Ei saa mennä kylään katsomaan vauvaa kun väsyttää....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ohhoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Phoebs:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No enpähän ole menossa heille kylään ennen kuin he soittavat ja pyytävät, koska nyt vaan tuntuu että he haluavat määrätä kuka heille tulee kylään ja milloin. Sen ymmärtäisin jos kyse olisi jostain vain tutusta, mutta me olemme kuitenkin aika läheisiä ja tää tuore äiti on vielä meidän toisen lapsen kummi.

Älä valita. Leivo vaikka pullia ja vie niitä sitten kun tuore äiti jaksaa vieraita.

No just. Eihän sitä perheellisillä muuta olekaan kuin aikaa, leipoa vaikka joka päivä väsyneelle esikoisvauvan äidille.

Hyvää päivää joo.

Me emme ole olleet menossa ekana päivänä sairaalan jälkeen heille kylään. Itse olen ollut hienovaraisempi heitä kohtaan kuin he meitä kohtaan, anteeks nyt vaan kaikki siellä.

Ihan vaan hienovaraisesti oot loukkaantunu kun ette päässeetkään vauvailemaan?

He ei TIENNY sillon millasta vauva-arki on. Sä tiedät, ja sä tiedät, että synnytyksen jälkeen oli väsynyt eikä oikein ois jaksanu. Ja siitä huolimatta oot tunkemassa sinne. Ja SINÄ oot hienovaranen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No enpähän ole menossa heille kylään ennen kuin he soittavat ja pyytävät, koska nyt vaan tuntuu että he haluavat määrätä kuka heille tulee kylään ja milloin. Sen ymmärtäisin jos kyse olisi jostain vain tutusta, mutta me olemme kuitenkin aika läheisiä ja tää tuore äiti on vielä meidän toisen lapsen kummi.

Älä valita. Leivo vaikka pullia ja vie niitä sitten kun tuore äiti jaksaa vieraita.

No just. Eihän sitä perheellisillä muuta olekaan kuin aikaa, leipoa vaikka joka päivä väsyneelle esikoisvauvan äidille.

Hyvää päivää joo.

Et ole rotinaperinteestä tainnut kuulla...?

ap Varmaan tullut jo selväksi kaikista aiemmista viesteistäni, mutta jos olisit kälyni niin ahdistaisit minua satasella. Korostan, että heidän tarkoituksensa ei ole sulkea sinua heidän elämästään. Oma kälyni tuli kylään (kutsuttuna) ja unohti ilmoittaa, että heidän lapsillaan on "pikku nuha". Olisin kieltänyt tulemasta jos olisin tiennyt. Olin aivan paskana kun lapset lääppivät vauvaa.

Ap, mä ymmärrän sun pointtisi täysin, varmaan ainoana tässä ketjussa ;). Mulla oli myös yksi tollainen kaveri (esikoisen kummi...) joka änki kuopuksen synnyttyä ekana laitokselle (tietty kysymättä yhtään mitään) mutta anna olla kun heille syntyi vauva. Laitokselle ei sopinut mennä ja kotiinkaan ei sopinut mennä ennenkuin tietyt ihmiset tietyssä järjestyksessä ovat käyneet. Ja kun järjestysnrolla kärjessä olleet olivat estyneitä niin se viivästytti sitten koko jonoa (jopa sitten miehen vanhempien vierailua). Siinä vaiheessa totesin, että taidamme olla vähän eri planeetalta. Ei olla kauheasti oltu yhteyksissä kun herne meni sielläkin nekkuun kun sitten olisimme armollisesti saaneet mennä vauvaa ihailemaan ja meillä olikin muuta menoa juuri silloin.

Vai että vielä voi nuhakin tarttua. Sitä pitäis kait elää jonkun kumipallon sisällä ettei vaan lapseen tartu mikään.

Ei, kun nimenomaan ehdon tahdon pitää raahata just rokosta parantuneita ipanoita vastasyntyneen luo, kasvattaa luontoa jo pienestä pitäen! Jos se ei tapa, niin karaisee!

Alkuperäinen kirjoittaja PipetiPoo:
Musta vähän tuntuu siltä että moni haluaa nyt tahallaan ymmärtää Ap:n sanoman väärin. Siis jos ihmiset ovat vain tulleet kylään katsomaan Ap:n vauvaa kysymättä ensin sopiiko, on se vierailta aika röyhkeää!!! Ja täällä nyt sitten moni viisastelee että etkö saanut suutasi auki.... siis olisiko heidät pitänyt käännyttää ovelta et sori ei saa tulla nyt...

