Ei se työssäkäyminen niin erikoista ole! (vastaisku kotiäitien parjaamiselle)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuper.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moni, hyvin moni sanoo ettei heidän päänsä kestäisi kotiäitiyttä ja siksi he ovat palanneet pian töihin. Että kai se sitten toisten mielestä jotain vaatii kuitenkin.

No itse olen kokenut sekä kotiäitiyden, että työssäkäynnin ja minun alallani töissä pitää tehdä töitä, kotona olin lomalla. Ja mieheni piti isyysloman lisäksi isäkuukauden, teki hänellekin hyvää vähän lomailla pitkän työputken välissä, suosittelee kaikille työkavereilleen :)

Sinun kirjoitukset kuulostaa joltain 50-luvun naisen kirjoitukselta; miehet pitää Suomea pystyssä työnteollaan ja naisia ei työpaikat kaipaa. Ihan järjetöntä, oletko kuullut tasa-arvosta?

[QUOTE="Eee";26263183]Sanoit, että miehet vaatisivat omat osansa esim. vanhempainvapaista. Noh... Jos mies jää vanhempainvapaalle, niin eikö silloin sen vauvan äiti ole vastaavasti töissä/opiskelemassa/tms.?[/QUOTE]

Kyllä, suurin osa. Mutta mihin näiden äitien sijaiset joutuvat?

Ei se kovin erikoista olekkaan, heräät aamulla varhain, koitat saada itsesi työkuntoon samalla kun koitat pakata lapset lähtövalmiiksi.
Tukka putkella mennään päivähoidon kautta, että ehtii ajoissa töihin, joka on pääasiassa sitä, että tienaat jollekkin muulle rutosti rahaa.
Oma raha siitä ei kyllä kasva, sillä kun palkasta vähentää verot yms., matkakulut ja päivähoitomaksut, summa on sama kuin saisi työttömänä..

Siellä töissä sitä stressaa omia kotona tapahtuvia juttuja, parhaassa tapauksessa kouluikäinen on sairastunut tai kaatunut koulussa ja pitää kesken työpäivän käydä viemässä se kotiin..jää siinä sitten lounaskin syömättä.

Työpäivän päätteeksi taas päivähoidon kautta tietysti, pph kertoo iloisena miten lapsesi on oppinut uusia juttuja. Sitten käyt kaupassa nälkäisten ja levottomien lasten kanssa ja kotiin tullessasi teinit odottaa ruokaa..
Ruoan jälkeen alkaakin tiskaus, siivoaminen, pyykkäys ja kaikki muu mukava kotiaherrus, samalla voitkin kätevästi murehtia niitä työjuttuja.

Kuten ehkä huomaa, mulla ei ainakaan ole ikävä työelämää, se oli juuri tuollaista.

• Tykkää
Reactions: FitMamma
[QUOTE="vieras";26263197] Sinun kirjoitukset kuulostaa joltain 50-luvun naisen kirjoitukselta; miehet pitää Suomea pystyssä työnteollaan ja naisia ei työpaikat kaipaa. Ihan järjetöntä, oletko kuullut tasa-arvosta?[/QUOTE]

En ole tuollainen, en ajattele noin. Viittaan joka vastauksessa palstan yleiseen mielipiteeseen tässä aiheessa. Suomi kaatuu jos kaikki naiset jäisivät kotiin, Suomi kaatuu jos naisista edes puolet jää pariksi vuodeksi kotiin. Ja niin edelleen. Seuraan täällä näitä aiheita, ne ovat mielenkiitoisia.

Tasa-arvosta olen kuullut ja kannatan sitä, mutta tasa-arvo ei oli minusta sama asia kuin tasapäistäminen. Että kaikilla on se tasan yksi, toisten sanelema vaihtoehto. Eikä tasa-arvo tarkoita myöskään sitä, että arvostetaan yhtä mutta ei toista saman sukupuolen tekemää asiaa.

Muodin mukaanhan nämä tietysti menevät kaikki asiat. Milloin oli muotia kotiäitiyhteiskunta, milloin toisinpäin...

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;26263217:
Kuten ehkä huomaa, mulla ei ainakaan ole ikävä työelämää, se oli juuri tuollaista.

Naisvaltaisilla aloilla ja matalapalkka-aloilla se on juuri tuollaista harmittavan monella. Ja arvostus on nolla joka suunnalta.

