Ei tuomitsemista tupakoinnistani (joohan?)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennen paska, mutta nyt parempi tuleva äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ennen paska, mutta nyt parempi tuleva äiti

Vieras
synnytän 11 viikon päästä ja pääsin vasta nyt tupakasta eroon.
Tiedän, että ois pitänyt päästä jo aiemmin, mutta mulle kävi nyt näin.
Vauva on tosi aktiivinen ja liikkuu paljon ja on eilisen ultran mukaan oikean kokoinen ja veri virtaa hyvin ja lääkärin mukaan kaikki hyvin.
En tahdo tuomioita keltään vaan iloita, että vihdoinkin edes nyt sain lopetettua! Parempi sekin, kun ei milloinkaan.
Tahtoisinkin vain tietää, että onko täällä muita näin "myöhään" lopettaneita tai äitejä, jotka ovat polttaneet koko raskausajan? Jotenkin mielessä kummitelee, että vauva on jollain tapaa vammautunut tai muuten epänormaali, kun olin näin idiootti ja poltin...Onko siis kohtalotovereita?
 
Aijon todellakin pysytellä erossa tupakasta, ei enää koskaan. Ainut vain, että
en osaa ollenkaan nauttia tästä loppuodotuksesta, kun jotenkin ajattelen tuhonneeni lapseni elämän ja että vauva on varmasti jotenkin vammautunut ja muutenkin omituinen.
Syyttelen itseäni, että vittu, kun olin tyhmä ja miten voikaan olla, että olin niin tyhmä, itsekeskeinen ja kaikkea muuta. Enkä siis kerjää sääliä vaan haluaisin vain tietää, että ovatko tupakoitsijat saaneet lapsia, jotka ei tärise vieroitusoireissaan vaan ovat ihan normaaleita? Ainakin, kun olen lopettanut kuitenkin muutama kuukausi ennen laskettua aikaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ennne paska...:
Aijon todellakin pysytellä erossa tupakasta, ei enää koskaan. Ainut vain, että
en osaa ollenkaan nauttia tästä loppuodotuksesta, kun jotenkin ajattelen tuhonneeni lapseni elämän ja että vauva on varmasti jotenkin vammautunut ja muutenkin omituinen.
Syyttelen itseäni, että vittu, kun olin tyhmä ja miten voikaan olla, että olin niin tyhmä, itsekeskeinen ja kaikkea muuta. Enkä siis kerjää sääliä vaan haluaisin vain tietää, että ovatko tupakoitsijat saaneet lapsia, jotka ei tärise vieroitusoireissaan vaan ovat ihan normaaleita? Ainakin, kun olen lopettanut kuitenkin muutama kuukausi ennen laskettua aikaa...

älä etukäteen sure vaan nauti noista loppuraskauden ainutlaatuisista hetkistä! ole nyt vaan tyytyväinen siihen että olet saanut lopetettua, sekin on jo paljon.
 
mun täti poltti koko raskausajan ja ilmeisestikkin imetys ajan, lapset ovat terveitä. mutta itse en tuota asiaa käsitä. itsekkin poltin hetken aikaa kun olin raskaana mutta lopetin kuitenkin. ja sain viime keskiviikkona tietää keskenmenosta ja nyt tekis mieli alkaa polttamaan taas.. :( mutta todella hienoa että olet päässyt tupakasta eroon! parempi myöhään kun ei milloinkaan :) ja tsemppiä myös jatkoon:)
 
Hyvä että lopetit nyt, parempi se on ehdottomasti kuin loppuun asti jatkettu tupakointi. Todennäköisesti lapsesi on terve (vaikka tupakointi aiheuttaa huomattavan riskin, on suurin osa heidänkin lapsistaan ihan terveitä). Kannattaa kokeilla ajatella positiivisesti. Äitiydessä on vielä monta muutakin asiaa edessä kuin tupakointi.. esim. nyt lapsesi säästyy passiiviselta tupakoinnilta ja negatiiviselta mallilta myöhemmin, eikä hän kärsi vieroitusoireista syntyessään.
 
Kiitos kannustavista kommenteista! Voiko se tosiaan olla niin, että nyt, kun sain lopetettua niin niitä vieroitusoireitakaan ei tule? Ja vauva on koko ajan ultrassa yms, ollut normaalikokoinen, joskus jopa vähän isompikin (muutamia päiviä) kuin tarvitsisi olla ja sanoivat, että napaverisuonissa virtaa veri normaalisti...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen:
Kiitos kannustavista kommenteista! Voiko se tosiaan olla niin, että nyt, kun sain lopetettua niin niitä vieroitusoireitakaan ei tule? Ja vauva on koko ajan ultrassa yms, ollut normaalikokoinen, joskus jopa vähän isompikin (muutamia päiviä) kuin tarvitsisi olla ja sanoivat, että napaverisuonissa virtaa veri normaalisti...

