Ei ole varaa häihin :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raha vs. rakkaus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vihkiminen maistraatissa maksaa matkakulujen verran ;) Menkää ilman suurempia hälyjä naimisiin ja sitten kun on "varaa" niin pitäkää sukulaisille pippalot. Niin ja ei niiden häiden aina tarvitse olla kuninkaalliset vaan lähisukukin riittää. Ja kosi sää miestäsi, niin minäkin tein!

Kyllä meiltä olisi naimisiin meno jäänyt väliin jos lainarahalla olisi pitänyt juhlat järjestää..
Minä ostin vaatteeni kesän alesta valmiiksi, itse vihkiminen suoritettiin yllätysnumerona ennen kuopuksen kastetta.
Sormusbudjetti oli pieni, ostin unelmasormuksen tilalle hopeisen (tosin erittäin mieleisen), sormus voidaan uusia joskus myöhemmin :D
Häämatkalle lähdetään sitten kun siihen on varaa, ja kavereille pidetään jotkut juhlat joskus, ehkä 2v naimisissa olon kunniaksi tjn.

Meil oli oikein säästöpudjettihäät :)
Sormuksia ei ostettu, kaiverrettiin kihlasormuksiin vaan uus päivä. Ostetaan uudet sormukset kun saadaan rahaa. Mulla olis ollu liian kallis maku, niin päätettiin skipata se vaihe...
Maistraatissa vihkiminen, todistajat sieltä.
Sukulaiset pyydettiin kahville ystävänpävän kunniaks, ja sitten siinä ennen kahveja jaoin ihmisille itsetehdyt kortit joissa luki että meidät on vihitty. (vieläkin naurattaa anopin suhtautuminen...) Tarjoiltiin kakkua, kahvia ja keksejä.
Suunnitelmissa ois 5vee hääpäivän kunniaks pitää kunnon kemut, jos rahaa silloin on käytettävissä. Jos ei, niin joskus myöhemmin sitten. Mut ainakin ollaan naimisissa, ja onnellisia :)

naimisiin meno on kieltämättä kallista. Ainakin jos haluaa isot kirkkohäät jossa on illalla viel tanssit. Toki pienelläkin rahalla voi häänsä järjestää mutta se vaatii paljon ponnisteluja järjestelyiden suhteen... siis jos haluaa semmoiset tanssihäät.

Häiden jatkopaikaksi saa yleensä halvalla vuokrattua metsästysseurojen ja pankkien mökkejä/ majoja, joihin kevyesti mahtuu n.100 henkeä.. ainakin meidän paikkakunnan metsästysmajalle mahtuu tommoinen määrä. Majassa on yleensä pöydät ja tuolit sekä pieni kettiö.. takka ja saunaosasto.. niin ja makuusoppi. Toi meidän metsästysmajan vuokra oli silloin kun me pidettiin siellä kihlajaisia niin 20? kahdeksi vuorokaudesta. Vihkimisen vois suorittaa esimerkiksi pihalla. Ja musiikkipuolta hoitamaan palkata jonkun suvun pelimannin muutamalla kympillä. Kesäisin paikat voi koristella luonnonkukilla ja sukulaisten kotoa voi haalia kynttilänjalkoja. Ruokapuoli voi nousta kalliiksi... mutta toisaalta siihenkin löytyy varmasti huokeitakin ja ihan maittavia vaihtoehtoja. Esimerkiksi jokin keitto on ihan ok, soppatykkejäkin vuokrataan kohtuu hintaan. Illalla vois suolapalksi järjestää salaattia ja pihalle grillausmahdollisuudet.. toisaalta ruokapuolen voi hoitaa nyyttärimeiningillä.. jolloin mahdollisten lahjojen sijaan vieraat toiskin ruokaa.

Minä onneksi olen niin ujo etten edes halua isoja häitä itselleni. Toisaalta haluaisin kaikki rakkaat sukulaiset ja ystävät, mutta tiedän etten pysty seisomaan alttarilla, jos on paljon yleisöä. Eli maistraatissa varmaan mennään jossain vaiheessa naimisiin kahden todistajan läsnäollessa. Mies meilläkin jahkailee, et pitäis saada sen pää käännettyä, että edes kihloihin päästäis...

