Käytin tarkoituksella sanaa "empatia", koska se on herättänyt politiikan piirissä aiemminkin monenlaisia tunteita. Kyllä, se on tunne. Kyllä, empatia on tunne, ei sitä tarvitse erikseen korostaa ikään kuin ihmiset eivät sitä tietäisi. Ehkä se tosiaan oli tuon hankkeen yhteydessä väärä sanavalinta. Muistutettakoon kuitenkin, että se tarkoittaa mm. kykyä asettua toisen asemaan. Nykyisin tuntuu olevan vallalla kova minä minä -asenne. Joskus itse kukin tai läheinen voi olla avun tarpeessa, se on hyvä muistaa.
En osaa sanoa ottaa kantaa siihen, miten vasemmistovoittoisessa ajattelussa se ymmärretään. Olen kasvanut yrittäjäperheessä, jossa vanhemmat äänestivät Kokoomusta, ja silti empatiaa ja ymmärrystä riitti niillekin, jotka eivät olleet saavuttaneet kaikkea sitä, mitä ehkä omassa piirissä oli saavutettu. Tämä näkyi mm. vuosien uutterana vapaaehtoistyönä ja muunlaisena auttamisena.
Ei kai tuossa hankkeessa ole kyse suinkaan pelkistä suorista rahallisista korvauksista. Toki nämä palvelut maksavat, mutta kuten edellä totesin, minusta se, että avun tarpeessa autetaan ja tuetaan mahdollisimman varhain (esim. syrjäytymisvaarassa olevat nuoret aikuiset), tulee halvemmaksi kuin että he ajautuvat pisteeseen, jossa apua ja rahaa tarvitaan yhä enemmän tai ylipäänsä, että tapahtuu jotakin peruuttamatonta, jos ja kun mielenterveys järkkyy.
En myöskään näe mitään pahaa siinä, että ikäihmisiä tuetaan niin, että he pääsevät helpommin harrastamaan liikuntaa, sillä se liikunnan harrastaminenkin luultavasti vähentää kustannuksia, kun ikäihminen voi paremmin, eikä ehkä tarvitse niin paljon sitten taas terveydenhuollon palveluja.
"Hänen mukaansa positiivisessa erityiskohtelussa on kyse työkaluista, jolla varmistetaan palveluiden saavutettavuus kaikille.
Nurminen mainitsee
esimerkkeinä kirjaston kotiinkuljetukset sekä ilmaiset uimahallivuorot ja kuljetukset ikäihmisille.
Nurmisen mukaan taulukko pohjautuu THL:n mittareihin.
Apulaispormestari Jussila kertoi valtuustossa, että taustalla ovat myös yhdenvertaisuuslaissa mainitut syrjintäperusteet."
Pormestari puolustaa Tampereen kiisteltyä empatiataulua. Se poistettiin hyvinvointisuunnitelmasta vilkkaan some-keskustelun jälkeen.
yle.fi
Kuten sanottu, hanke menee ilmeisesti uudelleentarkasteluun, joten ehkä tästä ei nyt sen enempää kannata pöyristyä.