Ei minun mielestä kissojen saisi antaa tappaa lintuja!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LintuHullu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ikävää että lemmikillesi kävi huonosti,pahoittelut tästä.Haluaisin kuitenkin tuoda sellaisen asian tietoon että kissat eivät suinkaan ole pahimpia luonnonvaraisia eläimiä verottava eläin.Pahin kaikista itse asiassa ei ole edes eläin vaan kyseessä on autot.Tieliikenteessä pieneläimiä kuolee miljoonia vuodessa joista eniten noin 2 miljoonaa on lintuja.Uskon myös että nykyään kaupunkialueella on melko harvinaisempaa että siellä näkee vapaana kuljeskelevaa kissaa,lemmikin omistajat tietävät kyllä että kissaa on myös vaarallista pitää taajama-alueella vapaana juurikin tieliikenteen vuoksi.Uskon että maalla kissojen liikkuminen sen sijaan saattaa olla vapaampaa kuin taajamassa.Pahoittelut vielä tapahtuneesta ja siitä ettet ehtinyt viedä lemmikkiäsi turvaan häkkiinsä.Naapurisi käytös oli mielestäni ala-arvoista,hänen ei olisi kuulunut käyttäytyä sillä tavoin.Kenenkään elämää ei kuitenkaan saisi syrjiä,ei edes kissojen.No onneksi meillä on tätä varten olemassa eläinsuojelulaki jota meidän kaikkien tulisi noudattaa.

Meillä päin näät päivässä ainakin 5 kissaa. Meidän läheisillä taloilla on tosi paljon linnunpönttöjä ja linnunlautoja ja kissat on siellä aina tappamassa ja vaanimassa. En vihaa kissoja,vaan omistajia jotka päästää ne kulkemaan vapaasti.

Kyllä mä mieluummin käytän kisssaa tuhoamaan rottia, kuin rotan myrkkyä.

Lintujen osalta olisin enemmän huolissani supikannan räjähdysmäisestä kasvusta. Supi ei tuhoa yksittäistä yksilöä (pelkästään) vaan tuhoaa systemaattisesti kaikki pesät mitä eteen sattuu. Eikä edes syö tappamiaan.

Seuraava tuholainen on ihminen joka raivaa itselleen asuintilaa. Peltokanalintujen kantojen romahdus on yksin omaan ihmisen syytä. Eikä suinkaan metsästäjien. Vaan ihan infran rakennus on tuhonnut pesimäalueita. Ja paljon. Avohakkuun. Tartteeko enempää sanoa...

Ihmisten nykyinen tapa elää tappaa miljardeja ja miljardeja eläimiä. Mutta ihmiset ei halua tätä tunnustaa. Siksi on helpompi tarttua lillukan varsiin, istuessa siellä lähijunassa joka joka päivä teloittaa satoja eläimiä.

Kissanomistaja lähti taas luisumaan aiheesta vaihtamalla aiheita ja eläintä :whistle:

Se on kissa joka ei syö tappamiaan, supikoira taatusti syö. Sen pitää varastoida rasvaa talvihorrosta varten, kun se ei ole sellainen huvikseen tappava lemmikkieläin, kuten kissa.

Kissanomistaja lähti taas luisumaan aiheesta vaihtamalla aiheita ja eläintä :whistle:

Se on kissa joka ei syö tappamiaan, supikoira taatusti syö. Sen pitää varastoida rasvaa talvihorrosta varten, kun se ei ole sellainen huvikseen tappava lemmikkieläin, kuten kissa.
Ei muuten syö. Tuutko ensi keväänä mun kanssa kierrokselle katsomaan supien möyhennystä? Näet miten pää on purastu poikki linnun poikaselta. Tai emosta haukattu pala. Ja seuraavalla pesällä sama homma.

Ja meillä ei ole kissaa. Mutta ottaisin jos voisin, koska rottien myrkytys on kokonaisuudeltaan kaikille eliöille pahempi kun myrkky kulkeutuu rotan raadostakin eteenpäin.

