Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja 4 henkinen perhe:
Meillä nelihenkinen perhe. Rahaa saadaan erilaisten tukien muodossa n. 2100e kuyussa. Lisäksi sähkölaskut, kotivakuutukset, terveydenhuoltomenot maksetaan sossusta. Lisäksi saamme tukea lasten harrastuksiin.Vuokran jälkeen jää käteen n. 1200e, josta maksetaan laskuja, ruoka ja vaatteet yms. Minä opiskelen ja mies on työtön. Tilanne toki muuttuu kun valmistun ja mies löytää töitä. Mutta ei tää huonosti ole tukia.
miten opiskelijaperhe voi kylpeä rahassa? eikö sinun tarvitse nostaa opintolainaa?
Siis apua, onko jonkun mielestä 2100 kuukausitulot rahassa kylpemistä?
jos siitä ei enää asumiskuluja tarvitse maksaa eikä terveyskeskus- ja lääkelaskuja niin aika hyvin menee. Normaali työssäkäyvä ihminen saa 2100 nettotuloihin tienata ihan kiavasti ja varsinkin kun ajatellaan että siihen 2100euroon liätään ensin asumiskulut yms ja mietitään mikä olikaan sitten se bruttotulo.
Mutta ap kirjoittaa itsekin ihan selvästi, että
- rahaa saa erilaisten tukien muodossa 2100e kuussa
- VUOKRAN JÄLKEEN jää käteen 1200e kuussa
Eli 1200e kuussa on se nelihenkisen perheen toimeentulotuen perusosa, joka "kuuluu" jäädä käteen. Jos työssäkäyvien vanhempien kaksilapsiselle perheelle jää vähemmän, hekin voivat hakea toimeentulotukea.
mutta eikö teistä ole hassua, että suomessa saa saman vaikka ei käy töissä? ei senttiäkään vähemmän. eli vaikka taloudessa kukaa ei käy töissä, saa saman tai käytännössä enemmän kuin työssäkäyvä?
eli jos perheessä yksi käy töissä ja saa esim. 2500 euroa palkkaa ja siitä jää verojen jlkeen 1700 euora ja toinen hoitaa lapsia ja saa kotihoidontukea esim. 300 euroa. ja kun he maksavat asumisen itse, heille jää noin 1200 euroa esim.
eli juuri saman verran kuin sellainen perhe joka elää sossun tuilla.
ja silti aina valitetaan mitten sossun asiakkaat ovat köyhistä köyhimpiä, vaikka sossun asiakkaallee maksellaan useissa kunnissa kalliita haalareita lapille. se työssäkäyvä perhe maksaa KAIKEN ihan itse omasta kukkarosta.
mutta koska he käyvät töissä ovat porvarisikoja ja rikkaita mutta saman ilmaiseksi saava sossuperhe on mininituloinen köyhä perhe.