Ei sais puuttua leikkipuistossa mihinkää :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras222222
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi olisit hermostunut? Tulisko sulle olo, että toinen syyllistää sua jos kyselee saako laskea liukumäestä? Miksi miksi suutut, en tajua? Ja lapsen pitää törttöillä, että saa olla huolissaan??

Miten se lapsen kiipeily ja kengittä olo sulle kuulus? Ihan oikeasti aina ei tartte alkaa etsiä vikaa muista. Kyllä siellä saa lapset mennä ja kokeilla taitojaan, ilman että joku mamma on hupussa kiinni. On aika ihmeellistä mielestäni, ettei ap ole siinä vaiheessa antanut jo olla rauhassa tuon äidin ja lapsen, kun on sanottu kiipeilyn olevan ok. Leikkipuistoihin sitä paitsihan levitetään ihan kauheeta soraa aina, ettei millään voi olla kengittä. Oisko pikkusen semmosta oman kehän kiillotusta ja toisista virheiden etsimistä nyt ilmassa.

Ongelmahan tuossa on tullut siinä kohtaa, kun olet kysynyt äidiltä, saako kiivetä. Äiti on siinä vaiheessa ottanut nokkiinsa, ja sitten kun on tullut aiheellisempi huomautus sinun puoleltasi, hän on reagoinut siihen kiivaasti. Sinun olisi pitänyt luottaa siihen että äiti tietää mitä hänen lapsensa saa tehdä ja mitä ei, ja vasta sitten jos lapsi olisi ollut laskemassa sinun lapsesi päälle, kehottaa odottamaan.

[QUOTE="vihreä";29979161]Miten se lapsen kiipeily ja kengittä olo sulle kuulus? Ihan oikeasti aina ei tartte alkaa etsiä vikaa muista. Kyllä siellä saa lapset mennä ja kokeilla taitojaan, ilman että joku mamma on hupussa kiinni. On aika ihmeellistä mielestäni, ettei ap ole siinä vaiheessa antanut jo olla rauhassa tuon äidin ja lapsen, kun on sanottu kiipeilyn olevan ok. Leikkipuistoihin sitä paitsihan levitetään ihan kauheeta soraa aina, ettei millään voi olla kengittä. Oisko pikkusen semmosta oman kehän kiillotusta ja toisista virheiden etsimistä nyt ilmassa.[/QUOTE]

Elikkä sulle tulis olo, että sun vanhemmuutta arvostellaan ja susta etsitään virheitä. Ja jos sen kysyjän huoli on yksinomaan lapsessa ja sen turvallisuudessa, se on siltin sun mielestä väärin. On aika ihmeellistä mielestäni jos ei aikuiset ihmiset saa olla huolissaan lapsista ja niiden tekemisistä, vaikkei olekaan oma lapsi kyseessä. En haluaisi niin välinpitämättömään maailmaan. Mennä ja kokeilla taitojaan saa toki, kunhan oma vanhempi valvoo tekemistä.

Elikkä sulle tulis olo, että sun vanhemmuutta arvostellaan ja susta etsitään virheitä. Ja jos sen kysyjän huoli on yksinomaan lapsessa ja sen turvallisuudessa, se on siltin sun mielestä väärin. On aika ihmeellistä mielestäni jos ei aikuiset ihmiset saa olla huolissaan lapsista ja niiden tekemisistä, vaikkei olekaan oma lapsi kyseessä. En haluaisi niin välinpitämättömään maailmaan. Mennä ja kokeilla taitojaan saa toki, kunhan oma vanhempi valvoo tekemistä.

Mä olen monesti joutunut puuttumaan näihin hiekanheittely ja kiusaustilanteisiin. Mutten mä kuvittele voivani sanella siellä miten toisten lapset muuten saa leikkiä ja kiivetä. Ap:lle on sanottu että lapsi saa kiivetä. Mitä siinä siis vielä mussuttamaan? Mikä on se huoli ja murhe mitä te nyt sitten tässä näette? Lapset on erilaisia. Mun lapset on lahjakkaita motorikaltaan, eivät tipahtele kun kävyt puusta. Jossain niiden on saatava leikkiä sillä omalla painollaan ja puistot on siihen aika turvallisia ympäristöjä. Jos se aiheuttaa sulle sydämmen tykytystä niin en voi mitään. Äitinä voin kertoa lapsen pärjäävän ja siihen sun pitää tyytyä, et voi määrätä toisten lapsista.