Jos sä pidät supia söpönä tappajana. Niin mikä ihminen - sinäkin - on?

Ei muuten syö. Tuutko ensi keväänä mun kanssa kierrokselle katsomaan supien möyhennystä? Näet miten pää on purastu poikki linnun poikaselta. Tai emosta haukattu pala. Ja seuraavalla pesällä sama homma.

Ja meillä ei ole kissaa. Mutta ottaisin jos voisin, koska rottien myrkytys on kokonaisuudeltaan kaikille eliöille pahempi kun myrkky kulkeutuu rotan raadostakin eteenpäin.

Jos sä pidät supia söpönä tappajana. Niin mikä ihminen - sinäkin - on?

No en epäile jos kerran olet nähnyt. Syy on se että ruokaa on riittämiin ja syödään se tärkein ja halutuin, eli aivot. Meillä on ollut rottia nurkissa, koira tappoi muutaman ja minä ilmakolla loput. Myrkkyjä en halua käyttää, koska ne voivat joutua rotan kautta petolintuihin tms.

Laitatko useinkin sanoja toisen suuhun, mistä ihmeestä väänsit söpön supin? Olen niitä poistellut loukuilla, ja koira omin hampain. Supikoira on vieraslaji niinkuin kissakin luonnossa.

No en epäile jos kerran olet nähnyt. Syy on se että ruokaa on riittämiin ja syödään se tärkein ja halutuin, eli aivot. Meillä on ollut rottia nurkissa, koira tappoi muutaman ja minä ilmakolla loput. Myrkkyjä en halua käyttää, koska ne voivat joutua rotan kautta petolintuihin tms.

Laitatko useinkin sanoja toisen suuhun, mistä ihmeestä väänsit söpön supin? Olen niitä poistellut loukuilla, ja koira omin hampain. Supikoira on vieraslaji niinkuin kissakin luonnossa.
Kyllä tekstisi antoi ymmärtää kuin söpösiä supit on, tarpeeseensa syövät ja tuhoavat.

Joka tapauksessa irtokissojen tekemä tuho on pientä suhteessa ihmisen tekemään tuhoon. Mutta ihmistähän ei lasketa...

Kyllä tekstisi antoi ymmärtää kuin söpösiä supit on, tarpeeseensa syövät ja tuhoavat.
:ROFLMAO:

Olet mestarillinen väärintulkitsija. Kirjoitin vaan faktana, että esimerkkitapauksen pitää kerätä rasvaa nahkansa alle talvihorrosta varten. Muutenhan se kuolee (mikä olisi sinänsä hyvä juttu).

Tästä tiedosta varmaan tykkäät, olen hankkimassa metsästyskorttia ainoastaan kahta vieraslajia varten. Supikoira ja minkki.

Muut eläköön villeinä ja vapaina alkuperäislajeina luonnossa :love:

*Seuraavaksi varmaan se kysyy että miksi ammun söpöliinejäni?* :LOL:

:ROFLMAO:

Olet mestarillinen väärintulkitsija. Kirjoitin vaan faktana, että esimerkkitapauksen pitää kerätä rasvaa nahkansa alle talvihorrosta varten. Muutenhan se kuolee (mikä olisi sinänsä hyvä juttu).

Tästä tiedosta varmaan tykkäät, olen hankkimassa metsästyskorttia ainoastaan kahta vieraslajia varten. Supikoira ja minkki.

Muut eläköön villeinä ja vapaina alkuperäislajeina luonnossa :love:

*Seuraavaksi varmaan se kysyy että miksi ammun söpöliinejäni?* :LOL:
Eikö supia saanut kohta ampua ilman mitään lupia?

Ihan samaa mieltä aloittajan kanssa. Samoin pitäisi isoja kaloja kieltää syömästä pikkukaloja ja hämähäkeille pitäisi huomauttaa, kun pyydystävät verkkoonsa kärpäsiä JA SYÖVÄT NE.

