Ei ilmastotalkoot mikään mahoton jutu ole.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olipas hauska!
Kerrankin joku sanoo, et ei sun muuta tartte, kun sähköauto vaan! Sit olet tehny jo paljon!
Jäiskös tienpäälle vaiks fiskerin karmalla. Vai joko ne on saanu sen kuntoon?

Mitä kaupunkilaiset aikovat tehdä ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi? Nämä tavoitteet koskettivat lähinnä maaseudulla tai pienillä paikkakunnilla asuvia.

Eks sä hokassu, et tuota vastuuta siirretään nyt suuremmille toimijoille, kuin yksilöille muovipussi kerrallaan!!

Sen varmaan kaikki hoksasivat, mutta keinot näyttävät olevan enemmän maaseudun asukkaiden hartioilla.

Itseasiassa kaupunkiasuminen on keskimäärin huomattavasti ilmastoystävällisempää. Mutta joo, omasta puolesta olen silti valmis solidaarisuuteen. Veroissa pitäisi jotenkin helpottaa niitä joille muutokset maksaa liikaa. Mutta mun mielestä ei tartte hötköyillä sen kanssa, että maaseuduilla vaihtuu autokanta.

OK. Minä heitin tuon väitteen, että "kaupungissa asuminen on keskimäärin ilmastoystävällisempää". Mutta mielenkiintoista, että asiasta on toisenlaisiakin näkökantoja. Itse olen asunut sekä Helsingin ytimessä, maalaiskaupungissa ja nykyään ihan "oikeesti maalla".

Minulla tuo ilmastoystävällisyys varmasti piti paikkansa. Stadissa asuin 18 neliön yksiössä. Nyt asun 200 neliön "lukaalissa" hehtaareja ympärillä. Toki on elämäkin muuttunut. Silti mäen koe minkäänlaista syyllisyyttä. Mielestäni tämä on poliitikkojen asia korjata. Siksi ihmettelenkin, että aina hallitusten toimia arvostellaan kun jotain yrittävät. Ja auta armias kun jossain suurmaassa valitaan pressaksi ilmastonmuutosdenialisti, niin täällä riemuitsee juuri se väki, joka kommentoi että "Muut ja isot eka".

Tuossa jutussa on oleellinen lause: "Keskeisimpänä ongelmana kun on se muu kuin suoraan asumiseen liittyvä kulutus – eli asukkaiden elämäntapa. "

Jättiraportti julkaistiin: Ihmiskunnan on tehtävä nämä muutokset välittömästi, tai tuhoamme ei voi estää

Britanniassa julkaistu raportti kertoo, että luontokadosta on tulossa mittavat taloudelliset tappiot, jos luonnon tilasta ei ruveta huolehtimaan paremmin.

:(

Suurin ongelma kaikkeen niin yksilö-,yhteiskunta- ja globaalitasolla on konditionaalipolitiikka. Toiseksi ihminen on niin hedonistinen, että muutokset tehdään vasta kun on pakko. Kolmanneksi kuvitellaan, että tapahtuu yhdenyön ihme, joka ei vaadi uhrauksia esim teknologian kehittyminen, joka tulee ratkaisemaan kaikki ongelmat tulevaisuudessa. Mun pitäISI ruveta laihduttamaan, liikkumaan, huolehtimaan terveydestäni, kierrättämään tarkemmin, lopettaa tupakointi, alkoholin lipittäminen......... Meidän pitäISI nyt huolehtia luonnosta, lähimmäisistä, ilmastosta........

Yhteistyössä