Eikö ihmistä saa millään pakkohoitoon??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap

Vieras
Vanhemmillani on tällainen tilanne:

Isäni on ollut reilut 10v alkoholisti, vetää kaljaa aamusta iltaan. Ja kessua varmaan kolmisen askia päivässä, keuhkoahtauman takia ei kykene hakemaan edes lämmityspuita pihalta joten äitini tekee kaikki kotihommat. Niin ja iältään ovat reilusti alta 6-kymppisiä molemmat.

Isäni on ollut hoidossa (ns katkaisussa) psyk sairaalassa useasti, viime kerrasta tosin on jo aikaa. On uhkaillut itsensä tappamisella aiemmin silloin tällöin, diagnoosi omien sanojensa mukaan on "erittäin vaikea masennus". Töissä se ei ole ollut vieraalla ikinä, omaisuutensa on saanut perintöinä, viimeksi 1999 muutaman miljoonan mummoja jotka menivät muutamassa vuodessa "ihan vaan elämiseen". Elääkseen on myynyt metsää, sitä on ollut ihan reippaasti mutta kaikki on oikeastaan jo hakattu. Avioehtoa ei ole, mutta kaikki omaisuus on kuulema sen eikä äitini saisi erossa penniäkään.

Kuulema kaipaa apua. Meidän pitäisi sitä auttaa ja jos ei osata tai jakseta tai enää edes viitsitä, niin uhkailee itsemurhalla. Varailee lääkäreille ja AA:han aikoja joihin jättää menemättä. Ajelee kännissä autolla, kortti on mennyt monta kertaa mutta edes putkassa ei ole ollut kertaakaan?? Osaa vakuuttaa poliisit siitä, että hänellä on niin paha ahtaanpaikankammo, että siellä lähtee henki. Ja nehän uskoo.

Samoin ambulanssikuskit. Äitini on soittanut viimeisen viikon aikana neljästi hätäkeskukseen. Ukko on haukkunut sitä vajaan kk ajan päivittäin aamusta iltaan ja nyt on alkanut uhkailla henkeäkin, esim "tuollanen akka vaan saunan taakse ja haulikolla päähän ja lihamylly päälle".

Kun äitini on nukkumassa (ovi lukossa) menee ukko hakkaamaan ja potkimaan ovea ja huutamaan, siinä on mennyt seinältä valokuvakehyksetkin hajalle. Oli kuulema ihan vahinko vaan. Ei syö ruokaa ja jos äiti tekee, niin sillä hetkellä ei kelpaa, tunnin päästä alkaa huuto että minulle ei ole mitään ruokaa ikinä täällä. Tahtoo kalaruokia ja jos niitä tekee, pitäisikin olla lihakeittoa.

Äidin kohdalle ruokapöytään oli yhtenä päivänä silpunnut salaatin ja kananmunan. Kukaan ei ymmärrä miksi. Haukkumista lukuunottamatta ei puhu kellekään mitään, ei vastaile sanallakaan jos jotain kysytään. Äiti on kuulema laiska paska akka, vaikka se on pilkkonut niille polttopuutkin kun ei äijä viitsi tehdä muuta kuin jauhaa paskaa ja ensi talvenakin on lämmitettävä.

Äitiänikään en ymmärrä miten se jaksaa tuota paskaa katsella eikä nosta kytkintä. Niiden koirakin jo pelkää ja lymyilee pitkin seiniä. Minä en lapseni (6kk, heidän ainoa lapsenlapsi) kanssa viitsi sinne enää edes mennä, se haukkuu meidätkin jos mennään. Ja toisin kuin äitini, minä sanon vastaan suoraan mitä ajattelen. Ja sitten äijä on niin marttyyriä että.

Sillä on aina oltava joku jonka kanssa on "sota" päällä. Jos se ei ole veljeni, niin sitten äitini tai minä. Kenenkään muiden kanssa se ei olekaan tekemisissä. Pelkää puhelinta joten ei vastaa siihen. Pelkää poliiseja ja ambulanssimiehiä. Toissa kerralla juoksi toisesta ovesta ambulanssimiehiä metsään karkuun.

Nyt on se ollut kuulema selvinpäin, mutta sama meno jatkuu. Tänään oli sitten jo ambulanssi tullut kun oli taas äidin henkeä uhkailtu. Eivät vieneet, sanoivat vaan että keskustelkaa. Miten sellaisen kanssa keskustelee??

Haluaisin että lapseni ja äitini saisivat olla yhdessä, mutta sinne en mene. Äitini ei voi tänne tulla, ukko tappaa niiden kissan kostona siitä, se on tapattanut niitä männä vuosina jo kolme. Tänne ei voi kissaa mukaan ottaa, meidän koira on liian vauhko niiden perään.