Kokardin kommentti paljastaa, että hän itse on todennäköisesti yksi niistä, joka antaa kissojen kulkea vapaana lintuja terrorisoimassa. Vai miksi hän muutoin käyttäsi Ruotsista kertoessaan ilmaisua "ehkä siellä kissat saavat olla vapaana paremmin kuin suomessa."
meillä kissa kulkee valjaissa ulkona omistajansa kanssa:

Ilmeisesti ruotsin puolella irtokissoja on niin paljon että siitä on siellä tullut pienoinen ongelma.https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/201806132201010212_pt.shtml
tämän vuoksi ruotsissa varmaankin on suurempi pieneläinten ja lintujen kato kuin suomessa.Mutta kuten sanottua Suomessa tuota asiaa ei ole tutkittu,joten täällä ei voi sanoa miten paljon niitä kuolee kissojen toimesta,sen sijaan voimme tehdystä tieliikenne tutkimuksesta päätellä että tieliikenteessä menehtyy n.2miljoonaa lintua vuodessa.

Juurikin noin. Ilmiselvä irtokissailijahan tuo, vaikka avattaressaan ollaan pistoolilla osoittelemassa pentua :eek:

Katsotaanpa mitä seli-seliä häneltä tähän löytyy?

"Ruotsalaistutkimuksen mukaan kissat tappavat Ruotsissa noin 7 miljoonaa lintua vuodessa.

Englannissa kissojen arvioidaan tappavan kesän aikana 27 miljoonaa lintua.

Suomessa asiaa ei ole tutkittu, mutta on selvää, että miljoonaluokassa ollaan meilläkin.

Suomessa tutkijat Kaarina Kauhala ja Katja Holmala ovat seuranneet kahdeksan radiopannoitetun kissan liikkeitä Virolahdella. Joukossa oli lemmikki-, navetta- ja villikissoja, jotka saivat kaikki liikkua vapaasti. Seurattujen kissojen elinpiirien keskikoko oli 110 hehtaaria. Vapaaksi luontoon päästetty kotikissakin ulottaa siis saalismatkansa kauas kotipihan ulkopuolelle. Englantilaistutkimuksen mukaan kissojen saalistus taajamissa on muutamien paljon maassa viihtyvien lajien osalta voimakkaampaa kuin lajien poikastuotto samoilla alueilla. Ilman muualta tulevaa täydennystä tiettyjen lajien runsaus olisi taajamissa nykyistä pienempi tai ne voisivat jopa puuttua. Alle on koottu yksityiskohtaisempaa tietoa siitä, mitä laki sanoo kissoista:

https://www.birdlife.fi/lintutieto/faq/linnut-ja-ihminen/
niin tuo 110 hetaariahan on 1,10 neliökilometriä mikä saattaakin olla maaseudulla kuljeskelevan kissan reviirialue.Kissan reviirialue taajama-alueella on kuitenkin tehdyssä tutkimuksessa (johon osallistui 20 kissaa) paljon pienempi vain 6hehtaaria.https://yle.fi/uutiset/3-6280638

Ei ole. Lintujen talviruokinta on erittäin yleistä, ja siellähän ne usein väijyvät pensaiden ym juurilla.

nimim. kokemusta on
itsellä ei ole kokemusta kissojen väijynnästä talviaikaan lintulaudoilla,en ainakaan ole koskaan bongannut yhtäkään omalla lintulaudallamme.Kuten kirjoitinkin tuossa aikaisemmin kissat eivä kestä kylmää kovinkaan pitkään ulkona talviaikaan,omakin kissamme viipyy ulkona 10-15 minuuttia ja haluaa sen jälkeen takaisin sisälle lämpimään.Pidänkin todennäköisempänä sitä että kissa oli jostain lähinaapurista,kuin sitä että kyseessä olisi ollut jatkuvasti luonnossa metsästävä elävä villiintynyt kissa.https://www.iltalehti.fi/uutiset/2015012119058331_uu.shtml
kissa ei suinkaan ole lainsuojaton,vaikka metsästyslaista saattaakin saada tällaisen virheellisen käsityksen,niin näin se ei kuitenkaan ole.
http://incat.fi/kissatietoa/elainsuojelu/kissa-ei-ole-lainsuojaton/

En nyt halua olla ilkeä kun olet vasta 13-vuotias mutta...

