Ei sais puuttua leikkipuistossa mihinkää :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras222222
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras222222

Vieras
Olin tuossa leikkipuistossa aamulla lapseni kanssa ja siellä oli eräs pieni tyttö,jotain alta 2v. Äitinsä vain istuskeli penkillä ja tyttö seuraili meitä. Sorainen maa ja tyttö oli paljain jaloin. Viimeistään sitten liukumäessä oli pakko puuttua kun hän rupesi kiipeämään sinne yksin.

Kysyin äidiltä että saako kiivetä. Hän tuhahti että tottakai. Tyttö liukui alas.Sillä välin oma tyttöni oli vuorollaan kiipeämässä ja tämä toinen tyttö aivan kintereillä. Mäen huipulla tyttö oli aivan tyttöni niskassa kiinni. Sanoin ystävällisesti että odotatko hetken, tyttöni menee ensin, tyttö ei oikein näyttänyt ymmärtävän mutta pysyi kuitenkin ylhäällä.

Siinä kohtaa äiti hyökkäsi taustalta ja kivahti että hänen tyttönsä osaa laskea. Jotenkin jäi paha maku suuhun. Äiti oli jotenkin niin välinpitämätön, ei kenkiä, ei mitään ja tyttö vaeltelee ja kiipeilee yksin.

En sitten tiennyt voinut muuta kuin pyysin sitten anteeksi ja poistuin paikalta.

Mietin vaan kun kaikenlaisia juttuja on sattunut, että eikö ole parempi yrittää huolehtia, vaikka sitten turhaan?Mä ainakin ymmärtäsin jos olis mulle sattunut. Eihän tässä uskalla enää mitään kenellekkään sanoa.

[QUOTE="Hih";29978830]Mä olen huomannut, että kun nappaa sen vieraan lapsen syliin, alkaa kummasti lastenhoito kiinnostaa mammaakin.[/QUOTE]

Varo vaan, joskus voi tulla lättyyn

[QUOTE="tööt";29978836]Varo vaan, joskus voi tulla lättyyn[/QUOTE]

Otan sen riskin ;)

No en mä ihan joka lasta ota syliin, mutta joskus olen ottanut, jos lapsi itkee tai tönii toisia eikä mikään tunnu soittavan mammassa mitään kelloa. Tulee muuten äippään vauhtia!

En ymmärrä, miksei hieman alle 2 -vuotias saa laskea liukumäestä? Kyllä meidän kuopus jo puolitoistavuotiaana laski yksin isoista liukumäistä. Onkin motoriikaltaan rohkea ja taitava. ja muutenkin annan välillä touhuta puistossa niin etten hengitä koko ajan niskaan. Esikoisen kanssa olin paljon arempi päästämään kokeilemaan juttuja, onkin nyt paljon arempi monessa jutussa. Tosin luonteeltakin on erilainen.

• Tykkää
Reactions: baby-mama
Mut mitäs jos se lapsi olis tippunu?Sit oliskin yhtäkkiä mun syytä sitten....Mä en herkästi ees puutu. Lähinnä tuo liukumäki oli kaiken huipentuma. Muksu hortoilee soralla paljain jaloin vieraan äidin perässä. Pakko nyt oli jotenki saada varmistettua et onko äiti mukana vai ei...

meinasit että äiti tuonut muksun puistoon mutta ei saisi liukumäkeä käyttää :O
Komentaminen asiasta on ok mutta en kyllä tajunnut tuota miksi ei olisi saanut liukumäkeen kiivetä.

En mä liukumista kiellä. Pointti on se että muksu hortoili siellä yksin ilman kenkiä eikä äiti katsonut perään. Hitostako minä tiedän onko tytön meno turvallista vai ei

Onhan niitä liukumäkiä eri kokoisia. Joissakin puistoissa on kivoja pieniä, joissakin niin suuria, että lapsi kun sieltä putoaa voi tulla ikävää jälkeä. Kyllä siellä puistossa pitää äidin koko ajan pitää silmällä lapsiaan, vai voiko uppoutua kännykän maailmaan ja jättää lapset toisten silmien valvottavaksi? Ei. Ja kyllä pitäisi aina saada kysyä, ilman, että saa tiuskaisuja vastaukseksi. En minäkään kyllä uskalla juuri keneltäkään kysyä yhtään mitään, kun voi saada tosi vihaisia vastauksia. Mutta näin on ollut kuulemma aina.

