Minä tulen nyt sanomaan sinulle, että sinulla on oikeus lepoon. Asia on perheessänne järjestelykysymys, valtataistelua siitä ei kannattaisi tehdä.
Mies ei yksinkertaisesti tiedä, minkalaisia päiväsi ovat, koska hän on reissussa. Hän tulee kotiin lepäämään ja nauttimaan hänelle harvinaisesta herkusta, kodin rauhasta, kotiruuasta ja perheen läsnäolosta. Sinä taas kuvittelet reissuhommat helpommiksi kuin ne ovat. Miehen näkövinkkelistä hän hoitaa työnsä ja tuo perheelle rahaa elämiseen, sinun työsi on hoitaa koti ja lapset. Sinä odotat, että vapaavuorosi ja lepohetkesi alkaa miehen kotiuduttua ja ihan niin se asia ei koskaan kenelläkään mene.
Elämä pienten lasten kanssa on täyttä työtä, se on teidän elämänvaiheenne nyt. Sinulla helpottaa, kun lapset kasvavat. Itsestäsi riippuu, miten opetat lapset osallistumaan kotitöihin ja se vaikuttaa hyvin paljon siihen, miten asiat sujuvat.
Mitäpä jos annat miehen levätä ihan rauhassa aluksi ja vasta sitten teette yhdessä jotain kotiasioita. Patistelematta, vaatimatta ja komentelematta pyydät häntä apuun tai tekemään jonkin asian. Luulen, että jos vaadit itsellesi täydellistä vapautusta kotitöistä ja lapsenhoidosta, se ei onnistu eikä tunnu miehestäsi oikeudenmukaiselta.
Yhdessätekeminen tuntuu keveältä ja samalla se parantaa yhteenkuuluvuuden tunnetta koko perheessä. Lapsille annetaan tehtäviä heidän kykyjensä mukaan, eikä tärkeintä suinkaan ole se, että asiat tehdään yhtä hyvin kuin itse tekisit, vaan että saa opetella ja että siitä saa kiitoksen ja onnistumisen ilon.
Jos sinusta tuntuu, että on välttämätöntä saada muutama tunti ihan omaa aikaa ilman vastuuta perheestä, kannattaa pyytää sukulainen, tuttu tai ostopalvelu huolehtimaan lapsista sillä aikaa, kun sinä olet omassa harrastuksessa tms. tai ostat esim. viikkosiivouksen ostopalveluna. Kyllä rahaa kannattaa satsata tällaiseenkin,jos sillä vältytään jatkuvalta riidalta ja nalkutukselta.
Pitää kuitenkin muistaa, että ilman lapsia teillä olisi omaa aikaa, mutta ei heidän tuomaansa elämänsisältöä. Siivouksen ja järjestyksen kanssa ei myöskään kannata nipottaa, sillä epäjärjestys on eri asia kuin siivottomuus. Ns. turhia töitä, vaikkapa vaatteiden silitystä, yltiöpäistä järjestyksen pitoa jne, kannattaa jättää tekemättä. Se on aikansa kutakin, muutaman vuoden kuluttua teillä on ihan eri murheet.
Tämä oli sinun väsyneenä ja niin hyvin tuntemanani ""kotiäidin minä-raukka-marttyyri""- purkauksena. Kyllä se tästä lutviutuu, mutta näitä hetkiä tulee vielä muutamia, ennenkuin lapsesi ovat kyllin isoja hoitalemaan välillä toinen toisiaan, jotta saat oman aikasi. Tulet vielä kaiholla muistelemaan näitä työntäyteisiä aikoja elämäsi parhaimpina vuosina, niin meille kaikille äideille käy!