Eikö kyläily ole enää muotia vai onko minussa se vika.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PiXX
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

PiXX

Jäsen
08.03.2013
783
0
16
Mulla on pilvin pimein tuttuja ja kavereita, mutta kukaan ei koskaan soita, tule kylään tai kutsu kylään. Facessa muutaman sanan vaihtaa. Olen itse ollut aktiivinen ja kysellyt voitasko nähdä/kahvitella/mennä muksujen kaa puistoon mutta kaikilla on aina kiire. On siivousta, töitä, reissuja, joku muu just sillon kylässä tai eivät vaan ole kotona. Ymmärtäähän tuon joskus mutta minun kohdalla KAIKILLA on aina jotain. Olen ihan tavallinen nainen jolla on tavalliset lapset. En ilkeile/arvostele kylässä eikä lapseni sotke tai hajota paikkoja. Joten olenko tylsää seuraa vai eikö ihmiset nykyisin muuten vaan ehdi enää kyläillä?

Tämä on aika yksinäistä välillä. Onhan mulla oma perhe ja touhutaan paljon keskenämme. "Mut oishan se kiva jos mulla, myös joku kaveri ois"...

Aika vähän kyläillään meidänkin tuttavapiirissä, minulle erakolle se sopii kyllä hyvin. Mutta kun joskus harvoin kyläillään sitä huomaa, miten kivaa se onkaan. Ja ajattelee, että nyt ei anneta taas mennä vuotta. Kunnes se on taas mennyt...

Kyläily on joku agraarikulttuurin muinaisjäänne. Minä en kaipaa muita ihmisiä nurkkiini pyörimään ja jos joku yrittää puoliväkisin änkeä alle kahden kuukauden varoitusajalla niin saa minun puolestani mennä muualle.

Koti on ns. pyhä paikka jossa pitää olla saada rauhassa. Nähdä voi sitten vaikka jossain muualla, esim. kahvilla jossain kahvilassa tms.

Tuntuu ettei meillä käy koskaan ikinä kukaan kylässä vaan aina ollaan itse jossakin ja se vähän jopa hävettää. En vain ymmärrä miksei kenellekään koskaan sovi tulla meille, mutta me aina kyllä mennään kun kutsu käy.

Nykyään ei juuri taideta enää kyläillä,kuulumiset on helppo vaihtaa nopeasti vaikka fb:ssa.
Sinänsä harmillinen ilmiö,ihmisille tekisi hyvää nähdä toisiaan ihan livenäkin.

Itse tykkään kyläillä ja meillä käy myös silloin tällöin ystäviä kyläilemässä. :)

[QUOTE="kipsa";28730815]Tuntuu ettei meillä käy koskaan ikinä kukaan kylässä vaan aina ollaan itse jossakin ja se vähän jopa hävettää. En vain ymmärrä miksei kenellekään koskaan sovi tulla meille, mutta me aina kyllä mennään kun kutsu käy.[/QUOTE]

Meilläkään ei koskaan käydä kylässä kuin "pakosta" esim.lapsen synttäreillä. Meillä on aina pullaa ja muuta mässyä että köyhistä tarjoiluista ei voi olla kyse.. Itse sitten mennään aina kun kutsutaan ja onhan se vähän noloa olla tämmöinen "kyläluuta"..

Nykyaikana tuo kyläily on muuttunut, ennen tulla tupsahdettiin kylään sen suuremmin kyselemättä, jos oltiin kotona, niin kahvit keittää täräytettiin ja juotiin kaljupääkahvit, jos tarjottavaa ei sattunut olemaan. Nykyään sovitaan kuukautta paria aiemmin päivä, koska sopii kyläillä, on tarkka kellonaikakin olemassa. Laitellaan monenmoista tarjottavaa, on siivottu ja laiteltu paikat kuntoon. Ja sitten tulee tuntia ennen viesti "sori, meille tuli este, ei päästäkään kyläilemään tänään, sovitaan toiste parempi aika" Ja sitä uutta aikaa ei kyllä kovinkaan usein sitten sovita : /
Siinä olkoon kyläilyt, jos joku kaveri sattuu puistoon yhtä aikaa, niin sitten nähdään, ja siinä se..
Onneksi kuitenkin olen saanut uuden ihanan ystävän uuden kodin läheltä, jonka kanssa meillä on tapana piipahdalle ohi kulkeissa kahvilla tai muuten vain kuuulumisia vaihtamassa, ei sovita etukäteen, vaan tullaan kun hoksitaan. =)