Onneks mun ei tartte tuntea syyllisyyttä äitiydestäni, mutta ei mun tartte alistua jonkun toisen arvosteluun.

Minusta paljain jaloin olemisessa ei ole mitään pahaa, ja aika ihmeellinen leikkipuisto teillä jos siellä jotain teräväntappavaa soraa on... hieman liioittelua?

Toiset on motoriikaltaan todella kehittyneitä jo tuossa alle 2-vanhana, omanikin kyllä osaa jo itse kiipeillä kaikenlaisiin telineihin ja tulla niistä alas tikapuita tai liukumäkeä pitkin itse, ei tarvitse apua. Olen usein lähellä kyllä, lähinnä koska olen vähän hysteerinen. Jotkut samanikäiset on vielä paljon etevämpiäkin kiipeilijöitä kuin meidän tenava.

Meidän 2v on jo ajat mennä viipottanut puistossa ja tuossa omassa pihassa itsekseen ja isoveljiensä sekä muiden lasten kanssa. Toki pidän lapsia silmällä, mutta en todellakaan vieressä seiso koko ajan ohejistamassa ja varoittelemassa. Eikä kyllä tarvitse kenekään muunkaan alkaa lastani puistossa vahtia ja holhota. Meidän 2v kapuaa liukumäkeen ja laskee ihan sujuvasti ja puistossa tykkää turvahiekalla mennä paljain varpain,. enkä näe kyllä kummassakaan mitään sellaista, mitä tarvitsisi kauhistella.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
En antais omien lasten paljasjalkaisina olla, huumepiikit,lasinsirut.miksi äidit/isät eivät leiki siellä mukana lasten kanssa.mie viuhdon meneen kiipeilytelineissä,liukumäessä yms yhdessä.sit jos on enempi lapsia katson aika vierestä touhuja, mä en ole tullut sinne muitten äitien kans juoruamaan

Ihmeellistä suhtautumista. Eli hiljaa pitäs olla vaikka toisen lapsi on tulossa oman lapsen päälle, kun omalla lapsella on laskemisvuoro? Kyllä sitä titysti omallekin lapselle sanotaan (tai ilmeisen monet ei) jos se oma lapsi on tunkemassa toisen vuorolla laskemaan. "Saa se meiän piltti olla ja mennä miten lystää, muista viis." *puistatus*

• Tykkää
Reactions: AivanSama
En antais omien lasten paljasjalkaisina olla, huumepiikit,lasinsirut.miksi äidit/isät eivät leiki siellä mukana lasten kanssa.mie viuhdon meneen kiipeilytelineissä,liukumäessä yms yhdessä.sit jos on enempi lapsia katson aika vierestä touhuja, mä en ole tullut sinne muitten äitien kans juoruamaan

Miksi aina pitäisi leikkiä lapsen kanssa joka paikassa? Onneksi meidän lapsi osaa leikkiä välillä yksinkin sekä lähestyä muita lapsia saadakseen heistä leikkikaverin.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Leikkipuistot on leikkimistä varten ja kyllä mä olen antanut jälkikasvuni vipeltää aika vapaasti, tietysti tarkkaillen ettei pienempänä ole jäänyt muiden jalkoihin tms.

Ehkä tämäkin äiti tunsi kuitenkin oman lapsensa taidot ja rajat, ja tarkkaili puistonpenkiltä menoa kunnes ap lähti puuttumaan tilanteeseen?

Ja mitäs pahaa paljain jaloin menemisessä on, hyväähän se tekee pienillekin jaloille niin kauan kun lasta itseään ei haittaa? Ihme nipotusta.

Toisten lapsilla motoriikka voi olla kehittyneempää kuin toisilla,esim. meidän muksu on aina ollut todella ketterä ja taitava leikkipuistojen laitteissa ja telineissä, joten ei ole paljon tarvinut juosta perässä. Päin vastoin olen itsekin saanut istua penkillä vain katselemassa muksun menoa turvalliselta etäisyydeltä. Relatkaa, oikeasti!! Kyllä ne äidit tuntevat oman lapsensa taidot varmasti paremmin kuin ulkopuoliset.

