Ei ole varaa häihin :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raha vs. rakkaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raha vs. rakkaus

Vieras
Meillä 2 lasta ja yhdessä seitsemättä vuotta.Olen ajoittain puhunut etteikö naimisiin mentäis jne ja tähän asti mies on aina ollut, että kyllä me joskus vielä mennään.Viime aikoina kun asiasta on puhuttu niin mies on sanonut, että "meillä ei oo varaa häihin" :kieh: Siis oikeasti, onko rakkaus kuollut jo lopullisesti vai voiko oikeasti muka "järki" viedä voiton tällaisessa asiassa?!

Jos oikeasti rakastaisi niin eikö sitä vaan kosittais ja sovittais päivämäärä millon naimisiin mentäis ja varattais kirkko? Kummatkin olemma työssäkäyviä ja vakituisessa työpaikassa.En käsitä, että miten meillä ei olisi varaa häihin.Tosin laina varmaankin pitäisi ottaa sitä varten kun sukulais/tuttavapiiri niin laaja, mutta ei nyt taidettais ihan ainoita olla?!En tiedä, itsellä tuli jo muita vaihtoehtoja mieleen ja niihin ei kuulunut yhteiselämä millään lailla :(

Naimisiinmenohan ei maksa mitään. Jopa kirkkohäät saa ilmasin. Kuka pakottaa kestitsemään ketään tai jos juhlia haluaa niin vaikka perhepiirissä tulee edullisemmaksi kuin koko suku ruokkia.

Jos oikeasti haluaa naimisiin, niin maistraatissa tai kirkossa käväisee aika pikaiseen ja halvalla...eikä hääjuhlatkaan paljoa maksa, jos ei halua oikein isoja pippaloita.

Me kyllä mentiin "rahatta" naimisiin. Ei pidetty juhlia. Kirkossa vihittiin ja kustannuksia tuli ainoastaan minun mekostani ja hääkampauksesta. Kaksi todistajaa oli eikä muuta tarvittu.

Meillä oli kirkkohäät, naimisiin menimme minun valmistumisen jälkeen, noin 10 vuotta seurustelua oli takana, ei lapsia. Jos nyt pitäisi valita, kävisin vain maistraatissa. Kirkkohäät olivat tuolloin muotia.

En näe järkevänä ottaa juhlia varten lainaa, joten sikäli ymmärrän miestäsi. Me kutsuimme vain lähisukulaisia.

Toivokaa lahjaksi rahaa ja maksakaa niistä häät.
Kirkko: 0?
Juhlapaikaksi joku seuraintalo tms, eivät maksa hunajaa
Kuvauksen voi hoitaa joku tuttu
Auton voi lainata tai kulkea omalla
Vaatteet vuokraten tai morsiuspuku itse tehden
Kukat luonnosta, morsiuskimppu voi olla upea vaikka olisi halpa
Kampaus ja meikki jonkun tutun toimesta
Tarjoilut edukkaasti, esim. salaatteja, lihapullia, kermaperunaa yms. Hienon menun saa jo 25?/nenä
Sormukset alesta.
Ei se välttämättä ole kallista.

No aika vähään sunkin rakkautes loppuis, jos tuohon. Mutta kyllä ymmärrän suakin täysin. Itse en olis suostunut noin pitkään yhteiseloon ilman vihkimistä...
Mutta mitä kosintaa sä enää odottelet, kun lapsiakin on, te ootte jo niiden kautta toisiinne sitoutuneet, tavallaan.
Heitäppä miehelle, että menisitte maistraatissa naimisiin, kahdestaan, ilman vieraita. Ei tulisi kalliiksi! Näkisit, onko hinta vain tekosyy. Ja jos mies suostuu maitraattivihkimiseen, niin pääsetpä ainakin naimisiin!

Rahaa meni tasan sen verran mitä minun ja mieheni sormukset maksoi. Vihittiin kirkossa, 2 ulkop. todistajaa ja aivan ihana intiimi tilaisuus. En välttämättä edes haluaisi niin intiimiä asiaa tehdä suuren joukon edessä, se oli MEIDÄN oma juttumme.

Alkuperäinen kirjoittaja raha vs. rakkaus:
Meillä 2 lasta ja yhdessä seitsemättä vuotta.Olen ajoittain puhunut etteikö naimisiin mentäis jne ja tähän asti mies on aina ollut, että kyllä me joskus vielä mennään.Viime aikoina kun asiasta on puhuttu niin mies on sanonut, että "meillä ei oo varaa häihin" :kieh: Siis oikeasti, onko rakkaus kuollut jo lopullisesti vai voiko oikeasti muka "järki" viedä voiton tällaisessa asiassa?!

