Ei jaksa, pienen nukkumisesta =(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja papan mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

papan mamma

Aktiivinen jäsen
06.05.2006
5 194
0
36
Auttakaa jos osaatte tai tuntekaa edes hiven myötätuntoa. :ashamed:

Ikuisuusaihe ja tällä kertaa meillä ajankohtainen.
Kuopuksemme on nyt 7 ja puoli kuukautta. Ja on ollut koko pienen ikänsä aika kehno nukkuja. Syöttöjä on ollut aina ihan vähintään 2 yleensä enemmän. Imetän.
Mutta nyt on yöt menneet ihan mahdottomaksi. Oon pikkuhiljaa haaveillut lopettavani yösyötöt kokonaan ja sitä silmällä pitäen päättänyt etten anna rintaa ennen noin kello kahta. Nyt olen joutunut tästäkin tinkimään. Viime yönä huudettiin ja valvottiin reilu tunti. Huuto on siis ihan kamalaa vaikka on sylissäkin ja isi yrittää rauhoitella. Kun viimein nukahti siihen, että annoin rintaa, niin senkin jälkeen heräsi vielä kaksi kertaa syömään. Ja ennen huutoa oli jo ehtinyt herätä kaksi kertaa, mut rauhoittu omaan sänkyyn.

En enää tiedä mitä tekisin ja miten jaksan. Päivisinkin kuopus on sellainen vaativa lapsi eli kitisee pitkin päivää. Esikoinen 2 v kuitenkin vaatii päivisin osansa enkä voi levätä oikein ollenkaan.
Tuntuu etten enää jaksa ollenkaan. Nyt oli pakko laitta esikoinen katsomaan Puuha Peteä, että saan hetken rauhan, kun kuopus nukkuu ulkona.

Onko kenelläkään kokemusta kodin ulkompuolisesta unikoulusta? Kaikki vinkit otetaan vastaan.
Hankalaksi homman tekee sekin, että meillä on sen verran pieni talo, ettei kuopusta voi siirtää omaan huoneeseen ja yöllinen huuto herättää helposti esikonkin. Eli ei millään viitsisi ihan kauheesti huudattaa.

Kiitos, jos joku jaksaa lukea. Sainpahan edes purkaa huoleni :| :flower:

Meillä oli pojan kanssa vähän sama nomma:piti olla pulloo antamassa kolmekin kertaa yössä.Aluksi ei otettu enää sängystä pois kun annettiin maitoa.Sitten lopetettiin maito ja siirryttiin veteen.Lopulta ei annettu enää sitäkään.Siinä 5 ja puol kuisena alkoi nukkumaan yönsä.Ei poika enää mitään nälkäänsä valittanut koska syötiin jo kunnolla päivällä ja siskonsa oli nukkunut alle kolmekuukautisena yöt läpeensä.Pojan kanssa vaan ruvettiin vejättämään sitä sängyn viereen menemistä.Ekaks annettiin huutaa muutama minuutti.Jos ei rauhoittunut niin sit mentiin.Aikaa vaan pidennettiin ja lopulta alkoi nukkumaan.Nyt ovat 1v2kk ja nukkuvat 13-14 tunti yössä.

Meillä oli vähän sama tilanne. Poika, 8kk, heräs yöllä noin tuhat kertaa. Lopulta olin niiiin väsynyt, että ei ollut muuta vaihtoehtoa, kun unikouluttaa. Teimme kellontarkan aikataulun, joka aamu ylös samaan kellonaikaan jne. Tissille ei saanut nukahtaa, eikä syliin. Omaan sänkyyn väsyneenä, ensin yksin ja 5 minuutin päästä menen silittelemään ja poika nukahtaa heti. Pojalla kesti tottua tuohon n.5 päivää. Nyt nukkuu jo ihan hyvin yöt. 20.30-05.00. Viideltää herää ja nukahtaa takaisin, joskus hyvin ja joskus huonosti.

Voimia sulle! Ystäväni saman ikäinen vauva käyttäytyy juuri samalla tavalla. Ei tohon kai oikein muu auta kuin aika, luulisin. Pienellä pelolla odottelen että koska meillä alkaa moinen meno öisin....poika tosin ollut jo kuukausien päivät ilman rintaa mutta sehän ei ole mikään tae etteikö heräilisi öisin... :hug:

Kiitos :flower: :flower:

Kyllä meidän täytyy aloittaa ihan kunnolla tuo unikoulu. Ei auta. Onneksi mulla on maailman paras mies, joka osallistuu yöllisiinkin karkeloihin vaikka menee aamulla töihin.
Tätyy varmaan laitta esikoinen mamman ja papan luo yökylään muutamaksi yöksi, että saa edes hää nukkua.