Eikö pakkohoidossa pidä kolmesta kriteeristä täyttyä kaksi:
- on diagnoosi eli se "erittäin vaikea masennus"
- on vaaraksi itselleen (sitä siitä ei ikävä kyllä ole tekemään vaikka uhkailee) TAI
- on vaaraksi muille (voisin uskoa että tähän sopivassa mielentilassa kykenee)

Että odotellaanko me tässä vain että jotain pahempaa tapahtuu ennenkuin se äijä johonkin laitokseen saadaan??

Voi apua mikä tilanne. Asiaa selkeyttäisi jonkin verran jos olisivat toimeentulon piirissä mutta ymmärtääkseni eivät, joten asiaan on vaikea puuttua. Onko mitään keinoa että saisit äitisi kanssa kahden puhuttua?

Mielenterveyslain mukaiset kriteerit M1-lähetteeseen täyttyvät, kun:
1. Potilaan todetaan tai epäillään olevan mielisairas
2. Potilas on mielisairautensa vuoksi hoidon tarpeessa siten, että hoitoon toimittamatta jättäminen olennaisesti:
. pahentaisi hänen mielisairauttaan
. vakavasti vaarantaisi hänen terveyttään tai turvallisuuttaan tai
. vakavasti vaarantaisi muiden henkilöiden terveyttä tai turvallisuutta
3. Mitkään muut mielenterveyspalveluiden vaihtoehdot eivät sovellu käytettäviksi tai ovat riittämättömiä
Kaikkien edellytysten 1-3 on täytyttävä samanaikaisesti.

Sehän on vaaraksi itselleen ja muille.Se tekee vielä jotaki pahempaa.Tai puhut äitis lähtemään sieltä.Jos ei muuta niin poliisien kanssa hakee tavarat.Käytte tk:ssa ja kerrotte tilanteen lääkäri tekee jos tekee pakkohoitolähetteen ja sitte se lähtee huiliin.

Saisko sen teidän koiran toiseen huoneeseen tai johonkin hoitoon siksi aikaa, JOTTA äitisi voisi kissan kanssa tulla teille JOTTA saisit keskusteltua hänen kanssaan JOTTA ssisit tietää miksi hän on tuossa tilanteessa enää mukana?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sehän on vaaraksi itselleen ja muille.Se tekee vielä jotaki pahempaa.Tai puhut äitis lähtemään sieltä.Jos ei muuta niin poliisien kanssa hakee tavarat.Käytte tk:ssa ja kerrotte tilanteen lääkäri tekee jos tekee pakkohoitolähetteen ja sitte se lähtee huiliin.

ei tuossa kyllä M1-kriteerit täyty :(

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

ei tuossa kyllä M1-kriteerit täyty :(

Jaa miksi ei?

Onko isäsi aina ollut samanlainen? Vai onko pahentunut ajan myötä noi oireet?
Itse nimittäin menetin äitini vuosi sitten kokonaan herra pullolle! Ja sen jälkeen ei olla oltu yhteyksissä! Ja se muutos tapahtui todella pian!
Syyllisti meitä kaikkia muita siitä että juo! Väkivaltainen ei ole koskaan ollut mutta keksii
mitä ihmeellisempiä asioita päässään! :ashamed:
Ja myöskin kärsinyt en tiedä kärsiikö vielä masennuksesta!
Oltaisiin mekin laitettu hoitoon jos oltaisiin saatu mutta kun se ei ole niin yksinkertaista!
Paljon on tapahtunut mutta en jaksa selittää kaikkea :ashamed:

Jatkuva vuosia kestänyt uhkailu ei "oikeuta" M1 lähetteeseen. Ei se potilas voi kokoaikaan olla pakkohoidossa. Käisttääkseni ap:n isä uhkaillut itsensä satuttamisella jo pitkään.

Tiedän että Suomessa on paljon vastaavia tapauksia, mutta se on se potilaan/ihmisen itsemääräämisoikeus jonka takia vastaavia tapauksia ei saada hoitoon.

Hätätilanteessa kissa voisi meille tulla, meidän koira voisi olla toisessa huoneessa tai ulkona. Tai kissan voisi saada ehkä veljelleni hoitoon siksi aikaa.

En ymmärrä mikä äitiäni siellä pidättelee. Olen monesti pyytänyt häntä tänne muutamaksi päiväksi, että saisivat tilanteen rauhoittumaan. Oli jo melkein tulossa, mutta sitten olikin taas "rauha maassa", tämä siis silloin kk sitten. Nyt olen taas pyydellyt, mutta ei se sieltä mihinkään lähde??