Sä olet huolestunut luonnonlinnuista ja pidät kakadua? Arvaa kummassako se kakadu ois mieluummin, vapaana viidakossa tai teidän kämpillä/häkissä?

Että mua raivostuttaa ns.luonnonsuojelijat jotka vaahtoavat vapaana kulkevista kissoista, mutta sitten eivät ymmärrä oman lemmikkinsä lajityypillistä käytöstä ja sullovat ne häkkiin/terraarioon tms.vankilaan.

Joku sisäkissa joutuu kattelemaan jossain kuumassa kaksiossa (joka on varttitunnissa katottu läpi) jotain kuppasta kiipeilypuuta ja vinkuvaa leluhiirtä, kun lajitoverit pääsevät menemään turkki hulmuten oikeassa metsässä.
Sit ne vielä ihmettelee "mikähän meidän Misulla on ku se raapii, onkohan sillä stressiä"...

Ja just n.tunti sitten kuuntelin kun tämän syksyn eka hiiri rapisti nurkissa.
Tiedätkö millaista on löytää hiirenkakkaa liinavaatekaapista, nurkista jne? Kun yöllä joku vilistää lattialla? Kun se tekee mukavan käytäväverkoston talon seiniin, ennen hiirenloukkuun päätymistä?

Sitäpaitsi mä käyn töissä ja siellä pitää olla virkeä, samoin auton ratissa. En todellakaan ala kuunnella öisin rapinaa, vaan meidän rakas Katti hoitaa ulkona hommat, jo ennen kuin hiiret yrittää taloon.
Rotanmyrkkyä en halua, siitä on huonoja kokemuksia. Samoin olen saanut näpeilleni hiirenloukusta, ei kiitos.

Niin...jos olisin kissa niin kummanko valitsisin?
A) 50-200 m2 kämppä kera kiipeilypuun ja leluhiiren
B) 110 ha:n reviiri sekä pääsy sinne lämpimälle kämpille monta kertaa päivässä? Ulkona odottaa miljoona raapimapuuta ja oikeaa paistia.

Meidän kissa pyörii päivät tuossa viereisellä pellolla, illalla tulee syömään, ja nytkin nukkuu sikeästi takan päällä lämpimässä tai muksun sängyn päädyssä. Ja tietty aina avataan ulko-ovi kissalle.
Mitä kissa voi vielä toivoa?

Meillä kissat tappavat kaikkea pientä ja keskikoista, mikä liikkuu. Meidän entinen oranssi kissa tykkäsi erityisesti oravista. Sen tiesi siitä, koska se toi oravan häntiä usein kotioven eteen näytille. :D Vielä pari vuotta sitten vanhoilla päivillään se sai jäniksen ja toi sen myös kotinurkille. Se söi siltä pään ja jätti vartalon. :censored:

Lintuja tulee myös säännöllisesti, niin pieniä kuin vähän isompiakin. Höyheniä ja sulkia näkyy siellä täällä. Pienet kelpaa ruoaksi, isommat ei. Noita isompia piilotetaan sitten sinne tänne, esim. kukkapenkistä on löytynyt joskus tapettu mutta ei syöty lokki. :sick:

Ja meidän 2 v. pikkukissa tykkää ottaa hiiriä, päästäisiä ym kiinni ja kiduttaa niitä ennen tappamista. Se oikein nauttii siitä. :X3:

Pahoja otuksia nuo miukut, mutta minkäs ne itselleen mahtaa. :unsure: Ne on saalistajia. :cool:
Idea onkin se,että ne on Lemmikkejä. Heti paljastuu että itse olet irtokissailija joka on antaa kissan liikkua vapaasti ja tehdä mitä huvittaa

Yhteistyössä