Ei liikaa valmiiksipureskeltua viihdettä lapsille!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Luomukasvattaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Luomukasvattaja

Vieras
Minä olen yrittänyt aina hillitä mahdollisimman paljon ns. valmiiksipureskellun viihteen tuputtamista lapsille. Lähinnä ekana tulee mieleen tv, elokuvat ja videopelit. Vaikeahan näitä on nykyään täysin välttää, mutta uskoisin että lapsen henkiselle kehitykselle niiden liiallinen läsnäolo ei ole hyväksi. Ei tunnetasolla, ei älyllisellä tasolla. Mielikuvituskin taantuu.

Mitä tämä tarkoittaa? No yksinkertaistettuna sitä, että mahdollisimamn vähän tv/dvd (ja silloinkin yrittää panostaa laatuun, eikä esim. Prätkähiiriin ja muihin sekoiluihin), mahdollisimman vähän videopelejä (ei ne pienissä määrin ja sopivilla peleillä toki haitallisia ole). Ja mitä tilalle: ulkoilua, muita leikkejä, pelejä (Afrikan tähteä esimerkiksi tykkäs pelata jo mun pojat 5v), lukemista.

Kenties jopa piirtämistä, musiikkia, kirjoittamista. Kuinka monen 1-3 lk. pojat kirjoittelee omiaan? Varmaan aika harvan ja eipä kai sitäkään tarvi tuputtaa, mutta meillä se tuli ihan itsestään, varmaankin lukemisen kautta.

Ai miksikö kirjoitan... No koska jos puhuu vanhempien kanssa, niin tuntuu että kaikki puhuvat väheksyvään tyyliin tv:n yms. katsomisesta ja arvostaa esim. lukemista. Mutta todellisuus on sitten toista. Uusimpien tutkimusten mukaan yläastelaisista pojista ei lue lainkaan kaunokirjallisuutta 2/3. Tietokirjallisuutta sitten lukee hiukan useempi, mutta n. puolet ei lue mitään. Ja se näkyy kielen kehittymättömyydessä. Ja sitä kautta ajattelun kehittymättömyydessä.

Jos lapsi lukee kirjoja 1-3 lk, hän tuskin on totaalilukematon vanhempana.Toisinpäin voi joskus mennä. Ei kannata tuputtaa tässäkään suhteessa.

Mielipiteitä ja omia metodeja?

Höpö höpö. Mielikuvitus se laukkaa kun kattoo hyvin tehtyjä dvd:itä. Meillä lapset töllöö joka päivä sen 1-2h ja vkl saattaa töllätä tosi paljonkin. Keskittimyskyky kasvaa. Sanavarasto kasvaa. Mielikuvitus saa lisää materiaalia. Ihan höpöjä tommoset jutut. Vanhanaikaisia näkemyksiä joilla ei oo mitään tekoo nykypäivänä.

Eikö ole kultaista keskitietä? Sopivassa suhteessa kaikkea.

Mä olen tehnyt kaikkea tuota, pelannut "afrikantähteä", lukenut paksuja kirjoja (tosin vasta tokaluokkalaisena), katsonut hömppää telkkarista, pelannut tosi paljon pelikonsolilla (8-bit. Nintendo).
Teen noita kaikkia yhä edelleen, ikää reilut 30v.

Täysin samaa mieltä ap! Tosin kohta meidän 3v kaksoset alkaa katsomaan Tomi Traktori dvd:tä kun menen tekemään tallityöt loppuu :) täällä sataa enkä nyt vaan jaksa alkaa pukemaan, ulkoillaan sitten lounaan jälkeen pidempään kerralla. Käytän nykytekniikkaa helpottamaan elämää, mutta yritän aina muistaa elämän tärkeät perusasiat.

"Vuori.
Jäinen, komea.
Sulaa, murtuu,
haihtuu pois."

-poika 8v-

Eikö ole kultaista keskitietä? Sopivassa suhteessa kaikkea.

Mä olen tehnyt kaikkea tuota, pelannut "afrikantähteä", lukenut paksuja kirjoja (tosin vasta tokaluokkalaisena), katsonut hömppää telkkarista, pelannut tosi paljon pelikonsolilla (8-bit. Nintendo).
Teen noita kaikkia yhä edelleen, ikää reilut 30v.

Toki. Ei tässä mitään täyskieltoa millekkään olla ehdottomassakaan. Se, että meillä ei ole videopelejä, on nyt vain osin sattumaa. Tosin nuo vanhan ajan Nintendojen pelit oli aika maagisia ja antoivat mielikuvituksellekkin tilaa. Varmaan sellaisia pelejä on vieläkin. Sellaiset pelit on parempia kuin tämmöiset elokuvamaiset pelit, joissa ei mielikuvitukselle jätetä tilaa lainkaan.

[QUOTE="vieras";24749820]Täysin samaa mieltä ap! Tosin kohta meidän 3v kaksoset alkaa katsomaan Tomi Traktori dvd:tä kun menen tekemään tallityöt loppuu :) täällä sataa enkä nyt vaan jaksa alkaa pukemaan, ulkoillaan sitten lounaan jälkeen pidempään kerralla. Käytän nykytekniikkaa helpottamaan elämää, mutta yritän aina muistaa elämän tärkeät perusasiat.