No lähinnähän tuossa on se riski että oma lapsesi olisi kaatunut taaksepäin/tönäissyt tätä niskaanhengittäjää jolloin toinen olisi voinut kaatua selälleen portaikkoon. Muutenhan ne liukumäet on silleen suunniteltu ettei niistä pääse tippumaan.
Sinänsä kyllä varmasti useimmat tasan kaksvuotiaat(mistä ees tiät lapsen iäsn?) voi itsenäisesti mennä liukumäessä.

Mä en nää siinä mitään pahaa että lapsi on avohaloin sorassa, jos kerta pystyy siinä kävellä. Eri asia sitten jos itkisi kenkien perän. Enkä näe siinäkään mitään pahaa että lapsi on kiinnostunut muitsa lapsista ja lähtee toisten perään. Siksihän sinne puistoon mennään että siellä on muitakin lapsia.

[QUOTE="Veera";29978980]No lähinnähän tuossa on se riski että oma lapsesi olisi kaatunut taaksepäin/tönäissyt tätä niskaanhengittäjää jolloin toinen olisi voinut kaatua selälleen portaikkoon. Muutenhan ne liukumäet on silleen suunniteltu ettei niistä pääse tippumaan.
[/QUOTE]

Tuo ei ihan pidä paikkansa. Olen nähnyt lapsen putoavan liukumäestä liukumäen alussa, laidan yli. Jos ei luista kengät/vaatteet, siitä voi pieniä koittaa kömpiä pystyyn ja hups, se tapahtuu ihan sekunneissa.

Lisäksi ei toinen lapsi tosiaankaan saa tulla kenenkään niskaan. Jokaisella on oma vuoro, vaikka sitten kestäisi hetken ennen kuin liukuun lähtee.

Joo, no paljaissa jaloissa ei mitään vikaa, kun kerran ilmeisesti on jalkapohjat hyvin tottuneet sorassakin kävelyyn. Ja kyllä noissa liukumäissä voi sieltä ylhäältä muksahtaa reunan yli maahan. Tietty harvinaista, mut näin voi käydä.

Ikävä se toisen lapsen äiti, kun ei viitsinyt oman lapsensa perään kattoa, muuta kuin sen, ettei vaan kukaan muu mene sanomaan sille mitään. Harmi että menit anteeksi hältä pyytämään, mut tietty häkellyksissään ymmärrettävää.

Ymmärrännän sua ap hyvin. Eihän sitä voi tietää toisten taidoista, mutta ei kyllä kysymisen pitäisi haita. Parempi olla varovaisempi kuin vähät välittää. Itse olen välillä bussissa joutunut sanomaan äideille, että viitsisittekö jäädä niiden vaunujen/rattaiden luokse seisomaan, ettei ne vaan mutkassa kaadu. Yks päivä kun olin jo rattaiden kanssa bussissa, niin äiti laittoi vaunut meidän viereen ja meni itse istumaan bussin etuosaan selkä vaunuihin päin. Siinä sitten minä sain varmistella, ettei ne vaunut kaadu kun tilaa oli kolmille vaunuille, joten jarrutuksissa ja mutkissa mikään ei estänyt vaunujen heilumista. Kerran olen ollut kyydissä kun rattaat on kaatuneet lapsi kyydissä ja toisella kertaa vaunut, jossa oli pieni vauva.

[QUOTE="arg";29978956]En mä liukumista kiellä. Pointti on se että muksu hortoili siellä yksin ilman kenkiä eikä äiti katsonut perään. Hitostako minä tiedän onko tytön meno turvallista vai ei[/QUOTE]

miun on tähän vähän vaikea suhtautua.. itsekin annoin lapsen mennä itsekseen puistossa tuon ikäisenä. toki katsoin perään (muttei se ehkä muista siltä näyttänyt, kun sivussa penkillä istuin). Jos joku lähti kovin turvaamaan lapseni liukumäkeilyä, saatoin huikata, että kyllä se osaa.