Päin vastoin monet hysteerisinä roikkuvat lastensa jaloissa joka ikisessä telineessä ettei vain tasapaino yhtäkkiä petä... Lsten pitää antaa mennä myös itsekin. Pipejä tulee, kun tulee. Jos niitä ei koskaan tulisi, ei niistä myöskään oppisi varovaisemmaksi. Äiti ei voi olla koko ajan pitämässä lasta pumpulissa.

Tänään oltiin puistossa ja autoin jotain tuntematonta lasta. Sillä aikaa oma 1,5v oli ehtiny liukumäkeen. Olis ollu kiva, että joku voeressä olleista mammoista olis kyselly perään selviääkö sen ikäinen itse liukumäestä. Onneks ehdin sit tilanteeseen, ennenkuin ehti laskemaan. Ei näet osaa vielä.

[QUOTE="vihreä";29979220]Mä olen monesti joutunut puuttumaan näihin hiekanheittely ja kiusaustilanteisiin. Mutten mä kuvittele voivani sanella siellä miten toisten lapset muuten saa leikkiä ja kiivetä. Ap:lle on sanottu että lapsi saa kiivetä. Mitä siinä siis vielä mussuttamaan? Mikä on se huoli ja murhe mitä te nyt sitten tässä näette? Lapset on erilaisia. Mun lapset on lahjakkaita motorikaltaan, eivät tipahtele kun kävyt puusta. Jossain niiden on saatava leikkiä sillä omalla painollaan ja puistot on siihen aika turvallisia ympäristöjä. Jos se aiheuttaa sulle sydämmen tykytystä niin en voi mitään. Äitinä voin kertoa lapsen pärjäävän ja siihen sun pitää tyytyä, et voi määrätä toisten lapsista.

Onneks mun ei tartte tuntea syyllisyyttä äitiydestäni, mutta ei mun tartte alistua jonkun toisen arvosteluun.[/QUOTE]

No hyvä jos oot puuttunut, oletko puuttunut jos joku toinen heittä sun lapsen päälle hiekkaa? Jos toisen lapsen äiti on sitä mieltä, että saa vähän heitellä, että oppii, niin turha siitä enää mussuttaa?? Mä nään sen huolen ja murheen, että ajattelematon äiti, joka ei valvo lapsensa tekemistä, päästää lapsen tekemään jotain, mihin lapsi ei ole valmis ja siinä tapahtuu lapselle vahinko. Plus että kyllä omaa lasta pitää pystyä komentamaan, jos aiheuttaa toiselle lapselle jotain harmia (esim. laskee päälle tai kipuaa liukumäkeä ylös kun toinen odottaa ylhäällä laskuvuoroa)

Siis en tajua. Kyllä meillä lapset on kalliolla ja leikkipuistoissa ilman kenkiä monesti. Lisäksi "hortoilevat" ympäriinsä. Itse näytän siltä ettei kiinnostaisi, mutta kokoajan tiedän missä menevät.
Mä suuttuisin jos joku kieltäisi tai sanoisi ettet voi mennä. Meillä nyt 4-vuotias oppi ajamaan pyörällä ilman appareita 2-vuotisvuoden lopussa ja motoriikaltaan todella hyvä.

En siis ymmärrä aloittajaa.

Meillä on lapset jalat ohan mustat mustelmista ja naarmuista verehköt. Eivät valita kaatuessa vaan nousevat reippaasti pystyyn. Jos jalat toimii ja ei vuoda verta niin leikkiin vaan takaisin.

Mä en nyt oikein ymmärrä monien vastaajien reaktiota - että ap olisi loukannut tuota toista äitiä jatkamalla jotain "mussutusta". Piti ihan lukea aloitusviesti uudestaan, että olinko ymmärtänyt tilanteen jotenkin väärin. Tuo ap:n toinen kommenttihan oli ollut pyytää sitä toista lasta odottamaan hetken, ettei tule ap:n lapsen päälle liukumäessä - kun hän oli ilmeisesti keikkunut ihan ap:n lapsessa kiinni? Eikö tätäkään sitten saisi tehdä? Ei se ole mielestäni mitään toiselle äidille mussuttamista, vaan ihan yleisestä turvallisuudesta huolehtimista, koska liukumäkeen nyt vain ei mahdu kuin yksi kerrallaan. Kyllä minäkin tuossa tilanteessa olisin vahtinut, ettei mitään tapahdu, ja tarvittaessa vaikka sitten sanonut sille vieraalle lapselle että venaa vähän.

