Ei todella kannata kaverille viedä lasta päivähoitoon!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pakkotyöläinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pakkotyöläinen

Vieras
Meillä on nyt yksityinenhoitaja (kaveri), mutta hän ei selvästi ymmärrä omaa vastuutaan ja sitä että meillä ei kertakaikkiaan ole jatkuvaa tehokasta varahoitojärjestelmää, vaan joudumme järjestämään varahoidon omin avuin työvuorojen yms rukkaamisella, isovanhempien avulla tai lomapäivillä. Tämä siis toimisi jos olisi NORMAALEJA poissaoloja, kuten sairauksien tms takia, mutta koska hoitaja on esimerkiksi väsymyksen tai omista vanhemmistaan johtuvan stressin (riitoja) takia estynyt ottamaan meidän lasta hoitoon (hänellä on 2 omaa ja sit tämä meidän lapsi), on meidän pakko hakea lapselle kunnallinen hoitaja. En halua enää sitä yksityisenhoitajan tuomaa stressiä että aina saa pelätä onko maanantaina hoitopaikkaa vai ei. Esim nyt mun lapsi on ollut sairaana 3 päivää + viikonloppu ja silti hoitaja ilmoitti EILEN että on niin stressaantunut ja uupunut, ettei voi maanantaina ottaa lasta hoitoon.

Muutenki lapsi on ollut tässä kuussa yhteensä 10 päivää hoidossa erinäisten meistäkin johtuvien syiden takia ja ensimmäinen hoitokuukausi menossa. Että jos jo nyt on uupunut niin sitten on haukannut liian ison palan. Olisi kai pitänyt tajuta jo silloin kun harjoittelu ei onnistunut hoitajan "menojen" takia. Alun perin ajattelin että maksan myös niiltä päiviltä ku heistä riippuen hoito ei toteudu mutta enpäs maksakaan. Jos olisi joku oikea syy niin sitten. Vituttaa.

Eikä tarvi kertoa, että onhan se nyt selvä. ;) Ollaan pitkäaikaisia ystäviä eikä tosiaan käynyt mielessä että hänen työmoraali on noin huono. Mutta opinpa taas jotain, ystäviä ja töitä/rahoja ei pidä sotkea keskenään.

No tämän kaverin tuntien olisin huolestunut hänen lorvikatarristaan. Ja jos onkin masennusta tms niin mitä voin tehdä? Muuta kuin helpottaa oloa laittamalla lapseni kunnalliseen päivähoitoon ettei siitä tule stressiä

Ikävä kyllä toi on perusasia nro 1, raha-asiat ja ystävyys pidetään visusti erillään. Työsuhdetta ja ystävyyttä ei voi sekoittaa :/.

Joo, mä maksaisin tasan hoitopäivistä ja oman lapsen sairastamisesta, en muista.

[QUOTE="just";25740979]Äh. No itse en edes kehtaisi kavereille ängetä lapsiani. Hoitotyöstä on surkeat palkat.[/QUOTE]

Hän itse pyysi. Jännästi se 700e kotihoidontuen päälle ilmeisesti houkutteli vaikka ei ilmeisesti voimia tainnut siihen ollakkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pakkotyöläinen;25741006:
Hän itse pyysi. Jännästi se 700e kotihoidontuen päälle ilmeisesti houkutteli vaikka ei ilmeisesti voimia tainnut siihen ollakkaan.

Kenties hän olisikin jaksanut normaalitilassa ja nyt nämä riidat ym. häslinki vie voimat häneltä.

Normaalista hoitotädistä voisitkin urputtaa, mutta hänen ollessa sinun ystäväsi pitäisi sinun kyetä ajattelemaan asiaa hänenkin jaksamisen kantilta.

Siksi ei sekoiteta ystäviä ja bisneksiä, ei edes ihan hiukan.

[QUOTE="vieras";25741038]Kenties hän olisikin jaksanut normaalitilassa ja nyt nämä riidat ym. häslinki vie voimat häneltä.

Normaalista hoitotädistä voisitkin urputtaa, mutta hänen ollessa sinun ystäväsi pitäisi sinun kyetä ajattelemaan asiaa hänenkin jaksamisen kantilta.

Siksi ei sekoiteta ystäviä ja bisneksiä, ei edes ihan hiukan.[/QUOTE]

Kyllä mä siitä täällä voin urputtaa. En tosiaan hänelle käynyt huutamassa naamapunaisena vaan nätisti sanoin että on varmaan parempi että haetaan kunnalliseen hoitoon. Kuitenkin kun näyttää siltä että tästä tulee ylimääräistä stressiä kaikille eikä se ole kenenkään etu. Pitää myös ymmärtää että ei meidänkään työt ja lähiverkko ihan mahdottomiin pysty.

