Ei Suomessa tarvitse töitä tehdä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onnellinen työtön
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Team Switzerland:
Alkuperäinen kirjoittaja opiskelijaperhe:
Mekin eletään pelkillä tuilla. Mä saan minimiäippärahaa 440 e, opintotukea 270 e ja lapsilisää 100 e ja yleistä asumistukea 505 e. Mies pelkkää opintotukea 270. Eli melkee 1600 yhteensä. Hyvin pärjätään. Tosin valmistutaan molemmat ens vuonna ni siihen loppuu tuet.

Nämähän on juuri niitä tukia mitä ei sossupummailuksi edes lasketa. Hetkellistä tuen tarvetta ja katse tulevaisuudessa. Eihän tuossa ollu edes sossun tukia.

Ei niin ;) Sossusta ei saada mitään vaikka haluttais. Joskus oon saanu sossusta kesällä ku en saanu kesätöitä... Mut kyl opiskelijoitten tuet sais olla korkeempii ku sossupummien! Mehän ollaan tulevia veronmaksajia!

Joo.. Paitsi että opiskeluajat pitenis entisestään jos tuet olis isommat.. Ainakin näin terveellä maalaisjärjellä ajateltuna jos ei olisi kiire työelämään rahatilanteen takia niin miksi panostaa kunnolla opiskeluun?

Nythän yksi ongelma on se, että kun tuet on pienet niin moni tekee töitä opintojen ohella eli opinnot venyy sen takia. Onhan opintotuet joka tapauksessa ihan eri sarjassa palkan takia, ei niiden tulisi vastaavia ollakaan...

Mekin eletään pelkillä tuilla. Mä saan minimiäippärahaa 440 e, opintotukea 270 e ja lapsilisää 100 e ja yleistä asumistukea 505 e. Mies pelkkää opintotukea 270. Eli melkee 1600 yhteensä. Hyvin pärjätään. Tosin valmistutaan molemmat ens vuonna ni siihen loppuu tuet.

Nämähän on juuri niitä tukia mitä ei sossupummailuksi edes lasketa. Hetkellistä tuen tarvetta ja katse tulevaisuudessa. Eihän tuossa ollu edes sossun tukia.

Ei niin ;) Sossusta ei saada mitään vaikka haluttais. Joskus oon saanu sossusta kesällä ku en saanu kesätöitä... Mut kyl opiskelijoitten tuet sais olla korkeempii ku sossupummien! Mehän ollaan tulevia veronmaksajia!

Joo.. Paitsi että opiskeluajat pitenis entisestään jos tuet olis isommat.. Ainakin näin terveellä maalaisjärjellä ajateltuna jos ei olisi kiire työelämään rahatilanteen takia niin miksi panostaa kunnolla opiskeluun?

Nykyään on pakko valmistua 7 vuodessa. Äitiyslomia ja armeijaa ei lasketa tohon.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Nythän yksi ongelma on se, että kun tuet on pienet niin moni tekee töitä opintojen ohella eli opinnot venyy sen takia. Onhan opintotuet joka tapauksessa ihan eri sarjassa palkan takia, ei niiden tulisi vastaavia ollakaan...

Sekin on mahdollista ja järkevää.

Alkuperäinen kirjoittaja onnellinen työtön:
joo, kuten tuossa mamu-ketjussa jo todettiinkin, ei täällä tarvitse töitä tehdä, jos ei haluta.
Itse 4,5 vuotta nyt työttömänä, työkkärissä voi käydä tietyin väliajoin valehtelemassa, että ON hakenut töitä, ei sitä mitenkään kontrolloida. Kelasta saa riittävästi rahaa elämiseen, jos on valmis suht askeettiseen elämään, eikä kaipaa autoa eikä Kanarian matkoja. Toisinaan saamme sossusta toimeentulotukea harkinnan mukaan, ei joka kuukausi. Hammaslääkärilaskut ja reseptilääkkeet sossu maksaa aina.
Nukun yhteentoista, juon kahvia ja lähden esim. kirjastoon lukemaan lehtiä. Olen lapsen kanssa, ja luen kirjoja. Jos työkkäri yrittää pakottaa johonkin paskaduuneihin 8 euron päiväpalkalla, aina voi hakea saikkua :)

Niin kauan jatkan, kunnes tämä on mahdollista.

Tuohon kun lisäät vielä pimeät duunit, niin se alkaa lähennellä ihmisen taivasta. :D

ja parasta ettei elä eläkeikään asti, kun noilla tuloilla jatkuu sit avustusten varassa eläminen vanhanakin, vaikkakin pienten lasten kanssa tuntuu hyväll, mutta ikävämpi juttu, sitten kun nuo 'huipputulot', pitäisi riittää yös teini-ikäisten tarpeisiin..
mutta kun ei tähtää korkealle, niin vähkin tuntuu saavutukselta..

Alkuperäinen kirjoittaja jepjep:
ja parasta ettei elä eläkeikään asti, kun noilla tuloilla jatkuu sit avustusten varassa eläminen vanhanakin, vaikkakin pienten lasten kanssa tuntuu hyväll, mutta ikävämpi juttu, sitten kun nuo 'huipputulot', pitäisi riittää yös teini-ikäisten tarpeisiin..
mutta kun ei tähtää korkealle, niin vähkin tuntuu saavutukselta..