[QUOTE="vieras";26263050]No, työtäni varten olen opiskellut lukion jälkeen yliopistossa kuusi vuotta. Kotiäidiksi pääsee, kunhan menkat tulee. Huomaatko eron? Ei kaikki naiset tee aivotonta suojatyötä.[/QUOTE]

Vaikka oletkin näköjään käynyt yliopiston ja muuta, et ilmeisesti tiedä mitään lisääntymisestä. Jotkut yrittää lasta monta vuotta, eikä sitä mielestäni pidä väheksyä.

[QUOTE="Eee";26263243]:D :D :D Jooo... :)[/QUOTE]

No kerro. Jos on olemassa paljon hoitovapaiden ja äitiyslomien sijaisuuksia tekeviä niin mitä heidän työpaikoilleen käy?

Kerro. Viisaampana.

Nimittäin omalla työpaikalla on tälläkin hetkellä viisi sijaista, joille ei ole töitä tiedossa kun oikeat työntekijät palaavat takaisin. SIjaisia on paljon, pätkätöitä on paljon.

[QUOTE="Eee";26263273]Eikö niille vanhempainvapailla oleville isille sitten palkata sijaisia? Et todellakaan taida olla mikään penaalin terävin kynä.[/QUOTE]

Eri aloilta? Naiset palaavat naisvaltaisille aloille, miehet kotiin sitten toisilta aloilta.

En olekaan penaalin terävin kynä, mutta onneksi osaan olla lyömättä ns. vyön alle. Se ei ole sivistynyttä käytöstä, ei edes nettikeskustelussa.

Tää alkaa jo olemaan aika surku hupaisaa tämä kotiäiti-työssä käyvä äiti keskustelu... Siis mitä. Suurimmalle osallehan tämä kotona lasten kanssa olo on vaan vaihe, joka nyt sitten kuuluu elämään, kun niitä lapsia tulee. Itse en näe tässä kotona olossa mitään sen ihmeellisempää kuin että lapseni on vielä hyvä olla kotona kanssani/mieheni kanssa ja hoitoon häntä ei vielä laiteta. Ja sillä selvä. Töihin palaan sitten kun katson ajan olevan sopiva. Ja eipä siinäkään mitään ihmeempää. Tämä on minun elämäni nyt ja sitten alkaa erilainen vaihe kun palaan töihin. Vähän tosin "pelottaa" palata sitten joskus töihin kun ei se minun työni ihan täysin aivotonta hommaa ole, mutta nyt tämä on tälläinen elämänvaihe.

• Tykkää
Reactions: FitMamma
Eri aloilta? Naiset palaavat naisvaltaisille aloille, miehet kotiin sitten toisilta aloilta.

En olekaan penaalin terävin kynä, mutta onneksi osaan olla lyömättä ns. vyön alle. Se ei ole sivistynyttä käytöstä, ei edes nettikeskustelussa.

Kuten aikaisemmassa viestissä kirjoitin, tuollainen äkillinen muutos aiheuttaisi siirtymävaiheen, joka varmasti kiristäisi esim. miesvaltaisten alojen työnantajia väliaikaisesti, mutta lopputuloksena nuorten naisten asema työelämässä kohentuisi merkittävästi. Yksi tapa, jolla se naisten asema kohenisi olisi se, että jako ja työvoiman tarve naisvaltaisten ja miesvaltaisten alojen välillä varmasti muuttuisi hiukan.

[QUOTE="vieras";26263313]Tää alkaa jo olemaan aika surku hupaisaa tämä kotiäiti-työssä käyvä äiti keskustelu... Siis mitä. Suurimmalle osallehan tämä kotona lasten kanssa olo on vaan vaihe, joka nyt sitten kuuluu elämään, kun niitä lapsia tulee. Itse en näe tässä kotona olossa mitään sen ihmeellisempää kuin että lapseni on vielä hyvä olla kotona kanssani/mieheni kanssa ja hoitoon häntä ei vielä laiteta. Ja sillä selvä. Töihin palaan sitten kun katson ajan olevan sopiva. Ja eipä siinäkään mitään ihmeempää. Tämä on minun elämäni nyt ja sitten alkaa erilainen vaihe kun palaan töihin. Vähän tosin "pelottaa" palata sitten joskus töihin kun ei se minun työni ihan täysin aivotonta hommaa ole, mutta nyt tämä on tälläinen elämänvaihe.[/QUOTE]

miksi AIAN äidin pitäisi jädä kotiin, eikä miehiin luoteta olenkaan. Mise voi olla jopa parempi ja ehkä jaksaa paremmin monesti lasten kanssa.
kuinka moni kotiäideistä on edes ehdottanut moista tai edes uskaltaiai meinhelleen antaa vastuuta, aivan kuin ne miehet olis jotakin idiootteja. sillä eioikeasti oel lapsen kehityksen kanssa mitään tekemistä jos miehen tapa hoitaa on toine kuin äidilä, josi isä ei esim laita säv sävyyn vateita, mitä väliä, oikeesti. tai jos pesee pyykit erilaila kuin äiti,kunhan ovat puhtaita