Jos oikeasti rakastaisi niin eikö sitä vaan kosittais ja sovittais päivämäärä millon naimisiin mentäis ja varattais kirkko? Kummatkin olemma työssäkäyviä ja vakituisessa työpaikassa.En käsitä, että miten meillä ei olisi varaa häihin.Tosin laina varmaankin pitäisi ottaa sitä varten kun sukulais/tuttavapiiri niin laaja, mutta ei nyt taidettais ihan ainoita olla?!En tiedä, itsellä tuli jo muita vaihtoehtoja mieleen ja niihin ei kuulunut yhteiselämä millään lailla :(

Nyt vasta luin tuon lainajutun; ei ihme ettei miestäsi innosta... Meillä on iso talolaina, mutta kuuluu mielestäni järkeviin/perusteltuihin lainoihin. Kahvitus/syöttötilaisuutta varten lainan otto ei ehkä ole järkevintä.
Kuten tuossa jo mainitsin (ja moni muukin), naimisiin pääsee ihan Jumalan edessä sormusten hinnalla niin halutessaan, ehdotapa sitä miehellesi, niin silloin ainakin selviää se, haluaako hän sinua puolisokseen...

Myös meikäläinen on joutunut pohtimaan ja punnitsemaan omia häitä taloudellisista syistä.

On asioita, joista joustan ja joista en jousta. Olen löytänyt sormuksen, jonka haluan ja sen myös saan ja piste. Se vie budjetistamme puolet, mutta kun ottaa huomioon, että kannan sitä lopun ikääni sormessa, se ei ole paljoa.

Hääpuvun ostan käytettynä tai teen itse. Puvun tulee olla upea, mutta pitää muistaa, että se on päälläni vain sen viisi tuntia joten en ole valmis siihen maltaita investoimaan.

Olisi ihanaa järkätä kunnon sapuskahäät, mutta se ei ole mahdollista ilman lainaa ja lainaa en todellakaan häitäni varten ota. En myöskään aio raataa ja kituuttaa perse homeessa kahta vuotta vain yhden päivän takia. Tästä syystä meidän häissämme on sapuskan tilasta vain kakkuskestitykset tms. Eli kakkua, voileipäkakkuja, pasteijoita, yms.

Kirkossa meidät vihitään ja juhlapaikka maksaa 85?.

Sisko tekee kampauksen ja meikin, kimppuni on vaatimaton, mutta kaunis.

Alkoholia häissämme ei tulla nauttimaan (oman suhtautumiseni vuoksi) joten siinä säästetää pitkä penni.

Hääautona toimii ihan oma automme (kunhan saamme vakuutuksesta rahat autoa varten).

Mitäs vielä...kutsut teen itse, kuten kihlajaisiinkin. Samoin kiitokset.

Talvihäiden koristelu ei maltaita maksa, sillä kynttilöillä saadaan kiva tunnelma aikaan, eikä kynttilät ole kalliita.

Pitkään ryvin itsesäälissäni, kun ajattelin, ettei meillä ole varaa sellaisiin häihin jotka haluan, mutta kyllä se itse naimisiin meno ajaa sen tilaisuuden yli ja pääasia on, että saan miehen sanalla "tahdon" ihan omakseni, ikuisesti. Tosin silti se sormus on ja pysyy siinä, minkä olen valinnut :D

Joten älkää ajatelko sitä rahaa. Asettakaa budjetiksi sellainen summa, minkä pystytte häihin laittamaan ja sillä sitten etenette.

Niin, me kumpikin miehen kanssa opiskeltiin kun naimisiin mentiin ja hyvin saatiin järjestettyä jopa juhlat lähipiirille. Ei se ole siitä rahasta kiinni vaan asenteesta. Jos ei ole varaa prinsessa-humuun ja satoihin vieraisiin ja juhliin missä viini virtaa niin täytyy mitoittaa juhlat kukkarolle sopivaksi jos kuitenkin naimisiin mielii =)

Jos taasen haluaa ne mega häät niin ei auta kun odottaa josko sitä kukkaro joskus sen verran lihoisi.

Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Myös meikäläinen on joutunut pohtimaan ja punnitsemaan omia häitä taloudellisista syistä.

On asioita, joista joustan ja joista en jousta. Olen löytänyt sormuksen, jonka haluan ja sen myös saan ja piste. Se vie budjetistamme puolet, mutta kun ottaa huomioon, että kannan sitä lopun ikääni sormessa, se ei ole paljoa.

Hääpuvun ostan käytettynä tai teen itse. Puvun tulee olla upea, mutta pitää muistaa, että se on päälläni vain sen viisi tuntia joten en ole valmis siihen maltaita investoimaan.