En minä ainakaan jaksa lähteä kyläilemään vaan siksi, että "pitää" kyläillä. Meille saa kyllä aina tulla kun vaan haluaa, mutta harvoin erikseen pyydetään, ellei kyse ole jostain kaukana asuvasta ihmisestä, joka on käymässä kaupungissa. Nähdään kuitenkin useasti muissa merkeissä.

kuulostaa tutulta. olen pikkuhiljaa poistanut nää ei koskaan aikaa-kaverit ympäriltäni. Mikä järki puhua ystävyydestä tms jos olen itse ollut heillä kylässä vuos sitten ja he meillä, en edes muista. eikä nähdä siis muutenkaan. eräskin kaveri mulle sanoi et nähdäänhän me kerhos mut en laske sitä hänen kanssaan tapaamikseksi koska useimiten juttelen muiden kanssa siellä. no, mut, en jaksa asialla päätäni enää vaivata. mulla on muutama kaveri joille voi tupsahtaa kylään ja joilla on aikaa ja jotka käy meilläkin. joten keskityn heihin. parempi kaks hyvää kuin kymmenen huonoa. missä päin asut?

• Tykkää
Reactions: jalmir
Asutaan Savossa. Oishan se kiva vaikka pari perhettä joilla ois aikaa olla enemmän tekemisissä vaan ei ole yhtään. Pitäs ehkä tutustua uusiin ihmisiin vaan niilläkin on monesti jo omat kuviot johon ei sovi uusia tuttavuuksia..

Tapailen paria hyvää ystävääni kaupungilla ja hyvin harvoin käymme toistemme luona. Mies on syvältä maaseudulta kotoisin ja saa kyläilykutsuja kotiseudulleen, mutta minulle ne ovat olleet tylsiä tuttavuuksia ja pitänyt vaan kylmästi jättää väliin. Joten olen tullut siihen tulokseen omassa elämässäni, että parempi pari hyvää ystävää kuin iso kasa kyläilykutsuja.

Erittäin ärsyttävää on juurikin tuo, että on kaikki pistetty valmiiksi illan istumista varten ja sitten tunti ennen määräaikaa tulee viesti, että "tuli vähän kiireitä nyt, ei päästäkään, sovitaan joskus toiste". Sen saman asian olisi voinut ilmoittaa vaikkapa vähän aikaisemmin, kun on omia menoja siirretty vieraiden takia ym.

Nykyisin meillä on periaate, että tuollaisille ei seuraavaa kutsua tule, ennen kuin ovat itse ottaneet meihin yhteyttä.

nykyajan ihmiset notkuu mieluummin netissä tai vahtaavat töllöä, kuin kyläilevat. ja on aika paljon ihmisiä, jotka ei edes siedä, että heille joku menis. aika pitää varata nykyisin puhelimella, milloin voi mennä, kuten hammalääkärille.

[QUOTE="vieras";28730856]Tapailen paria hyvää ystävääni kaupungilla ja hyvin harvoin käymme toistemme luona. Mies on syvältä maaseudulta kotoisin ja saa kyläilykutsuja kotiseudulleen, mutta minulle ne ovat olleet tylsiä tuttavuuksia ja pitänyt vaan kylmästi jättää väliin. Joten olen tullut siihen tulokseen omassa elämässäni, että parempi pari hyvää ystävää kuin iso kasa kyläilykutsuja.[/QUOTE]
Mä luulen, että useimmiten on kyse juuri tästä. Ihmisillä on nykyisin vapaa-ajalleen niin paljon erilaista tekemistä, että yksinkertaisesti aika ei riitä laajaan kaveripiiriin. Joten mieluummin vain ne pari hyvää ystävää, joille aika riittää ja joita tapaa suht säännöllisesti.

Netti ja harrastukset vievät kaiken vapaa-ajan, eikä jaksa mitään kyläilyjä enää siihen päälle. Mielummin muutenkin tapaa kaverin kahvilla kaupungilla, kuin kutsuu kotiin!

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;28730893:
nykyajan ihmiset notkuu mieluummin netissä tai vahtaavat töllöä, kuin kyläilevat. ja on aika paljon ihmisiä, jotka ei edes siedä, että heille joku menis. aika pitää varata nykyisin puhelimella, milloin voi mennä, kuten hammalääkärille.
Monissa perheissä vain hyvin pieni osa hereilläoloajasta vietetään kotona, joten musta on varsin ymmärrettävää, jos se vähäinen aika halutaan olla rauhassa vain oman perheen kesken.