=)

Täällä samassa veneessä, vaikka kuopus on reilut kuukautta vanhempi kuin sinun. Heräilee ihan vähän väliä ja nousee pinnistä vasten seisomaan. Rauhoittuu vain ja ainoastaan rinnalle, josta herää sitten taas huutamaan. Ei tahdo jaksaa enää. Olisi vain jostain revittävä voimat jaksaa unikouluttaa, mies ei voi auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Täällä samassa veneessä, vaikka kuopus on reilut kuukautta vanhempi kuin sinun. Heräilee ihan vähän väliä ja nousee pinnistä vasten seisomaan. Rauhoittuu vain ja ainoastaan rinnalle, josta herää sitten taas huutamaan. Ei tahdo jaksaa enää. Olisi vain jostain revittävä voimat jaksaa unikouluttaa, mies ei voi auttaa.

Uuh, onneksi ei olla yksin vauvoinemme. Yritetään ajatella näin :)
Meidän pieni ei vielä osaa nousta seisomaan, mutta ei varmaan kaukana ole sekään. Sitten se taas varmaan saa uutta tehtävää öiksi, ettei tarvii nukkua. Tällä hetkellä etenee vielä ryömimällä.

Meillä on maanantaina neuvola ja ajattelin asian ottaa siellä puheeksi tosissaan. Ja mä olisin jopa valmis tosiaan lähtemään kodin ulkopuolellekin vauvan kanssa unikouluun. Jos vaan siitä avun saisi.

Esikoinen taisi sitten kuitenkin olla aika helppo vauva, vaikka silloin hänkin tuntui aika hankalalta. :)

Nyt soitat neuvolaan ja pyydät unineuvojaan yhteyttä - ei maksa mitään. Meillä todella auttoi, hänellä oli rutkasti kokemusta ja tietoa vauvojen unitavoista. Pääasia on saada vauva nukahtamaan tietoisesti, ei imetykseen. Jos siihen simahtaa, herätä, ja anna nukahtaa itse sänkyyn vaikka olisit ansi alkuun siinä vieressä. Sinulle imetystainnutus on illalla helppoa, mutta ei yöllä... Vauva haluaa totta kai saman tilanteen havahtuessaan yöllä kuin mihin nukahti. Ethän itsekään tykkäisi nukahtaa vaikka makuuhuoneessa ja herätä autotallissa...

Meillä auttoi tämä, kokeilkaa! Makaa itse vaikka ensi alkuun vieressä, niin vauva tietää, ettet häntä hylkää. Eka ilta oli rankka, mutta parissa päivässä helpotti todella.

Alkuperäinen kirjoittaja paivi76:
Kiitos :flower: :flower:

Kyllä meidän täytyy aloittaa ihan kunnolla tuo unikoulu. Ei auta. Onneksi mulla on maailman paras mies, joka osallistuu yöllisiinkin karkeloihin vaikka menee aamulla töihin.
Tätyy varmaan laitta esikoinen mamman ja papan luo yökylään muutamaksi yöksi, että saa edes hää nukkua.

=)

Kiva, että on mies auttamassa. Me saatiin neuvolasta ohje, että äiti nukkumaan toiseen huoneeseen pariksi päiväksi ja isä on vauvan kanssa yöt ja äiti ei saa tulla "hätiin" :) Miehet heräävät huonommin lapsen huutoon. Se on sydäntä raastavaa kuunnella sitä pienen huutoa, mutta kuulemma suurin osa vauvoista on nukkunut jo 3 päivän jälkeen. Usein se on rankinta äidille.

Jaksuja :hug: Mä en tosin osaa neuvoa, meillä ongelmana kymmenkuinen joka herää aamusin puol kuus, ja on väsynyt vaan ei enää suostu nukkumaan...
Toivottavasti unikoulu helpottaa.

Kiitos Iines.
Meidän pikkuinen on ennen nukahtanut illalla, niin että on ollut valveilla omaan sänkyyn laitettaessa, mutta nyt on sekin "taito" hävinnyt.
Mikä lienee juttu tää on... :(

Kiitos ihan hurjasti kaikille vastanneille. Ihan tuli taas kyyneleet silmiin, kun ajattelin, että joku ihan oikeasti luki MUN kirjoituksen ja vastasi.
Olette ihania kaikki :heart: :flower:

Kiitos Iines.
Meidän pikkuinen on ennen nukahtanut illalla, niin että on ollut valveilla omaan sänkyyn laitettaessa, mutta nyt on sekin "taito" hävinnyt.
Mikä lienee juttu tää on... :(

