyyn. sitten keksi että pitää päästä viereen nukkumaan. nyt on taas menossa vaihe, ettei nukuttais millään. ennemmin juoksisi pitkin sänkyä. ja sen lystin kun lopettaa - huuto on karmeaa. epäilen,että nyt päivän touhut jää päälle.. ei tavallaan osaa rauhoittua.
ja meillä kyllä on iltarutiinit, hämärä huone jne. mutta vähintään puoli tuntia menee "pysähtymiseen" sängyssä ennenkuin nukuttelu voi alkaa. muuten.. meillä ei lapseen saa koskea missään tapauksessa nukutuksen aikana. kaikki taputtelut ja silittelyt on pahasta, silloin ei ainakaan rauhoitu.

Meillä myös, kuten niksipirkalla, lapsi ei kaipaa kosketusta kun uni on tuloillaan. Hänet laitetaan sänkyyn jossa hän nykyisin pyörii, myttää unirättiä, sätkyttelee ja nousee seisomaan (10kk). hänen annetaan olla yksikseen huoneessa siihen asti kunnes hän alkaa itkun tapaisen huutelun. Käydään laittamassa takaisin makuulle aina uudestaan. Viimein on jo puolinukuksissa, jolloin pidetään hetki kättä lonkalla / alaselässä ja hyräillään tuttua unilaulua pätkä. Tällöin hän rauhoittuu kunnolla, kääntää pään unirätin mutkaan ja laittaa silmät kiinni. Silloin on syytä vetäytyä vähin äänin takavasemmalle, tai hän kohta säpsähtää katsomaan, että mitä siinä toljotat kun yritän nukkua!

Yhteistyössä