"Vuori.
Jäinen, komea.
Sulaa, murtuu,
haihtuu pois."

-poika 8v-[/QUOTE]

Heppaihmisiä täälläkin ja samalla tavalla meilläkin välillä. Tai voihan sitä muitakin tallitöitä tehdä, mutta toi mulle ekana tuli mieleen :)

Tjaa... Meillä oli lapsena useammassa huoneessa tv:t ja videot, satoja videokasetteja jne. Tuli niitä joskus katsottua enempikin. Mutta ehkä juuri siksi kun niitä oli niin paljon tarjolla, niin kiinnostuksen kohteita löytyi niin paljon muitakin.

Valmiisiin harrastuksiin ei niinkään kuskattu, mutta omasta takaa oli varsin mukavat leikkipaikat. Naapuruston lapset viihtyivätkin hyvin meidän luona.
Vanhemmat eivät valmiiksi keksineet "leiki tota, leiki tätä" vaan sitä keksittiin paljon itse puuhaa itsellemme.

Ehkä tuon takia, että saatiin olla luovia lapsina, niin ei kyllä nykyseltäänkään tekeminen lopu kesken. Aina keksii jotain puuhaa enkä voi sanoa, että nyt viimeisenä viikkona ennen laskettua aikaa olisi mitenkään tylsää.

Höpö höpö. Mielikuvitus se laukkaa kun kattoo hyvin tehtyjä dvd:itä. Meillä lapset töllöö joka päivä sen 1-2h ja vkl saattaa töllätä tosi paljonkin. Keskittimyskyky kasvaa. Sanavarasto kasvaa. Mielikuvitus saa lisää materiaalia. Ihan höpöjä tommoset jutut. Vanhanaikaisia näkemyksiä joilla ei oo mitään tekoo nykypäivänä.

Aika mielenkiintoinen näkökanta. Pystyykö sun lapset keksittyneesti kuuntelemaan satua jossa ei ole kuvia eikä kuvat liiku? Yleensä noissa piirretyissä yms. jutuissa sanavarasto on aika suppea kirjoihin verrattuna ja lapsi ei välttämättä ymmärrä kaikkia sanoja ja jos aikuinen ei ole paikalla selittämässä mitä oudot sanat tarkoittavat, niin sanavarasto ei kartu vai oletko itse vieressä katsomassa noin paljon töllöä?

Itse peesaan ap:tä aika paljon. Kirjoja kannattaa mieluummin lukea lapsille niin paljon kuin jaksavat kuunnella. Itselläni on juuri menossa ekaluokkalaisen pojan kannustaminen omaehtoiseen lukemiseen ja Rasmus nallet tuntuvat olevan sellainen aloitussarja, jolla lähdetään liikkeelle kun "kunnon" kirjat eivät vielä oikein itseluettuina jaksa kiinnostaa. Toisaalta myös vanhempien "perintö" on aika tärkeä ja koska meillä sekä minä että mies ja myös isovanhemmat luetan paljon, niin uskon että se periytyy myös lapsille.

Tykkään ajattelutavastasi. Uskon, että vanhemman esimerkki ja tavat siirtyvät jossain määrin lapsillekin.. Ainakin jonkinlainen malli saadaan kotoa. Meidän perheessä on harrastettu aina lukemista (isä ja äiti lukevat todella paljon). Minä olen ollut aina lukutoukka. Syy miksi halusin kouluun oli se, että opin lukemaan kun en tykännyt isän tavasta lukea iltasatuja minulle (isä nukahti monesti ennemmin kuin minä sadun ääreen :D ). Pikkuveljeäni ei olisi voinut enempää kiinnostaa kirjat ja lukeminen kunnes pakotin hänet lukemaan kasilla ollessaan Douglas Adamsin linnunradan käsikirjan (olin sitä mieltä, että kirjan huumori uppoaa veljeeni ja oikeassa olin). Nykyisin veli lukee kirjallisuutta laidasta laitaan. Häntä on aina kiinnostanut enemmän tietokoneet ja pelit, minkä vuoksi hänen englanninkielen taito on huikea. Hän pelaa nykyisin livepelejä kavereiden kanssa, jotka ovat eripuolilta maailmaa.. Ja hän on ollut vuoden ulkomailla töissä ihan vaan mielenkiinnosta kehittää kielitaitoaan. Tätä hän ei olisi todennäköisesti tehnyt ilman tietokoneisiin hurahtamista ja pelien myötä hänen oli pakko oppia englantia (ruotsin kieli oli 5 koulussa ja enkku 9 tai 10).