Tää on niin ihmeellistä, valivalivali... Se käy töissä ja vei lapsen hoitoon sen ja sen ikäisenä, kamalaa... Se on kotona hoitamssa lapsia, siellä se vaan päivät pitkät laiskottelee, kuin se kehtaa...
Plaaplaa plaa...
Valtaosa naisista tekee elämänsä aikana molempia hommia, on kotona lasten kanssa ja käy töissä ja hoitaa lapset/kodin sen jälkeen.
En ymmärrä ura-äitien naputusta siitä, kuinka raskasta on käydä töissä, hakea lapset, tehdä ruokaa jne. Kun kuitenkin suuri osa kotona olevista äideistä myöskin joutuu tuota tekemään jossain vaiheessa. Jos on niin rankaa käydä töissä, jääkää kotiin, vaihtakaa työtä sellaiseen joka ei ole niin raskasta, jättäkää lapset tekemättä, onhan noita vaihtoehtoja.
Samoin jos kotiäitien mielestä on nin rankaa olla kotona, niin menkää töihin, jättäkää lapset tekemättä...

Elämä on valintoja, elämässä on erilaisa kausia jolloin omista valinnoista riippuen tehdään tiettyjä asioita.

Alkuperäinen kirjoittaja töissä minäkin;26263252:
Vaikka oletkin näköjään käynyt yliopiston ja muuta, et ilmeisesti tiedä mitään lisääntymisestä. Jotkut yrittää lasta monta vuotta, eikä sitä mielestäni pidä väheksyä.

Siltikin, kotiäitiyteen riittää se, että kroppa toimii tai hedelmöityshoidot onnistuu. Ei vaadi muuta. Töihin pääsemiseen vaaditaan muutakin, ainakin alalle, jossa itse työskentelen.

miksi AIAN äidin pitäisi jädä kotiin, eikä miehiin luoteta olenkaan. Mise voi olla jopa parempi ja ehkä jaksaa paremmin monesti lasten kanssa.
kuinka moni kotiäideistä on edes ehdottanut moista tai edes uskaltaiai meinhelleen antaa vastuuta, aivan kuin ne miehet olis jotakin idiootteja. sillä eioikeasti oel lapsen kehityksen kanssa mitään tekemistä jos miehen tapa hoitaa on toine kuin äidilä, josi isä ei esim laita säv sävyyn vateita, mitä väliä, oikeesti. tai jos pesee pyykit erilaila kuin äiti,kunhan ovat puhtaita

No itse voin tähän vastata, että vaikka hyvin tienaan, niin mieheni tienaa vielä paremmin. Mistään luottamuksesta ei todellakaan ollut kyse kun mietimme, kumpi jää kotiin hoitamaan lasta, ainoastaan rahasta. Mieheni pärjää lapsen kanssa ihan yhtä hyvin kuin minäkin, mutta melkein kakstonnia enemmän kuussa tienaavana oli järkevämpää, että minä jäin kotiin hoitamaan lasta ja aloitin työtkin sitten osa-aikaisena, että tuli lapsella pehmeä aloitus päiväkotielämään. Mieheni piti isyysloman ja isäkuukauden, aiotaan toimia samalla tavalla, jos meille toinen lapsi suodaan.

[QUOTE="vieras";26263589]Siltikin, kotiäitiyteen riittää se, että kroppa toimii tai hedelmöityshoidot onnistuu. Ei vaadi muuta. Töihin pääsemiseen vaaditaan muutakin, ainakin alalle, jossa itse työskentelen.[/QUOTE]

No ei ainakaan ilmeisesti työssäsi vaadita, ymmärtäväisyyttä, suvaitsevaisuutta, toisen valintojen hyväksymistä, vaatimattomuutta...
Harmillista, kun usein korkeastikoulutettujen keskuudessa on ihmeellinen tarve korostaa sitä omaa erinomaisuuttaan, älyään, saavutuksiaan ja samoin tarve lytätä toisten olemassa olo. Samoin puuttuu kyky ymmärtää maailmaa, ja sitä että se ei pyöri vain meidän korkeastikoulutettujen panoksella.

Ei kukaan ole sanonutkaan että naisen on jäätävä kotiin lasten kanssa. Asiahan menee niin miten kukin perhe asian päättää. Meillä se olen minä kuka on lapsen kanssa kotona ja nyt kun on toinen lapsi tuolla masussa tulossa niin sitä paremmalla syyllä olen kotona. Ja aion olla kunnes tämä uusikin tulokas on vähintään puolitoista vuotias.

