Ei isää synnytykseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kysyjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kysyjä

Vieras
Hei.. Olisin kysynyt onko jollain kokemusta siitä että synnytyksessä on joku muu mukana kuin isä..? Ketä olette pyytäneet ja miten on mennyt? Onko joku synnyttänyt yksin? Mulla nyt tilanne tällainen ja tuntuu aika oudolta joku ihan vieras ottaa mukaan enkä kyllä ketään sukulaista haluu sinne.. Todennäköisesti yksin joutuu käymään senkin läpi..

Hei! Minä olen synnyttänyt molemmat lapseni ilman isän läsnäoloa. Esikoisen synnytyksessä oli mukana hyvä ystäväni, josta tuli myös lapseni kummi. Toisella kerralla synnytin yksin. Isä ei itse halunnut mukaan kummallakaan kerralla, koska on herkkä näkemään verta ym. synnytykseen liittyvää. Isä tuli sitten synnytyksen ollessa ohi saliin ja näki lapset muutaman minuutin ikäisinä.

Itsekkään en halunnut miestä pakolla saliin raahata, sillä täysi työ on ollut pitää itsensä ""järjissä"" synnytyksen aikana. Siinä tilanteessa en todellakaan olisi halunnut, että pitää vielä rueta miehestäkin huolehtimaan.

Ensimmäisellä kerralla, kun synnytys kesti kauemmin, oli mukavaa kun oli ystävä seurana. Kätilöt eivät joutaneet kokoajan olemaan huoneessa. Kaikenlaista juttelimme, pidin ystävää kädestä kun supistus tuli, hän ojensi ilokaasunaamaria, tarjosi juotavaa. Tapahtuma oli niin intiimi, että esim.äitiä tai jotakin muuta sukulaista en olisi halunnut mukaan. Toiseen synnytykseen olin alusta asti menossa yksin. Ja se etenikin niin nopeasti, että kun mies oli minut sairaalaan vienyt, oli poika jo tunnin päästä maailmassa. Sekin oli positiivinen kokemus. Tosin alussa kysyin (en arvannut että niin nopeasti etenee) voisiko kätilö tai opiskelija olla kanssani jos synnytys on pitkä. Sekin olisi onnistunut.

Rohkeasti vain synnyttämään ilman isääkin. Jos tahdot jonkun mukaan, voitko pyytää esim. jotain ystävääsi? Ja yksinkin pärjää. Eikä ketään siellä salissa jätetä yksin tolkuttomiksi ajoiksi.

Mukavaa odotusta sinulle ja tsemppiä synnytykseen :=)

Mun ystävällä oli synnytyksessä mukana sen paras naispuolinen kaveri koska lapsella ei ole isää. Tai siis on isä, mutta vanhemmat eivät ole missään tekemisissä kun miehellä on perhe ja tämä vauva sai alkunsa yhden illan jutusta. Jos itsellä ei olis mies mukana niin todennäköisesti pyytäisin äitini mukaan, se tuntuisi luonnollisinmalta. Mutta voihan sitä yksinkin synnyttää, onhan siellä kätilö mahdollisuuksien mukaan läsnä.On myös olemassa doulia jotka tulevat äidin tueksi ilmeisesti maksua vastaan.Tsemppiä!

Mun ystävällä oli synnytyksessä mukana sen paras naispuolinen kaveri koska lapsella ei ole isää. Tai siis on isä, mutta vanhemmat eivät ole missään tekemisissä kun miehellä on perhe ja tämä vauva sai alkunsa yhden illan jutusta. Jos itsellä ei olis mies mukana niin todennäköisesti pyytäisin äitini mukaan, se tuntuisi luonnollisinmalta. Mutta voihan sitä yksinkin synnyttää, onhan siellä kätilö mahdollisuuksien mukaan läsnä.On myös olemassa doulia jotka tulevat äidin tueksi ilmeisesti maksua vastaan.Tsemppiä!

Heips! Meillä ei isä suostu tulemaan synnytykseen ja se on mielestäni ok. Kun tyttäremme syntyi tammikuussa 03 oli mukana äitini. Synnytys päätyi kiireelliseen sectioon ja äitini oli myös leikkaussalissa mukana. Valitettavasti äitini sairastui viime keväänä masennukseen enkä voi tietää onko hän missä kunnossa kun tämä meidän toinen tulokas syntyy. Tällä kerralla (la syyskuussa) mukaani tulee ehkä ystävättäreni joka on itse kahden lapsen äiti. Hän itse ilmoitti olevansa halukas tarvittaessa tulemaan mukaan. Ja koskaan kun ei tiedä miten asiat etenee olen varautunut olemaan sielä myös yksin. Sielä todellakin on osaava henkilökunta joka kyllä auttaa. Kaikkea hyvää sinulle odotukseesi ja synnytykseen. Kyllä kaikki varmasti menee parhainpäin. ;)

Esikoisen sektion kävin läpi yksin, koska isä ei kyennyt tulemaan leikkaussaliin. Odotteli kylläkin oven takana..

Keskimmäisen synnytyksessä oli mukana ja leikkasi pojan napanuorankin. Synnytys oli pitkä ja olikin mukava kun oli seuraa sinä aikana.

Kuopuksen synnytin yksin, isä kyllä tuli paikalle heti kun apujoukot saapuívat kotiin, mutta tyttö oli jo maailmassa.

Kyllä se synnytys sujuu ilman apuvoimiakin, niinkuin maailman sivu on sujunut=o)

Itse en voisi kuvitella ottavani ketään muuta kuin korkeintaan isän synnytykseen mukaan.

Mulla oli mun paras kaveri mukana,siitä oli paljon apua,kertoi aina siitä koneesta (mikä lie nimi on,mut josta näkee supistukset ja vauvan sydänkäyrän...) koska supistus oli tulossa joten tiesin koska ottaa ilokaasua,ponnistus vaiheessa tiukasti pidin häntä kädestä kiinni.
Mies kävi mua pari kertaa moikkaamassa ja toisella kerralla sanoin kohdunsuun olevan 8cm auki,että haluatko jäädä???
Hätääntyi ja sanoi lähtevänsä kaveriani hakeen (2 ihmistä ei saanut olla synnytys salissa hoitsun lisäks)
Mies on hieman herkkä ja sehän ois pyörtynyt jos kauemmin olis siellä ollut,mutta kiva kun kävi mua katsomassa,enkä siinä mitään haittaa nähnyt vaikka kaverini oli mukana.
Synnytyksestä jäi muutenkin hyvät fiilikset myös kaverilleni joka oli silloin jo raskaana itsekkin (rv 8) =)

Oli kiva kuulla muiden kokemuksia.. Olen nyt entistä varmempi että pärjään kyllä yksin.. On vaikea kuvitella ketään tuntemaani ihmistä mukaan noin intiimiin tapahtumaan ja luulen että kestän kivut paremmin kun ei ole ketään höösäämässä vieressä..

Yhteistyössä