Asutaan Savossa. Oishan se kiva vaikka pari perhettä joilla ois aikaa olla enemmän tekemisissä vaan ei ole yhtään. Pitäs ehkä tutustua uusiin ihmisiin vaan niilläkin on monesti jo omat kuviot johon ei sovi uusia tuttavuuksia..

me ollaan ns ulkopaikkakuntalaisia. eli kummallakaan ei oo juuria tänne, eli ei vanhoja kavreita, sukulaisia tms. olenkin tutustunut parhaiten muihin ulkoa tulleisiin. paikkakuntalasilla on yleensä jo valmis ystäväpiiri johon ei mukaan mahdu vaikka kui olis mukava tyyppi. perhekerhojen kautta parhaiten ystäviä saanut. ja kansalaisopiston kursseilta. mulla vain alkaa olla enemmän näitä ns mummu ystäviä kuin oman ikäsiä. mut eipä se haittaa. onpahan lapsella vara mummula ja mulla muutakin puhuttavaa kuin kakkavaipat.

me ollaan ns ulkopaikkakuntalaisia. eli kummallakaan ei oo juuria tänne, eli ei vanhoja kavreita, sukulaisia tms. olenkin tutustunut parhaiten muihin ulkoa tulleisiin. paikkakuntalasilla on yleensä jo valmis ystäväpiiri johon ei mukaan mahdu vaikka kui olis mukava tyyppi. perhekerhojen kautta parhaiten ystäviä saanut. ja kansalaisopiston kursseilta. mulla vain alkaa olla enemmän näitä ns mummu ystäviä kuin oman ikäsiä. mut eipä se haittaa. onpahan lapsella vara mummula ja mulla muutakin puhuttavaa kuin kakkavaipat.

En minäkään ole täältä kotoisin. Opiskelukaverit, lapsuuden kaverit ja sukulaiset asuu satojen kilometrien päässä. Helposti tutustuu ihmisiin mutta ystävyyssuhteita on vaikea luoda enää kolmikymppisenä kun ihmisillä on jo läheiset hyvät ystäväsuhteet olemassa ja ei ole aikaa uusille. Tämä jokseenkin häiritsee koska olen tottunut tiiviissä ja isossa suvussa siihen että joka päivä soiteltiin et laitappa kahvia serkusten kesken tai piipahdettiin vain tulla oven taakse "pikakahveille". Yltiösosiaalisen suvun jäsenenä tämä yksinolo tuntuu orvolta.

En minäkään ole täältä kotoisin. Opiskelukaverit, lapsuuden kaverit ja sukulaiset asuu satojen kilometrien päässä. Helposti tutustuu ihmisiin mutta ystävyyssuhteita on vaikea luoda enää kolmikymppisenä kun ihmisillä on jo läheiset hyvät ystäväsuhteet olemassa ja ei ole aikaa uusille. Tämä jokseenkin häiritsee koska olen tottunut tiiviissä ja isossa suvussa siihen että joka päivä soiteltiin et laitappa kahvia serkusten kesken tai piipahdettiin vain tulla oven taakse "pikakahveille". Yltiösosiaalisen suvun jäsenenä tämä yksinolo tuntuu orvolta.
Eikä ihmekään. Mä ymmärrän oikein hyvin niitä ihmisiä, jotka eivät kovin innokkaasti ole muuttamassa esim työn perässä satojen kilometrien päähän sukulaisistaan ja ystävistään.

Oletko miettinyt, mitkä on ne syyt, miksi tutustumisesi ei johda ystävyyden syntymiseen? Mä olen jo yli 50 v, mutta yksi parhaimmista ystävistäni voisi ikänsä puolesta olla vaikka tyttäreni. Ikäerosta huolimatta meitä yhdistää samanlaiset mielenkiinnon kohteet, joten puhuttavaa ja yhteistä tekemistä riittää vaikka kuinka paljon. Ja kun vielä asutaan naapurikaupungeissa, niin ei maantieteellinen etäisyyskään ole ongelma.

Yltiösosiaalisen suvun jäsenenä tämä yksinolo tuntuu orvolta.

meillä suku ei ole sosiaalinen mut mä olen senkin eestä! :)
yhden hyvän ystävän sain niin et tutustuin hänen mieheensä kurssilla ja sit vain kutsuin itseni kylään. ja hän on parasta mitä mulle on tääl tapahtunut. vaikka välillä hänenkin kanssaan saattaa mennä viikko pari ettei nähdä ni toisena päivänä soitetaan kymmenen kertaa ja käydään viel kahvillakin. ja heillä luulis olevan kiirettä kun on maatila ja neljä muksua. mut kummasti sielt aina aikaa löytyy tärkeille ihmisille.
suosittelen et lähdet noille opiston kursseille, perhekerhoon, jumppaan tms. se helpottaa kun saa edes yhden kaverin.