Tänään sanoin sille, että minä en sinne lapsen kanssa tule, että jos tulee ikävä niin tule itse tänne. Kunhan miettii kuulema. Äijältä aina kyselee mitä ruokaa pitäis tehdä, sitten ukko ei syö kuitenkaan, haukkuu vaan enkä minä tajua MIKSI ÄITI VIITSII SITÄ PAAPOA??!!??

Tänään sanoin äidille, että soita lakimiehelle (yksi meidän tuttu on sellainen) ja kysy siltä miten omaisuus jaetaan jos ero tulee. Kuulema oli numerotiedustelu antanut väärän numeron. Minä kyllä sain ihan oikean... Se ei vaan halua soittaa? Vaikka sanoin, että kysyt vaan että tiedät, ei se kysyminen sitä eroa vireille laita.

Äitini kanssa soitellaan montakin kertaa päivässä, tiedän kyllä tilanteen siellä päässä ja minua siitä informoidaan riittävänkin tarkasti. En vain jaksa itsekään enää kuunnella. Sanoinkin tänään sille, että erotkaa hyvät ihmiset, minä en jaksa enää kuunnella kun se on tuota samaa paskaa ollut jo monta vuotta.

Yhteys suoraan päivystävään lääkäriin. Kerrot sille isäsi käyttäytymisen ja todella painotat sitä, miten koet äitisi olevan uhattuna tai, että isä tekee jotain itselleen, vetoat aiempaan diagnoosiin. Lääkäri arvioi tilanteen ja pyytää poliisilta virka-avun, jos arvioi hoidon tarpeen.

Oireet on nyt kevään aikana pahentuneet, ennen sen kanssa on sentään jotenkin toimeen tultu. Ja tosiaan kuvittelee omiaan, oli yhtenä päivänä aiheena kuulema ollut että onko veljeni edes sen poika vai äidin entisen poikakaverin... Huhhuh...

Niin eikä se peseydy kuin ehkä 4 krt vuodessa. Ja juopoilla kun tahtoo pissiäkin "välillä" vähän lirahdella housuun niin voitte kuvitella sen hajun! Kun ei se edes vaihda vaatteitaan, nukkuukin kengät jalassa. Ja voitte kuvitella senkin, miksen lastani halua sen lähelle.

Alkuperäinen kirjoittaja tasamaan tallaaja:
Yhteys suoraan päivystävään lääkäriin. Kerrot sille isäsi käyttäytymisen ja todella painotat sitä, miten koet äitisi olevan uhattuna tai, että isä tekee jotain itselleen, vetoat aiempaan diagnoosiin. Lääkäri arvioi tilanteen ja pyytää poliisilta virka-avun, jos arvioi hoidon tarpeen.

Kun minä asun parin sadan kilsan päässä enkä ole siellä akuutissa tilanteessa (kun en enää siellä edes käy) niin minun on vähän hankala sille lääkärille soittaa. Äiskä soittelee vaan hätäkeskukseen josta ne sanoo, että jutelkaa asiat selviksi. Vaikeaa sekin on, kun ei toinen vastaile mitään tai jos vastailee niin se on sitä haistattelua.

Ambulanssimiehille kun olivat lähdössä tänään, oli alkanut paasaamaan että kun tuo saatanan akka on tuollanen jne jne niin olivat vaan sanoneet että no no, koittakaahan nyt keskustella :(

Äitis kuulostaa selkeesti läheisriippuvaiselta, eikä siksi ole halukas lähtemään huonosta elämäntilanteesta. Helppoa sitä on sanoa toisten että lähde, kun ei itse elä siinä...
Mutta kuten täällä jo neuvottu, yhteys lääkäriin tai lähimpään turvakotiin, sieltä auttavat

Niin voithan sä itse ottaa yhteyttä omaan lääkäriis sielä missä asut, ja kertoa huolistasi. Jos se sais asiat rullaamaan eteenpäin? Äitis tarvitsee ammattilaisten apua, päästäkseen pois siitä.

Olisi hyvä saada äitisi pois sieltä, keinolla millä hyvänsä. Hän voisi alkuun asua teidän lasten tai muiden sukulaisten luona, käydä sosiaalitoimistossa juttelemassa toimeentuloasioista jne, yrittää saada elämänsä uuteen alkuun. Toisaalta jos hän itse ei ole halukas lähtemään, sitten teidän pitää vain tyytyä ajatukseen, että hän on aikuinen ihminen ja tekee itse omaa elämäänsä koskevat päätökset.