Meillä maksoi noin 100 kutsuvieraan häät noin 1700 euroa. Pukuineen, sormuksineen, kutsuineen ja kaikkineen. Pienemmällä vierasmäärällä tulee vieläkin edullisemmaksi :D

pitäkää nyyttikesti häät..jokainen vieras tuo jotain naposteltavaa. joskus luin tälläisistä. puvunvuokraus ei oo kallista,sormukseen voi säästää,eikä sen tarvii maksaa 2000?
kun kirkko on ilmainen ainoastaan ne juhlat maksaa koristeineen ja ruokineen. sekä mahdollinen ohjelma. jos lähipiirissäsi on musiikki ihmisiä voithan palkata ne soittaan tai etsiä edullisen esiintyjän. ruokia voi tehdä myös sukulaisten avustuksella,ruokajuomat voi hakee rapakontakaa ym. ei häistä tarvi maksaa 5000? jos nyt säästätte saatte kesällä kivat häät.

Hääthän voi pitää edullisestikkin. Jos tyytyy pienempimuotoisiin häihin niin juhlat voi pitää vaikka kotona. Itse olen ollut likkakaverin häissä todistamassa, jossa oli vain todistajat vieraina. Kotona oli kahvit kääretortun ja pullan kera ;)

Meidän häissä oli vieraita n. 60-70. Kaikki leivonnaiset oli itse tehtyjä. Äitini teki pullakranssin ja itse tein muut, mutta likkakaveri täytti ja koristeli hääkakun. Kaksi sukulaista valmistivat ruoan. Itse ostettiin kaikki tarvikkeet itse. Äidiltä saatiin liha paistiin.

netti on täynnä vinkkejä. me ei olla varsinaisella häämatkalla oltu kun olin rv 36 kun mentiin naimisiin. laivalla käytiin vihkimisen jälkeen. ehkä me mennään sitten matkalle kun tää kolmionen on hoitoonjättöikäinen.
kun rakastaa toista ja haluaa sitoutua pysyvästi ei se tarvitse prameita häitä. ei se suhde sen kestävämpi ole on se tullut 1000? tai 10 000?
tehkää omanlaiset häät. suunnittelu on kaiken perusta. ja noissa hääliikkeissä on myös alennusmyyntejä. joskus sieltä saa jopa 1? puvun. kannattaa seurailla lehtiä ja surffailla netissä hääsivuilla. ja häämessut onkans hyvä paikka käydä.

Itsellämme siis juurikin painottuisi juhlat ruoan ympärille, mies kun on ravintola-alan ammattilainen niin meillä ei nuo nyyttikestihäät taida tulla kysymykseen.Kaikesta muusta olen valmis säästämään.Ja tokikin puvut jne katsoittaisiinkin alennuksista, vuokrattais tms.Ja periaatteeni on silti, että itse en kosi.Sen verran vanhanaikainen olen, että koen sen miehen tehtäväksi.Meillä kun minä muutenkin luotsaan arjen ja käytännön asiat hoitelen niin vähintä mitä mies voi tehdä on edes saada kosittua.Mutta tosiaan en enää tiedä, onko tapauksessamme tulossa edes häitä-niin "romanttisesti" on pohjustettu tämä asia :kieh:

Voihan sitä naimisiin mennä ihan ilman suurempia juhliakin. Pyytää vaikka ihan vaan todistajat paikalle ja juhlistaa sitten halutessaan pienellä porukalla, jos sitäkään. :)

No sehän on ihan totta että ei ole varaa häihin jos pitää laina sitä varten ottaa. Mutta ottaahan tosi monet silti ja mikäpä siinä. Itse en voisi kuvitellakaan. Mentiin muutama vuosi sitten naimisiin ilman mitään kekkereitä ja kauniit muistot jäi. Sillä rahalla, mikä oltaisiin voitu saada helposti menemään häihin, käydään häämatkalla monena vuonna... kuten on tehtykin. Ja aina muistellaan naimisiinmenoa.

No, eiks ruokapuolta voi järjestää nyyttäri systeemillä eli kun tiedätte juhliin tulija määrän, niin sovitte ystävä/sukulaisten kanssa mitä kukakin tekis tai tois.....ei maksa kellekkään ylivoimaisen paljon Kirkko ja seurakuntatalo ei maksa mitään ja koristusksia + kukkasia saa luonnosta, hääasut on ihan makuasia. :hug:

Yhteistyössä