Ei ne töissä olleet mitään eläkkeitä saa. Ne rahat hassataan nyt suurten ikäluokkien eläkkeisiin, jos edes niihin riittävät.

Suomalainen eläkejärjestelmä on puhdas pyramidihuijaus.

Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
Alkuperäinen kirjoittaja täh:
Alkuperäinen kirjoittaja 4 henkinen perhe:
Meillä nelihenkinen perhe. Rahaa saadaan erilaisten tukien muodossa n. 2100e kuyussa. Lisäksi sähkölaskut, kotivakuutukset, terveydenhuoltomenot maksetaan sossusta. Lisäksi saamme tukea lasten harrastuksiin.Vuokran jälkeen jää käteen n. 1200e, josta maksetaan laskuja, ruoka ja vaatteet yms. Minä opiskelen ja mies on työtön. Tilanne toki muuttuu kun valmistun ja mies löytää töitä. Mutta ei tää huonosti ole tukia.

miten opiskelijaperhe voi kylpeä rahassa? eikö sinun tarvitse nostaa opintolainaa?

Siis apua, onko jonkun mielestä 2100 kuukausitulot rahassa kylpemistä?

jos siitä ei enää asumiskuluja tarvitse maksaa eikä terveyskeskus- ja lääkelaskuja niin aika hyvin menee. Normaali työssäkäyvä ihminen saa 2100 nettotuloihin tienata ihan kiavasti ja varsinkin kun ajatellaan että siihen 2100euroon liätään ensin asumiskulut yms ja mietitään mikä olikaan sitten se bruttotulo.

Mutta ap kirjoittaa itsekin ihan selvästi, että

- rahaa saa erilaisten tukien muodossa 2100e kuussa
- VUOKRAN JÄLKEEN jää käteen 1200e kuussa

Eli 1200e kuussa on se nelihenkisen perheen toimeentulotuen perusosa, joka "kuuluu" jäädä käteen. Jos työssäkäyvien vanhempien kaksilapsiselle perheelle jää vähemmän, hekin voivat hakea toimeentulotukea.

mutta eikö teistä ole hassua, että suomessa saa saman vaikka ei käy töissä? ei senttiäkään vähemmän. eli vaikka taloudessa kukaa ei käy töissä, saa saman tai käytännössä enemmän kuin työssäkäyvä?

eli jos perheessä yksi käy töissä ja saa esim. 2500 euroa palkkaa ja siitä jää verojen jlkeen 1700 euora ja toinen hoitaa lapsia ja saa kotihoidontukea esim. 300 euroa. ja kun he maksavat asumisen itse, heille jää noin 1200 euroa esim.

eli juuri saman verran kuin sellainen perhe joka elää sossun tuilla.

ja silti aina valitetaan mitten sossun asiakkaat ovat köyhistä köyhimpiä, vaikka sossun asiakkaallee maksellaan useissa kunnissa kalliita haalareita lapille. se työssäkäyvä perhe maksaa KAIKEN ihan itse omasta kukkarosta.

mutta koska he käyvät töissä ovat porvarisikoja ja rikkaita mutta saman ilmaiseksi saava sossuperhe on mininituloinen köyhä perhe.

Tähän työssäkäyvän perheen tuloihin "unohtui" (?) lisätä kahdesta lapsesta saatavat lapsilisät... N.200e siis tulee jo siitä enemmän...
Ja nyt en tiedä etelä-suomen vuokrahintoja, mutta onko ne tosiaan 800e/kk? Me maksetaan (asumistuen kanssa ) tästä neliöstä 480e... :snotty:
Työssäkäyvä perhe "säästää" sitten muuttamalla halvempaan...
Sossun asiakkaalla se muutto halvempaan ei vaikuta mitenkään mihinkään...

Juuri teidänlaistenne luusereiden takia olemme tulossa siihen pisteeseen että hyvinvointiyhteiskunta lakkautetaan. Kukin huolehtikoon itsestään, yhteiskunta ei auta.

Ja se on teidän oma syynne.

Mulle ei elämän sisällöksi riitä se että saan nukkua aamulla pitkään ja viettää aikaani kirjastossa. Töissä kun käyn niin on rahaa ja varaa harrastaa, matkustella, syödä ravintoloissa, käydä kampaajalla ja kosmetologilla, hierojalla ja nauttia elämästä.

Toisaalta töissä on kiva käydä ihan siksikin, että omaan maailman parhaat työkaverit :)
Mulle taas riittäisi. Tosin tekisin paljon muutakin kuin nukkuisin pitkään ja kävisin kirjastossa. Mä olen jo teini-iästä lähtien haaveillut osallistuvani aktiivisesti eläinsuojeluyhdistyksen toimintaan, mutta työssä käyvänä mulla ei ole valitettavasti aikaa siihen ja osallistumiseni jää rahalahjoituksiksi. Mä haluaisin palavasti kirjoittaa kirjan, mutta siihenkään mulla ei ole aikaa. Tämäkin haave jo sieltä teini-iästä. Haluaisin käydä lukemassa vanhustentalon mummoille ja papoille päivän lehdet ja viedä heitä ulos. Haluaisin myös maalata tauluja, kirjoittaa runoja, kirjoittaa tutkielmia ja esseitä itseäni kiinnostavista asioista. Voisin perustaa vaikka kultin :D Mulla on sata ja yksi ideaa, mitä teen sitten kun....