Ikävä kyllä kuulostaa siltä, että isäsi on ns. menetetty tapaus. Ehkä tuota menoa ja juomista jatkunut jo niin kauan, että tuhonnut aivonsa. Vai voitko kuvitella hänen kykenevä'n enää normaaliin elämään ja normaaliin vuorovaikutukseen muiden ihmisten kanssa? Hoidon ja paranemisen onnistumisen pohjana kun on oltava henkilön oma motivaatio ja halu.

Ei siitä mihinkään normaaliin kanssakäymiseen ole, eihän se uskalla edes puhelimeensa vastata! Sanoo vaan, että "minä en viitsi tyhjänpäiväisyyksien kanssa keskustella". Ihan kuin itse olisi jotenkin ylempiarvoinen!! Huh huijaa... Ollaan tässä jo muutama vuosi odoteltu että tappais ittensä sillä juomisella, mutta mihinkäs tuollaiset kuolee...

Äitini tekee itse totta kai päätöksensä, sitä pidättelee siellä niiden talo, se on sen oma suunnittelema ja elukoiden kannalta ihanteellinen. Kumpikaan kun ei sieltä suostu lähtemään niin minkäs teet :(

Ja tyytyisin siihenkin, kunhan minulle ei sitten vuodatettaisi niitä asioita. En minä jaksa vanhempieni terapeutiksi ruveta.

Alkuperäinen kirjoittaja tässä nämä kriteerit pakkohoito lähetteelle:
Mielenterveyslain mukaiset kriteerit M1-lähetteeseen täyttyvät, kun:
1. Potilaan todetaan tai epäillään olevan mielisairas
2. Potilas on mielisairautensa vuoksi hoidon tarpeessa siten, että hoitoon toimittamatta jättäminen olennaisesti:
. pahentaisi hänen mielisairauttaan
. vakavasti vaarantaisi hänen terveyttään tai turvallisuuttaan tai
. vakavasti vaarantaisi muiden henkilöiden terveyttä tai turvallisuutta
3. Mitkään muut mielenterveyspalveluiden vaihtoehdot eivät sovellu käytettäviksi tai ovat riittämättömiä
Kaikkien edellytysten 1-3 on täytyttävä samanaikaisesti.

Omalla isälläni pääpiirteittäin sama tilanne ja rankkaa on, todella rankkaa :( Äitini käy töissä ja itse olen sairaslomalla uupumuksen vuoksi ja vietän päivät isän kanssa, koska itsemurha-ajatusten vuoksi häntä ei voi jättää yksinkään.

Valitettavasti päihdediagnoosin saaneiden tuntuu olevan ainakin täällä pääkaupunkiseudulla todella vaikeaa, ellei mahdotonta päästä psykiatriseen hoitoon. Psyk. puoli katsoo, että päihdeongelma on hoidettava ennen kuin ottavat edes psyk. pkl:n asiakkaaksi.

Vaikka päihdehuoltolaissa onkin pakkohoitopykälä, se on lähinnä iso vitsi enkä ole ikinä kuullut kenenkään joutuneen pakkohoitoon päihteidenkäyttönsä takia.

M1 -lähete ei vielä auta mitään, ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla. Jos joku lääkäri sellaisen kirjoittaakin, voidaan se aina purkaa joko heti alkuhaastattelutilanteessa ja päihteidenkäyttäjän ollessa kyseessä, yleensä sen kolmen vrk:n jälkeen. Hoitoa jatketaan vain, mikäli potilas on umpihullu. Karua, mutta valitettavan totta.

:hug:
Kun uhkaa toisen henkä sivulauseessakin niin tilannehan on pahentunut huomattavasti. Uhkaukset p i t ä ä ottaa vakavasti. Tiedän, että ne alkavat tuntumaan normaaleilta, mutta ne eivät ole sitä!!!! Eli myös äitisi henki on vaarassa! Sinä et voi aikuisen naisen puolesta asioita päättää loppupeleissä. Voit patistaa ja tehdä kaikkesi.

Hyvä kun pysyt päätöksessäsi olla menemättä paikalla ja altistamatta lastasi tilanteelle. Se vaatii selkärankaa. Ihmiset liian usein menevät siihen "kun se aina on ollut tollanen".

Onko kukaan sanonut itsemurhauhkaukseen, että anna palaa vaan? Tämä voi kuulostaa raa'alta, mutta tuo uhkailu on teidän pahoinpitelyä. Eikö kaikkien elämä helpottuisi jos äijä painaisi liipaisinta? Ja...kyllä, lähipiirissäni on samantyyppinen, ei yhtä pahassa jamassa oleva tyyppi. Ihmettelen ko tyypin vaimoa. Mitä helvetin masokismia! Aikuiset ihmiset vastaavat loppujen lopuksi vain omista teoistaa.

Voimia Sinulle. Toivottavasti tilanne saadaan ruotuun.

Uusimmat

Yhteistyössä