(ei otsikkoa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jaksaminen...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jaksaminen...

Vieras
Hei kaikki mammat! Tulin tänne kerjäämään vähän ymmärrystä ja vertaistukea. Meillä on ihana 2kk vanha vauva, jota on toivottu jo pitkään. Mies on täysillä mukana lapsen hoidossa ja parisuhde voi ihan hyvin. Mulla meinaa kuitenkin pinna pamahtaa aina silloin tällöin. Vaavi alkoi n. viikko sitten huutamaan mahaansa? tai jotain vaivaa ihan tolkuttomasti. Yrittää tuo pienokainen välillä hymynkin väläyttää, mutta koko ajan tuntuu olevan jotain vaivaa. Mikä avuksi. Imetän osittain.

Meillä oli jo jonkinlainen rytmi ja olin ymmärtävinäni jo vauvan itkuista mikä milloinkin oli tarve. Nyt on tosi vaikea tulikita milloin on nälkä tai väsy tai masu kipeä...ehkä ne on kaikki kerralla. Yrtitän tyrkyttää korviketta ja tissiä mennen tullen ja syöminen on välillä tosi vaikeaa....vääntämistä ja huutamista.

Vauva nukahti jo itse omaan sänkyynsä iltaisin. Nyt hyssytellään ja kanniskellaan eikä sekään taltuta huutoa... Olisiko jotain vinkkejä tai kikkoja mitä voisin kokeilla helpottamaan vauvan oloa... Niin ja te, joilla on jo isompi lapsi: Helpottaahan tämä ajan kanssa?

Kyllähän monet vaavit muuttaa sen ekan vuoden aikana rytmiä moneen kertaan, eli ihan normaalilta kuulostaa.
Ja jos hyssyttely ja kanniskelu ei tuota tuloksia, niin voihan sitä vaavia vaan pitää siinä polvien päällä hytkymässä.
Joka väliin ja kitinään ei kannata syöttääkään, jos vaavi kasvaa hyvin, koeta pidentää ne syöttövälit 3 tuntiin, liian usein syöminenkin voi massua rasittaa.
Kyllä se helpottaa, mutta ajankohtaa en osaa ennustaa..=)

jep. Rytmi vaihtuu juuri silloin kun LUULET osaavasi lukea ja ennakoida vauvasi tarpeita. Kaikki on ohimenevää ""vaihetta"" vauvoilla, menee ohi ennemmin tai myöhemmin. MEillä helpotti selkeästi 4kk jälkeen. Sitten alkoi mammakin taas jaksaa kattella muutakin maailmaa ympärillään.
Tuo oli hyvä neuvo että kaikkeen itkuun ei kannata maitoa tyrkyttää, meillä tuli siitä vähän semmonen kanssa että alkoi mennä överiksi. Vattavaivoja, pelkkää huutoa ja pulauttelua. Kun alkoin tietoisesti vähän pidentää syöttöväliä 2 tuntiin niin alko helpata. Mutta joskus se 1 1/2h teki tiukkaa. 3 tuntia syöttövälinä meillä ei toiminu kuin unilla ollessa.

Nukuttamisen suhteen älä luovu jo toimineista nukutuskeinoista. Pidä itsesi rauhallisena, ja toista edelleen samat rutiinit kuin aikaisemminkin iltaisin. jaksamista. Päivä kerrallaan.

kiitos teille kirjoituksista. Ennen tätä huutoviikkoa pidinkin syöttöväleistä tiukasti kiinni niiden mahakipujen takia. Nyt jotenkin luulin tai ajattlin kyseessä olevan paljon puhuttu tiheän imun kausi ja siksi koitin sitä syöttämistäkin lisätä. Eilen kuitenkin palasin entiseen ruokailurytmiin n. kahden tunnin välein...ja heti masu oli paljon rauhallisempi. Todellakin yritän pitää itseni rauhallisena nukutushommissa ja siinä onkin työtä kun on väsynyt itsekin. Täytyy koittaa pitää rutiinit samanlaisina ja jaksaa kuunnella sitä raastavaa itkua.... kiitos vielä kerran vinkeistä!

Todellakin, heti kun luulet ymmärtäväsi lasta tai oppineesi hänen rytminsä, niin asiat muuttuvat ja taas olet pihalla kun lintulauta :D
Mun tyttö on nyt 8kk ja tähän mennessä olen oppinut tytöltä varmaan 10 erillaista rytmiä ja taas kaikki muuttui :)

Nyt maistuu ruoka, tissi vain öisin... Vieraassa paikassa EI nukuta ja vaunuissa EI viihdytä... Ensi viikolla asiat ovat toivottavasti taas toisin :)

Ei voi kun toivoa jaksamista. Yritä elää sen lapsen ehdoilla ja unohda rytmit. Pidä ainoana rytminä sitä, että klo 24 - 5 nukutaan tai ainakin huudetaan pimeässä puhumatta :) Päivällä sitten jutellaan kirkkaassa valossa. Ja anna lapsen nukkua kun sitä väsyttää ja tarjoa ruokaa kun et muuta keksi.

Kausia tulee ja menee. Ne kestää päivästä viikkoihin. Ikinä ei huomisesta tiedä. Ja sehän tästä vanhemmuudesta tekeekin niin haastavan :)

Ja kohta se lapsi on 15 ja nukkuu ainakin aamuisin niiiiin hyvin, ettei ylös meinaa saada :D

Mulla on kaks lasta,2-vuotias ja 10 kk.Mun mielestä lapsen ensimmäinen vuosi on rankin,siinä tapahtuu niin paljon kehitystä ja usein yöt on levottomia.Mut jokainen lapsi on yksilö.Meillä tuo 2-vuotias alkoi nukkua täydet yöunet 1v.10 kk ikäisenä ja siitä lähtien on muutenkin ollu helppo ja terveenä.10 kk ikäinen taas on nukkunu alusta asti 3-4 h välein heräten eli aika hyvin yöt.Vain korvatulehdusaikaan on heräillyt tiheämmin.Eli tuntuu,et on helpompi tapaus...
Pikkuvauvan vatsavaivat saattaa helpottaa jo 3 kk iässä.Toivotaan teille sitä! Tsemppiä ja jaksamista!