Mä olen lähes koko elämäni elänyt "sitten kun" -elämää. Kuten aika moni ikätoverinikin. Sitten kun on ammatti, sitten kun on työpaikka, sitten kun on opintolaina maksettu, sitten kun on lapset vähän isompia, sitten kun on asuntolaina maksettu, sitten kun lapset ovat muuttaneet kotoa. Toivon kovasti, että mun "sitten kun" on ennenkuin on "sitten kun mulla on rintasyöpä tai sitten kun reumani on niin paha, etten enää pysty tekemään mitään".

Alkuperäinen kirjoittaja 4 henkinen perhe:
Meillä nelihenkinen perhe. Rahaa saadaan erilaisten tukien muodossa n. 2100e kuyussa. Lisäksi sähkölaskut, kotivakuutukset, terveydenhuoltomenot maksetaan sossusta. Lisäksi saamme tukea lasten harrastuksiin.Vuokran jälkeen jää käteen n. 1200e, josta maksetaan laskuja, ruoka ja vaatteet yms. Minä opiskelen ja mies on työtön. Tilanne toki muuttuu kun valmistun ja mies löytää töitä. Mutta ei tää huonosti ole tukia.

Onko tosiaan niin että sossun asiakas saa ensin sen minimitoimeentulon JA sitten lisäksi vielä sähkö, kotivakuutus ja terveysdenhuoltomenot (lääkkeetja lääkäri kulut ) maksetaan sossusta? Nimittäin jos on töissä niin siinähän joutuu kyllä itse maksamaan sähkön ja vakuutukset. Ja tiedän muutaman lapsiperheen joissa on OIKEASTI jouduttu miettimään tilannetta että jos joku sairastuu tässä kuussa niin ei ole varaa ostaa lääkkeitä... :(
Jos on todella näin niin silloinhan työnteko ei todellakaan kannata... paremmin tulee toimeen jos täyttelee työkseen anomuksia.... :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Emma:
Juuri teidänlaistenne luusereiden takia olemme tulossa siihen pisteeseen että hyvinvointiyhteiskunta lakkautetaan. Kukin huolehtikoon itsestään, yhteiskunta ei auta.

Tämä on hemmetin hyvä juttu. :attn:

Alkuperäinen kirjoittaja onnellinen työtön:
joo, kuten tuossa mamu-ketjussa jo todettiinkin, ei täällä tarvitse töitä tehdä, jos ei haluta.
Itse 4,5 vuotta nyt työttömänä, työkkärissä voi käydä tietyin väliajoin valehtelemassa, että ON hakenut töitä, ei sitä mitenkään kontrolloida. Kelasta saa riittävästi rahaa elämiseen, jos on valmis suht askeettiseen elämään, eikä kaipaa autoa eikä Kanarian matkoja. Toisinaan saamme sossusta toimeentulotukea harkinnan mukaan, ei joka kuukausi. Hammaslääkärilaskut ja reseptilääkkeet sossu maksaa aina.
Nukun yhteentoista, juon kahvia ja lähden esim. kirjastoon lukemaan lehtiä. Olen lapsen kanssa, ja luen kirjoja. Jos työkkäri yrittää pakottaa johonkin paskaduuneihin 8 euron päiväpalkalla, aina voi hakea saikkua :)

Niin kauan jatkan, kunnes tämä on mahdollista.

Nukkuuko sun lapsikin yhteentoista?? Ootko ajatellut ollenkaan mitä tuollanen elämäntyyli tekee lapselle..

Alkuperäinen kirjoittaja jaahas:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Kivat sulle. Minulle tuollainen elämä olisi rangaistus, mutta kukin tyylillään.

sama juttu täällä. Olisin häpeästä punainen jos pitäis sanoa että oon ollu monta vuotta työttömänä. En varmaan kehtais sellaista sanoakkaan kovin monelle.

Olin syyskuussa muutaman päivän työttömänä ja se ei ollut ollenkaan semmoinen olotila, johon piakkoin haluaisin uudelleen tutustua. Vähän samoin kuin Holmes sen sanoiksi puki:

"My mind rebels at stagnation. Give me problems, give me work, give me the most abstruse cryptogram, or the most intricate analysis, and I am in my own proper atmosphere. I can dispense then with artificial stimulants. But I abhor the dull routine of existence. I crave for mental exaltation."

no joo, tyhmälle ihmiselle pitää jonkun ulkopuolisen antaa jotain tekemistä. viisas ja luova keksii tekemiset ilman ulkopuolista virikettä.

Hyvä provoyritys, miltei sorruin. 9½ saat tästä viritelmästä.

Yhteistyössä