Aikuisellakin nikotiinin vieroitusoireet häviää n. kolmessa viikossa, pahimmat jo muutamassa päivässä. Joten olen aika varma, ettei vauvasi koe minkäänlaisia vieroitusoireita enää synnyttyään, koska tupakoinnin lopettamisesta on niin paljon aikaa. Ne vauvat, joilla vieroitusoireita on, ovat saaneet nikotiinia ihan synnytykseen asti, ja ovat selkeästi ärtyisämpiä muutamat päivät synnytyksen jälkeen.
 
Mun äiti poltti muutaman tupakan kun odotti mua, siis todellakin ihan vain muutaman.

Oliskohan muutama asia menny eri tavalla jos ei olis polttanu ollenkaa, sitä ei voi koskaan tietää.
Synnyin 2700grammasena ja jouduin letkuihin kun en suostunut syömään.

Astmaa ei ole, mutta puhallan edelleen keuhkotilavuusmittariin astmaattisia lukuja, eläinallergiaa, hengen ahdistusta, usein nuhaa ja atooppinen iho..

 
Sitä vaan kyselen, että olenko ainut näin tyhmä vai onko täällä joku joka on tehnyt samoin ja vauva ollut ihan normaali? Olen todella iloinen, että täällä ei tuomitakaaan niin kovin, kun joskus olen juttuja lueskellut. Mietin viikon, että uskallanko edes kirjoittaa tänne, mutta hyvä, kun uskalsin. Ehkä toivo ei sittenkään ole vielä menetetty. Monet yöt olen valvonut ja itseäni soimannut.
 
OK. Onnittelut lopettamisesta :flower: Oikeasti parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Ja muista sitten, että kun vauva syntyy, älä vaan aloita uudestaan :attn: Vauvan herkkä iho reagoi tupakansavuun, joka tarttuu tupakoivan käsistä ja hengityksestä.

Mun yhdellä puolitutulla syntyi "tupakkavauva". Äiti siis poltti koko raskausajan (ja imetys tietty). Vauva oli heti syntymän jälkeen tärisevä ja kauan aikaa vielä sen jälkeen kosketusherkkä, ihan kuin kaikki kosketukset, vaipanvaihdot yms. olisivat tulleet kipeää.
Tuon naisen sisko sanoi, ettei hän muusta uskokaan sen johtuvan kuin tupakasta, kun toinen veti kuin korsteeni kaiken aikaa.
Naisen molemmat lapset ovat ylivilkkaita nyt isompina. Johtuuko tuosta sitten, ken tietää.

Mun mies kärsii edelleen pasiivisesta tupakoinnista lapsuudesta :/ Itse yskii niinkuin olisi kauhea tupakkayskä, vaikkei poltakaan :headwall:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Fiona71:
OK. Onnittelut lopettamisesta :flower: Oikeasti parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Ja muista sitten, että kun vauva syntyy, älä vaan aloita uudestaan :attn: Vauvan herkkä iho reagoi tupakansavuun, joka tarttuu tupakoivan käsistä ja hengityksestä.

Mun yhdellä puolitutulla syntyi "tupakkavauva". Äiti siis poltti koko raskausajan (ja imetys tietty). Vauva oli heti syntymän jälkeen tärisevä ja kauan aikaa vielä sen jälkeen kosketusherkkä, ihan kuin kaikki kosketukset, vaipanvaihdot yms. olisivat tulleet kipeää.
Tuon naisen sisko sanoi, ettei hän muusta uskokaan sen johtuvan kuin tupakasta, kun toinen veti kuin korsteeni kaiken aikaa.
Naisen molemmat lapset ovat ylivilkkaita nyt isompina. Johtuuko tuosta sitten, ken tietää.

Mun mies kärsii edelleen pasiivisesta tupakoinnista lapsuudesta :/ Itse yskii niinkuin olisi kauhea tupakkayskä, vaikkei poltakaan :headwall:

Ohhoh, tuollaisesta kosketusherkkyydestä en ole kuullut :/ . kyllä runsas tupakointi hapenpuutteineen voi aiheuttaa aivan hyvin ylivilkkauden varsinkin jos on perintötekijöiltään siihen muutenkin altis.
 
http://www.vauvakuume.com/Raskausaika/Tupakointi_ja_raskaus/tupakointi_ja_raskaus.html

Mä kokeilen nyt linkittää tätä (kun mä en hallitse näitä linkkihommia ollenkaan.. :ashamed:
Kokeilen onnistuuko..
 
Oon lukenut noi kaikki ja soimannut jo itseäni niin miksi ihmeessä pitää linkittää tollanen syyttävä juttu vielä kaiken päälle? Olen kyllä tietoinen mikä paska olen, mutta ei kai tässä nyt itteensä tappaa voi jos on virheen tehnyt. Voi vain taata ettei enää sorru samaan idioottimaisuuteen. Tulipas taas kiva mieli. jee.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alkuperäinen:
Oon lukenut noi kaikki ja soimannut jo itseäni niin miksi ihmeessä pitää linkittää tollanen syyttävä juttu vielä kaiken päälle? Olen kyllä tietoinen mikä paska olen, mutta ei kai tässä nyt itteensä tappaa voi jos on virheen tehnyt. Voi vain taata ettei enää sorru samaan idioottimaisuuteen. Tulipas taas kiva mieli. jee.

