Eikö Suomessa ole varaa hoitaa lastansa kotona???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "rakastava äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On varaa hoitaa.

Minä olen kotihoidontuella,lapsi pian 2v. Mies on keskipalkkaisessa työssä.Meillä on asunto+autolainat. Maksellaan pelkkiä korkoja nyt sekä autolainaa pois. Säästöt on lähes menneet tässä,onneksi oli säästöjä tiukan päivän varalle!
Hyvin pärjätään,jopa riittää raha ostaa "ylimääräistäkin" :)

Jokainen voi miettiä,mikä on tärkeintä: lapsi vai työ. Oikein pienen lapsen päiväkotiin viemisessä ei ole kyllä järkeä.

on mulla varaa olla kotona vaikka yhdenlapsen yh olenki, kotihoidontuki+lapsiklivät +minielarit ja asumistukea.. saadaan säästöönkin no sit olis varmaan vaikeaa jos pitäs lainaa maksella

Alkuperäinen kirjoittaja äiteeeeeeeee;23368809:
Eiköhän meistä jokainen maksa valtiolle rahat takaisin?!?! Jos tälläinen mahdollisuus valtion tukemaan kotona olemiseen on niin toki minä jään ja otan kaiken ilon irti tästä ajasta, kun kerran pari elämässäni saan otettua KAIKEN mitä irtilähtee, kyllä sitä tulee niin paljon maksettuakin.

Olen etuoikeutettu asuessani tässä maassa, mutta kovaa veroakin maksamme kyllä töissä olessamme ja yleensä perheistä toinen vanhmepi kuitenkin töissä ja hän maksaa veroa jne.

Ajatusmaailmasi on nyt "hieman" mustavalkoinen.

Kyse oli lähinnä siitä, että joidenkin mielestä on väärin ettei heillä ole varaa jäädä kotiin, koska tuet ei riitä kattamaan esim. sellaisia kuluja kuin luottokorteilla otetut velat!
Kotona oleminen valtion tukemana ei tietenkään ole lähtökohtaisesti väärin, mutta jos se tuki ei riitä siitä syystä, että on esim. luottokorttivelkoja, niin se on ihmisen oma moka.

Jos oot hoitanut asiasi ennen raskautta kuntoon, säästänyt ja elät muutenkin tarkasti ja mahdollisesti puoliso on vielä apuna, niin ihan hyvin pärjää kotona.

Niin, itse sain lapsen 17-vuotiaana ja oon heidät aina hoitanut kotona. Töitä oon tehnyt iltaisin/viikonloppuisin. Mies töissä, ei tosiaankaan suurituloinen vaan saa käteen alle 2000€/kk.
Mitään säästöjä ei meillä ollut kun lapsi syntyi, mutta esim. asuntolaina on otettu näihin tuloihin ja siksi pärjäämme ookoo.

No meidän taloudellisessa tilanteessa se ei ollut :) Pari vuotta olin kotihoidontuella ja lyhennettiin asuntolainaa ihan minimierissä,mutta sit katsottiin järkevämmäksi mun töihinmeno. Elämä on valintoja..me haluttiin antaa lapsille oma talo hyvältä alueelta,lähellä kouluja. Saavat temmeltää omassa pihassa,eikä tartte muutella mistään väliaikaisasunnoista toiseen. Kun kummallakin oli haaveissa oma talo,niin ei siinä ois ollu mitään järkeä että kitkutetaan lasten lapsuusaika jossain vuokrakerrostalossa ja sit aletaan rakentaa kun muksut on jo isoja.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23368663:
jos sinulla on rahaa jäädä kodinhoidon tuelle. niin siitä sitten kotiin hoitamaan. ei itkut auta markkinoilla. ei valtion kuulu elättää oman lapsen hoidosta ketään. ja johan se elättää kun maksaa sentään pienen tuen asiasta

Todellisuudessahan valtio maksaa TUKEA alle 3 vuotiaan hoidosta, hoiti sitä kotona tai ei. Lisäksi kukaan joka laittaa lapsensa kunnalliseen hoitoon ei maksa niitä kuluja omasta pussistaan, korkeintaan sen muutaman hassun kympin tai max reilut 200 kuussa. Sillä hinnalla lapsi syö päiväkodissa useamman kerran päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja luupää;23368443:
No kyllä kai sillä vuokralla on noissa kohteissa vissi ero? Vai onko?

Jos valitset turvallisemman ympäristön niin se taatusti maksaa enemmän. Kaikki riippuukin sen jälkeen siitä mitä se ukkokultasi ansaitsee ja onko hällä töitä. Oletusarvoisesti mä ainakin haluan ensiijaisesti taata lapselleni kodin ja ruokaa, en sitä että mennään persnetolla kunhan vaan äiti saa olla kotona lapsen kanssa. Miks suomessa tilastoidaan erojen ja perheriitojen yhdeksi pääsyyksi taloudelliet ongelmat? Alkoholin käytön lisäksi? Onko ne ihan tuulesta temmattuja juttuja että tiukka talous kärjistää perheiden ongelmia? Kumpi on lapselle kivempi pohja, henkisestikin kasvaa, koti jossa riidellään rahasta mutta hoidetaan muksut kotona vaiko koti jossa ei tartte talouden vuoksi taistella, mutta äiti käy vaikapa lyhennetyllä työajalla töissä.

Toki vuokrilla on eroja, mutta mä en voi kun ihmetellä kuka vapaaehtoisesti muuttaa lapsineen ns spurgulähiöön jos omassa perheessä ei ole vastaavanlaisia ongelmia?
Ja koska pienituloiset saa asumistukea, niin onko järkeä muuttaa sinne rähinälähiöön jossa vuokra ois sen 200 halvempi, jos kerta asumistukeaa sais vaikka saman verran asuessaan ns paremmalla alueella? Oli sitten kys yh äidistä tai kahden vanhemman perheestä.