Kiitos ihan hurjasti kaikille vastanneille. Ihan tuli taas kyyneleet silmiin, kun ajattelin, että joku ihan oikeasti luki MUN kirjoituksen ja vastasi.
Olette ihania kaikki :heart: :flower:

Sitä varten me täällä ollaan :hug: Onnea unikoululle ja tulehan kertomaan viikon päästä onko pikkuinen oppinut nukkumaan :)

Kysäisenpä tässä samassa ketjussa vielä tuosta unikoulusta. Jos joku ehtisi vastaamaan. :)

Sellaista, että onko meidän siis järkevää ajoittaa tuo yksin nukahtamisen opettelu yöllä samaan saumaan kun lopetan yösyötöt? Eli siis enkö enää anna rintaa ollenkaan yöllä?
Saatan olla vähän daiju, mutta kysynpä kuitenkin. :D

meillä oli vauva jo reilusti yli vuoden kun heräs monta kertaa yössä, eikä rauhoittunut nukkumaan ennen ku sai tissiä. väsyin siihen ihan kokonaan ja lopetin melkeinpä kerrasta sit sen yöimetyksen.. huusihan tuo vähän, mut sitten ymmärsi, että yöllä nukutaan, ei syödä! ja nyt nukkuu yleensä koko yön heräämättä. =)
Tsemppiä sulle!! yöheräilyt väsyttäää...

meillä loppui yöheräilyt vasta 1v 10kk iässä!! vaikka oli ollut jo 4kk ilman yötissiä! neuvola täti vaa sanoo että muutama yö menee ja meni 4kk!! ku lopetettiin tissitys(raivostuttavaa) ja aamuherätykset siirty klo 5.30. naapurin äiti otti yöksi lapsen ja sen jälkeen nukkui kotonakin yönsä. paitsi kipeenä tai kun näkee painajaisia tms. mutta yleensä=)

kannattaa tehdä samalla. menee samalla huudoilla. mutta saako lapsi tarpeeksi iltapalaa? mä joskus annan klo 19 ja sit viel klo 21 tarjoon meniskö alas. ja juomistakin vielä.

meillä yöt rauhoittui kun lopetin imetyksen(11kkna lopetin pikkuhiljaa ja viimeseksi yöimetykset). muutama viikko oli kiikun kaakun nukkumiset mut ei itkuöitä ollu tosikurjia kuin ekalla viikolla

Mää kävin unikoulun kotona läpi. Siis tein niin kuin ne puhelimessa käski. Tosin, ei siltikään meillä nukuttu läpi yön, mutta paremmin silti. Ja oli ihana jutella jonkun kanssa joka päivä puhelimessa, joka kannusti ja ymmärsi.... Suosittelen! Mutta tavallaan se unikoulu jatkuu joka yö.

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:

=)

Voisit mennä itsekin mukaan maidontuoksuinesi. :hug:

Kiitos =)

Parin viikon päästä saankin olla yhden yön yksin kotona, joten jos ei aikasemmin yöt parane, niin silloin viimeistään olen pois tuoksuetäisyydeltä. Pidän ns. hajuraon :D

Meillä on 8kk ikäinen vauva valvottanut koko ikänsä ja meillä ei ole mitkään unikoulut, tarkat iltarutiinit ja tissille nukahtamattomuudetkaan auttaneet. :(
Nyt on taas kolme viikkoa unikoulua takana (aikaisemmin oli pari viikon pätkää) ja levottomia, itkuisia ovat yöt aina vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Takku:
Mää kävin unikoulun kotona läpi. Siis tein niin kuin ne puhelimessa käski. Tosin, ei siltikään meillä nukuttu läpi yön, mutta paremmin silti. Ja oli ihana jutella jonkun kanssa joka päivä puhelimessa, joka kannusti ja ymmärsi.... Suosittelen! Mutta tavallaan se unikoulu jatkuu joka yö.

En ole tällaisesta kuullutkaan. Täytyy maanantaina kysyä näitä Lahden palveluita, jos ei siihen mennessä omin avuin selvitä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja wannabemommy:
ootteko miettiny yölevottomuuden syitä noin muuten? ettei olis allergiaa ja siitä mahakipuja? jotkut reagoi vaan mahakivuilla ja pääosin öisin nimittäin. www.histamiini.com

Olen päässäni näitäkin pyöritellyt, mutta lopputulokseen en ole päätynyt. Esikoinen valvoi pienenä, kun atopia ja kutina vaivasi tosi paljon, mutta en samanlaista kyllä kuopuksella huomaa. Voihan tietty olla jotain ihan muuta. Katsonpa nuo sivut. :flower:

Yhteistyössä