Ei ollut tarkoitus nyt syyllistää. Sorry :hug: Laitoin vaan linkin ihan sillä, kun tuossa oli paljon sellaistakin asiaa jota en tiennyt :wave: Esim. tuo nikotiinin tai häkäkö se oli , poistumisaika vauvan elimistöstä, joka oli yllättävän pitkä.
Tuskin tuota tietää monikaan täällä?

Mitä syyllistämiseen tulee, niin jokainen osaa kyllä syyllistää itse itsensä ja se on silloin ihan tervettä ja johtaa usein siihen, että asiaan tehdään parannus ja muutos ja senhän ap olet jo tehnyt ja siitä sulle edelleen monta puskaa tälläisiä :flower: :flower: :flower:


 
poltin koko odotus ajan 1-3 pvässä. kadun ja pelkään
ei ole ollut mitään isompia ongelmia, tai astmaa. mut ei sitä tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. poika nyt 4v. ei ole vilkas. ei ollut mitään ihme ongelmia vastasyntyneenä, alkoi nukkua 2viikon ikäisenä 6 tunnin yöunet. oli iso lapsi syntyessä 4390g. joten sanovat että saa nukkua pitemmät unet jos ei tahdo syömään.
soimaan itseäni joka päivä, eikä auta asiaa-- että virallisesti polttaa noin 10 prossaa
 
Joo, ite olen lukenut kaiken mitä tietoa voi vain saada ja toivon vain, että en ole tehnyt mitään peruuttamatonta. Tiesin senkin, että vaikka olin monesti koko päivän polttamatta niin lapsella elimistössä kaikkea paskaa...
Mutta onneksi edes nyt pääsin eroon! Täytyy vaan varmaan ajatella, että ihmiset mokaa ja sitä rataa ja onneksi en ole ottanut viina tippakaan ja muuten elänyt todella terveellisesti harrastaen liikuntaa ja urheilua yms.
Ehkä se vielä siitä. Kiitos kannustuksesta.
 
Jos jonkun asian oon elämässä oppinut, niin sen, että "jos tekee jotain väärin, niin se on inhimillistä. Mutta jos sitä vääryyttä ei korjaa, niin se on jo liki anteeksiantamatonta" :/

Älä ap nyt turhaan soimaa itseäsi. Kun kerran tupakoinnin lopetit, niin se on hyvä se.
Vanhemmuus on koko loppuiän syyllisyyttä jostakin, oli se nyt joku ihan pikku juttu tai joku isompi asia. Mutta jos sen syyllisyys tekisi meistä parempi vanhempia?
 
kyllä löytyy kohtalo tovereita, älä nyt liikaa ittees syyttele. itellä 3 lasta ja kaikkia odottaessa jonkunverran polttanu. ja tiesin kyllä että tein väärin, en vaan saanut kokonaan lopetetua. Kaikki 3 terveitä 9apgarin lapsia, eikä myöhemminkään ole ollut mitään ongelmia..nyt olen itsekkin lähes kokonaan polttamatta ollut jo pitkän aikaa. Ja näin satunnaisena vieraana pistää kyl silmään toi jatkuva toisten syyllistäminen ja linkittely......kyllä varmaan jokainen aikuinen ihminen tietää ettei raskaana tupakointi ole vauvalle hyväksi ja että lopettamaan kannustetaan neuvolassa ja tietoa tupakoinnin vaaroista sikiölle on myös saatavilla monestakin erri paikasta. Eli onko tarve korostaa omaa paremmuuttaan tässäkin ja lytätä toista? mukavaa joulun alus aikaa kaikille ja ap:lle hyvää loppu odotusta!
 
Sitä en ymmärrä, että jotkut äidit haluaa edelleen syyllistää ja haukkua tupakoinutta, joka on lopettanut vauvan parhaaksi. Sellaisiakin täällä palstalla näkee. Ei siinä ajatella äidin JA vauvan parasta, vaan halutaan saada paha olo odottavalle äidille.
 
Siis ihan älyttömän hienoa ja mahtavaa että NYT pääsit tupakasta eroon!!!
Tyhmemmät ja välinpitämättömämmät voisi ajatella että "turha sitä enää on lopettaa kun lapsi synttyykin kohta" ym helkkarin typerää!
SÄ olet huippusuorituksen tehnyt kun lopetit ja olte mitä ilmeisimmin yrittänyt lopettaa mutta vasta nyt pääsit eroon.
Ei sua voi muuta kun onnitella!
Ihanaa kun saat vastasyntyneesi syliin ja voit hänellekin kertoa että yritit aiemmin päästä muttet onnistunut, että rakastat häntä ja haluat olla ilman tupakkaa jatkossakin ja antaa hänelle puhtaan maidon!
Varmasti nautit imetyksestä, kun tiedät että on puhdasta maitoa : ) ja niin vauvakin!

Muista että jokainen tunti ja päivä ilman tupakkaa on lapsellesi niin ihana asia, että sitä ei voi mihinkään verrata ja voitte olla yhdessä siitä onnellisia - jo nyt!
 

Yhteistyössä