Minä olen koulussa mutta jostain syystä kukaan ei halua tehdä lähempää tuttavuutta. Yhden kyläpaikan sieltä koulusta sain mutta hänkin antoi ymmärtää että haluaa nyt lomalla olla rauhassa. Oli puhetta että nähdään kesällä mutta kun pari kertaa olen koittanut soittaa niin puhelin on kiinni. Aika selvä merkki siitä että ei halua nähdä ketään..:D

Sellaista kyläilykulttuuria, mihin mä lapsuudenkodissani totuin ei taida nykyään kovinkaan paljoa olla.

Oltiin siis yömyöhään kylässä, mä nukahdin jonnekin sohvalle aikuisten porina unilauluna ja muistan, miten turvallinen olo siitä tuli.
Sitten jossain vaiheessa vanhemmat käskivät mennä autoon, autossa uni jatkui ja kotona isä kantoi autosta nukkuvana suoraan omaan sänkyyn.
Meillä oli myös usein yömyöhään useampikin perhe kylässä. Vanhemmat jutteli keskenään, nauroi kovaan ääneen ja me lapset hilluttiin omien touhujemme parissa siinä jaloissa, yläkerrassa tai ulkona.

Itse asun kaukana vanhemmistani ja sukulaisistani, mutta aika hyvin olen onnistunut saamaan elämääni jonkinlaista ihmisverkkoa ympärilleni.
Yhden kaverin luona kyläillään aika usein ja nopealla varoitusajalla (soitetaan missä olet, voinko tulla jne) ja oikeastaan me käydään lähinnä heillä, mikä on aika loogista, sillä mä asun tyttäreni (ja kohta koirani muuttaa vanhemmiltani meille jee!) kanssa kaksiossa, he asuvat kahden lapsensa kanssa sadan neliön asunnossa.
Joskus jäädään extempore yöksi, jos menee myöhään, eikä jaksa enää lähteä kotiin.
Tuohon kaveriin olen siis tutustunut netissä, täällä palstalla.

Toinen kaveri on minua 39 vuotta vanhempi, eronnut ja hänen lapsensa ovat jo aikuisia, eli hänen kanssaan myös nähdään silleen, et toinen soittaa aamulla toiselle mitä tänään suunnitelmissa ja sit nähdään.
Jos juuri sille päivälle ei sovi, sovitaan jollekin lähipäivälle.
Hänen kanssaan nähdään talviaikaan jomman kumman luona tai käydään jossain syömässä/leffassa (jos muksu hoidossa), mutta nyt kesällä sitten jossain ulkona enempi.
Tuohon naiseen olen tutustunut entisellä työpaikallani.

Kolmas kaveri käy aina mun luona ja myös lyhyellä varoajalla, eli soittaa yhtäkkiä, voiko tulla käymään.
Itse en ole vielä näiden vuosien aikana hänen luona käynyt, vaan hän on halunnut aina tulla meille.
Tähän tyyppiin olen tutustunut myös netissä.

Sitten on sellasia kavereita, joiden kanssa ei niin paljoa nähdä, mutta joskus kuitenkin.
Soitellaan enempi ja jos nähdään, niin jossain puistossa, ravintolassa, juhlissa tmv.

Eli jonkinlaista kyläilymeinkiä on, mutta ei lähellekään sellaista, kuin lapsuudessani.
Sori muuten noista pitkistä sepustuksista. Kirjotin ne siksi, että niistä saa jonkinlaista käsitystä miten olen muualta tulleena saanut ympärilleni ihmisiä. :D

Mä asun Hgissä,ja pari kaveria kanssa täällä-7-12km päässä meidän kodista.Niillä ei sitten ole autoa,joten eivät sitten pääse usein kylään.Isoin osa frendeistä asuukin sit tuolla maakunnissa-joten kyllä se live-näkyily on surullisen harvaa..
Lapsen koulukavereiden äitejä en ole sit kehdannu pyytää kylään-pitäiskö?Mistä me juteltais? ;)

Tykkäisin kovasti vieraista!Jos vieraat sitten sietää sotkuista kotia!Ja sitä että tarjoilut ei ole aina niin mahtavia-mutta kyllä meillä aina kahvit ja mehut kannetaan(sotkuiseen)pöytään.Ja pakkasesta kaivetaan kakkua/pullaa.
Ei noi nettikontaktit VOI korvata oikeeta vuorovaikutusta ja kyläilyä,millään!
Ainii,ton ekaluokkalaisen frendejä käy kyllä naapuritaloista kylässä.Mutta mie tahon aikuisia tänne!

Yhteistyössä