Mä hoidin kaverin lapsia enkä kyllä koskaan ilmoittanut, että "en jaksa" ottaa lapsia hoitoon O_O Jumalauta, mulla oli työsopimus ja sitä sit kans noudatettiin. En todellakaan voisi olla niin kuspää, kaverille tai kellekään muullekaan vanhemmalle, että kusisin niiden työ- ja hoitokuviot omaa laiskuuttani. Meillä toimi todella hyvin, lapsista oli seuraa toisilleen, mä sain hyvin rahaa (kela tukee aika hyvin) ja kaverilla oli helppo tuoda lapset naapuriin hoitoon. Jos jotain niin mä kyllä joustin enemmän ku tavishoitaja, kaverilla oli vaihtelevia työaikoja, opiskelujuttua yms, mun työajat vaihtelivat aamuseitsemän ja iltakahdeksan välillä, mutta mua ei haitannu yhtään koska koin järjestelyn joustavan myös mun kannalta! :)

[QUOTE="lalli";25741242]Mä hoidin kaverin lapsia enkä kyllä koskaan ilmoittanut, että "en jaksa" ottaa lapsia hoitoon O_O Jumalauta, mulla oli työsopimus ja sitä sit kans noudatettiin. En todellakaan voisi olla niin kuspää, kaverille tai kellekään muullekaan vanhemmalle, että kusisin niiden työ- ja hoitokuviot omaa laiskuuttani. Meillä toimi todella hyvin, lapsista oli seuraa toisilleen, mä sain hyvin rahaa (kela tukee aika hyvin) ja kaverilla oli helppo tuoda lapset naapuriin hoitoon. Jos jotain niin mä kyllä joustin enemmän ku tavishoitaja, kaverilla oli vaihtelevia työaikoja, opiskelujuttua yms, mun työajat vaihtelivat aamuseitsemän ja iltakahdeksan välillä, mutta mua ei haitannu yhtään koska koin järjestelyn joustavan myös mun kannalta! :)[/QUOTE]

Näin sen pitäisi mennäkin! Harmi ap että kaverisi käyttää ystävyyttänne hyväkseen laistaakseen töistään. :( Parempi on että haette kunnalliseeen päivähoitoon niin lakkaa tuollainen epävarmuus. Ja en minäkään maksaisi näistä "sairaspäivistä" yhtään mitään. :)

[QUOTE="lalli";25741242]Mä hoidin kaverin lapsia enkä kyllä koskaan ilmoittanut, että "en jaksa" ottaa lapsia hoitoon O_O Jumalauta, mulla oli työsopimus ja sitä sit kans noudatettiin. En todellakaan voisi olla niin kuspää, kaverille tai kellekään muullekaan vanhemmalle, että kusisin niiden työ- ja hoitokuviot omaa laiskuuttani. Meillä toimi todella hyvin, lapsista oli seuraa toisilleen, mä sain hyvin rahaa (kela tukee aika hyvin) ja kaverilla oli helppo tuoda lapset naapuriin hoitoon. Jos jotain niin mä kyllä joustin enemmän ku tavishoitaja, kaverilla oli vaihtelevia työaikoja, opiskelujuttua yms, mun työajat vaihtelivat aamuseitsemän ja iltakahdeksan välillä, mutta mua ei haitannu yhtään koska koin järjestelyn joustavan myös mun kannalta! :)[/QUOTE]

Tää on tosi hienoa! Meilläkin on sopimus yms, mutta ei vaan toimi ni ei toimi. Hänellä on inhimilliset työajat, max 7h ja yleensä 5h ku saadaan hyvin aikatauluja sillai rukattua ettei tule lapsen (tai hoitajan) päivästä ihan mahdotonta. Olen vienyt sille ruoat valmiina ja muutenkin tehnyt homman mahdollisimman helpoksi, mutta silti on koko ajan se pelko että hän ilmoittaa ettei voi lasta ottakkaan. Varmaan kun näennäisen helposti (eihän hän sitä puhelinrumbaa näe, anelua ja ajelua) ollaan hoito saatu järjestettyä, on tullut mielikuva et on ihan ok ilmoitella poissaoloista miten sattuu. Ja hänellä varmaan on ajatus että "ihan kavereina tässä", vähän eriasia kyseessä kuin lauantain päiväkahvit.

Alkuperäinen kirjoittaja Pakkotyöläinen;25741322:
Olen vienyt sille ruoat valmiina ja muutenkin tehnyt homman mahdollisimman helpoksi, mutta silti on koko ajan se pelko että hän ilmoittaa ettei voi lasta ottakkaan.

:O Käsittämätöntä... Mä laitoin ja ostin ruoat itse (ja sain sitten kulukorvauksia) ja olin valmis vaikka mihin järjestelyihin, jotta homma saataisiin toimimaan. Enkä kokenu sitä taakaksi vaan päinvastoin, mulle oli lottovoitto, että sain kaverin lapset hoitoon. Ihania lapsia, tekemistä ja rakennetta arkeen (hih, vaikka toki ajat vaihtelivat, yleensä n 6-7 viikon jaksoissa ja välillä joku yksittäinen ex-tempore), oma lapseni sai seuraa, sain rahaa... Mä kaipaan niitä aikoja vieläkin! Kaverilla vaan vanhin aloitti eskarissa ja nuorempi täytti kolme, ja munkin laps täytti kolme, niin oli sitten helpompaa ja halvempaa laittaa lapset päiväkotiin.

Mun tutuilla oli alunperin ihan vieras palkattu hoitaja ja puolen vuoden jälkeen olivat ihan kypsiä, kun poissaolojen takia eivät saaneet töitään tehtyä. Onneksi saivat kolmikkonsa sitten kunnalliseen päivähoitoon.

[QUOTE="Hilu";25742156]Itse kannatan ammatillisuutta joka asiassa, joten en kyllä suosittele kaverihoitoa ellei ole ammattilainen.[/QUOTE]

Itseasiassa ollaan molemmat alalla. Mut ei se ammattilaisuus näköjään työmoraalia takaa.

Yhteistyössä