Eikö lapset voi muka syödä häissä samaa kuin muutkin? Tuli kyselyä lasten omasta menusta häävieraalta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Järkkäilijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän lapset (alakoululaisia) pärjäisivät aloittajan menulla yhdet juhlat hyvin. Lapset eivät yleensäkään syö juhlissa miten ihmeemmin. Aikuisille tuo ruokapuoli tärkeämpi on ;). Mä varaan yleensä tuollaisiin tilaisuuksiin jotain hätävaraa (hedelmä, pillimehu tms) autoon, varmuuden varoiksi. Jos lapset eivät siis malta ruokailussa paljoa syödä ja nälkä sitten jossain vaiheessa iskee.

[QUOTE="mama";25679073]pienelle lapselle joka ei mehua vielä juo, otetaan joko äidin tissit mukaan tai sitten kaupan korviketta.[/QUOTE]
Tätä jo ihmettelin ja pelkäsin, että missä viipyy? Usko huvikses aapee, että joku muija siellä nykäsee utareensa esiin ja ruokkii pilttinsä juhlapöydässä!

Siis miksi ihmeessä ottaisit ylipäänsä sen maidon mukaan? :o Siis mitä? Kun on kuitenkin muuta juomaa olemassa. Mitä kamalaa tapahtuu, jos kerran olet/lapsesi on juomatta maitoa? Minusta tuo on tosi noloa roudata juhlaruokailuun omia maitoja. Kertoo aika paljon ihmisestä. Vietkö joka paikkaan aina omat täydennykset, jos ruoka tai juoma ei tyydytäkään täysin?

No minulle se maidon mukaan otto ei tuota vaivaa ja lapsille tuttu juoma tuo turvallisuutta. Onhan se terveellisempääkin. Hääparille tästä ei aiheutuisi mitään vaivaa ja muksut tyytyväisiä. Mitäs pahaa jos juhlajuoma on maito ja vielä itse sen paikalle järjestän?

[QUOTE="netta";25678517]Tämä on typerää, hyvin typerää.[/QUOTE]

Jos aikuinen ihminen ei saa suutaan auki, ja kysyä tarjoilijalta niin se vasta typerää onkin. Taidat itse olla vähän.....

Meillä oli häissämme lapsille pieni erillinen pöytä katettuna, ja siellä oli juurikin lihapullia, prinssinnakkeja, tavallisia keitettyjä perunoita (vai olikohan muusia, en muista enää), kurkkuviipaleita, paprikasuikaleita ja kirsikkatomaattia. Plus tietty maitoa - ei maito mitenkään "ei-juhlava" juoma ole, senhän voi laittaa vaikka tyylikkäästi kannuun tarjolle, jos ei maitopurkkia halua pöytää laittaa. Ei ollut suuri vaiva lainkaan ja kaikki olivat tyytyväisiä ja saivat masunsa täyteen.

Lisäksi meidän hääpaikassamme oli videot, jonne varasin muutaman lastenvideon, piirustuspaperia ja värikyniä. Olivat niin lapset kuin aikuisetkin tyytyväisiä, ja hääpari myös. Varmasti isommat lapset syövät jo mielellään juhlavia hääruokia, mutta ihan pienet eivät suurin osa syö. Ja kuten joku sanoi, nälkäiset lapset häiriköivät, kitisevät ja itkevät aivan varmasti!

Itsellänikään mikään tästä ei olisi tullut muutoin mieleen aiemmin, kun itselläni ei vielä tuolloin ollut lapsia, mutta kysyin siskoltani (kolmen pienen lapsen äiti), miten he viihtyisivät häissä parhaiten. Vaatimukset eivät olleet mielestäni ollenkaan kohtuuttomat kun miettii, kuinka isoista rahoista hääbudjeteissa yleensä on kyse. Mukavaa hääjuhlaa! :)

Kuulostaa mukavalta, että joku jaksaa ja haluaa panostaa noin paljon. Lapset ovat tervetulleita, mutta mitään noin erityistä emme kyllä ala järjestämään, kun olen itsekin jotenkin tottunut siihen, että lapset syövät sitä, mitä tarjotaan ja osaavat käyttyäytyä, vaikka ei aina olisikaan lempiruokaa tai leikkinurkkaa. Ja haluan ehkä hieman välttää sitä lastenjuhla-vaikutelmaa...

