Ei voi olla totta! Ilokaasu kielletty synnyttäjiltä Jyväskylässä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oho
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei se maski mitään vuoda (ainakaan huomattavia määriä), vaan ilokaasua tulee huoneilmaan synnyttäjän uloshengittäessä! Enkä edelleenään usko, ettäei kunnon "imurisysteemit" ois ongelmaa poistaneet, onhan siellä leikkureissa ja labroissakin kunnolliset vehkeet. K-SKS menee sieltä mistä aita matalin...

Alkuperäinen kirjoittaja Mämmäm:
Alkuperäinen kirjoittaja touhupeppu:
Onko tuo nyt niin iso juttu. Onhan sitä paljon muitakin kivun lievityskeinoja. Ei kai se nyt heti tarvi sitä tarkoittaa, että kaikki pikku hiljaa pois. Kaikissa omat riskinsä.

niin mutta sanopas joku muu "pehmeä" ja tehokas kivunlievityskeino ? jos ei halua mitään piikkejä :/

No amme ja kuuma suihku. Niitä ajattelin seuraavaksi käyttää. Monet hyväksi kokeneet ja aukeaakin nopeasti.

Alkuperäinen kirjoittaja Minna:
Ei mulla ainakaan kätilöt ole olleet siellä huoneessa, kun olen saanut ilokaasua. Ne on tulleet sinne vasta ponnistusvaiheessa, eikä ne silloin ole antaneet ottaa ilokaasua enää :o

kyllä mulla ainakin siinä koko ajan hoitaja oli ja hengittelin ilokaasua myös ponnistusvaiheessa :whistle:

No mulla ei, ja synnytin siellä Jyväskylässä :D Kätilö kävi välillä kysymässä, että joko ponnistat mutta tuli huoneeseen vasta kun oli ponnistusvaihe. Ei ollut edes kiireinen päivä siellä.

Eikä antaneet ponnistusvaiheessa ottaa sitä kaasua enää, repi kädestä pois vaikka pyysin :D

Alkuperäinen kirjoittaja Passepartout:
Ei se maski mitään vuoda (ainakaan huomattavia määriä), vaan ilokaasua tulee huoneilmaan synnyttäjän uloshengittäessä! Enkä edelleenään usko, ettäei kunnon "imurisysteemit" ois ongelmaa poistaneet, onhan siellä leikkureissa ja labroissakin kunnolliset vehkeet. K-SKS menee sieltä mistä aita matalin...

Aika jännää, kun ne siellä kuitenkin remontoi sitä sairaalaa muuten, on remontoineet jo pitkään.

Paitsi niitä synnytyssaleja.

Onko tuo nyt niin iso juttu. Onhan sitä paljon muitakin kivun lievityskeinoja. Ei kai se nyt heti tarvi sitä tarkoittaa, että kaikki pikku hiljaa pois. Kaikissa omat riskinsä.

niin mutta sanopas joku muu "pehmeä" ja tehokas kivunlievityskeino ? jos ei halua mitään piikkejä :/

No amme ja kuuma suihku. Niitä ajattelin seuraavaksi käyttää. Monet hyväksi kokeneet ja aukeaakin nopeasti.

no ammeeseen ei välttämättä pääse eikä kuuma suihku kyllä mulla ainakaan auttanut kun ei siellä jaksa läträtä loputtomiin :/ mut eiköhän tuota ilmankin pärjää jos sitä ei enää silloin sallita kun/jos joskus tulevaisuudessa vielä lisää lapsia synnytän :/

Alkuperäinen kirjoittaja Passepartout:

Eli kun joku sanoi tuossa aikaisemmin, että se kaasu on haihtunut jo uloshengitykseen päästäessä, ei siis pidä paikkaansa?

Mutta siis jos maskista nyt jotain pääsee, niin eikö se silloin toistuvana tapahtumana kerry elimistöön kätilölle joka altistuu sille pienelle määrälle melkeinpä jokaisen työpäivän aikana?

täytyyhän se positaa jos siitä kovasti haittoja on,
mutta mulla se oli kyllä tehokas..sillä en otanut kuin sitä ja sit just ennen ponnsitusvaihetta kohdunkaulan puudutteen. ja toisessa raksaudessa mun käskettiin ehngittelen sitä kun situkka ei meinaannut irrota ja se sit auttoi (otinkin niin että maailma pyöri)..eli mun tapauksess ase säästi mahd. kaavinnalta!

Kunnon ilmastointi, vaikka oikein kohdepoisto synnyttäjän sängyn päätyyn ja hoitajille sitten vaikka maskit päähän (sellaiset kuin esim leikkaussalissa) niin on ihme, jos altistuu liikaa.

Eikä siellä Jyväskylässä ole mitään kunnon ammemahdollisuutta. Siellä on yksi tosi pieni amme, jossa saa olla ehkä avautumisvaiheessa, jos se on vapaana. Se ei ole synnytyssalissa, vaan ammehuoneessa, siellä sai olla vaan tietyssa vaiheessa jos se oli vapaana.

Suihkutkin on jaettuja viereisen synnytyssalin kanssa, eikä sielläkään voinut muuta kuin käydä suihkussa pikaiseen, että toinenkin pääsee :(

Mun kaveri synnytti maaliskuun lopulla JKL:ssä eikä meinannu saada millään ilokaasua,
vanha kätilö ei antanu lupaa.Mut opiskelija oli sellasen sit kummiski jostain hommannu ja toi huoneeseen :)

Ihmettelinkin vajaa vuosi sitten, kun jouduin ihan useaan otteeseen kerjäämään ilokaasua ennen kuin sain. Ennen sen sai kun vain halusi. Muuta kivunlievitystä en edes käyttänyt. Hieman sadistista touhua. Alkaa jo suututtaa.

Yhteistyössä