(ei otsikkoa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Kertoisikko joku teistä tuoreista äideistä mitä tehdä erään tuttumme kanssa. Vauva on kohta kahden kuukauden vanha. Äiti on yksinhuoltaja eikä isä osallistu juurikaan heidän elämäänsä. Olen kuullut , että kyseinen äiti on ollut baarissa kun vauva oli vajaan kahden viikon ikäinen ja sen jälkeen hän on joka viikonloppu ollut baarissa, joskus jopa useampanakin iltana. Hän ei imetä vaikka maitoa olisi ilmeisesti tullut, mutta se tyrehtyi kun ei imetetty. Neuvolakäynneillä terveydenhoitaja on ollut huolissaan lapsen kasvusta. Hän kasvaa kuukaudessa sen mitä yleensä lapset viikossa. Minua huolestuttaa kuinka vauvan käy kun näyttää siltä, ettei äiti ole ymmärtänyt, että lapsesta täytyisi pääsääntöisesti hänen huolehtia . Lapsen mummo on lapsenlikkana äidin käydessä bilettämässä. Mummo on alkoholisoitunut itsekkin, enkä menisi takuuseen, että hän jaksaa olla selvinpäin hoitaessaan lasta. Kertokaa mitä kuuluisi tehdä kun huolettaa.

Tai soita sinne neuvolaan ja kerro millaista vauvan ja äidin elämä on.Eihän sitä tiedä mitä se äiti siellä neuvolassa itse kertoo.Onkai neuvolan terveydenhoitajallakin jonkinlainen vastuu vauvan hyvinvoinnista,luulisi että ammatti-ihmisenä osaa ainakin ohjata vauvan äidin jonkun muun puheille tai kertoa jollekulle mikäli vauva tarvitsee ammatti-ihmistä!

Tuollaisesta pitää tehdä lastensuojeluilmoitus! Jokaisella on LAIN MUKAAN VELVOLLISUUS tehdä sellainen tuollaisessa tilanteessa. Sossut kyllä selvittelee sitten, onko aihetta sen kummempiin toimiin, mutta sivusta ei pelkästään saa seurata. Lastensuojeluilmoitus tehdään kunnan sosiaalitoimistoon ja sen voi tehdä nimettömänä.

Munkin yhestä tutusta tehtii(eikä syyttä) ja sosiaalihuollosta sitten kävivät ihan asiallisesti kotikäynnillä tarkastamassa juttuja. Eli ihan lapsen parhaaksi...Mutta ainakin neuvolaan soita, jos et sosiaalihuoltoon tahdo soittaa...Niillä vaan on soskusta käsittääkseni velvollisuus tarkistaa kaikki ilmotukset ja taas neuvolassa äiti voi puhua vaikka kuinka palturia..

Joo ehdottomasti kun vauva vielä noin pieni niin ottaa reippaasti vain yhteyttä lasten suojelun viranomaisille ja kertoo että epäilee vahvasti että lapsen hyvin vointia laiminlyödään. Jos asian annetaan vielä pitkittyä se vaikuttaa lapsen tulevaisuuteen, kehitykseen. Jos lapselle saadaan pian paremmat olot, turvataan ainakin hänen tulevaisuutensa vähän paremmin. =)

Ensinnäkin, ainut mikä asia misä voit olla huolissasi on tuo mummon ""kunto"" kun lapsi on hänellä hoidossa.

Mutta muuten olet hakoteillä. Imetyksessä voi olla sen miljoona ongelmaa, eikä se kaikilta todellakaan suju! Etenkin jos vauva kasvaa ""huonosti?"" on ehkä parempikin, että saa korviketta. meilläkin pieni vauva, jonka kasvua seurataan.

Mielestäni on hyvä, että mummo on yksinhuoltaja äidin tukena! Ei lapsi siitä vahingoitu että isovanhempiaan näkee ja hedän kanssaan viettää aikaa.

Toki itse en jättäisi vauvaa hoitoon useana iltana viikossa. Mutta me olemme kyllä aika useinkin miehen kanssa kahdestaan viettämässä aikaa. Kun isovanhemmat haluavat hoitaa vauvaa!