Olisi ihanaa järkätä kunnon sapuskahäät, mutta se ei ole mahdollista ilman lainaa ja lainaa en todellakaan häitäni varten ota. En myöskään aio raataa ja kituuttaa perse homeessa kahta vuotta vain yhden päivän takia. Tästä syystä meidän häissämme on sapuskan tilasta vain kakkuskestitykset tms. Eli kakkua, voileipäkakkuja, pasteijoita, yms.

Alkoholia häissämme ei tulla nauttimaan (oman suhtautumiseni vuoksi) joten siinä säästetää pitkä penni.

Hääautona toimii ihan oma automme (kunhan saamme vakuutuksesta rahat autoa varten).

Talvihäiden koristelu ei maltaita maksa, sillä kynttilöillä saadaan kiva tunnelma aikaan, eikä kynttilät ole kalliita.

Pitkään ryvin itsesäälissäni, kun ajattelin, ettei meillä ole varaa sellaisiin häihin jotka haluan, mutta kyllä se itse naimisiin meno ajaa sen tilaisuuden yli ja pääasia on, että saan miehen sanalla "tahdon" ihan omakseni, ikuisesti. Tosin silti se sormus on ja pysyy siinä, minkä olen valinnut :D

Joten älkää ajatelko sitä rahaa. Asettakaa budjetiksi sellainen summa, minkä pystytte häihin laittamaan ja sillä sitten etenette.

Minkä hintainen sormus on?

Niin, itselläni ei todellakaan ole päämääränä mitkään megapippalot vaan olen menossa mieheni kanssa naimisiin.Hyvän ruoan ystävinä haluamme kuitenkin panostaa ruokailuun, olipa vieraita 10 tai 50.Miehellä ilmeisesti haave suuremmista häistä, koska meillä ei niihin tunnu varaa olevan.Mutta tosiaan on käynyt mielessä, että jos meillä on niin eri käsitykset jo pelkästä vierasmäärästä niin ei kannattane vaivautua.Meillä tuskin koskaan tulee olemaan varaa mihinkään megapippaloihin ja kuten sanoin, itselleni vähempikin riittää.

Hmm... Minkä kokoinen sä oot? Mulla ois yks ihan uusi käyttämätön puku. ;)

No joo, tosissaan: vinkkaan muutenkin, että Huutiksesta esim. saa pukuja. Ton omanikin sinne laitan myyntiin. Tilasin sen itselleni ulkomailta, mut sit tahdonkin käyttää toista. Nyt mulla on kaksi, joista toinen jää täysin käyttämättömäksi. Häät kun on vaan kerran ;)

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:

Minkä hintainen sormus on?

Sopivan hintainen B)

Alkuperäinen kirjoittaja heh hei:

No joo, tosissaan: vinkkaan muutenkin, että Huutiksesta esim. saa pukuja. Ton omanikin sinne laitan myyntiin. Tilasin sen itselleni ulkomailta, mut sit tahdonkin käyttää toista. Nyt mulla on kaksi, joista toinen jää täysin käyttämättömäksi. Häät kun on vaan kerran ;)

Veikkaan, ettet pukuasi sillä hinnalla myy, mitä minä siitä suostun maksamaan :D

Olen laittanut sähköpostia eräälle pukuansa myyvälle naiselle, eli puku on jo tähtäimessä, jos vaan ei ole jo mennyt ja sovitus menee hyvin.

Eli käytettyjä pukuja olen jo jonkin aikaa katsastanut ja nyt ihanan ja äärettömän edullisen löytänyt.

Me mentiin naimisiin ristiäisten ohella :D Joten samoilla sapuskoilla meni ei menny paljo mitään rahaa ja ostin itsellenikin mekon ihan hienon minusta ja maksoin siitäkin 30 ei sitä tarvitse mitään kauheen kallista ostella ja niin pitää kalliita häitä...!! Ja meillä häät oli ylläri sukulaisille niin ei tarvinnut niiden miettiä kalliita häälahjojakaan....

Niin, itselläni ei todellakaan ole päämääränä mitkään megapippalot vaan olen menossa mieheni kanssa naimisiin.Hyvän ruoan ystävinä haluamme kuitenkin panostaa ruokailuun, olipa vieraita 10 tai 50.Miehellä ilmeisesti haave suuremmista häistä, koska meillä ei niihin tunnu varaa olevan.Mutta tosiaan on käynyt mielessä, että jos meillä on niin eri käsitykset jo pelkästä vierasmäärästä niin ei kannattane vaivautua.Meillä tuskin koskaan tulee olemaan varaa mihinkään megapippaloihin ja kuten sanoin, itselleni vähempikin riittää.

Ehkä mä olen liian nuori taas ja naivi, mutta jos te olette seitsemättä vuotta yhdessä ja teillä on kaksi lasta, eikö häiden vierasmäärä olisi pelkkä keskustelukysymys?

