Eikö pyöräilykypärä ole luistellessa ihan ok?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jääprinsessa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jääprinsessa"

Vieras
Ei tähän hätään löydy muuta pipoa kovempaa päähänpantavaa kuin pyöräilykypärä, mut se varmaan on ihan hyvä ekoille luistelukerroille. Mikä kypärä kannattaisi hankkia luisteluun ja isoihin pulkkamäkiin? Laskettelukypärä vai joku perinteinen jofa-jääkiekkopotta?

Meillä ei koulu päästä jäälle fillaripotta päässä.Hankin pojille luistelukypärät,ja niillä mennään.Tyttö lainasi aina pojalta,kun luistelivat koulussa.

pyöräilykypärä käy, sitä ne suosittelee ihan luistelukoulussakin

Ihanko totta? :O Mä olen useammankin kaupungin luistelukouluja katellut, siis meillä päin, ja järjestään jokaisessa oli ihan suoranaisesti kielletty pyöräilykypärä. :O No johan on erilaisia sääntöjä. Syitä en kyllä tiedä, mutta jäälle ei tosiaan edes pääse jos on pyöräilykypärä.

Pyöräilykypärällä me on menty päiväkodissa. Mutta tosiaan ei suojaa sitten kesällä enää jos kovin talvella jäähän kolisee. Kymmenen vuotta eskareita luistelukouluttaneena voin sanoa että ei ne päät kyllä usein jäähän kolise... OIkein kaatuminen kun on syytä opetella ensin.

Luistelussa ja pulkkamäessä suositellaan käytettäväksi sitä yleismallin kypärää (esim.jofa) jota myydään joka tavaratalossa. Tietysti pyöräilykypärä on tyhjää parempi, mutta ei kaatuessa suojaa kunnolla takaraivoa. Pyöräilykypärä kyllä käy joissakin luistelukouluissa, muttei todellakaan ole suositeltava käytettävä siellä

Meillä luistelee lapset laskettelukypärillä. Ehkä huono valinta, mutta ei viitsis ihan joka tarkoitukseen ostaa uutta kypärää.

Miksei joku vois keksiä sellaisen yleismallin, joka sopii moneen tarkoitukseen????

Pyöräillessä ja luistellessa sattuvat iskut päähän ovat erilaisia joten kypärätkin on tehty erilaisiksi. Pyöräilykypärässä ei ole takana yhtään suojaa. Luistellessa kolaukset nimenomaan usein osuu takaraivoon kun luistelija kaatuu selälleen. Kuvittele miten kivaa on kaatua suoraan taaksepäin ja lyödä pää kovaan jäähän kun päässä on päältä "suippo" pyöräilykypärä. :/ Yksikään luistelukoulu ei todellakaan voi suositella pyöräilykypärää luisteluun! Mä päästäisin lapsen mielummin jäälle ilman kypärää kuin vääränlainen kypärä päässä!

Tämä yleismallin kypärä maksaa 20-25e joten investointi ei mielestäni ole liian hintava hyötyynsä nähden, etenkin kun kypärässä on muistaakseni jopa 5:n koon säätövara. Itse olen sitä mieltä että perheellä ei ole varaa harrastaa jotakin jos asiallisia turvavälineitä ei ole varaa hankkia:x

No jos on kyse jonkun leikki-ikäisen parista ekasta luistelukerrasta, eiköhän se pyöräilykypärä mene. Kun tuskin ilman vahtia luistelee? Kypärä vain vaihtoon jos kaatuu ja kolauttaa kerrankin päänsä, ei turvallinen enää sen jälkeen pyöräillessä. Mielummin sen pyöräilykypärän laittaa kuin on ilman, ostaa sitten heti kun pääsee kaupoille sen kunnollisemman kypärän. Ja tarvittaessa uusii sen pyöräilykypäränkin ennen kesää jos kolahteli jäähän.

No jos on kyse jonkun leikki-ikäisen parista ekasta luistelukerrasta, eiköhän se pyöräilykypärä mene. Kun tuskin ilman vahtia luistelee? Kypärä vain vaihtoon jos kaatuu ja kolauttaa kerrankin päänsä, ei turvallinen enää sen jälkeen pyöräillessä. Mielummin sen pyöräilykypärän laittaa kuin on ilman, ostaa sitten heti kun pääsee kaupoille sen kunnollisemman kypärän. Ja tarvittaessa uusii sen pyöräilykypäränkin ennen kesää jos kolahteli jäähän.

meillä kyllä 3 vuotiaalla tytöllä on ihan kunnon kypärä. muunlaisilla varusteilla ei luistelemaan mentäisi.

ei missään tapauksessa pyöräilykypärää, lapsi jos lentää selälleen, pyöräilykypärä nousee takaa silmille eli ei suojaa takaraivoa.

Ja selälleen ei voi lentää pyöräillessä vai..? Se kovin täräys tulee kypärään ja jos pyöräilykypärä on sopiva ja oikein päähän laitettu niin se ei liiku mihinkään kaatuessa.

Meilläpäin pyöräilykypärä luistellessa käy, mutta onneksi koululla on nykyään kypärävarasto, josta kypärää saa lainata liikkatunneilla.

Meidän 2vee ei pysy vielä yhtään itse pystyssä eli aikuinen pitää ihan koko ajan kiinni ja vasta tutustutaan luistimilla oloon. Pyöräilykypärä on laitettu joka kerta päähän, jotta oppii sen, että tähän lajiin laitetaan aina kypärä. Ens talvena hommataan sitten jo luistelukypärä, kun lähtee jo itsekseenkin yrittämään ja kaatuminen on ilmeistä. Totta on sekin, mitä joku tuolla sanoi, että tosi harvoin pää osuu kaatuessa maahan, mutta mitään riskiä en lähtis kuitenkaan ottamaan.

Yhteistyössä