En ymmärrä tuota, että mitä ihmeen väliä sillä on mitä äiti tekee, kun lapsi on hoidossa. Opiskeleeko, onko työmatkalla, yksin kotona, poikaystävän kanssa sekstailemassa, kavereiden kanssa leffassa tai sitten bilettämässä.

Ainut asia mistä olisin huolissani on tuo, että mummon täytyy olla selvinpäin kun hoitaa vauvaa.

Pakko jatkaa, kun luin vielä aloituksesi uudestaankin! Siis olet oikein ""kuullut"" jostain. Ja mummonkin kerrot olevan alkoholisoitunut! Käykö ""mummokin"" joskus bilettämässä vai mistä tuon johtopäätöksen olet vetänyt.

Tuntuu kyllä, että olet vain pahanilkinen ihminen.

Tokihan siis olet itse käynyt äidin ja vauvan luona kylässä ja kysynyt kuulumisia. Toki olet tarjonnut apuasi, ja ollut ystävänä. Yksinhuoltajana voi etenkin alussa elämä vauvan olla kanssa todella raskasta, etenkin ensimmäisen lapsen mullistaessa elämän.

Vai kauhisteletko siellä yksinäsi, kuulopuheiden perusteella asioita. Ja vedät radikaaleja johtopäätöksiä. mene itse ja tarjoa apua ja selvitä mikä on tilanne!!

Tai ehkä onkin parempi ettet mene. Kun tuntuu että sinun kaltaistasi ihmistä tuo äiti viimeiseksi kaipaa tukea ja ""ystävyyttä"" antamaan!!

mitä ihmettä!!

osuiko omaan nilkkaan..... kun noin ärähdit. kyllä 2kk vauvan äidin paikka on lapsen luona. itse en olisi edes kyennyt fyysisesti käymään missään ruokakauppaa pidemmällä.

toivotaan et äiti tajuaan minkä ihmeen on maailmaan saattanut ja ottaa hänestä vastuun.

No ei osunut omaan nilkkaan =)

Ehkäpä vaikuttaa että itse ensikoisen kanssa asuimme Hollannissa ja siellä äitiysloma on 3kk..

Itsekkin pumppailin maitoa töissä ollessani, kuten muutkin pienten lasten äidit. Muiden kanssa olemme asuneet Suomessa ja olen pitänyt 9kk äitiysloman ja ollut myös hoitovapaillakin, talouden salliessa.

Asioilla on monia puolia. jotenkin vaan tuntuu vähän ""hysteeriseltä"" nuo aiemmat kommentit. Ei elämä lopu eikä ala vauvan tulon jälkeen. Elämä on elämää, vaikka perheen koko kasvaakin. Ja yksinhuoltajana on varmasti rankaa. Oletko itse yksinhuoltaja?

Itse en ole, ja toivottavasti en sellaiseen tilanteseen joudukkaan. Missä on teidän sydämmenne. Kuulopuheiden perusteella jotakuta soimataan, ilman että on itse vaivautunut edes tilannetta ""tarkastamaan"". Outoa.

ja se kuulemma on niin, että kun kerran (vaikka sitten aiheetta) saa sossun tätöset kimppuunsa, ne todella pysyvät kimpussa! Toki lapsen etu tulee aina ensin ja meidän aikuisten tehtävänä on suojella lapsia, mutta pientä harkintaa kuitenkin milloin ottaa yhteyttä sosiaaliviranomaisiin...Ellei ole selvää näyttöä, niin en kyllä lähtisi soittelemaan.

Ja tuo alkuperäisen peruste, että äiti ei imetä vaikka kuulemma pystyiskin... Hei haloo, mitä sen imettämiset sulle kuuluu? Soitatko jokaisesta korviketta lapselleen antavasta äidistä lastensuojeluun... Johan sulle siellä jo nauretaan!

Se on kuitenkin ehdoton juttu, että lasta hoitavan ihmisen tulee olla selvinpäin. Se on tuossa alkuperäisen jutussa ainoa asia, josta olisin huolissani.