Varmaan sitten palstalaisten mielestä olen hirveä natsi, joka astuu toisten äitien varpaille kun kehtaa - huhhuh - pyytää vierasta lasta odottamaan hetken. ;)

[QUOTE="vvv";29979299]Mä en nyt oikein ymmärrä monien vastaajien reaktiota - että ap olisi loukannut tuota toista äitiä jatkamalla jotain "mussutusta". Piti ihan lukea aloitusviesti uudestaan, että olinko ymmärtänyt tilanteen jotenkin väärin. Tuo ap:n toinen kommenttihan oli ollut pyytää sitä toista lasta odottamaan hetken, ettei tule ap:n lapsen päälle liukumäessä - kun hän oli ilmeisesti keikkunut ihan ap:n lapsessa kiinni? Eikö tätäkään sitten saisi tehdä? Ei se ole mielestäni mitään toiselle äidille mussuttamista, vaan ihan yleisestä turvallisuudesta huolehtimista, koska liukumäkeen nyt vain ei mahdu kuin yksi kerrallaan. Kyllä minäkin tuossa tilanteessa olisin vahtinut, ettei mitään tapahdu, ja tarvittaessa vaikka sitten sanonut sille vieraalle lapselle että venaa vähän.

Varmaan sitten palstalaisten mielestä olen hirveä natsi, joka astuu toisten äitien varpaille kun kehtaa - huhhuh - pyytää vierasta lasta odottamaan hetken. ;)[/QUOTE]

Olen samaa mieltä, että on hyvä valvoa lapsia-myös vieraidenkin. Mutta aina kiinnostaa millä äänensävyllä ja ilmeellä asia esitetään. Niillä on suurempi merkitys kuin sanoilla, joten jos ap on saanut vieraan mamman hermostumaan voi ihan pikkasen vilkaista peiliin voisiko vieraan lapsen kasvattamiseen puuttua toisella tapaa.

Olen samaa mieltä, että on hyvä valvoa lapsia-myös vieraidenkin. Mutta aina kiinnostaa millä äänensävyllä ja ilmeellä asia esitetään. Niillä on suurempi merkitys kuin sanoilla, joten jos ap on saanut vieraan mamman hermostumaan voi ihan pikkasen vilkaista peiliin voisiko vieraan lapsen kasvattamiseen puuttua toisella tapaa.

Tässähän ei ollut kyse vieraan lapsen kasvattamisesta, vaan oman suojelemisesta? Eikö?
En mä tiedä miten teilläpäin, mutta jos Pertin mutsi keskittyy puistossa iphoneensa ja Pertti meinaa laskea liukumäessä mun lapsen päälle, niin totta helvetissä mä sanon Pertille, että odotas vähän.

Eikä mulla ole mun mielestä mitään velvollisuutta olla "kohtelias" tai "vilkaista peiliin" tai miettiä miten mä asiani esitän, jos kerran Pertin mutsi ei kerkeä vahtimaan, ettei sen kersa satuta muita puistossa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Minni:)
Tässähän ei ollut kyse vieraan lapsen kasvattamisesta, vaan oman suojelemisesta? Eikö?
En mä tiedä miten teilläpäin, mutta jos Pertin mutsi keskittyy puistossa iphoneensa ja Pertti meinaa laskea liukumäessä mun lapsen päälle, niin totta helvetissä mä sanon Pertille, että odotas vähän.

Ihanaa, et jotkut tuntuu osaavan poimia tästä sen oleellisen, eikä takerru johonkin paljasjalkaisena kulkemiseen ja oikeuteen temmeltää vapaasti leikkipuistoissa. :) Luulisi kuitenkin, et toi oli se ap:n suurin ihmetyksen aihe, et tän "Pertin" äiti kilahti, kun ap sanoi Pertille nätisti ettei tulisi toisen päälle.