Mieheni perheessä ei ole koskaan luettu ja mies rakastaa elokuvia (minä en jaksa niitä katsoa (kirjat ovat parempia). Häntä on kiinnostanut rakentaminen ja käsillä tekeminen aina (isänsä on kirvesmies).. Mies on rakennusalalla esimies tehtävissä ja joskus suunnittelee myös yksityisille taloja. Ihmettelen aina hänen taitoa hahmottaa tilat ja myös ongelmanratkaisukyky on huikea. Hän on älykäs eritavalla kuin minä (minulle on tullut lukemisen myötä laaja yleissivistys). Miehen perheessä lapset on otettu mukaan tekemään asioita ja rakentamaan.. Tästä on pohjana varmasti mieheni kiinnostus tekemiseen.

Mitä yritän sanoa? Hmm.. Ehkä sitä, että vanhempien näyttämä esimerkki on se kaikista tärkein ja se että lapset otetaan mukaan pienestä pitäen. Ei tehdä asioita liian valmiiksi (niin kuin kaveriperheessä, jossa lapset odottavat vanhempiensa tekevän heille pulkkamäen valmiiksi että he pääsevät laskemaan sitä). Annetaan lapsille vapaus kokeilla asioita ja touhuta. Ei jumiteta telkkarin ääreen (tosin välillä rauhallinen kahvitauko äidille tekee hyvää kun lapset tuijottavat telkkaria).

Jotenkin ahdasmielista kuvitella että kaikki dvd:t ja tietokonepelit on saatanasta ... miksi ne sulkis toisensa pois. Meillä pelataan sekä lautapelejä että tietokoneella. Suurimman osan vapaa - ajastaan lapset riekkuu ulkona.

Meillä lapsi saa usein kehuja hyvistä leikkimistaidoista. Päiväkodista, mll-hoitajalta, kavereiden vanhemmilta, sukulaisilta... En ole asiaan kiinnittänyt sen kummemmin huomiota, mutta siskoni (jonka kasvatusajatukset ovat hyvin erilaiset kuin minulla) mietti, olisiko televisiottomuudella jotain tekemistä asian kanssa. Meillä loppui tv:n töllöttely, kun siirryttiin digiaikaan. DVD:tä katsellaan kyllä. Mutta usein kun yritän keksiä lapselle jotain puuhaa, jotta saisin vaikka silitettyä kasan vaatteita tai ruoan uuniin, lapsi valitsee mitä tahansa muuta kuin dvd:n.

Meillä 3v tykkää katsoa telkkarista Oktonautteja, Kimmo Kuuta, Chuggingtonia ja vastaavia ja niitä sitten leikitäänkin. Poitsu rakentelee oktopodeja milloin mistäkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24750011:
Lapsesi eivät sitten varmaankaan saa koskea tietokoneeseen pitkällä kepilläkään?
No ei siinä muuten mitään mutta sitten koulussa opettajan koko aika tietokonetunnilla menee näille tumpeloille opettaessa miten hiirtä liikutetaan.

Ja höpö höpö. Oma lapseni on saanut tuntuman tietokoneeseen nyt vasta ekaluokkalaisena ja nyt se surffaa netissä kuin vanha tekijä. Ja odottelin, että oppii ensin lukemaan (oppi eskari-ikäisenä). Tähän asti viihde ollut ulkoilua, lukemista, pelejä, retkeilyä. Sai nyt kännykänkin ja sitä käyttää tosi taitavasti. Osaa Blue toothit, tekstiviestit, ja asetukset =)

[QUOTE="vieras";24750124]Ja höpö höpö. Oma lapseni on saanut tuntuman tietokoneeseen nyt vasta ekaluokkalaisena ja nyt se surffaa netissä kuin vanha tekijä. Ja odottelin, että oppii ensin lukemaan (oppi eskari-ikäisenä). Tähän asti viihde ollut ulkoilua, lukemista, pelejä, retkeilyä. Sai nyt kännykänkin ja sitä käyttää tosi taitavasti. Osaa Blue toothit, tekstiviestit, ja asetukset =)[/QUOTE]

Lohdullista kuulla. Meillä molemmat vanhemmat tekevät työnsä tietokoneella, eikä enää töiden jälkeen paljoa huvittaisi koneella räplätä. Lapsikin taitaa mieltää koneen vain työvälineeksi (kun pyhistä lupauksista ja aikomuksista huolimatta jompikumpi liki joka ilta jotain työhommaa vielä pakertaa). Ei edes kinua koneelle puuhaamaan. Joskus katsotaan yhdessä sinäputkesta eläinvideoita.

Meillä tehdään ihan sulassa sovussa kaikkea. Poika 6v ja yleensä päivittäin joko pelaa tai katselee piirrettyjä. Sitten menee koneet kiinni ja yleensä sitten tykkää ruveta lukeen. Mieluiten lukee ns. tietokirjoja, mutta olen kannustanut lukeen kaunokirjallisuuttakin jo. Peleistäkin tykkää. Mutta siis kaikkea kohtuudella :)

Mitäs meidän sukupolvi sitten? En mä saanut lapsena räpeltää tietokonetta (kun ei ollut vielä) ja telkkaria katsottiin tosi vähän. Me leikittiin, pelattiin ja hengailtiin kavereiden kanssa. Ja SILTI työskentelen tietokoneiden parissa ja olen aika taitava siinä =)