Tiedä vaikka oltas käännytetty kun ei avattu ovea. Kyllä voi käännyttää jos toinen ei tajua. Ei tässä paistä mikään muu kun se ettei ap suostu tajuamaan tuoreen perheen väsymystä ja sitä että sitäkään läheistä ihmistä ei yhtään välttämättä jaksa ottaa kotiinsa tossa tilanteessa.

Jos on aivan pihalla siitä miten pientä vauvaa hoidetaan niin eka nuha on aika kova juttu. Oikeasti. Ja kyllä. Me edelleen pestään ekana kädet kun tullaan kotiin. Tai kun mennään kylään, avoimeen päiväkotiin yms, ja usein kun lähdetään sieltä. Oltiin aivan pöyristyneitä kun jotkut tulee pikkuvauvaperheeseen ja käy suoraan lääppimään vauvaa. Suurinosa kyllä sanoi lapsilleen ovella, että mennääs eka pesemään kädet.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :

Hyvää päivää joo.

Et ole rotinaperinteestä tainnut kuulla...?

Ei taida olla ihan kuvaillu kaltainen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mk:
ap Varmaan tullut jo selväksi kaikista aiemmista viesteistäni, mutta jos olisit kälyni niin ahdistaisit minua satasella. Korostan, että heidän tarkoituksensa ei ole sulkea sinua heidän elämästään. Oma kälyni tuli kylään (kutsuttuna) ja unohti ilmoittaa, että heidän lapsillaan on "pikku nuha". Olisin kieltänyt tulemasta jos olisin tiennyt. Olin aivan paskana kun lapset lääppivät vauvaa.

mul on yks ystävä, joka tuo lapsensa aina usein sairaana kylään. Saattaa sit kahvipöydäs ilmottaa, että meitin pojalla on mahatauti. Viime keväänäkin meijän pikkutyttö sairasti 2 viikkoa norovirusta sen takia, kun tämä perhe ihan tieten tahtoen toi sairauden meille. Ja sit se on aina räkätaudissa ja lähmii sitä joka paikkaan.....se pistää vihaksi

Vai että vielä voi nuhakin tarttua. Sitä pitäis kait elää jonkun kumipallon sisällä ettei vaan lapseen tartu mikään.

Kyllä voi, oletko nähnyt esim flunssasta pikkuvauvaa? Se ei oo leikin asia. Todellakaan tartte heti ekaviikkoina alkaa haalia pöpöjä. Ei vauvan eikä äidin kannalta.

Mä en ois itekkään tuossa tilanteessa ottanu vieraita vastaan koska enterorokko voi olla tarttuva vielä viikojenkin päästä sairastumisen jälkeen. Noin pienen vauvan kanssa en ottais riskiä, sen verran pelästyin kun keskimmäinen sai vauvana rs-viruksen kun meillä kävi vieraita jolla oli vain "pikkusen nuhaa". Ei ollu kivaa asua kolmen viikon ikäsen kanssa sairaalassa ja pelätä kuinka selviää.....

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:

mul on yks ystävä, joka tuo lapsensa aina usein sairaana kylään. Saattaa sit kahvipöydäs ilmottaa, että meitin pojalla on mahatauti. Viime keväänäkin meijän pikkutyttö sairasti 2 viikkoa norovirusta sen takia, kun tämä perhe ihan tieten tahtoen toi sairauden meille. Ja sit se on aina räkätaudissa ja lähmii sitä joka paikkaan.....se pistää vihaksi

Ja nielin itkua kun anoppi unohti ilmoittaa poskiontelontulehduksestaan (vai-mikä-se-nyt-olikaan). Oli kiva kun parkkeerattiin mökin pihaan 400km päästä kotoa ja hän tulee vastaan tosi kipeenä. Katottiin toisiamme silleen, että kiva kiva.

Voi ap, täytyy kyllä sanoa että olen iloinen että et ole mun käly!
Viimeinen asia mitä hormonihuuruinen ja väsynyt tuore äiti kaipaa on joku tunkeileva (siis vaikka kuinka ootte läheisiä niin perheillä on oltava oma tila!) ja vielä loukkaantuva sukulainen joka ei ole omista kokemuksistaan oppinut muuta kuin katkeruutta ja halun pistää vahinko kiertämään. Ja toi nuhakommentti oli piste iin päälle. RSV voi olla isommalla lapsella tavallinen flunssa ja vastasyntynyt menee henkihieveriin. Kyllä, alle 1kk ikäistä kannattaa pitää "kuplassa" jos suinkin mahdollista. Niin, eihän niitä ennenkään pidetty. Ja kuolihan niitä sitten...

Tottakai normaalit ihmiset haluavat itse päättää keitä pyytävät kylään ja milloin!!Ei helvatta..

Guuglaapa "enterovirus tarttuu".

"Enterovirus tarttuu pitkään; tarttuvuus alkaa jo ennen oireiden alkua ja kestää viikkoja."