• Tykkää
Reactions: AivanSama

Eikä mulla ole mun mielestä mitään velvollisuutta olla "kohtelias" tai "vilkaista peiliin" tai miettiä miten mä asiani esitän, jos kerran Pertin mutsi ei kerkeä vahtimaan, ettei sen kersa satuta muita puistossa.

Näin komentaisin minäkin vierasta lasta. Jos saisin koko ajan komentaa, kävisin kyllä, ystävällisesti, huomauttamassa lapsen vanhemmalle, että voisiko hieman ohjata omaa lastaan. Saako siitä suuttua?

Ihanaa, et jotkut tuntuu osaavan poimia tästä sen oleellisen, eikä takerru johonkin paljasjalkaisena kulkemiseen ja oikeuteen temmeltää vapaasti leikkipuistoissa. :) Luulisi kuitenkin, et toi oli se ap:n suurin ihmetyksen aihe, et tän "Pertin" äiti kilahti, kun ap sanoi Pertille nätisti ettei tulisi toisen päälle.

Niin, kuitenkin ne epäoleelliset piti mainita? eiköhän nuo kaikki ajatukset huokuneet ap:n naamasta, kerta niistä piti erikseen tulla palstallekkin vielä kertomaan että toinen äiti nähdään huonossa valossa (välinpitämätön äiti ym erityismaininnat). Sieluni silmin näen kuinka ap seuraa omaa pilttiään kuin hai laivaa ja katsoo toisen lasta nenänvartta pitkin (eihän sillä ole edes kenkiä!), huomauttelee että saako lapsi tänne kiivetä ja jo ennalta on siellä ohjeistamassa että odota vuoroasi, vaikka toinen ei ole tehnyt oikeastaan vielä edes mitään väärää.

On tainnut hysteerikko ja rentomutsi nyt tavata puistossa ja siitä on sitten pieni kisma syntynyt.

Niin, kuitenkin ne epäoleelliset piti mainita? eiköhän nuo kaikki ajatukset huokuneet ap:n naamasta, kerta niistä piti erikseen tulla palstallekkin vielä kertomaan että toinen äiti nähdään huonossa valossa (välinpitämätön äiti ym erityismaininnat). Sieluni silmin näen kuinka ap seuraa omaa pilttiään kuin hai laivaa ja katsoo toisen lasta nenänvartta pitkin (eihän sillä ole edes kenkiä!), huomauttelee että saako lapsi tänne kiivetä ja jo ennalta on siellä ohjeistamassa että odota vuoroasi, vaikka toinen ei ole tehnyt oikeastaan vielä edes mitään väärää.

On tainnut hysteerikko ja rentomutsi nyt tavata puistossa ja siitä on sitten pieni kisma syntynyt.

Ihan kuin olisit ollut paikalla ?? Rentomutsi?

Ei mulle tollasta fiilistä kyllä tullut ap:stä, enkä mä lähtis kutsumaan sellasta äitiä "rentomutsiksi" joka pärähtää siinä vaiheessa, kun joku toinen joutuu kertomaan sen lapselle miten liukumäessä pitäis tomia, jottei sattuisi vahinkoja.

Epäoleellisia juttuja noi todella on, mut onhan ap:lla oikeus olla niistä mitä mieltä haluaa. Jos rentous on sitä, et annetaan oman lapsen kipitellä miten sattuu toisten päälle, niin ainakin mä olen silloin mieluummin hysteerikko. Tossa ei varmaan se rento "Pertin" äiti tajunnut et oma lapsi oli menossa jonkun päälle/niskaan, kun ei kerran katellut ja sit harmistui, kun ap oli jo aiemmin kysellyt et saako kiivetä. Sikäli siis ymmärrän tota hermostujaakin, mutta silti voisi kattoa ettei se oma muksu ole kenenkään päälle menossa.

Ei mulle tollasta fiilistä kyllä tullut ap:stä, enkä mä lähtis kutsumaan sellasta äitiä "rentomutsiksi" joka pärähtää siinä vaiheessa, kun joku toinen joutuu kertomaan sen lapselle miten liukumäessä pitäis tomia, jottei sattuisi vahinkoja.

Niin, jokaiselle sallittakoon omat fiilikset. Mä itse en usko että kukaan pimahtaa ihan turhasta, vaan kyllä se äiti on jo ennen tuota liukumäkikohtausta ap:n toiminnasta provosoitunut.

Yhteistyössä