[QUOTE="Horuksen silmä";23370998]Toki vuokrilla on eroja, mutta mä en voi kun ihmetellä kuka vapaaehtoisesti muuttaa lapsineen ns spurgulähiöön jos omassa perheessä ei ole vastaavanlaisia ongelmia?
Ja koska pienituloiset saa asumistukea, niin onko järkeä muuttaa sinne rähinälähiöön jossa vuokra ois sen 200 halvempi, jos kerta asumistukeaa sais vaikka saman verran asuessaan ns paremmalla alueella? Oli sitten kys yh äidistä tai kahden vanhemman perheestä.[/QUOTE]

Varaa on kun valtio maksaa...Niinpä niin.

Alkuperäinen kirjoittaja löh;23371012:
Varaa on kun valtio maksaa...Niinpä niin.

Valtio ei maksaisi jos vuokrataso olisi kohtuullisempi. Tämähän on ihan yleisessä tiedossa.
Valtio maksaa monelle työssäkävijällekin asumistukea.
Valtio maksaa myös opiskelijoille tukea.
Valtio maksaa myös lapsilisiä.
Valtio maksaa myös lastemme päivähoidosta suurimman siivun.
Valtio maksaa työttömyyskorvausta.
Jne.

[QUOTE="Horuksen silmä";23371095]Valtio ei maksaisi jos vuokrataso olisi kohtuullisempi. Tämähän on ihan yleisessä tiedossa.
Valtio maksaa monelle työssäkävijällekin asumistukea.
Valtio maksaa myös opiskelijoille tukea.
Valtio maksaa myös lapsilisiä.
Valtio maksaa myös lastemme päivähoidosta suurimman siivun.
Valtio maksaa työttömyyskorvausta.
Jne.[/QUOTE]

Jep, mut niillä työssäkäyvillä useimmiten on varaa maksaa oma asumisensa. Vain tiedätkö perheen jossa molemmat vanhemmat tekee ansiotyötä ja silti saavat asumistukea?Kyllä ne pääsääntöiesti on perheitä joidne talous on yhden varassa, eli usein sen isän.

Lapsi on varaa tehdä, mutta kotia heille ei ole varaa tarjota....kukin tavallaan. Muniihan se käkikin toiten pesiin...

[QUOTE="liirum";23371163]Jep, mut niillä työssäkäyvillä useimmiten on varaa maksaa oma asumisensa. Vain tiedätkö perheen jossa molemmat vanhemmat tekee ansiotyötä ja silti saavat asumistukea?Kyllä ne pääsääntöiesti on perheitä joidne talous on yhden varassa, eli usein sen isän.

Lapsi on varaa tehdä, mutta kotia heille ei ole varaa tarjota....kukin tavallaan. Muniihan se käkikin toiten pesiin...[/QUOTE]

Mustavalkoinen ajatusmaailma. Katsos kun asumistukea saa työttömänä, opiskelijana ja pienituloisena. Pitäiskö kaikkien heidän sitten jättäytyä asunnottomiksi jos kerran rahat ei riitä vuokriin? Vai peräti hankkia se asuntolaina että saisi maksaa "omaa"?
Vai muuttaa sinne kaupungin spurgulähiöön siksi aikaa että tulot nousevat? Ja eiköhän niissä kaupunginasunnoissa asu iso liuta perheitä jotka saavat asumistukea sekä toimeentulotukea. Katsos kun ongelmalähiöihin ei monikaan ongelmaton ole halukas muuttamaan.
Älä unohda yksinhiuoltajaperheitä joissa pienipalkkaiset joutuvat todellakin turvautumaan asumistukeen. Hekin varmaan munivat toisten pesiin.

Alkuperäinen kirjoittaja öh;23371176:
Eihän sille lapselle kotia tarvitse taata, mitä merkitystä sillä on. Tärkeintä on että äiti on läsnä....

Lapselle nimenomaan täytyy turvata koti rauhallisessa ympäristössä. Ja mieluiten sellainen koti joka ei vuoden välein vaihdu ja jossa isä ja äitipuolet eivät vaihdu kuukausittain.
Mutta sillä ei todellakaan ole merkitystä maksavatko vanhemmat/vanhempi siitä kodista vuokraa vaiko lainaa. Kodin lisäksi lapsilla tulisi olla vanhemmat läsnä. Vuokrakotia suurempana ongelmana koen nämä päiväkodin ja kahden kodin väliä kulkevat pienet lapset. Joilla saattaa olla molemmissa kodeissa lisäksi "uudet vanhemmat". Sitä ei voi kovin vakaaksi lapsuudeksi kutsua. Mutta se on tätä päivää.

Tilanne on ihan eri jos on yksinhuoltaja. Ei ole isän palkkapussia vaan ainoastaan elatusapu/tuki joka on luokkaa 150 e/kk. Näin ollen aika harva yksinhuoltaja voi jäädä hoitovapaalle - varsinkin jos on useita lapsia.

Olin lapsen kanssa koton 3-vuotiaaksi, siitä yli 2 v yh. Pääkaupunkiseudulla, yksityinen vuokra-asunto ja vuokra sen mukainen. Sain aivan samat tuet kuin kahden vanhemmat perheet vastaavassa tilanteessa. Ai niin, silloin lapsilisän yhökorotus oli 10€ eli sen verran sain enemmän kuin ne, joilla toinen vanhempi töissä.

Sossusta en saanut mitään, vaikka kerran kävin pyytämässä.

Yhteistyössä