Leikkipaikka nyt olisi tavallaan voinut olla ihan ok, mutta tilan luonteen vuoksi se ei ehkä onnistuisi. Todennäköisesti lasten leikkiäänet häiritsisivät puheita ja muita, jos sen leikkinurkan jäjestäisi juhlatilan viereiseen huoneeseen, sen pitäisi sitten sijaita sen verran kaukana, että ei häiritse. Sellaista vaihtoehtoa taas ei valitettavasti ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Järkkäilijä;25679021:
Mutta mikä siinä on sitten niin kamalaa, että jos tahtoo lapselleen maitoa, niin pyytää sitä erikseen samalla, kun tarjoilija kaataa viinejä? Varmasti löytyy keittiöstä, vaikka ei olekaan tarjolla. Tai sitten kun hakee jotain muuta juomaa juomapöydästä, niin vinkkaa buffan hoitajalle, että saisiko lapselle lasin maitoa?

Miksi se on niin vaikeaa esim. tarjoilijoiden kysyä sitä viiniä tarjotessaan, että haluavatko lapset mahdollisesti maitoa? Kaikki eivät halua vaivata henkilökuntaa sillä erikseen ja tulee tunne, että ollaan kerjäämässä jotain ylimääräistä. Ne, jotka eivät hoksaa sitä pyytää ja huomaavat muiden saaneet, ärsyyntyvät varmuudella. Sinun kommenteista paistaa asenne, että sinä et sitä maitoa sinne halua, niin sitä haluavat joutukoot itse sitä kerjäämään jostain.

Lapset syö sitä mitä muutkin, jos ei kelpaa nii on ilman. Ihan varmasti tuosta menusta löytyy lapsille sopivia salaatteja, kermaperunat uppoaa varmasti ja mikä vika naudanpaistissa on?

Just sain ite kirkon varattua ja voin vaan huokasta helpotuksesta, että meidän häihin tulee lapsia kourallinen ja he kyllä syövät muutakin, kuin perunamuusia ja nakkeja.

Tietysti jos tekis menunsa samallalailla, kuin eräs tuttu, antoi 2,5 vuotiaan lapsensa päättää mitä häissä syödään, joten ruokana oli ranskalaisia ja nakkeja. Mahtoi olla hyvää, pöydässä seisseet vetelät ranskalaiset.

[QUOTE="netta";25678517]Tämä on typerää, hyvin typerää.[/QUOTE]

kun omalle niko-petterille eikä irma-liisalle olekaan automaattisesti varattu kaikki pöytään mitän mamma haluaa. Kyllä nyt mammaa hermostuttaa - voi voi voi.

Alkuperäinen kirjoittaja Järkkäilijä;25678738:
On siis tullut pientä valitusta siitä, että ei kuulemma löydy lapsille sopivaa ruokalistasta ja toisaalta on kysytty, että millainen menu sitten on varattu lapsille? Eli ilmeisesti on oletettu, että lapsillekin olisi oma menu ja annettu ymmärtää, että pitäisi ainakin jotain lastenruokaa järjestää erikseen.

Arvostelut vaan toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ihan hyvät tarjoilut ja voithan kehottaa vieraita ottamaan lapsille omat eväät, jos on erityisruokavalioita tai pelkoa ettei ruoka käy. Tai ehdota että voihan salaatista noukkia vaikka juustot pois jos ei tykkää niistä. Onnea tulevasta naimisiinmenosta! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Järkkäilijä;25679217:
Kuulostaa mukavalta, että joku jaksaa ja haluaa panostaa noin paljon. Lapset ovat tervetulleita, mutta mitään noin erityistä emme kyllä ala järjestämään, kun olen itsekin jotenkin tottunut siihen, että lapset syövät sitä, mitä tarjotaan ja osaavat käyttyäytyä, vaikka ei aina olisikaan lempiruokaa tai leikkinurkkaa. Ja haluan ehkä hieman välttää sitä lastenjuhla-vaikutelmaa...

Leikkipaikka nyt olisi tavallaan voinut olla ihan ok, mutta tilan luonteen vuoksi se ei ehkä onnistuisi. Todennäköisesti lasten leikkiäänet häiritsisivät puheita ja muita, jos sen leikkinurkan jäjestäisi juhlatilan viereiseen huoneeseen, sen pitäisi sitten sijaita sen verran kaukana, että ei häiritse. Sellaista vaihtoehtoa taas ei valitettavasti ole.

Eikä erityisjärjestely lapsia varten kenenkään kuulu odottaakaan.

Korvike-iästä uloskasvaneelle lapselle kannattaa varmaan opettaa se veden juonti, ei sitä maitoakaa kannata ihan oikeasti janoon litkiä aamusta iltaan päivästä toiseen. En olis uskonut että maito saa aikaan tällaisen hulabaloon eli kaiken varalta taitaisin ap sinun tilanteessasi iskeä sen maitokannun sinne pöytään..

