Ei voi olla totta! Ilokaasu kielletty synnyttäjiltä Jyväskylässä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oho
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oho

Vieras
Ilokaasun käyttö synnytyksissä on lopetettu kokonaan Keski-Suomen keskussairaalassa. Päätös on tiettävästi ensimmäisiä koko maassa. Ilokaasu on todettu vaaralliseksi ympäristölle ja erityisesti naisille, jotka altistuvat sille toistuvasti.

Keski-Suomen keskussairaalan osastonylilääkäri Jaana Krögerin mukaan ilokaasun käyttö lopetettiin pari viikkoa sitten työterveyslääkärin ja työsuojelutarkastajan arvion perusteella.

- Työntekijöiden turvallisuuden kannalta kaasun käytön lopettaminen katsottiin välttämättömäksi. Ei tätä siis ilkeyttään ole tehty.

Krögerin mukaan synnyttäjät ovat ottaneet uuden käytännön tyynesti vastaan. Asiasta aiotaan tiedottaa lähiaikoina myös neuvoloihin.

Mitä seuraavaks? Yksikerrallaan loputkin kivunlievitykset pois?

Kuulin radiosta tuon saman uutisissa. Mitenhän se ilokaasu on vaarallista jos se haihtuu pois ulos hengityksenaikana ja maski on synnyttäjän naamalla ei kätilön.
Että silleen. :headwll:

jo juttua et ovat huolestuneet siitä et epiduraalia käytetään enemmän.

Varmaan joku mies tehny nuo tutkimukset,tulis itte kärvistelemään kauheissa synnytys tuskissa

siitä mulle ainakaan mitään apua ollut, tosin kokeilin sitä vasta juuri ennen ponnistusvaiheen alkua. Tuli vaan huono olo ja kurkku oli kipeä seuraavat kaksi päivää.

no eipä se nyt niin kummonen kivunlievittäjä ole etteikö pois vois ottaa..
Ite olen kahdessa synnytyksessä saanut kivunlievityksenä ainoastaan happea ja hetken ilokaasua ja ei niillä nyt paljoa vaikutusta ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja Viime Vuosikymmenen Melonit:
Eli sun mielestä jonkun asbesti eristeen käyttöäkin olis pitäny jatkaa, kun kohtahan ne kieltää varmaan isoverinkin!!

asbesti on ihan eri juttu kuin ilokaasu.

No jos ilokaasu on nyt todettu vaaralliseksi ympäristölle ja naisille jotka sille altistuu toistuvasti...

Alkuperäinen kirjoittaja mem:
no eipä se nyt niin kummonen kivunlievittäjä ole etteikö pois vois ottaa..
Ite olen kahdessa synnytyksessä saanut kivunlievityksenä ainoastaan happea ja hetken ilokaasua ja ei niillä nyt paljoa vaikutusta ollut.

mulla taas auttoi kuopuksen synnytyksessä enemmän kuin kohdunkaulanpuudute :whistle:

Mä äänetän jaloillani... Naapurikaupunkeihin sukuloimaan la aikoihin... Kaksi olen ilokaasulla ja lämpimällä jyväpussilla maailmaan saattanut, voimakkaampia en ole tarvinut! :headwall:

Eli sun mielestä jonkun asbesti eristeen käyttöäkin olis pitäny jatkaa, kun kohtahan ne kieltää varmaan isoverinkin!!

No jos ilokaasu on nyt todettu vaaralliseksi ympäristölle ja naisille jotka sille altistuu toistuvasti...

mutta ei ne kätilöt sille altistu vaan synnyttäjät...ja kuinkas monta kertaa viikossa tai vuodessa oot itse ajatellut synnyttäväsi. :o

Muutama vuosi sitten jo tästä serkku puhuikin. Tämän takia serkkuni ei saanut toimia kätilönä raskaana olessaan, koska siitä saattaa olla sikiön kehitykselle haittaa. Ihan syystä ovat siis sen poistaneet käytöstä. :| Ei tätä meidän kiusaksemme ole tehty

mutta ei ne kätilöt sille altistu vaan synnyttäjät...ja kuinkas monta kertaa viikossa tai vuodessa oot itse ajatellut synnyttäväsi. :o

Altistuvathan hekin. Samassa huoneessahan he ovat
:o

Yhteistyössä