ja toki joskus se ei osannutkaan, saattoi liukastua ja klopsauttaa itsensä. samoin kuin saattaa nytkin yli kolmevuotiaana.

hitostako sinä tosiaan olisit tiennyt, että onko sen meno turvallista vai ei. minä sensijaan äitinä kyllä tiesin, kun sen kanssa siellä puistossa melkein päivittäin olin käynyt menon turvallisuutta arvioimassa.

ilman kenkiäkin oltiin usein, molemmat :)

ehkä vähän tiukempaankin sävyyn olisin voinut vastata, jos huomauttelija olisi käytöksellään antanut sellaisen kuvan, että hän pitää minua yksiselitteisesti idioottina ja huonona vanhempana, koska en häily metrin päässä lapsestani ja pue hälle kunnon kenkiä. toki, jos ihan neutraalisti sanoit, etkä vittupäisesti, niin tyhmästi reagoi toinen äiti.

No ei se äiti kovin kaukana ole voinut olla, kun olet voinut ihan kysyä saako kiipeillä. Mun pienin menee kans ihan täysiä liukumäissä ja kiipeilytelineissä ja kyllä mä hermostusin jos joku tulis siihen urpoileen saako mennä ja saako kävellä ilman kenkiä. Eriasia ois jo lapsi ois törttöilly siellä, kiusannu sun lasta ja töniny mäestä alas.

[QUOTE="vihreä";29979140]No ei se äiti kovin kaukana ole voinut olla, kun olet voinut ihan kysyä saako kiipeillä. Mun pienin menee kans ihan täysiä liukumäissä ja kiipeilytelineissä ja kyllä mä hermostusin jos joku tulis siihen urpoileen saako mennä ja saako kävellä ilman kenkiä. Eriasia ois jo lapsi ois törttöilly siellä, kiusannu sun lasta ja töniny mäestä alas.[/QUOTE]

Miksi olisit hermostunut? Tulisko sulle olo, että toinen syyllistää sua jos kyselee saako laskea liukumäestä? Miksi miksi suutut, en tajua? Ja lapsen pitää törttöillä, että saa olla huolissaan??

Minä en puutu kuin silloin, jos oma lapseni kärsii tilanteesta. Julmaa, mutta minkäs teet- jos puutut, vanhempi tulee joko syömään sinut elävältä tai tunnet itsesi idiootiksi kun hyysäät vierasta lasta, joka ei yleensä edes puhu sulle takaisin. Viimeksikin eräs lapsi, jota isänsä ei vahtinut, satutti itsensä komeasti kun kaatui korkealta. En mennyt väliin, ei kuulu mulle- sama lapsi aiemmin kiusasi omaani eikä isäänsä kiinnostanut vaikka näki tilanteen.

Mä katselen yleensä vaan lapseni perään pidemmältä. Kyllä poika 1.5v eteenpäin viipotti aika vapaasti ja lujaa menemään, kiipeili mäkeen ja muuta. Miksi sen ikäisessä pitäisi suunnilleen kädessä roikkua (tiedän kyllä näitäkin vanhempia)? Tietenkin aina olen vahtinut, että lapsi ei tee kenellekään mitään rumasti. Mutta itse on saanut harjoitella kiipeily ja muita taitoja ja kokeilla rajojaan, jos nyt suunnilleen olen katsonut että ei tossa kovin pahasti käy vaikka muksahtaisikin :)

Miksi olisit hermostunut? Tulisko sulle olo, että toinen syyllistää sua jos kyselee saako laskea liukumäestä? Miksi miksi suutut, en tajua? Ja lapsen pitää törttöillä, että saa olla huolissaan??

kyllä minä ymmärrän ihan hyvin, että voi huonona hetkenä käydä ärsyttämään tuo.
mitä siihen voi vastata?

"ei se saa laskea. tässä juuri yritän saada sitä ajatuksen voimalla lopettamaan. hyvä kun huomasit asian. olen vaan niin kädetön, etten tiedä miten sen laskemisen voisin muuten lopettaa."

vai "kyllä, se lapseni saa olla liukumäessä. sen luvan voi päätellä siitä, että itse olen tässä kanssa enkä ota sitä pois"

tuostahan vastauksesta vasta pelihousuja revittäisi. :)

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips

Yhteistyössä