Mun mielestä ap:n suunnittelema menu sopii hyvin lapsille, etenkin kun kyse on ilm. Noutopöydästä. Peruna, liha, kasvikset ja vihannekset on ihan perusruokaa, joka näihin häihin on valmistettu hieman juhlavammin. Se kastike tuskin on kaikkien lasten mieleen mutta mutta... Eipä minun tuntemat lapset hirveesti ole kaivanneet kermakastikkeita muutenkaan.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="janna";25679160]Mulle ei jotenki tulis koskaan mieleen alkaa kyselemään mitään muita juomia tarjoilijalta. Oletus yleensä on, että jos ei jotain ole tarjolla, ei sitä ole saatavana ollenkaan. Ja tähän luultavasti moni sitten tyytyy. Mikä siinä on niin vaikeaa joko laittaa se pieni maitokannu siihen ruokapöydän yhteyteen tai sanoa vierailijoille, että maitoa saa halukkaat pyytää tarjoilijalta koska meistä on niin noloa jos juo maitoa juhlissa ja maito näyttää niin rumalta tuossa pöydässä.[/QUOTE]

Niin, no täytyy myöntää, että tässä tapauksessa se maitokannu vähän "rumentaa" sitä juomapöytää. Maito nyt ei vaan kuulu meidän mielestämme juhliin ja mä en vaan näe sitä ongelmaa siinä, että pyytää sitä erikseen.

Minusta on ihan normaalia kysyä tarjoilijalta, sitä vartenhan he ovat:) Ja varmasti voi päätellä, että kun on kerran kahvia tarjolla, niin voihan se olla, että sieltä keittiöstä löytyisi lapsellekin vähän maitoa.

[QUOTE="netta";25679271]no ei todellakaan 3v:n vielä kuulu juoda mehua. ei tuo ole koskaan maistanutkaan vielä kun ei ole tarjottu.[/QUOTE]

Vesi, haloo!!! Se VESI, VATTEN, WATER! Eikö lapsesi osaa juoda vettä? :O

No minulle se maidon mukaan otto ei tuota vaivaa ja lapsille tuttu juoma tuo turvallisuutta. Onhan se terveellisempääkin. Hääparille tästä ei aiheutuisi mitään vaivaa ja muksut tyytyväisiä. Mitäs pahaa jos juhlajuoma on maito ja vielä itse sen paikalle järjestän?
:O
Ja mitähän vaarallista häissä on? Pysy prkl katraasi kanssa ihan siellä kotinurkissa!

Kyllä lapset voi ja saa luvan syödä häissä samaa kuin aikuisetkin, mulla ei tulis pieneen mieleenkää alkaa järjestää ruokapöytää jotain lihapullia muksujen takia jos tarjolla on kalaa ja lihaa, perunaa ja salaattia, jos sieltä ei syötävää löydä niin vika on jossain muualla kun juhlien järjestäjässä..

Samoin tuo maito, en alkais sitäkää laittaa vaan vesi tai mehu sais käydä, se on vain yksi ruokailu, ei se lapsi siihen kuole et juo sen kerran vettä vaikka jos äiti ei anna mehua juoda.

Mua niin riepoo kun äiti-ihmiset kuvittelee et heidän piltit pitäs ottaa aina kaikessa huomioon..

• Tykkää
Reactions: Millenia
Äitini oli tuossa taannoin alkusyksystä ip-kerhon keittiöllä sijaisuutta tekemässä.
Hänellä kun oli niin paljon raparperia kotonaan niin päätti sitten yllättää ja teki välipalalle leipien lisukkeeksi raparperikiisseliä.
Laittoi ihan lasten mieleen vielä riittävästi sokeriakin ja siellä oli sitten nämä 1-2lk lapset ihmetelleet että mitä tuo muka on?
Ei kuulemma koskaan ole ollut kotona sellaista tarjolla :O

kaikilla ei ole sitä raparperipuskaa kotona, ja kaupasta sitten ei ehkä tule mieleen niitä ostella, varsinkin jos ei itse niin raparperistä välitä.

itsellä on rparperiä kasvamassa, mutta todella harvoin sitä kiisseliksi on tehty, enemmän sitten piirakkaa ja mehua, ei lapset siitä niin kovin välitä, on ehkä hiukan hapanta heidän makuunsa.

[QUOTE="Sheddon";25679296]Korvike-iästä uloskasvaneelle lapselle kannattaa varmaan opettaa se veden juonti, ei sitä maitoakaa kannata ihan oikeasti janoon litkiä aamusta iltaan päivästä toiseen. [/QUOTE]
Eikös tässä ollut kyse ruokajuomasta? Kyllä vettä lapset juovat, mutta vesi on janojuoma ja maito ruokajuoma.

[QUOTE="netta";25678893]jep, jep. siinäpä taas itsekkyys huipussaan. olisiko parempi että pidätte lapsettomat häät jos niitä lapsia ei sen vertaa voida huomioida, että tarjolla olisi maitoa?[/QUOTE]

muualle.

Yhteistyössä