Jos ne eilen jo oli parempana, niin menkää nyt jo tänään ihmeessä tartuttamaan!

Hyvää päivää joo.

Just. Ja juuri ekansa synnyttäneen naisen pitäisi kahvittaa koko suku samalla viikolla kun pääsee sairaalasta kotiin. Jos ap ei pääse johonkin kylään, on siitä aika turha valittaa. Ehdotin jotain muuta tekemistä, mutta koska luetun ymmärtäminen on niin hemmetin hankalaa, suosittelen samaa sullekin. Eli muuta tekemistä!

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Mun mielestä on hienoa, että sanovat, jos eivät jaksa vieraita. Mekin sanottiin silloin ekan kanssa, että vieraita ei passaa tulla, mutta minkäs teit jeräs tuli silti oven taakse ja vielä samana iltana kun laitokselta kotia oli päästy. Tämä ei ollut edes mikään lähisukulainen vaan mieheni serkku, joka kuvittelee olevansa joku suvun johtotähti, jolla on oikeu tehdä mitä huvittaa vaikkei olisi kutsua saanutkaan. Sama henkilö myös vainoaa, jos emme jostain syystä ehdi heidän lapsensa syntymäpäiville. Silloinkin soittaa perään vaikka 20 kertaa ja painostaa, että lopulta on pakko mennä että piina loppuu.

Kamalaa. Aivan hirveetä. Mä olisin IHAN OIKEASTI käännyttänyt ovelta. Mies jouiti sairaalasta käännyttämään yhden kaverin. Sanoi suoraan, että vaimo on nukkunut 7h kolmen vuorokauden aikana ja vaan itkeskelee. Ei jaksa. Kiitos kun kävitte, kaunis ajatus, mutta nyt EI käy.

Mun mies ei kehannut (kun on semmoin lapanen) sanoa sille idiootille mitään. Ja ennen kun kerkesin nousta sängystä, oli tämä mies jo tissin vieressä (30 sentin päässä) tuijottamassa imetystä. Siihen sitten syllä sanoin että, "no mitäs näkyy". Silloin vasta älysi mennä kauemmas. Sama hemmo rupes sitten yhes vaiheessa käymään meillä aamul ennen yhdeksää ilmoittamatta, kun tiesi et mieheni on töissä. Kävi kyttäämässä mua ja varmaan oottelemassa et jotaa vilahtais taas. Kerran sit huomasin, että kun sen oma vaimo soitti, että se valehteli olevansa kaupassa. Sen tapauksen jälkeen mun mies sentään kielsi, ettei meille ole asiaa, jos hän ei ole paikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja voi jeesus:
Voi ap, täytyy kyllä sanoa että olen iloinen että et ole mun käly!
Viimeinen asia mitä hormonihuuruinen ja väsynyt tuore äiti kaipaa on joku tunkeileva (siis vaikka kuinka ootte läheisiä niin perheillä on oltava oma tila!) ja vielä loukkaantuva sukulainen joka ei ole omista kokemuksistaan oppinut muuta kuin katkeruutta ja halun pistää vahinko kiertämään. Ja toi nuhakommentti oli piste iin päälle. RSV voi olla isommalla lapsella tavallinen flunssa ja vastasyntynyt menee henkihieveriin. Kyllä, alle 1kk ikäistä kannattaa pitää "kuplassa" jos suinkin mahdollista. Niin, eihän niitä ennenkään pidetty. Ja kuolihan niitä sitten...

Nimenomaan näin.
Viralliset ohjeet (Muistaakseni Lääkäriseura Duodecimin kirjasta) taitaa sanoa jopa, että alle 6kk ei kannattaisi viedä supermarketteihin yms. Harva nyt niin voi elää, mutta ollaan kyllä jätetty menemättä kylään jos siellä lapset on kipeinä. Nyt jäi menemättä lapsen kummitädin kanssa messuille, koska sillä oli vyöruusu. Eli vesirokkovirus voisi tarttua vauvaan.

Hyvää päivää joo.

ostaa kaupasta jos ei jaksa leipoa.

Siis ihan selvyyden vuoksi sanon, että ymmärrän Ap:n tuohtumuksen, koska häneltäkään ei kysytty saako hänen vauvaansa tulla katsomaan. Ja itseäni raivostuttaisi suunnattomasti jos meille tultaisiin sitten joulukuussa kun esikoinen syntyy kysymättä sopiiko. Enkä kyllä kehtaisi käännyttää ovelta varsinkaan miehen puolen sukulaisia, siitä voisi tulla vaikka sota, suuttuisivat nimittäin aivan varmasti.
Mitä tulee nuhaisiin tai muuten kipeisiin lapsiin, heitä en tahdo lähelle vauvaani.

Yhteistyössä