Rahallisesti pärjätään hyvin koska olen itse säästelistä tyyppiä ja omien säästöjeni turvin pystyn maksamaan asuntolainasta oman osuuteni ja muita yhteisiä kustannuksia. Ainoa mikä tietysti on että tosiaan vähän pelottaa palata töihin kun olen ollut täällä kotosalla mutta nopeasti ne asiat alkavat varmaan palata siellä töissä ollessani mieleeni. Sen verran luulen kuitenkin ammattilainen olevani että moni asia on kuitenkin juurtunut tuonne elkäytimeen asti :-)

[QUOTE="vieras";26263148] sanon vaan, että jokainen voi olla kotiäiti, mutta kuka tahansa ei pääse mihin työpaikkaan tahansa. Eli kumpi vaatii enemmän?[/QUOTE]

Menepä kertomaan tämä "viisautesi" vaikka tuonne lapsettomuus palstalle, niin saatat saada hieman eriviä mielipiteitä...

[QUOTE="Vieras";26263637]No ei ainakaan ilmeisesti työssäsi vaadita, ymmärtäväisyyttä, suvaitsevaisuutta, toisen valintojen hyväksymistä, vaatimattomuutta...
Harmillista, kun usein korkeastikoulutettujen keskuudessa on ihmeellinen tarve korostaa sitä omaa erinomaisuuttaan, älyään, saavutuksiaan ja samoin tarve lytätä toisten olemassa olo. Samoin puuttuu kyky ymmärtää maailmaa, ja sitä että se ei pyöri vain meidän korkeastikoulutettujen panoksella.[/QUOTE]

Aivan. Ja loppupelissä voikin sitten jokainen itseltään kysyä, että kummalle sitä on todella ollut tarpeellinen ja korvaamaton. Työnantajalleen vai omille lapsilleen?

Omituista, mutta tämä taitaa olla ongelma monessa paikassa. Miksi kouluissa ei puhuta tuollaisesta vaihtoehdosta, kuulostaa minusta mielenkiintoiselta?

Minusta on myös mielenkiintoista :) Tämähän on sitä, että hengityskoneessa olevan potilaan hoito mahdollistetaan kotona. Hän on ikäänkuin laitoshoidossa, mutta kotona. Sitä on hankala selittää. Siksi kotona pitää olla hoitaja 24/7 kuten laitoksessakin. Työ on aika yksinäistä, sillä työtä tehdään yksin. Vastuu on aika suuri. Monelle työyhteisö on tärkeä, ja työ on monesti vain olemista, sitä ei kaikkien pää kestä. Ja ei siis tarvikaan kestää. Toki meillä on virkistyspäiviä ja yhteisiä palavereita jne muiden hoitajien kanssa. Monet käyvät toki kokeilemassa hommaa mutta eivät ole pitkän aikaa.
Itse en ole tätä hommaa tehnyt kuin kolme kuukautta niin en osaa sanoa miten pitkällä tähtäimellä, mutta ite tykkään tosi paljon. Ainoa huono puoli tällä hetkellä on se, että joutuu tuntemaan syyllisyyttä siitä jos itse sairastuu, tai lapsi sairastuu ja tietää että työkaverit ovat sitten pulassa ja sijaisia joutuu hakemaan ties mistä.. Ja jos useampi on sairaana, niin potilas voi joutua osastolle koska ei vaan ole hoitajia..

Ite olin vaan kuukauden vanhempainvapaalla ja ennen sitä jo hain töitä. Ei ole kotiäitiys mun juttu.
Tokihan tässä kolmivuorotyössä on varsinkin näin yksinhuoltajana omat haasteensa, mutta itse olen "alani" valinnut.

muok. viesti on jotenkin huonoa kieltä, mutta en jaksa muokkailla, lauseet miten sattuu, anteeks :p

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="minä";26263683]Menepä kertomaan tämä "viisautesi" vaikka tuonne lapsettomuus palstalle, niin saatat saada hieman eriviä mielipiteitä...[/QUOTE]

Ihan faktaahan minä kirjoitan, jos onnistuu saamaan lapsen, onnistuu olemaan kotiäiti. Ei siinä ole mitään tekemistä älyn kanssa, ihan vaan sen kanssa, että kroppa hoitaa raskauden. En ymmärrä, miksi vedät lapsettomuuden tähän keskusteluun edes mukaan, selitä ihmeessä!

Yhteistyössä