Me menimme nykyisen mieheni kanssa hyvin edullisesti naimisiin, vieraita oli vain lähisuku ja pari ystävää, yhteensä 24 henkeä. Meidät vihitiin omalla pihallamme kesällä, ja oli valtavan kaunista.

Tarjoiluna oli itse tehtyjä kakkuja, suolaisia piiraita, kuohujuomat alkosta, kahvia, teetä, limuja, keksejä.

Oli todella ikimuistoiset häät, lämminhenkiset ja ihanat.

Kotona voi järjestää häät myös isommalle porukalle, jos on yhtään pihaa, ja vuokrata sellaisen katoksen pihalle, jos sisään ei mahdu. Ruokana voi tarjota vaikka ruokasalaatteja.

Tai yksi vaihtoehto on järjestää häät nyyttäreinä, itse varaa juhlapaikan, tarjoaa kahvin/teen/mehun ja kakun ja vieraat tuovat muut syötävät eivätkä sitten muita lahjoja. Tämmöisistäkin juhlista olen kuullut.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:

Ehkä mä olen liian nuori taas ja naivi, mutta jos te olette seitsemättä vuotta yhdessä ja teillä on kaksi lasta, eikö häiden vierasmäärä olisi pelkkä keskustelukysymys?

Voi olla näinkin ja kyllä luultavasti keskustelemalla asia selviäisikin.Minä taas taidan olla vanhanaikainen ja jopa romaniikanhaluinenkin?! Mutta jotensakin häät on kokeneet mielessäni jonkinlaisen inflaation ihan vaan siitä syystä, että tällaisista asioista pitää edes keskustella naimisiinmenon yhtydessä.

Itsessäni on noussut varmaan lapsellinenkin katkeruus siitä, että toisia kositaan romanttisesti ja yllätyksellisesti ja nuo miehet haluavat rakkaudesta naimisiin vaimojensa kanssa.Itse taas joudun kyselemään häiden perään ja mies on sitä mieltä ettei niihin ole varaa.Aivan kuin en kelpaisi naimisiin ja en ansaitsisi sitä samalla tavalla kuin joku toinen.En edes osaa selittää tuntemuksiani tällä hetkellä ja kuulostaa varmaan perin lapselliselta nämä mietteeni nyt, mutta minkäs tunteilleni teen.Tasan ei käy onnen lahjat :(

Veikkaan, ettet pukuasi sillä hinnalla myy, mitä minä siitä suostun maksamaan :D

Hmm... Mä mietin, että myyn ton n. 80-100 e. ...tahdon siis vaan saada sen kaupaksi ja meinasin, et tuolla se varmaan ainakin menee. :)

Olen laittanut sähköpostia eräälle pukuansa myyvälle naiselle, eli puku on jo tähtäimessä, jos vaan ei ole jo mennyt ja sovitus menee hyvin.

Eli käytettyjä pukuja olen jo jonkin aikaa katsastanut ja nyt ihanan ja äärettömän edullisen löytänyt.

Hmm... Mä mietin, että myyn ton n. 80-100 e. ...tahdon siis vaan saada sen kaupaksi ja meinasin, et tuolla se varmaan ainakin menee. :)

Äst. Mä onnistuin kirjottamaan jonnekin tonne väliin....

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:

Voi olla näinkin ja kyllä luultavasti keskustelemalla asia selviäisikin.Minä taas taidan olla vanhanaikainen ja jopa romaniikanhaluinenkin?! Mutta jotensakin häät on kokeneet mielessäni jonkinlaisen inflaation ihan vaan siitä syystä, että tällaisista asioista pitää edes keskustella naimisiinmenon yhtydessä.

Itsessäni on noussut varmaan lapsellinenkin katkeruus siitä, että toisia kositaan romanttisesti ja yllätyksellisesti ja nuo miehet haluavat rakkaudesta naimisiin vaimojensa kanssa.Itse taas joudun kyselemään häiden perään ja mies on sitä mieltä ettei niihin ole varaa.Aivan kuin en kelpaisi naimisiin ja en ansaitsisi sitä samalla tavalla kuin joku toinen.En edes osaa selittää tuntemuksiani tällä hetkellä ja kuulostaa varmaan perin lapselliselta nämä mietteeni nyt, mutta minkäs tunteilleni teen.Tasan ei käy onnen lahjat :(
Eikä, musta tuntuisi varmaan samalta.

En mäkään kovin romanttista kosintaa saanut, vähän sellainen yhdessä sovittu, mutta ainakin mies teki varsin selväksi sen että naimisiin haluaa heti ja nyt, ett oli sekin jo jotain.
Ois varmaan käynyt itsetunnon päälle, jos ois joutunut vuositolkulla häitään oottelemaan.. :ashamed:

Yhteistyössä